Gå till innehåll

Högskoleprovet, vad fick ni?


Gyre

Recommended Posts

Antar att det inte bara var jag som skrev högskoleprovet idag, så vad fick ni?

 

Själv landade jag på 83 rätt, vilket borde blir 1.3 - 1.4 enligt gamla prov, får se vad det blir när det kommer på posten med under 1.3 blir det iaf inte. Skrev 1.1 förra året (andra gången jag skrev nu) så jag får väl vara nöjd även fast jag inte är det :)

 

Sket bort en del poäng statestiken där jag bara hade 10/20 :(

Är nöjd med engelskan där jag hade 18/20 samt matten där jag hade 20/22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Högskoleprovet var en höjdare för mig som var jäkligt skoltrött i gymnasiet. Presterade väl bara 3,4 i medel i skolan med åtminstone godkänt i alla kärnämnen. Att jag skrev 1,7 på högskoleprovet i första ring ökade ju inte på min studiemotivation riktigt :lol:

 

/TF

 

Exakt som jag.

 

Ett tips, skriv provet några gånger, ni får bättre resultat andra eller tredje gången.

Själv skrev jag 1.7, 1.8 och 1.9 i mina tre försök.

 

Det var länge sedan (92-93) så jag vet inte om det är samma svårighet som nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett de äldre proven och det verkar vara ungefär samma svårighetsgrad.

 

Gjorde som ni också... 14.7 i snittbetyg (räcker till nada jag vill läsa) och 2.0 i hsp... vilken motivation jag fick sedan!

 

Det borde inte vara tillåtet att skriva hsp förrän tidigast sista terminen i trean, fast det är klart, det kanske skulle strula ihop sig med komvux osv då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara tillåtet att skriva hsp förrän tidigast sista terminen i trean, fast det är klart, det kanske skulle strula ihop sig med komvux osv då.

 

hehe, nä...det kan förstöra studiemotivationen fullständigt... =)

 

detta var fjärde gången jag skrev högskoleprovet (skrev det 3 gånger under tiden jag gick i gymnasiet för att jag inte blev nöjd med resultatet men gav upp efter tredje...det var 5 år sen så de resultatet gällde inte längre, bara att skriva det igen =) )

 

när jag lämnat in sista svarspappret o kollade igenom häftet med uppgifterna fick jag en känsla av att jag kanske glömde föra över svaren på de två sista uppgifterna.... :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skrev jag 1.7, 1.8 och 1.9 i mina tre försök.

Mina siffror. :)

Första, andra, och tredje terminen i gymnasiet. Det blev en fin och avslappnad tid. Roligast var att reta alla överambitiösa flickor som skulle bli läkare och psykologer som slet som djur hela gymnasiet för att få 20.0 i betyg men som knappt kom över 1.0 på högskoleprovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ända från start i gymnasiet så satsade jag på att skriva bra på hsp. Fast jag latade mig lite väl mycket, var tvungen o gå på komvux en termin för att få fullständigt betyg.

 

Skrev 1.6 vid första försöket, inte orkat/behövt skriva provet igen. Har dock sagt att ifall någon i min kompiskrets knäcker 1.6 så ska jag fanimig skriva igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips, skriv provet några gånger, ni får bättre resultat andra eller tredje gången.

Själv skrev jag 1.7, 1.8 och 1.9 i mina tre försök.

 

Jaså, själv skrev jag 1.8, 1.8 och 1.8 :roll:

 

Så vi är lika bra i genomsnitt :D

 

Det var alltid ordförståelsen som förstörde för mig... men den har jag ändå aldrig haft nytta av på KTH.

 

Det är exempelvis ytterst sällan uttryck som "att dra i långbänk" etc, används i tekniska rapporter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att skriva om provet, bara för att se om jag kan få 2.0 på eländet. Skrev 1.8 på det i gymnasiet, behövde varken högre provresultat eller bättre betyg, så det fick vara. Hade dock 105p tror jag det var, och 2.0 det året blev 108 eller 109... Så det var snubblande nära. ;)

 

Skulle ju vara skoj att testa och se om man kunde få full pott! :) Har inte så stora problem med orden, så tror att det ska gå. Testade årets upplaga nu lite snabbt och låg på 34 rätt - med 2 dundertabbar, så hoppet finns ju! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily skrev:

 

Ett tips, skriv provet några gånger, ni får bättre resultat andra eller tredje gången.

Själv skrev jag 1.7, 1.8 och 1.9 i mina tre försök.

 

 

Själv skrev jag 1.6, 1.4 och 1.9 i mina tre försök. 1.4 berodde på att jag var i bra form den dagen, tänker bättre när jag är sjuk (1.6) eller bakfull (1.9).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig i flera av de tidigare inläggen - skrev provet flera gånger när jag gick på gymnasiet i början av 1990-talet och fick så pass bra att jag inte behövde ägna så mycket tanke åt betygen.

 

Sedan när det väl blev hög tid att börja plugga efter "sabbatsåret" som blev sju år (att lova sig själv att bara ta ett enda sabbatsår i väntan på pluggandet funkar ungefär som att lova sig själv att bara ta en enda öl på krogen) var jag tvungen att göra om provet igen. Och då var provet annorlunda.

 

Borta var min favoritdel "allmänorientering" och i stället var det fler ord att klura på. Så ni som inte gjort provet på några år och planerar att göra det igen - tänk på att det inte lönar sig att plugga huvudstäder och landskapsblommor inför provet.

 

Och jodå, provet gick finemang om någon undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan när det väl blev hög tid att börja plugga efter "sabbatsåret" som blev sju år (att lova sig själv att bara ta ett enda sabbatsår i väntan på pluggandet funkar ungefär som att lova sig själv att bara ta en enda öl på krogen) [...]

 

Hehe, jag gjorde tvärtom - tänkte ta ett sabbatsår men det blev bara ett halvt innan jag blev för sugen på att läsa mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...