Gå till innehåll

Tankenötter


anth

Recommended Posts

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tänkte att ögonbindlarna tas av efter de fått på sig kepsarna och radats upp, annars ser jag inte hur det skulle vara lösbart...

 

"Pilarna visar åt vilket håll de tittar, de kan inte titta åt något annat håll och de kan inte prata med varandra."

 

Spela roll vilket håll de tittar om de har ögonbindel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att ögonbindlarna tas av efter de fått på sig kepsarna och radats upp, annars ser jag inte hur det skulle vara lösbart...
Sadana har problem blir alltid losta genom en variant pa metoden du anvande. Dvs, deltagarna far information av franvaron av svar fran ovriga deltagare.

 

http://www.xkcd.com/blue_eyes.html har ar ett liknande problem, men med 201 deltagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en där folk brukar tänka fel - den passar utmärkt om man ska lura folk på pengar. ;)

 

Vi har tre likadana askar.

I varje ask finns 2 kulor: i första asken två svarta kulor, i andra asken två vita kulor, i tredje asken en vit och en svart kula.

 

Ta en ask slumpmässigt (så man inte vet vilka kulor den innehåller).

Ta en kula ur asken, utan att se på den andra kulan.

Vad är chansen att den andra kulan har samma färg som den första kulan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är chansen att den andra kulan har samma färg som den första kulan?

Mitt spontansvar som alltså borde vara feltänk är 2/3.

 

Motivering

Det finns tre alternativ när första kulan dras. Redan där har vi sannolikheterna, i två fall kommer vi att få samma färg, och i ett fal olika färger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt spontansvar som alltså borde vara feltänk är 2/3.

 

Motivering

Det finns tre alternativ när första kulan dras. Redan där har vi sannolikheterna, i två fall kommer vi att få samma färg, och i ett fal olika färger.

 

Tänker det samma, men det är för enkelt så det måste ju vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 pojkar sätts på en ögonbindel, ställs i ett led och får varsin keps. De får veta att två av kepsarna är vita och två är svarta. De kan inte röra sig och kan bara titta framåt.

Den ena pojken står bakom en vägg, ingen ser honom och han ser ingen. Han har en vit keps.

De tre andra pojkarna står i rad så att det är SVART --> VIT --> Svart

Pilarna visar åt vilket håll de tittar, de kan inte titta åt något annat håll och de kan inte prata med varandra.

Deras uppgift är att ta reda på färgen på sin egen keps. Vem kommer på det först och hur?

 

Förutsatt att de får ta av sig ögonbindeln:

 

Man borde kunna använda uteslutningsmetoden:

1. Killen bakom muren ser ingen = noll information

 

2. SVART --> VIT --> Svart

Ser alltså en av varje, vilket ger honom 50/50 precis som grundförutsättningen. Alltså ingen fördel.

 

3. SVART --> VIT --> Svart

Ser ingen, men vet att han och killen bakom honom inte kan ha samma färg för då skulle den första killen kunnat säga färgen på sin keps. Men det hjälper honom ändå inte att få någon ytterligare info.

 

4. SVART --> VIT --> Svart

Han ser en svart keps och har redan där en rent matimatisk större chans att ha en vit keps. Dock kan han ganska snabbt räkna ut att han måste ha just en vit keps då killen bakom honom inte säger vad han har för färg på sin keps, vilket han skulle göra om killen i vit keps hade samma som killen framför honom (svart keps). Alltså måste killen i mitten med säkerhet veta att han har just vit keps?

 

Om de inte får ta av sig ögonbindeln har de ingen ytterligare information att gå på, och jag kan då inte se något sätt att "veta" vad man har för keps, om det inte är något löjligt svar som "Den som först tar av sig ögonbindeln och tittar på sin keps".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en där folk brukar tänka fel - den passar utmärkt om man ska lura folk på pengar. ;)

 

Vi har tre likadana askar.

I varje ask finns 2 kulor: i första asken två svarta kulor, i andra asken två vita kulor, i tredje asken en vit och en svart kula.

 

Ta en ask slumpmässigt (så man inte vet vilka kulor den innehåller).

Ta en kula ur asken, utan att se på den andra kulan.

Vad är chansen att den andra kulan har samma färg som den första kulan?

 

50%

 

Hälften av gångerna du tar en svart kula kommer den andra att vara svart, och andra hälften att vara vit. Och samma sak för den vita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni vet så har Kina en "enbarnspolitik" för att försöka minska antalet kineser, nu har det ändrats till att man får ha två barn med fem års mellanrum.

 

Så, med två barn per familj så borde storleken på befolkningen vara ganska oförändrat (om vi bortser från barnlösa, ensamstående o.s.v.)

 

Nu känner ni säkert till kinesernas önskan om att få gossebarn, och ni har säkert hört horribla historier om nyfödda flickebarn som ställts ut i skogen för att man ska försöka få en gosse istället.

Detta har lett till en kraftig obalans mellan kvinnliga/manliga kineser.

 

Om man istället införde regeln att varje familj får ha hur många flickebarn som helst, men så fort det föds en pojke så är det stopp (så är första barnet en pojke så får man inga flera barn).

Vad skulle denna alternativa regel få för konsekvenser jämfört med:

1) 2 barn per familj.

2) balansen mellan pojkar/flickor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en gång en kung som infört bestämmelsen att alla dödsdömda skulle få en sista chans att välja dödssätt. De skulle få göra ett påstående

Visade det sig att påståendet var sant skulle de halshuggas, var det falskt skulle de hängas.

En dag dömdes en man till döden. När han gjort sitt påstående, visade det sig att man varken kunde hänga eller halshugga honom.

Vad vad det han sa som räddade hans liv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni vet så har Kina en "enbarnspolitik" för att försöka minska antalet kineser, nu har det ändrats till att man får ha två barn med fem års mellanrum.

 

Så, med två barn per familj så borde storleken på befolkningen vara ganska oförändrat (om vi bortser från barnlösa, ensamstående o.s.v.)

 

Nu känner ni säkert till kinesernas önskan om att få gossebarn, och ni har säkert hört horribla historier om nyfödda flickebarn som ställts ut i skogen för att man ska försöka få en gosse istället.

Detta har lett till en kraftig obalans mellan kvinnliga/manliga kineser.

 

Om man istället införde regeln att varje familj får ha hur många flickebarn som helst, men så fort det föds en pojke så är det stopp (så är första barnet en pojke så får man inga flera barn).

Vad skulle denna alternativa regel få för konsekvenser jämfört med:

1) 2 barn per familj.

2) balansen mellan pojkar/flickor

Spontan gissning, (och vi bortser ifrån att vissa par troligen har större sannolikhet att få ett visst kön osv.)

 

1. Inte alls säker här, men jag tror inte det skulle bli någon skillnad i teorin, dock kan jag inte motivera mig här (Kanske ett tecken på att jag har fel), men däremot skulle det i praktiken bli fler barn med "2barns-regeln" då folk säkerligen ger upp efter ett visst antal flickor.

2. Skulle inte påverkas alls* då man kan se det som att alla händelser tas ur urvalsgruppen "alla födslar", det spelar således ingen roll vilket par det är som föder ett barn.

 

* Eller ja, jämför med att döda folk skulle det påverkas, men antar att det inte var den jämförelsen som åsyftades.

Det var en gång en kung som infört bestämmelsen att alla dödsdömda skulle få en sista chans att välja dödssätt. De skulle få göra ett påstående

Visade det sig att påståendet var sant skulle de halshuggas, var det falskt skulle de hängas.

En dag dömdes en man till döden. När han gjort sitt påstående, visade det sig att man varken kunde hänga eller halshugga honom.

Vad vad det han sa som räddade hans liv?

Jag skulle iaf sagt: Ni kommer halshugga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var ute och jagade. gick 1km söderut och fick syn på en björn. följde efter den 1km västerut och sköt ihjäl den. sedan släpade jag hem dem 1km norrut. vilken färg hade björnen?

 

Röd av blod? :-P

Finns det nåt logiskt svar? Säg det gärna isf :D (förövrigt så kommer man ju inte "hem" om man går sådär... väl? jag är helt borta)

(Bubbla måste ha rätt på föregående?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en till angående dödsdomar.

 

En man har dömts til döden av en elak kung, men han har en chans att bli benådad:

 

I en påse finns en svart och en vit pärla, drar han den vita så blir han benådad, drar han den svarta så dödas han.

Eftersom ingen någonsin blivit benådad så misstänker han att kungen lagt två svarta pärlor i påsen.

 

Hur gör han för att bli benådad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...