Gå till innehåll

PLO8 - Analys av tomtespel!


Recommended Posts

Som de flesta här vet handlar poker om att försöka ta reda på vad motståndaren håller i för hand, hur han tänker och varför han gör som han gör, men hur jag än vrider och vänder på denna hh får jag inte ut något vettigt av den, hjälp mig!

 

---

 

Game #774457416 - (blinds $1/$2) Pot Limit Omaha Hi/Lo 8 - 2005/04/01-17:51:50.3

(CST)

 

Table "Butaritari" (real money) -- Seat 4 is the button

Seat 1: Filoo ($104.00 in chips)

Seat 2: quaider ($199.75 in chips)

Seat 3: Razamataz ($6.75 in chips)

Seat 4: Astrostock ($104.25 in chips)

Seat 5: adess ($191.00 in chips)

Seat 6: .5 baked ($351.50 in chips)

Seat 7: scrites1 ($49.50 in chips)

Seat 8: Priestola ($108.00 in chips)

 

adess : Post Small Blind ($1)

.5 baked: Post Big Blind ($2)

 

Dealt to adess [ 7c ]

Dealt to adess [ 7h ]

Dealt to adess [ Jc ]

Dealt to adess [ Js ]

 

scrites1: Fold

Priestola: Call ($2)

Filoo : Call ($2)

quaider : Call ($2)

Razamataz: Call ($2)

Astrostock: Fold

adess : Call ($1)

.5 baked: Check

 

*** FLOP *** : [ Ts 3h 7d ]

 

adess : Check

Försöker mig på något väldigt risky, som jag vanligtsvis ALDRIG gör på Omaha, en check-raise.

.5 baked: Check

Priestola: Check

Filoo : Check

quaider : Bet ($4)

Razamataz: Raise All-in ($4.75)

adess : Raise ($20)

.5 baked: Fold

Priestola: Fold

Filoo : Fold

quaider : Call ($16)

89 med TPTK/tvåpar eller bara lowdrag?

Spelarna här gillar verkligen att dra efter low.

 

*** TURN *** : [ Ts 3h 7d ] [ 9h ]

 

adess : Bet ($40)

Borde ligga runt 50-60 i potten.

quaider : Call ($40)

 

*** RIVER *** : [ Ts 3h 7d 9h ] [ Jh ]

 

adess : Bet ($40)

Väldigt dryg river, försöker få mig ett gratiskort.

quaider : Raise ($100)

Här tänkte jag lägga mig, men kom sedan på att han knappast synat sånt stort bet på turn med draghand, och att han nog inte hade mig slagen redan vid floppen och småbettar sådär.

Satte honom på något desperat bluff-försök alternativt lägre set.

adess : Raise All-in ($89)

quaider : Call ($29)

 

*** SUMMARY ***

Pot: $25.75 | Side pot 1: $366 | Rake: $3

Board: [ Ts 3h 7d 9h Jh ]

 

quaider bet $191, collected $391.75, net +$200.75 (showed hand) [ 2d Kh As 2h

]

HI: a flush, king high

Och vad i hela helvete tänkte han på? :)

Synar stor check-raise post-flop med underpar och två överkort.

Synar runt ~75% pottbet på turn med oförbättrad hand fast nu även flushdraw.

adess lost $191 (showed hand) [ 7c 7h Jc Js ]

HI: three of a kind, jacks

 

---

 

Hjälp mig förstå honom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han har en massa outs för lågen/högen på turn så det är väl inte så konstigt när han synar där då han redan investerat en slant i potten.. liksom alla hjärter räknar han som levande samt alla 4:or, 5:or 6:or 8:or som ger han nötlågen.

 

Men han har inga reservhänder, och på turn jagar han liksom en låg utan att ens ha en höghand klar.

Dessutom har han inte ens drag mot nötfärgen, och 2 outs parar brädan så han har alltså 7 outs mot hela potten och 11 outs mot lågen(som han kanske får lov att splitta med mig), och oddsen han får av potten är ungefär 1:2,5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gav ju honom prima implicita odds. Inte nog med att du bettar rivern och betalade av hans höjning, du reraisade honom faktiskt all in med näst lägsta set med en miljard stegar och färger möjliga. Om din reraise var en bluff var det en riktigt usel en eftersom han knappast kommer lägga en bättre hand än din för bara 29 dollar i en 350+ pot. Sen ställer jag mig väldigt tveksam till din checkraise på floppen, du har inte något lågdrag och en väldigt sårbar hög som inte ens är nutten.

 

Han spelade väl iofs inte optimalt men du spelade betydligt sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hazeelnut, testa och läs om HH'n, med tanke på rivern hade jag topsettet, och hade jag bara synat ner honom hade jag ändå bara haft $29 kvar.

Så i den situationen såg jag det som om det var allt eller inget, antingen hade han stegen/färgen, eller så hade han den inte(allt annat slog jag), så jag valde mellan fold/all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde handen ha spelats över huvud taget?

 

$1 för en $11-pott. Ansåg att det var värt att kolla iaf.

Det är sant, du fick ju rabatt i small blind. Dålig position dock.

 

Jag frågar eftersom jag inte riktigt vet vad som gäller i pot limit Omaha 8. Själv har jag ännu inte vågat ta steget till pot limit, utan spelar fixed limit ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju ingen vidare floppsyn av honom, inget vidare att bara dra till låg, men på turnen så var det okej att syna av honom med tanke på flushdraw plus monsterlågdraget.

 

Många pokerspelare kan inte folda sin hand om de blir checkraisade om de har stoppat minsta lilla bet i potten. Så om du vill ha fold så är det bättre att bara beta pott rakt in.

 

Vänj dig Omaha är ett dragspel och allt för många är väldigt tröga med att spela händer som bara kan ge low. Därför det är det mest lönande spelet på nätet om man behärskar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hazeelnut, testa och läs om HH'n, med tanke på rivern hade jag topsettet, och hade jag bara synat ner honom hade jag ändå bara haft $29 kvar.

Så i den situationen såg jag det som om det var allt eller inget, antingen hade han stegen/färgen, eller så hade han den inte(allt annat slog jag), så jag valde mellan fold/all-in.

 

Jag läste den svinbra första gången. Min första fråga är, varför bettar du rivern överhuvudtaget? Jag köper inte din anledning att det är för att få gratiskort riktigt. Dels för att du är ur position men framförallt för att riverkortet ju är det sista kortet som läggs upp. Är det för att bluffa bort en stege som kanske blir rädd för färgen? Isåfall bettar du för lite. Det känns som att ditt bet är precis så stort så att alla sämre händer lägger sig och alla bättre synar eller höjer. Checka istället och låt honom bluffa om han var på lågdraget som är ganska troligt. Pengarna används mycket bättre till att syna med.

 

Min andra fråga är, vad spelar det för roll att du bara hade haft 29 dollar kvar om du hade synat? Antingen så bluffar han eller så har han dig slagen. Han värdebettar inte en sämre hand än din på ett sånt bord. Och han bluffar inte med en bättre. Tror du att han bluffar kan du syna men att raisa en möjlig bluff med en hand som bara slår en bluff är idiotiskt.

 

Det har heller ingenting med potstorlek att göra. Att gå all in med dina sista 29 dollar kostade dig exakt 29 dollar. Fiendens syn på floppen kostade honom bara 16 dollar och då hade han dessutom drag till låg. Hans misstag var alltså betydligt mindre än ditt. Och då räknar jag ändå inte med ditt största misstag att betta rivern överhuvudtaget. Sedan förstår jag egentligen inte varför du tror att han bluffar när han höjer dig.

 

Motståndarns turnspel är inte ens felaktigt. På turnen hade han drag till nästnötfärg och nötlåg och han har egentligen ingen anledning att tro att du sitter på nötfärgsdraget eftersom det är så sabla backdoor. Sedan bettar du inte full pot på turnen heller vilket gör att hans syn inte är så pjåkig trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte direkt säga att jag gillar checkraisen på floppen (plus det som hazeelnut sa). Lågen kommer komma in en väldigt stor del av tiden och du har en snubbe som är all-in vilket innebär att du aldrig får köpa dig särskilt mycket extraequity i potten (såsom om dåliga lågdrag som borde syna dig lägger sig). Men det stora problemet är ju att det i stort sett finns 1 turnkort som du verkligen gillar och sen är det väl i stort sett Q eller K som är ok. Alla andra kort skapar rejält starka möjligheter att du ligger hyffsat långt efter i en monsterpott som inte skulle funnits om du bara betat ut, synat eller foldat.

 

Ett ganska vanligt scenario torde ju vara att motståndarens lågdrag går in på turn och att resten av betandet är en frirulle på din bekostnad. Det är en hand med massivt omvända implicita odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till check-raisen var för att jag tyckte ett pottbet såg så himla litet ut, och hade lågen träffat hade jag givetvis lagt ner handen.

 

Hazeelnut, anledningen till varför jag sa att du läst den fel var just för att du hade läst den fel. Du trodde att jag hade näst lägsta settet på river(i vilket fall jag antagligen foldat mot hans re-raise) när jag egentligen hade träffat top. Den var ingen förolämpning.

 

Sen bettar jag inte nån gång för att få ett gratiskort, dock så bettar jag på river i hopp om att han bara ska syna ner mig.

Men check och låta honom bluffa låter nog mer resonligt.

 

Sen förstår jag inte alls varför så många här anser att han spelade bra på turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till check-raisen var för att jag tyckte ett pottbet såg så himla litet ut, och hade lågen träffat hade jag givetvis lagt ner handen.

 

Hazeelnut, anledningen till varför jag sa att du läst den fel var just för att du hade läst den fel. Du trodde att jag hade näst lägsta settet på river(i vilket fall jag antagligen foldat mot hans re-raise) när jag egentligen hade träffat top. Den var ingen förolämpning.

 

Sen bettar jag inte nån gång för att få ett gratiskort, dock så bettar jag på river i hopp om att han bara ska syna ner mig.

Men check och låta honom bluffa låter nog mer resonligt.

 

Sen förstår jag inte alls varför så många här anser att han spelade bra på turnen.

 

Heh, jag kanske inte läste den riktigt så bra som jag trodde. Jag har alltid sett mig själv som en extraordinär läsare men man gör tydligen fortfarande vissa misstag. Poängen kvarstår dock. Det är nästan ingen skillnad på set i sjuor och set i knektar med ett sånt bord på rivern. Med både stegar och färg möjliga mot en person som sannolikt var på lågdrag är det i princip samma hand. Efter hans raise på rivern är det faktiskt exakt samma hand, eller ska i allafall spelas exakt likadant, eftersom han knappast gör en sån raise med ett set i tior eller nior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag inte Omaha/8 men jag tycker du borde betat pott på floppen och lagt dig om du blivit höjd.

 

Handen är faktiskt inte speciellt stark med bara mellanset, inget färgdrag och bara ett runner-runner stegdrag samt att den helt saknar lågpotential.

 

Min erfarenhet av 7CS/8 är att det är väldigt vanskligt att spela händer utan lågpotential och att även de bästa "high only" händerna är totalt sett ganska svaga. Misstänker att detsamma gäller även i omaha/8.

 

Anledningen att man helst vill dra mot lågen är ju att en låg ganska ofta "av misstag" kan förbättras till en bra hög. En hand spelad enbart för hög kommer däremot nästan alldrig förbättra sig till en vettig låg.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till check-raisen var för att jag tyckte ett pottbet såg så himla litet ut, och hade lågen träffat hade jag givetvis lagt ner handen.

Problemet med det är ju att den där lågen kommer komma in lite mer än 50% av tiden på turn samt att det dessutom finns sex ytterligare kort som ger möjlig stege. Alltså kommer du väldigt ofta stå inför ett knepigt beslut i en stor pott på turn istället för ett knepigt beslut i en liten pott samtidigt som du har mer än tillräckligt med ammo kvar för att konfronteras med ännu knepigare beslut på rivern i en ännu större pott.

 

Om du starkt hade ökat möjligheten att få loss lågdragen på turn eller kunnat gå all-in så hade det väl varit ett bättre spel, men med en snubbe som är all-in och en annan som också har en massa pengar kvar så försvinner till stor del de plussen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tomtespel av Fi fram till river då du tog över rollen :)

 

Flop syn katastrofal.

 

På turn har han 12 outs till split pott om han har tur, även 1/4 är ju inte omöjligt även fast han sitter på 2st av 2'orna.

7 outs till scoop om han räknar med att K hög färg är bra, men 5 av dessa outs ger kanske "bara" 3/4 så vitt han vet. Gillar inte hans syn där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...