Gå till innehåll

Tankenötter


anth

Recommended Posts

Tänkte starta en tråd om tankenötter.

Här kan ni posta nya tankenötter av alla de slag, både klassiska och nya; eller så kan ni försöka hitta lösningar och diskutera redan postade sådana.

Här kommer en första nöt att knäcka:

 

1, 11, 111, 15, 5, 51, 511,...

 

Fortsätt talserien med åtminstånde ett par tal till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tre personer delar rum på ett hotell. På morgonen kommer piccolon och ska ta betalt. Rummet kostar 25 kr och de tre gästerna ger piccolon 10 kr var. Piccolon springer ner till receptionen och betalar och får fem enkronor tillbaka. Han tar själv 2 kr i dricks och när han kommer tillbaka till rummet ger han en krona tillbaka till var och en av gästerna.

 

Varje gäst har nu betalat 9 kr. 3 x 9 = 27 och piccolon har tagit 2 kr. 27 + 2 =29. Var tog den sista kronan vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var ute och jagade. gick 1km söderut och fick syn på en björn. följde efter den 1km västerut och sköt ihjäl den. sedan släpade jag hem dem 1km norrut. vilken färg hade björnen?

Det är lite klurigare att säga att man går 1km norrut, 1 km västerut, 1 km söderut. Björnen ha samma färg, däremot så blir det svårare att bestämma var jägaren bor. ;)

 

Btw så var jag lite osäker på hur många tal jag skulle ha med i talserien, jag antar att jag kunde ta bort något eftersom du löste det så snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre personer delar rum på ett hotell. På morgonen kommer piccolon och ska ta betalt. Rummet kostar 25 kr och de tre gästerna ger piccolon 10 kr var. Piccolon springer ner till receptionen och betalar och får fem enkronor tillbaka. Han tar själv 2 kr i dricks och när han kommer tillbaka till rummet ger han en krona tillbaka till var och en av gästerna.

 

Varje gäst har nu betalat 9 kr. 3 x 9 = 27 och piccolon har tagit 2 kr. 27 + 2 =29. Var tog den sista kronan vägen?

Invisotext nedan:

 

Lösningen är slut vid 3x9=27 (plus en krona till varje gäst) eftersom piccolons 2 kr är inräknade i de 27.

 

Antingen var det enkelt eller så är jag väldigt dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 pojkar sätts på en ögonbindel, ställs i ett led och får varsin keps. De får veta att två av kepsarna är vita och två är svarta. De kan inte röra sig och kan bara titta framåt.

Den ena pojken står bakom en vägg, ingen ser honom och han ser ingen. Han har en vit keps.

De tre andra pojkarna står i rad så att det är SVART --> VIT --> Svart

Pilarna visar åt vilket håll de tittar, de kan inte titta åt något annat håll och de kan inte prata med varandra.

Deras uppgift är att ta reda på färgen på sin egen keps. Vem kommer på det först och hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 pojkar sätts på en ögonbindel, ställs i ett led och får varsin keps. De får veta att två av kepsarna är vita och två är svarta. De kan inte röra sig och kan bara titta framåt.

Den ena pojken står bakom en vägg, ingen ser honom och han ser ingen. Han har en vit keps.

De tre andra pojkarna står i rad så att det är SVART --> VIT --> Svart

Pilarna visar åt vilket håll de tittar, de kan inte titta åt något annat håll och de kan inte prata med varandra.

Deras uppgift är att ta reda på färgen på sin egen keps. Vem kommer på det först och hur?

Svar(?):

Förutsatt att killen i svart som står längst bak ser båda de framförvarandes färger så borde killen i mitten med vit vara den som kommer på det först, hade killen med vit haft samma som den i svart som står först så hade killen längst bak sett de båda svarta och vetat att hans var vit, eftersom han inte vet det så vet killen med vit att han inte har samma färg som den som står framför, alltså har han vit. (orkar inte renskriva)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...