Gå till innehåll

Offic. USA-vals tråden


MacDaddy

Recommended Posts

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De första resultaten kom ju för många timmar sedan. (Kan inte posta här från jobbet)

 

"Democratic presidential hopeful Barack Obama has won in the two US towns that traditionally open US election voting.

 

In Dixville Notch, New Hampshire, he won 15 votes to his Republican rival John McCain's six, becoming the first Democrat to win there since 1968.

 

In Hart's Location he won 17 votes, while Mr McCain won 10, and Ron Paul two, showing 100% voter turnout."

 

McBama - 48, Paul - 2, hittills. ;-)

 

15fjb52.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att man som europé självklart borde föredra McCain framför Obama iom hans frihandelsvänlighet. I övriga frågor känns de allvarligt talat alltför lika för att man ska bry sig, och i inrikesfrågor är det som att välja mellan pest och kolera. Men den europeiska vänstern som drömmer om att Obama ska avsluta den amerikanska interventionistiska utrikespolitiken är rätt fel ute, även om han just vad det gäller Irak är att föredra.

 

du kanske skulle göra lite mer än att läsa svd ledarsida innan du kommer med tvärsäkra uttalanden m8 ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh nej, färre döda människor.

 

WWII, Korea, Vietnam, f.d. Jugoslavien, Somalia o.s.v. Nu är frågan, vet du ens vilka som var presidenter när dessa konflikter inleddes, och vilket parti tillhörde de?

 

Folk som tror att Obama är "fredsvän" eller något sånt har inte alla hästar hemma. Varför inte kolla upp det lilla han faktiskt har gjort i stället för att låta er bländas av skitsnack?

 

McCain=Obama=tyranni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inget om just dig, men Kramer har en poäng. Typ 90? procent av alla svenskar är faktiskt kommunister, eller kanske snarare marxister. Nej, man måste inte kalla sig en sak för att vara det, men om man för fram marxistiska åsikter är man ju...marxist. Att man väljer att kalla det något annat och gastar om "solidaritet" är ju inte direkt relevant. Sen att de flesta inte har en aniiiing om att de är marxister säger ju en del om det utbildningssystem som alla vurmar för...

 

OT så finns det ju en parallell till detta i USA, där "liberal" numera betyder "progressiv" eller nåt. Jag anser mig själv vara liberal, men klassiskt liberal, inte låtsasliberal.

 

 

Visst stämmer detta. Jag har i typ 20 år fått konstiga blickar när jag hävdat att jag är Marxist. Och som sagt, folk har ingen aning.

 

 

På en svensk höger-vänsterskala kan väl Obama sägas vara folkpartist och McCain vara kristdemokrat. Så mycket vänster är de inte i alla fall.

 

Hmm... Visst, det fanns en s.k. "högerflygel" inom kommunistpartiet i Sovjet också, men som jag ser det är marxist=vänster.

 

Nedan har vi det kommunistiska manifestets tio grundsatser. Hur många har helt eller delvis fått genomslag i Sverige? Hur många står s.k. borgerliga partier för? Att snacka höger-vänster i Sverige är meningslöst, även KD är genomsyrat av marxism.

 

1. Abolition of private property and the application of all rent to public purpose.

 

2. A heavy progressive or graduated income tax.

 

3. Abolition of all rights of inheritance.

 

4. Confiscation of the property of all emigrants and rebels.

 

5. Centralization of credit in the hands of the State, by means of a national bank with state capital and an exclusive monopoly.

 

6. Centralization of the means of communication and transportation in the hands of the State.

 

7. Extention of factories and instruments of production owned by the State, the bringing into cultivation of waste lands, and the improvement of the soil generally in accordance with a common plan.

 

8. Equal liablity of all to labor. Establishment of Industrial armies, especially for agriculture.

 

9. Combination of agriculture with manufacturing industries; gradual abolition of the distinction between town and country by a more equable distribution of the population over the country.

 

10. Free education for all children in government schools. Abolition of children's factory labor in its present form. Combination of education with industrial production, etc. etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kanske skulle göra lite mer än att läsa svd ledarsida innan du kommer med tvärsäkra uttalanden m8 ;-)

Nej, jag har tittat på Obamas ställningstaganden i reella frågor istället för att att förblindas av hans, förvisso fantastiska, retorik. Finns nog inte särskilt många av SVD:s åsikter som jag delar, så någon sådan guilt by association kan du försöka dra när det faktiskt finns något slags faktisk koppling. Att jag sedan inte delar samma världsbild som den svenska vänsterhegemonin sticker säkert lite extra i ögonen eftersom jag inte ser en utökad federal stat som nåt positivt för USA.

 

Men, för att vara lite positiv, Obama är förstås bättre än Bush. Låt oss hoppas att stegen mot korporativism och övervakningsstat avstannar iom honom, även om jag förhåller mig skeptisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har tittat på Obamas ställningstaganden i reella frågor istället för att att förblindas av hans, förvisso fantastiska, retorik. Finns nog inte särskilt många av SVD:s åsikter som jag delar, så någon sådan guilt by association kan du försöka dra när det faktiskt finns något slags faktisk koppling. Att jag sedan inte delar samma världsbild som den svenska vänsterhegemonin sticker säkert lite extra i ögonen eftersom jag inte ser en utökad federal stat som nåt positivt för USA.

 

Men, för att vara lite positiv, Obama är förstås bättre än Bush. Låt oss hoppas att stegen mot korporativism och övervakningsstat avstannar iom honom, även om jag förhåller mig skeptisk.

 

Jag har svårt att tro att han kommer vara lika ekonomiskt protektionistisk som han har kampanjat för. Han kommer bli tvungen att kompromissa, jag är inte orolig för att det kommer bli ett problem.

 

Är lite inne på samma spår när det gäller Irak, jag skulle bli storligen förvånad ifall han verkligen lyckas dra ut trupper enligt tidsplanen han satt upp. Men man vet ju aldrig, jag hoppas att de lyckas dra sig tillbaka på ett snabbt och bra sätt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...