Gå till innehåll

Sjysst ställe att bo på för en grinder?


Recommended Posts

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Föreslår Singapore.

 

Alla pratar engelska (nästan varje fall)

Mycket bra uteliv.

4,5miljoner människor.

Behagligt klimat (om man inte tröttnar på +30 och 90% luftfuktighet varje dag.).

Mycket utvecklat, stabilt Internet.

Mkt bra infrastruktur, världens bästa flygplats med flyg till alla ställen.

Flyg till Sverige är överkomligt i tid och pris.

Jättebra mat från alla världens hörn.

Folket jättetrevliga och hjälpsamma. Väldigt europeiserat, ingen hustling som i Thailand.

Studier - mycket bra universitet som undervisar på engelska.

 

-

Dyrare än Thailand, men det är mest hyran som är dyr.

 

 

Tjo, pluggar just nu o spelar rätt mycket poker (120h/månad ungefär) o funderar på att flytta utomlands o grinda men är lite osäker på vart som verkar gött att bo.

 

Krav:

Bra o stabil internetuppkoppling

Lagligt att spela poker online

Garanti att alla tjejer faktiskt är tjejer (mindre säkert i thailand)

Varmare än i sverige

Gärna trevlig infrastruktur

Stor stad! Minst 100 000 pers.

 

Önskemål

*Kommunicera. Vore ju trevligt om man kunde bryta språkbarriären rätt snabbt. Skulle jag åka till fillipinerna så är det väl många som inte kan särskilt bra engelska (?) så känns det ju rätt segt o att lära sig fillipino känns som ett språk med begränsad nyttighet jämfört med t ex japanska eller kinesiska. Bott i australien ett år o tröttnade rätt snart på de personer jag oftast umgicks med inte kunde prata mer än basic engelska vilket gör alla samtal extra ytliga.

*Avstånd. Som jag nämnde ovan har jag bott utomlands o blev lite hemsjuk över jul o bestämde mig att åka hem en månad. Det kostade 17 000 kr vilket är väldigt saftigt o det vore nice om man kunde spontant få för sig att resa hem utan att bli helt ruinerad.

*Folket. Ska ju gärna vara trevligt folk också!

*Studier. Är lite extra intresserad av att plugga samtidigt som jag spelar så gärna tips på bra skolor o universitet o pris är ju alltid trevligt att veta.

 

Funderingar

Vore kul med lite extra input om dessa förslag!

 

Japan

Funderar på Japan en hel del men vet ej det först o främst är lagligt med poker online där men också hur mentaliteten är. Är lite orolig för att folks personligheter är lite mer "anonyma" där o att man sällan vill sticka ut på ett sätt som inte är okej, o då pratar vi inte om konstiga kläder.

 

Sydamerika

Känns som machokulturen med muskler, bilar o ghetto/RnB/hiphop är stilen där o det är ju så av så det kan bli. Dock plus för trevliga laadies.

Sydafrika

Väldigt fint men otroligt kriminellt vad jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Costa Rica är ju sjukt fint men man måste väl bo i San Jose om man ska ha en stabil uppkoppling. San jose är ju verkligen ingen höjdarstad iaf det jag upplevt av den. Däremot Stränderna ut mot Stilla havet typ Santa teresa är riktigt fina med mycket fin surfing, god mat och ett trevligt klimat. Men där har jag svårt att tänka mig att man kan få en bra internetuppkoppling. Den lär iaf inte vara 1 mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska rolig när Incognito skriver att han vill att det ska vara säkert där och det första man läser när man klickar på din länk är att bloggaren blivit muddrad och rånad av polisen.

 

:) Lite otur med timingen kanske. Costa Rica är utan tvekan det säkraste landet i Centralamerika. Men visst, allt är inte perfekt såklart. Kom ihåg att en polis här tjänar ca $300/mån... så mutor blir ju naturligt. Att dom tar/rånar dig på pengar är ovanligt.

 

Tja henke. Ställe ju en fråga om costa rica i ett svar några inlägg upp!

 

ops, ignorerade den. Har dålig koll på studiefronten. Kan du spanska är det såklart inga problem. Men jag vet att det finns en del privata universitet som kör kurser/program på engelska också. Många amerikaner här..

Jag känner inte till någon sajt som inte tillåter spel härifrån så det ska inte vara något problem.

 

Costa Rica är ju sjukt fint men man måste väl bo i San Jose om man ska ha en stabil uppkoppling. San jose är ju verkligen ingen höjdarstad iaf det jag upplevt av den. Däremot Stränderna ut mot Stilla havet typ Santa teresa är riktigt fina med mycket fin surfing, god mat och ett trevligt klimat. Men där har jag svårt att tänka mig att man kan få en bra internetuppkoppling. Den lär iaf inte vara 1 mbit.

 

Ja du har delvis rätt, men nu poppar det upp bredband över hela landet så även på kusterna kan du få en stabil uppkoppling. Kanske inte just i Santa Teresa som fortfarande är väldigt outvecklat, men i Jaco och Tamarindo tex är det inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan verkligen rekomendera spanien. De flesta yngre människor kan hjälplig engelska. Madrid är en grym stad med fantastisk nattliv, trevlioga människor och bra uppkoplingar. Enda problemet är somrarna som är sjukt varma.

 

Känns tragiskt att flera rekomenderar Pattaya, endast tragiska och patetiska personer behöver köpa sex. Pattaya är ett helvete på jorden.

 

 

,, Rekommenderar verkligen madrid, har bott ett år här nu. Stan är alltid igång och du känner dig alltid otroligt trygg inne i staden. Klockan 2 på natten är det fortfarande pensionärer och familjer ute så säker känner du dig. Att de talar engelska skulle jag inte påstå. Inte ens ungdomarna. Spelar i ett spanskt fotbollslag med grabbar på 17 och 18 år. Kan la säga hello , what your name. Så ska du ha mycket spanska kontakter så måste du kunna spanska. Thats it! lycka till med letandet! PM:a om du har några frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bott i australien ett år o tröttnade rätt snart på de personer jag oftast umgicks med inte kunde prata mer än basic engelska vilket gör alla samtal extra ytliga.

 

Bara så att alla är på det klara med detta: dom snackar alltså engelska där nere men din umgängeskrets var av någon anledning icke-engelsktalande (såsom utbytesstudenter, aboriginer eller rent av dövstumma)?

Skämt åsido, men red gärna ut det där är du snäll.:-)

 

Annars kan jag väl säga att jag är i ungefär samma sits som du själv, jag letar efter något lagomt spännande äventyr och försörjer mig på spel och gärna med studier som hjälpmedel att integrera sig i kulturen och få lite struktur på tillvaron.

 

Jag var nyligen på Sicilien och jag älskade det, det var halva priset mot i Rom (och således Sverige) på matvaror, restaurangbesök och liknande, dom har universitet i både Palermo och Catania (900k resp 400k städer) och för en fotbollsnörd (som jag själv) finns det inte mycket som går upp mot ett besök på La Favorita i Palermo.

 

Så för min del är det en stark kandidat, men det är ju det där som du säger med språket, kan ytterst lite italienska och man känner sig så sjukt handlingsförlamad i sociala sammanhang, engelskan var ytterst bristfällig. I övrigt tyckte jag Singapore lät sjukt lockande, ska kolla upp mer om det i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
ett tillägg till önskemålen bör vara nånting med visum... inom EU är det ju lugnt men hur funkar det att stanna ett tag i t.ex. costa rica eller singapore?

 

I Costa Rica så får du turistvisum i 3 månader automatiskt. Dvs. du behöver inte ansöka eller göra något speciellt. Men måste lämna landet efter 3 månader och stanna utanför minst 72 timmar, och sedan kan du återvända i 3 månader osv... Landet är litet och du flyger till Panama på en timme. Nicaragua och San Andres i karibien är andra populära resemål värda ett 3dagars besök.

Tror att Singapore har liknande visumregler. Stor skillnad på kulturerna dock, Singapore kan du glömma tuggummi och dessutom kan du fastna i pariserhjul

Costa Rica är mer avslappnat, inte så strikt ... Huvudstaden San Jose är ful.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
Hey! Tråden dog! Här sitter man och både garvar åt sneöga och sammlar in info om Costa Rica..

 

Killar hur går det? Några updates? Är väldigt intresserad av vad en lägenhet med internet går på i Costa Rica :)

 

se 2p2, finns en jättestor tråd där om costa rica. mycket bra info i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanjorer är ju fan skitdåliga på engelska, inte en jävel i min ålder kunde engelska när jag var på Unibet Open Madrid, eller nu senast när jag var i Valencia och såg på fotboll. Det är ta mig fan helt sjukt hur dåliga de är.

 

Jag röstar för Sydafrika, Barbados eller Costa Rica.

 

Även om kriminaliteten är hög i Sydafrika, finns det ju bra områden... Och med sunt förnuft klarar du dig ganska långt!

 

MVH. Svinet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...