Xerxes Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 Jag såg att det var en tråd som handlade om hur man spelar i bubblan i specifika fall. Jag skrev ihop lite om hur jag tänker när jag spelar i bubblan. Bubblan är lite speciell, så jag skrev inte vilka kort jag spelar utan hur jag lägger upp strategin. Kom gärna med synpunkter så att jag kan förbättra mig. Att spela i bubblan är svårt för många eftersom de inte befinner sig i denna situationen så ofta i andra typer av Texas Holdem varianter. Här spelar stackstolekarna en stor roll. Det är svårt att säga vilka händer man ska spela eftersom det viktigaste är hur stor stack man har. Men tänk på att 0% av vinsten delas ut till den som kommer fyra. 60% av vinsten delas ut till de tre första platserna. Sedan fördelas 40% av vinsten som är kvar till de två första. Så det är en enorm skillnad på att åka ut som fyra och på att vara kvar och få 20%, 30% eller 50% av pengarna. Då och då möter man motståndare som alltid visar korten efter att de vunnit. Detta gör de för att visa att de har bra kort och inte bluffar. De vill helt enkelt att ingen går mot dem när de höjer. Men gör inte detta misstag. För de signalerar att de är rädda och endast spelar när de har riktigt bra händer. De signalerar även att det är fritt fram att stjäla deras blindar eftersom de lägger sig så fort de inte har bra kort. Här förklarar jag hur jag spelar beroende på min och motståndarnas stackstorlekar. Jag kallar motståndarna för A, B och C. I rubriken så skriver jag ut stackstorlekarna. I exemplena nedan så är den lilla blinden 200 och den stora 400. Man måste givetvis anpassa spelet när blindarna är högre eller lägre än så. Du 11000, A3000, B3000, C3000 Här har du den största stacken och ett riktigt bra läge. Då måste du fundera på hur de andra spelar. Är de riktigt agressiva och går all-in ofta kan du luta dig tillbaka. Då räcker det med att spelar dina bra händer och väntar på att någon ska bli utslagen. Om de andra spelarna spelar normalt eller ännu bättre och är tighta är det dax för dig att visa vem som är kungen. När man kommer till bubblan med tre små stackar är det många som lägger ned alla händer utom de bästa. Då kan du börja med att göra ett par småhöjningar och beta till 900. Om de lägger sig varje gång så kan du fortsätta att knuffa runt dem. Försök att undvika att gå all-in mot dem. Det är onödigt att riskera något och dessutom han du plocka av dem en hel del här. De bästa är att göra småhöjningar mot de två av stackarna har lite mer än den sista. För de väntar på att den minsta stacken ska åka ut. Med samma anledning kan man ta det lite lugnare med den minsta. Den väntar bara på en hand som den kan dubbla upp med. Du 8000, A 2000, B 8000, C 2000 Här gäller det att du sammarbetar med B för att hålla nere A och C. Om du gör ett oförsiktigt spel mot B kan du förlora hela stacken och komma på fjärde plats. Lagom betar här är 1200. Då vet de små stackarna att du inte kommer lägga dig om de går all-in. Samtidigt vet du att B har en bra hand om han höjer dig, då lägger du dig om du inte har en riktigt bra hand. Om B är involverad i en pott kan du lägga dig och låta honom pressa. Du 6400, A 6400, B 6400, C 800 Du har en mycket bra chans att komma på prisplats. Så håll i dina marker, du tjänar inte mycket på att utmana spelare A och B. Ta inga onödiga risker och spela bara de bästa händerna mot dem. Sammarbeta istället med A och B för att trycka ut C. Säg att exempelvis den minsta stacken har gått all-in med sina 800. Du och spelare A har synat innan floppen. Här är det viktigt att ni sammarbetar för att få ut spelare C. Här ska du bara beta om du absolut måste. Det sämsta man kan göra i det här läget är att bluffa. Ni har en bra chans slå ut honom och vinna pengar. Säg att du sitter på ett par i sexor och floppen kommer upp med 3,7,J. Om du betar så kanske spelare B ha KQ och lägger sig. Sedan så kommer en 4:a och en Kung upp. Spelare C har KJ och håvar in 2400. Sedan kanske han jagar ifatt dig och slår ut dig så att du hamnar på 4:plats. Ett uppvisande av ett mycket dåligt spel. Jag har räddats många gånger av det här dåliga spelet när jag själv har varit på väg att åka ut. Så bluffa inte när en liten stack redan har gått all-in. Du 5000, A 5000, B 5000, C 5000 Om ni har likvärdigt med marker ska du ta det mycket lugnt. Du vill helst bara vänta på att någon åker ut. Se bara till att blindarna inte äter upp din stack så att du kommer efter de andra. Jag rekommenderar inte att du gör en all-in syn med AQ, AK eller JJ. Om du gör det hamnar du lätt i en situation där du har 50% chans att åka ut. Du har 50% chans att komma på plats 1-3. Om du lägger ner handen så har du 25% chans att åka ut och 75% att komma 1-3. Så tänk dig noga för innan du gör en syn i det här läget. Läs igenom exemplet ovan igen. Du 4000, A 5000, B 9000, C 2000 Här ska du spela extremt tight tills C har åkt ut eller dubblat upp. Försök inte att stjäla blindarna utan låt A och B göra jobbet. Gå all-in när du ska spela en riktigt bra hand för att få de andra att förstå att du menar allvar. Du 2000, B 14000, C 2000, C 2000 Här är det verkligen kniven på strupen. Varje runda så äts 600 av dina marker upp. Så om du inte gör något på en runda har du bara 1400 kvar. Här får du absolut inte spela för tight så att du får under 2000 marker. Om du exempelvis går ner till 1000 är du förlorad. Då kommer du att tyna bort och komma på 3:e eller 4:e plats. Du har heller inga marker kvar att bluffa med. Om du jobbar dig upp till 3000 marker så har du istället chans på alla platser. Men unvik att gå all-in mot någon som spelar riktigt löst. Gå istället all-in mot tighta spelare. Här är de djunglens lag som gäller och kort som 97, 22 Q3 går bra att attackera med. Du 2000, A 6000, B 6000, C 6000 Här finns det inga genvägar. Den enda som förlorar på att vänta är du. Du måste ta risken att förlora, så bit ihop och gå all-in. Du måste dubbla upp om det är inte möjligt för dig att stjäla flera blindar. Nu finns det även en svensk SnG-bok. http://www.sitandgobooks.com Citera
eurythmech Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 Orkade inte läsa mer än inledningen på 11k/3k/3k/3k. I det läget så är det oftast rätt att openpusha i princip alla händer. Att dutthöja är horribelt spel. Citera
eurythmech Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 Okej, jag läste hela nu. Bra initiativ till tråd, men jag tycker dina råd är riktigt dåliga i regel. Här kommer mina råd för respektive scenario: Förresten, ingen ante i Party-SnGs? 11/3/3/3 Mot kompetent motstånd skulle det förvåna mig MYCKET om det någonsin vore fel att ställa in, oavsett kort, om ingen annan redan har gjort något. Det spelar ingen roll om vi har 32o, förstår motståndarna hur bubblan fungerar så kommer dom vara jättetight med att syna oss. Oavsett hur bra motståndarna är dock, så är all-in den enda rimliga höjningen någonsin. 8/2/8/2 Jag kan hålla med om att 1200 är en bra höjning här. Tumregeln är att näst intill aldrig syna den andra storstacken. Har du en kanonhand (AA, KK), så synar du om han ställer eller slår om ifall han höjt, men annars spelar du i regel inte händer mot honom. Han är iofs ofta en tomte som kommer limpa in och låta dig beta hem händer på floppen, men det är en annan historia. Om storstacken har lagt sig är det läge att sätta press på småstackarna genom att ställa. Dom kan sällan syna. 6.4/6.4/6.4/.8 Här är det sant att man kan spela avvaktande, dock inte om endast du och shortien kvarstår, så klart. 5/5/5/5 Här måste man tänka på bubblan. Gapet är jättestort här. Dvs du kan höja väldigt många händer, men syna med väldigt få. Du möter ofta passiva tomtar, så sno så mycket mörkar du kan, men var mkt restriktiv med att spela en hand om en motståndare redan höjt. 4/5/9/2 Klassiskt exempel på när det gäller att spela snortight i väntan på att shortien ska busta. Korrekt! 2/14/2/2 Låter som ett roligt läge Här hänger mycket på hur lös i synerna storstacken är, samt din relativa position till honom. Om du bedömer att han kommer syna väldigt ofta när du ställer måste du försöka ställa i händer när han redan lagt sig. Bäst blir det om du sitter till vänster om honom, sämst om du sitter till höger om honom. Här kan det bli mycket tjyvspel om alla tre shortisar fortsätter att sina, då kan man faktiskt spela sjukt tight, trots de skyhöga blindarna. 2/6/6/6 Det är i princip aldrig rätt att lägga sig om man är först in här. Citera
Gäst Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 11/3/3/3 Håller med eurythmech till 100% här. Push/fold känns som det enda rätta. Visst kommer du bli synar när du pushar ibland men du kommer stjäla betydligt mkt mer! Blir du synad och torskar så är det ingen katastrof heller i och med att du har 7k kvar i stacken! 8/2/8/2 Detta kan ibland vara en lite halvknepig situation. Om den andra storstacken är kompetent så kan en openraise från dig bli en chipdump med tanke på att han vet att du måste folda om han pushar. 6.4/6.4/6.4/.8 Håller med! 5/5/5/5 Syna inga höjningar såvida du inte har monster. Är motståndarna tighta finns utrymme för att stjäla. 4/5/9/2 Håller med! 2/14/2/2 Om storstacken kan spela så kommer han pusha any two. I det här läget gäller det att ha stenkoll på vilka som kommer lägga blinds nästa runda osv och verkligen försöka gneta sig till pengarna. 2/6/6/6 Pusha!!! Citera
Kape Postad 20 Augusti , 2006 Rapport Postad 20 Augusti , 2006 Jag väljer att bara kommentera det som jag anser mest uppenbart. Här förklarar jag hur jag spelar beroende på min och motståndarnas stackstorlekar. Jag kallar motståndarna för A, B och C. I rubriken så skriver jag ut stackstorlekarna. I exemplena nedan så är den lilla blinden 200 och den stora 400. Man måste givetvis anpassa spelet när blindarna är högre eller lägre än så. Du 11000, A3000, B3000, C3000 Här har du den största stacken och ett riktigt bra läge. Då måste du fundera på hur de andra spelar. Är de riktigt agressiva och går all-in ofta kan du luta dig tillbaka. Då räcker det med att spelar dina bra händer och väntar på att någon ska bli utslagen. Om de andra spelarna spelar normalt eller ännu bättre och är tighta är det dax för dig att visa vem som är kungen. När man kommer till bubblan med tre små stackar är det många som lägger ned alla händer utom de bästa. Då kan du börja med att göra ett par småhöjningar och beta till 900. Om de lägger sig varje gång så kan du fortsätta att knuffa runt dem. Försök att undvika att gå all-in mot dem. Det är onödigt att riskera något och dessutom han du plocka av dem en hel del här. De bästa är att göra småhöjningar mot de två av stackarna har lite mer än den sista. För de väntar på att den minsta stacken ska åka ut. Med samma anledning kan man ta det lite lugnare med den minsta. Den väntar bara på en hand som den kan dubbla upp med. Att i detta läge som stor chipleader endast höja med drygt 2BB ger ju småstackarna alldeles för goda pottodds. De förstår ju antagligen också att du lägger dig för omslag ofta, vilket ger knappen alla anledning att pusha om du höjt i 3:e position. Helt klart push/fold som gäller i detta läge. Jag kanske är för tajt som inte skulle höja med any-2 först in, men min HD skulle täcka alla par, Ax, Kx och Qx som minimum. Sen beror det på hur de övriga agerat om jag skulle ta in fler händer. Storstackar som är för tajt på bubblan är drömmen för en liten stack och har varit min livlina många gåner då jag kommit till bubblan med en liten stack. En sån spelare bara älskar man att pusha när han/hon sitter på BB! Mycket bra initiativ till tråd dock och jag hoppas att det kommer en hel del bra förslag till denna tråd! Citera
Max Cady Postad 20 Augusti , 2006 Rapport Postad 20 Augusti , 2006 Oj oj oj! Hör verkar det finnas gott om råd! Ska läsa allt när jag får tid. Citera
svint0 Postad 20 Augusti , 2006 Rapport Postad 20 Augusti , 2006 Tack för en bra tråd. Och bra korrigeringar Eury! Tack! Citera
Xerxes Postad 22 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Hejsan. Tack för att ni tyckte att det var en bra tråd. Det bra och läsvärda inlägg som Kape, Conspiracy, eurythmech gjorde. Jag inser nu att 11/3/3/3 kan spelas bättre. Men det är tråkigt att få höra "Dina att råd är riktigt dåliga i regel." Speciellt när man lagt ner möda på att skriva den och gjort sitt bästa. Det känns mer som en destruktiv kommentar än en konstruktiv. Dessutom så så var det endast 11/3/3/3 och möjligtvis 5/5/5/5 som du tyckte att jag spelade fel. De andra fem hade du endast kompleteringar på. Citera
eurythmech Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Men det är tråkigt att få höra "Dina att råd är riktigt dåliga i regel." Speciellt när man lagt ner möda på att skriva den och gjort sitt bästa. Det känns mer som en destruktiv kommentar än en konstruktiv. Dessutom så så var det endast 11/3/3/3 och möjligtvis 5/5/5/5 som du tyckte att jag spelade fel. De andra fem hade du endast kompleteringar på. Jag förstår att det inte är kul att höra, och det var kanske onödigt trubbigt av mig, men jag tycker det blev ganska konstruktivt iom att jag skrev utförligt om varje scenario själv. Citera
Myssion Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Med andra ord så menade eurythmech snarare att säga: "Dina råd är riktigt bra generellt. Dock..." Jag tycker att guiden är jättebra, med restriktion för det som redan har nämnts. Framför allt så är det ett jättebra initiativ att ta sig tid att skriva en sådan här ingående semi-artikel. Cred till Xerxes! Något som också är intressant, som inte togs upp, är hur det blir nyansskillnader i strategin beroende på var respektive stack är placerad i förhållande till övriga. Det är framför allt viktigt när två eller fler spelare har lika stora stackar. Har tänkt knåpa ihop något om det, får se om jag tar mig tid och postar i den här tråden om det. Citera
Max Cady Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Tack Xerxes, eurythmech och Conspiracy för en kanontråd! Mycket givande och intressanta tankar. Hoppas att fler kunniga bygger vidare på denna tråd. Har feta problem med bubbelspelet så jag hoppas att jag kan lära nåt av denna tråd. Tack än en gång! Citera
Gäst Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Men det är tråkigt att få höra "Dina att råd är riktigt dåliga i regel." Speciellt när man lagt ner möda på att skriva den och gjort sitt bästa. Det känns mer som en destruktiv kommentar än en konstruktiv. Dessutom så så var det endast 11/3/3/3 och möjligtvis 5/5/5/5 som du tyckte att jag spelade fel. De andra fem hade du endast kompleteringar på. eurythmech är lite trubbig av sig i allmänhet, man skulle kunna kalla honom en Hjort i miniatyr Nädå, han verkar snäll Något som också är intressant, som inte togs upp, är hur det blir nyansskillnader i strategin beroende på var respektive stack är placerad i förhållande till övriga. Det är framför allt viktigt när två eller fler spelare har lika stora stackar. Har tänkt knåpa ihop något om det, får se om jag tar mig tid och postar i den här tråden om det. Så sant Mr Myssion. Tänkte på det när jag skrev kommentarerna oxå. Kan dra ett intressant scenario som jag själv tycker kan vara svårspelat. Stackarna: 10/5/2.5/2.5 (den markerade stacken är vi) Blinds 300/600. Vi sitter i SB och det är foldat fram till oss (vilket tyder på att storstackarna är puckon) och i BB sitter den andra kortisen. Kortisen är random, men vi har sett han syna som kortis med en relativt bred HD. Vilka händer pushar vi? any-two? Om blindsen ligger på 200/400, är det någon skillnad på vilka händer vi pushar? Citera
eurythmech Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Jag pushar eventuellt fler händer på 200/400 än på 300/600 Citera
Morbo Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Eurythmech är ganska spot on på den här. Bra standard bubbelspel, lär ni er det så täcker ni till många läckor. Jag kan bara flika in med en sak: 8/2/8/2 Ni säger att 1200 är en bra höjning här. Jag skulle nog minimumraisa till 800, vi är lika potcommittade om nån av kortstackarna ställer in, men om storstacken skulle råka hitta en hand slinker vi lite billigare. Om nån av småstackarna får lite mer marker, anpassa höjningen men se till att ni inte betar för mycket i onödan. Citera
Morbo Postad 24 Augusti , 2006 Rapport Postad 24 Augusti , 2006 En annan grej jag kom på är hur jag spelar i situationen 5/5/5/5. Vid en såpass jämn bubbla är gap-teorin enligt sklansky som störst. Ingen vill spela några händer och det är jätteofta som första lilla raise tar hem potten. Här brukar jag raisa de flesta händerna utg och de flesta händer som foldas till mig på knappen för mellan en minimumraise och 2.5bb. foldas det till mig på small blind och jag har en halvokej hand heads up brukar jag limpa mot en tight bb. oftast räcker det med ett minimumbet på floppen för att ta hem den och om han synar får man spela potten därifrån. in först i många potter, var väldigt försiktig vid syn/omslag. Citera
Gäst Postad 24 Augusti , 2006 Rapport Postad 24 Augusti , 2006 En annan grej jag kom på är hur jag spelar i situationen 5/5/5/5. Vid en såpass jämn bubbla är gap-teorin enligt sklansky som störst. Ingen vill spela några händer och det är jätteofta som första lilla raise tar hem potten. Här brukar jag raisa de flesta händerna utg och de flesta händer som foldas till mig på knappen för mellan en minimumraise och 2.5bb. foldas det till mig på small blind och jag har en halvokej hand heads up brukar jag limpa mot en tight bb. oftast räcker det med ett minimumbet på floppen för att ta hem den och om han synar får man spela potten därifrån. in först i många potter, var väldigt försiktig vid syn/omslag. Kan ärligt säga att det här är i praktiskt taget nytt för mig. Anser mig ha rätt bra koll på bubbelspel men man lär sig något nytt vare dag Citera
Morbo Postad 24 Augusti , 2006 Rapport Postad 24 Augusti , 2006 Det är viktigt att man håller koll på hur stackarna är fördelade. Tänk på att det kan räcka med en hand för att förutsättningarna ska förändras, det behöver inte ens vara en hand jag spelar i. Det blir väldiga växelförändringar genom hela bubblan, som oftast är på defensiven. Det är väl i princip bara när jag är jättechiplead eller när det är väldigt jämnt som jag spelar väldigt aggressivt. Citera
Gäst Postad 24 Augusti , 2006 Rapport Postad 24 Augusti , 2006 Morbo: Hur högt spelar du? 215? 530? Det som inte nämns så ofta är spelet med 5 kvar. När jag tittar i min Tourney Manager har jag relativt få 4:e placeringar men desto fler 5:e platser. Kanske ska man börja tänka mer bubbelspel redan här, det är ju lite av en semibubbla Citera
Myssion Postad 24 Augusti , 2006 Rapport Postad 24 Augusti , 2006 Jag pushar eventuellt fler händer på 200/400 än på 300/600 Sugen på att utveckla? text Kul att du är med och skriver också Morbo, all input från er som spelar lite högre är jättevälkommen! Citera
matte med slice Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Eurythmech är ganska spot on på den här. Bra standard bubbelspel, lär ni er det så täcker ni till många läckor. Jag kan bara flika in med en sak: 8/2/8/2 Ni säger att 1200 är en bra höjning här. Jag skulle nog minimumraisa till 800, vi är lika potcommittade om nån av kortstackarna ställer in, men om storstacken skulle råka hitta en hand slinker vi lite billigare. Om nån av småstackarna får lite mer marker, anpassa höjningen men se till att ni inte betar för mycket i onödan. Vi riskerar inte att ngn av kortisarna ställer med fler händer vid minihöjning som de skulle släppa mot en höjning till 1200? //Matte Citera
Recommended Posts