Gå till innehåll

Offic. USA-vals tråden


MacDaddy

Recommended Posts

Man blir lite lagom mörkrädd när man ser en republikansk kvinna i 40-årsåldern säga "vote the way Jesus would" med ett straight face inför tv-kamerorna.

 

Jag vet inte jag men är det inte väldigt mycket same same but different egentligen?

 

Någon som kan upplysa mig (oss?) om de största skillnaderna som kan komma av de två alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är helt okej att ta livet av brottslingar, men inte av ofödda barn. Ja till dödsstraff och nej till abort.

 

Alltså, jag kan förstå fok som säger nej till båda, eller ja till båda. Då är man i alla fall konsekvent i sin argumentation. Även nej till dödsstraff och ja till abort såklart, man ska inte ta livet av något som redan lever.

 

Men den sista kombinationen går liksom inte ihop.

Ett foster lever endast pga av att kvinnan låter det leva där, dvs ett foster är en parasit på hennes kropp. Att förbjuda henne att göra en abort är detsamma som att våldföra sig på henne. Ingen är förstås skyldig att hjälpa henne att abortera ett foster, däremot har hon rätt till att söka sådan hjälp efter bästa förmåga. Det stora kruxet i frågan är nog om modern gör sig skyldig till mord ifall ett foster aborteras, det vill säga tas bort och dödas, som skulle kunna klara sig utanför hennes kropp (ifall det inte kan det är frågan fullständigt glasklar för mig iaf, då skulle man ju behöva frysa in alla spermier man någonsin ejakulerade också). Problemet är väl att om man börjar tvångsföda foster för tidigt och artificiellt hålla dem vid liv mot moderns explicita vilja så blir det svårt att hålla mödrarna och fädrarna försörjningsskyldiga.

 

edit: ja och detta går alltså visst ihop att tycka med att vara mot dödstraff. hmm nvm, ser att du håller med. se det som lite kul argument bara då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

They both suck '08!

 

http://www.msnbc.msn.com/id/27354149/

 

Det enda vettiga är ju att rösta på en "third party candidate", Baldwin eller Barr, eller varför inte allas vår hjälte Ron Paul, som är med på valsedeln i Montana och Louisiana, samt med som "write-in candidate" i Kalifornien (ej på valsedeln, men rösten räknas).

 

http://www.ballot-access.org/ballot-chart.html

 

"Ron Paul is on the ballot in Louisiana (Louisiana Taxpayers) and Montana (Constitution)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det dock precis det motsatta jag ansåg. Ja till abort och nej till dödsstraff.

 

Det är väl exakt det Jello skriver också?

 

För övrigt skulle man ju kunna argumentera för dödsstraff och mot abort genom att säga att fostret inte har gjort något fel medan den som döms till dödsstraff har gjort det. Inte för att jag håller med men då är det i alla fall en konsekvent argumentation och man kan få ihop även den kombinationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt okej att ta livet av brottslingar, men inte av ofödda barn. Ja till dödsstraff och nej till abort.

 

Alltså, jag kan förstå fok som säger nej till båda, eller ja till båda. Då är man i alla fall konsekvent i sin argumentation. Även nej till dödsstraff och ja till abort såklart, man ska inte ta livet av något som redan lever.

 

Men den sista kombinationen går liksom inte ihop.

 

förstår inte ditt resonemang alls här.

Dels är det i högsta grad en subjektiv definitionsfråga när ett foster påbörjar vad vi kallar liv. Sedan har ett foster inte möjlighet att välja om den ska bli född eller ej. Kan inte göra fel jmf med en vuxen människa som kan göra fel och (indirekt) skapar sin egen dödsdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roliga är att Sarah Pahlins hjärtefråga är de utvecklingsstördas situation och hon kritiserade just forskning på bananflugor. Men tack vare den forskningen så gav det forskarna kännedom om ett hormon som hjälpte dessa människor till ett bättre liv.

Om hon var lite mer påläst så hade hon vetat att de flesta mediciner och dylikt har kommit till tack vare studier av djur och växter. Varför lösa ett problem som naturen redan löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roliga är att Sarah Pahlins hjärtefråga är de utvecklingsstördas situation och hon kritiserade just forskning på bananflugor. Men tack vare den forskningen så gav det forskarna kännedom om ett hormon som hjälpte dessa människor till ett bättre liv.

Om hon var lite mer påläst så hade hon vetat att de flesta mediciner och dylikt har kommit till tack vare studier av djur och växter. Varför lösa ett problem som naturen redan löst.

 

Hm, ja just den där länken var inte så tydlig. Trodde jag länkade till ett klipp där de förklarade just det du pratar om också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte alls att det är svårt att moraliskt argumentera för dödsstraff. Om någon har tagit ett annat liv så har denne förverkat sin rätt att få leva själv. Problemet är ju att om en endaste oskyldig stryker med så gör staten sig skyldig till mord och det är hyfsat otrevligt, om än jävligt vanligt i historien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte alls att det är svårt att moraliskt argumentera för dödsstraff. Om någon har tagit ett annat liv så har denne förverkat sin rätt att få leva själv. Problemet är ju att om en endaste oskyldig stryker med så gör staten sig skyldig till mord och det är hyfsat otrevligt, om än jävligt vanligt i historien.

 

Håller med fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

They both suck '08!

 

http://www.msnbc.msn.com/id/27354149/

 

Det enda vettiga är ju att rösta på en "third party candidate", Baldwin eller Barr, eller varför inte allas vår hjälte Ron Paul, som är med på valsedeln i Montana och Louisiana, samt med som "write-in candidate" i Kalifornien (ej på valsedeln, men rösten räknas).

 

http://www.ballot-access.org/ballot-chart.html

 

"Ron Paul is on the ballot in Louisiana (Louisiana Taxpayers) and Montana (Constitution)."

Tycker att man som europé självklart borde föredra McCain framför Obama iom hans frihandelsvänlighet. I övriga frågor känns de allvarligt talat alltför lika för att man ska bry sig, och i inrikesfrågor är det som att välja mellan pest och kolera. Men den europeiska vänstern som drömmer om att Obama ska avsluta den amerikanska interventionistiska utrikespolitiken är rätt fel ute, även om han just vad det gäller Irak är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abortdiskussionen fick mig att tänka på en hysterisk klassiker från The Onion.

 

http://www.theonion.com/content/node/28817

 

 

Sen har ju The Onion såklart roliga grejer om valet också. Skarp iakttagelse om valprocesser:

 

Bruce Springsteen Concert Totally Changes Area Man's Mind About Voting

 

PHILADELPHIA—A recent Bruce Springsteen free acoustic set on Philadelphia's Ben Franklin Parkway completely changed the mind of sales associate Grant Garlock regarding the basic democratic process of voting, sources reported Monday. "It hadn't really occurred to me until Bruce said it, but when you think about it, voting really is the most important right we have as Americans," said Garlock, 38, who for various reasons ranging from scheduling mishaps to pure apathy has not voted in a local, state, or national election since 1988. "I used to think that my vote didn't count, but now I realize the Boss was right when he said, 'Every vote counts.'" On Nov. 4, Garlock plans to vote for John McCain because he thinks Sarah Palin is hot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det vore på det viset så ser jag det som motbjudande populism. Vad han "egentligen" tycker spelar liksom ingen roll när han i realiteten kommer föra en protektionistisk handelspolitik om han vinner valet. Allt annat känns otänkbart och skulle ju vara ett enormt svek gentemot väljarna.

 

http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/story/CTVNews/20080227/dems_nafta_080227/20080227?hub=QPeriod

 

Within the last month, a top staff member for Obama's campaign telephoned Michael Wilson, Canada's ambassador to the United States, and warned him that Obama would speak out against NAFTA, according to Canadian sources.

 

The staff member reassured Wilson that the criticisms would only be campaign rhetoric, and should not be taken at face value.

 

"motbjudande populism" skulle jag inte kalla det, snarare en del av ett spel. Om man så vill en påminnelse om Churchills "Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle väl inte detta bli en O´Reilly-diskussion men....

 

Klippet när O´Reilly flippar ut på killen som uttalar sig mot

kriget efter 9/11 får mig uppriktigt att må dåligt. Så sjukt respektlöst att förlämpa någon vars far även dog i just 9/11! Han har väl rätt att vara kritisk mot kriget om han vill, men det blir istället: "kritisk mot kriget" = "opatriotisk" = "terroristernas lakej"

 

sjukt faktiskt

 

Håller med. Förvånad att han inte knäckte näsbenet på idioten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att man som europé självklart borde föredra McCain framför Obama iom hans frihandelsvänlighet. I övriga frågor känns de allvarligt talat alltför lika för att man ska bry sig, och i inrikesfrågor är det som att välja mellan pest och kolera. Men den europeiska vänstern som drömmer om att Obama ska avsluta den amerikanska interventionistiska utrikespolitiken är rätt fel ute, även om han just vad det gäller Irak är att föredra.

 

:-D

 

Allvarligt, sluta trolla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...