Gå till innehåll

Tack!


MacDaddy

Recommended Posts

  • Svars 254
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Satt och skrattade gott åt detta påstående. Vilken idiot, tänkte jag, tills jag skulle nysa i armvecket och fick syn på något konstigt på min överarm. Och fan tro't, men vad hittar jag där om inte en en armbindel? Sedan tittade jag ner på fötterna och fick förklaringen till att det har låtit så konstigt när jag har gått på sistone: på fötterna hade jag ett på ridstövlar. :oops: Gissa om jag blev lång i ansiktet!

 

En, av få gånger, som jag "lolat" bokstavligen efter att ha läst en post på PF. Big up Big Less!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din ideologi, absolut. Men försök bygga ett samhälle kring den ideologin, jag tror inte att du skulle tycka om resultatet.

 

Jag tror det skulle gå utmärkt. Varför är ett samhälle det primära? I mitt samhälle finns inte staten. Massa nya marknader dyker upp och någon hand som tillrättarvisar dig om hur du ska leva ditt liv finns inte längre.

 

Om ni alla som är lite vilsna där på vänster-, mitten eller högerflanken läste några artiklar om anarkokapitalism (kapitalism i det ordet innebär bara att man är för privatägande vilket t.ex. inte anarkosyndikalister är)

 

http://mises.org/

http://anarchism.net (Läs gärna Per Bylunds blogg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, jo. Staten tar pengar ifrån dig och mig och använder dessa som staten behagar. De tar utan att fråga om lov och det är med andra ord stöld.

 

Indirekt frågade de om lov vid förra valet. Typ "Vi vill göra si och så, för det behöver vi en jävla massa pengar. Rösta på oss om ni håller med".

 

Konstigt nog var det inte många som röstade på "Vi tänker inte göra ett skit, zip, nada. Denna tjänst är dock gratis!", då detta alternativ inte ens fanns som val. Men det är fritt fram för dig att lägga fram det alternativet till nästa val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en vital skillnad är att allt detta är frivilligt medan skatt inte är det

 

Skatt är högst frivilligt på samma sätt som hyra är högst frivilligt. Passar det inte så är det bara att flytta(för att återkoppla lite till vad som tidigare är sagt i tråden), det är ingen mänsklig rättighet att få bo exakt vart man vill under vilka omständigheter som helst.

 

Faktum är att du via ditt svenska medborgarskap godkänner att staten drar skatt av dig i utbyte mot att du får ta del av ett antal olika tjänster och dessutom får vara bosatt på svensk mark. Att hävda att skatt är stöld är alltså direkt felaktigt. Sen finns det självklart utrymme för att diskutera om det är korrekt med ett högt skattetryck eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt är högst frivilligt på samma sätt som hyra är högst frivilligt. Passar det inte så är det bara att flytta(för att återkoppla lite till vad som tidigare är sagt i tråden), det är ingen mänsklig rättighet att få bo exakt vart man vill under vilka omständigheter som helst.

 

Faktum är att du via ditt svenska medborgarskap godkänner att staten drar skatt av dig i utbyte mot att du får ta del av ett antal olika tjänster och dessutom får vara bosatt på svensk mark. Att hävda att skatt är stöld är alltså direkt felaktigt. Sen finns det självklart utrymme för att diskutera om det är korrekt med ett högt skattetryck eller inte.

 

jag kan säga upp mitt hyreskontrakt. att säga upp medborgarskapet går dock inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, jo. Staten tar pengar ifrån dig och mig och använder dessa som staten behagar. De tar utan att fråga om lov och det är med andra ord stöld.

 

Om det inte passar så är det bara flytta. Skatt är medel som samhället använder, det återgår bl.a. till dig själv men även andra. När du säger "Som staten behagar" så försöker du dessutom vinkla det till att staten är en egen individ med behov snarare än en apparat som satts till verket för allmänhetens nytta och användning. Hur det sen fungerar i praktiken är en helt annan sak.

 

Edit: Allt hade redan sagts med bättre ord t.o.m.:

Skatt är högst frivilligt på samma sätt som hyra är högst frivilligt. Passar det inte så är det bara att flytta(för att återkoppla lite till vad som tidigare är sagt i tråden), det är ingen mänsklig rättighet att få bo exakt vart man vill under vilka omständigheter som helst.

 

Faktum är att du via ditt svenska medborgarskap godkänner att staten drar skatt av dig i utbyte mot att du får ta del av ett antal olika tjänster och dessutom får vara bosatt på svensk mark. Att hävda att skatt är stöld är alltså direkt felaktigt. Sen finns det självklart utrymme för att diskutera om det är korrekt med ett högt skattetryck eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt är högst frivilligt på samma sätt som hyra är högst frivilligt.

 

Jaså? Jag har då aldrig skrivit under något kontrakt som säger att jag underkastar mig staten och ger den tillåtelse att tvinga på mig diverse obehagligheter samt hota mig med våld. Fast du kanske är en av de där tomtarna som tror att något magiskt outtalat medborgarkontrakt "bara finns" för att jag råkar vara född just här.

Faktum är att du via ditt svenska medborgarskap godkänner att staten drar skatt av dig i utbyte mot att du får ta del av ett antal olika tjänster och dessutom får vara bosatt på svensk mark. Att hävda att skatt är stöld är alltså direkt felaktigt. Sen finns det självklart utrymme för att diskutera om det är korrekt med ett högt skattetryck eller inte.

 

Jaha, så du var en av de där tomtarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan säga upp mitt hyreskontrakt. att säga upp medborgarskapet går dock inte.

 

 

Återigen blir hyresliknelsen nästan perfekt. Vill du slippa hyran får du flytta, vill du slippa skatten får du flytta. Absolut inga konstigheter. Genom att inte bo och arbeta på svenskt territorium(mer än ett visst antal av årets dagar) så kommer du slippa betala skatt.

 

Personligen kan jag tycka att det kanske vore värt för dig att flytta till någon annan nation, kan tänka mig vilket helvete det måste vara att gå runt och känna att man blir utsatt för brott(visserligen ett imaginärt brott) varenda dag. Du kan dock även ge dig på att ändra på det svenska systemet och gå till val med ett parti som har som slogan "sköt dig själv och skit i andra" eller något. Kan dock tänka mig att det blir aningen problematiskt då rörande många av de svenska väljarna är överens om en politik med en välfärdsstat finansierad av att internationellt sett högt skattetryck.

 

Jaså? Jag har då aldrig skrivit under något kontrakt som säger att jag underkastar mig staten och ger den tillåtelse att tvinga på mig diverse obehagligheter samt hota mig med våld. Fast du kanske är en av de där tomtarna som tror att något magiskt outtalat medborgarkontrakt "bara finns" för att jag råkar vara född just här.

 

Som du säkert vet men råkade förbise så kräver inte alla avtal skriftlig form. I detta fall skulle staten kunna hävda konkludent handlade från din sida, dvs du antogs anta avtalet genom dina handlingar(använda skattefinansierade anrättningar med mera).

 

Jag lovar dock att inte hålla detta lilla förbiseende emot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte passar så är det bara flytta. .

Kom igen, bättre kan du väl. "Flytta om det inte passar" är så ett så löjligt och uttjatat icke-argument att det knappast bidrar till en vettig diskussion.

Skatt är medel som samhället använder, det återgår bl.a. till dig själv men även andra

Ja, jippi. Staten tvingar mig betala för tjänster jag aldrig bett om.

När du säger "Som staten behagar" så försöker du dessutom vinkla det till att staten är en egen individ med behov snarare än en apparat som satts till verket för allmänhetens nytta och användning. Hur det sen fungerar i praktiken är en helt annan sak.

 

Hur det fungerar i praktiken är väl ändå det som är intressant? Faktum är ju att det är ganska tydligt att makthavarna skiter högaktningsfullt i vad folk tycker så länge de tror att de kan komma undan med det. Kritiska röster tystas och folk viker sig för att skydda sin egen politiska karriär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det fungerar i praktiken är väl ändå det som är intressant? Faktum är ju att det är ganska tydligt att makthavarna skiter högaktningsfullt i vad folk tycker så länge de tror att de kan komma undan med det. Kritiska röster tystas och folk viker sig för att skydda sin egen politiska karriär.

 

Som sagt, det är en helt annan sak. Jag menade inte att det var ointressant utan mer att det är en helt annan diskussion.

 

Och sen handlar det om att flytta, läs här http://pokerforum.nu/forum/off-topic/51739-tack-post1123481.html#post1123481

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen blir hyresliknelsen nästan perfekt.

Nej.

Som du säkert vet men råkade förbise så kräver inte alla avtal skriftlig form. I detta fall skulle staten kunna hävda konkludent handlade från din sida, dvs du antogs anta avtalet genom dina handlingar(använda skattefinansierade anrättningar med mera).

Skärp dig. Sylwester föds på svenskt sjukhus=Sylwester nyttjar svensk skattefinansierad inrättning->Sylwester ska underkasta sig staten

 

Idiotiskt resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga varför du då använder dig av skattefinansierade instutitioner, allmänna vägar etc?

 

Ledsen, men jag ser inget motsägelsefullt i inläggen du citerade. Jag har väl aldrig hävdat att vägar är dåligt? Menar du att jag måste tycka det för att få kritisera att jag tvingas vara med och finansiera skit som kulturstöd och EU-medlemskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sylwester har inte nyttjat något skattefinansierat sedan han fyllde 18 -> "ok"

 

Mejers snack om konkludent handlande håller inte heller på myndiga personer. Jag vet inte om han är seriös eller inte, men att man bara genom att födas och leva i ett samhälle per automatik ingår ett avtal som innebär underkastelse till en hänsynslös våldsapparat, det är sadistiskt och befängt. Ett så pass viktigt avtal uppstår inte ur tomma intet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men jag ser inget motsägelsefullt i inläggen du citerade. Jag har väl aldrig hävdat att vägar är dåligt? Menar du att jag måste tycka det för att få kritisera att jag tvingas vara med och finansiera skit som kulturstöd och EU-medlemskap?

 

Jag ber om ursäkt, jag fick intrycket av att du hatade all form av skatt.

 

Mejers snack om konkludent handlande håller inte heller på myndiga personer. Jag vet inte om han är seriös eller inte, men att man bara genom att födas och leva i ett samhälle per automatik ingår ett avtal som innebär underkastelse till en hänsynslös våldsapparat, det är sadistiskt och befängt. Ett så pass viktigt avtal uppstår inte ur tomma intet.

 

Det kan man ju tycka, men så fort du fyller 18 kan du ju säga upp det påhittade kontraktet. Om man trots detta stannar, och dessutom fortsätta att fullgöra sin del av "avtalet", så känns det som att man liksom tappade argumentet någonstans bakom förra vägkröken.

Därmed inte sagt att man inte kan vilja ha förändring och försöker påverka (bl.a genom denna diskussion) men citatet ovan tyder på ett mycket starkt hat gentemot detta "kontrakt" varför ett fullgörande från din sida känns ganska konstigt. Ur rent logisk synvinkel alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...