Gå till innehåll

Högskoleprovet, vad fick ni?


Gyre

Recommended Posts

98, typ alla fel på orden. Varför är dom ens med?

1/3 av poängen och 1/13 av tiden är ju lite skevt.

Dom är med för att det anses viktigt att ha ett bra ordförråd när man ska plugga. Att de är så många beror dock på att man vill att även de lite äldre ska ha en god chans att få ett bra resultat... de ligger i regel efter på framför allt engelskadelen men före på ordkunskapen.

'

 

Vad jag hörde var de före på engelska,svenska och ord men efter på statestiken och matten. Tycker det låter logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tycker jag förbättra mig något brutalt den här gången!

 

Sist hade jag 0,6 (typ 50 poäng, om det ens var så mycket?)

 

Den här gången hann jag ju med allting och hade t.o.m. tid över på varje del.

 

Runt 74 poäng tror jag att jag fick ihop! :) Så 1.0-1,1 typ om det är samma normeringsvärden som sist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick 88/114 + 8svarsalternativ som jag inte hann skriva ner, så jag hamnar antagligen runt 1.5..

Jag är inte så nöjd då jag slarvade bort en poäng på NOG(läste fel) samt skrev i fel alternativ på 2st DTK frågor(hann se det när han samlade in:().

13/20 på LÄS är inte heller så bra :/

 

Aja, jag ska ju ändå inte plugga något så det spelar ingen roll.

Kanske försöker nästa år igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hörde var de före på engelska,svenska och ord men efter på statestiken och matten. Tycker det låter logiskt.

 

Hmm, jag får nog ge dig rätt där. Kollade in följande rapport:

länk till umu.se

Det delprov, där ålder har störst betydelse, är delprovet ORD, som har ett klart positivt samband med ålder. För delproven NOG och DTK föreligger ett svagt negativt samband med ålder. För delprovet ELF finns ett ännu svagare negativt samband, medan ålder inte tycks ha någon betydelse för resultaten på delprovet LÄS.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80 rätt fixade jag. så runt 1.2-1.3. Första gången jag skrev så hyffsat nöjd är jag eftersom jag klev in i nån form av panik i de första två proven. Mycket irriterande men antagligen en direkt följd av att det har gått 4-5 år sen man skrev nått liknande prov.

 

Vann dock interna tävlingen mot tjejen med massiva 1 poäng :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg när min tyskalärare förklarade att det var någon eller några per gymnasieskola som fick 2.0 varje år och att de sen blev forskare. Du menar alltså att skräcktanten ljög?

 

Enligt mina erfarenheter skall man inte lyssna på tyskatanter. Särskilt inte de som har blå skinnkjol! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

BUMP

 

Undrar mest hur mycket högskoleprovens normeringsvärden brukar skifta från år till år ? Är det en poäng upp eller ner, eller kan det bli stora svängningar. Ligger precis i mitten av 2 värden, och undrar om jag sitter stadigt eller om det kan gå lite hursomhelst ?

 

Sen undrar jag lite vad man kan räkna med att sitt provresultat motsvarar i jämförelse med betyg, om man ens kan räkna så? Vad motsvarar t.ex. VG i betygssnitt för provresultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar mest hur mycket högskoleprovens normeringsvärden brukar skifta från år till år ?

http://www.umu.se/edmeas/hprov/hprov/

 

Där finns betydligt mer info om hsp än någon rimligen kan vilja ha. Inklusive normeringstabeller år för år. Men de skiftar inte särskilt mycket.

 

Sen undrar jag lite vad man kan räkna med att sitt provresultat motsvarar i jämförelse med betyg, om man ens kan räkna så? Vad motsvarar t.ex. VG i betygssnitt för provresultat?

Vad gäller egenskaper kan man inte mäta så eftersom det är helt olika saker som mäts. Men med vad gäller att förutse studieframgång, och naturligtvis antagningsmässigt, kan man det.

 

Är man över medel så motsvarar 2.0 någonting i stil med 17-18 vad gäller framgångskorrelation och antagningsmässigt är det kanske till och med lite bättre än 20 i snittbetyg eftersom det gått sådan enorm inflation i upplästa betyg sedan gymnasiereformen.

 

Under medel är det betydligt bökigare, eftersom du inte kan ha under 10 i snitt från gymnasiet och fortfarande bli antagen vad jag vet. Har faktiskt ingen aning om hur det ser ut där, men jag tror snarare att människor med lågt hsp överpresterar sitt resultat jämfört med samma position i betygsfördelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag lite vad man kan räkna med att sitt provresultat motsvarar i jämförelse med betyg, om man ens kan räkna så? Vad motsvarar t.ex. VG i betygssnitt för provresultat?

Nej, man kan inte räkna så. Men vill du ha en någorlunda bra bild över hur läget kan ligga, bläddra för all del i VHS antagningsstatistik:

 

http://www.vhs.se/templates/Statistik.aspx?id=1009

 

Listorna över "lägsta antagningspoäng" är det som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...