Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tror jag skrev om det här i det gamla forumet på pokersidan.se, den gången gällde det att jag tyckte 2 st 7or kom väldigt ofta på bordet. Inbillning såklart, det var nog mer så att så fort det hände reagerade jag på det.

Nu är det mina SB....jag får banne mig hela tiden Q 2-5 eller J 2-5 i SB. Iaf känns det så och jag hatar sådana händer.

Så, är det någon mer än jag som får för sig skumma saker vid pokerborden? 8)

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Postad

Jag vill inte döda din inbilling eller så. Det är kul att inbilla sig saker. Jag brukar tro att jag är bra på poker när jag har vunnit flera SnG efter varandra. Men det är en helt annan femma.

Ta och ladda ner pokertracker så får du ju se hur ofta du får korten. har inte riktigt koll på den. men har för mig att man kunde se vart man satt när man fick händerna också.

/Robin

Postad
Nu är det mina SB....jag får banne mig hela tiden Q 2-5 eller J 2-5 i SB. Iaf känns det så och jag hatar sådana händer.

Inte så konstigt, något som liknar J7 eller Q5 är ju snitthanden.

Postad

Q7 är det väl genomsnittshanden.

Även kallad "Computer hand" för att den är uträknad till just detta på en dator.

Såg det på någon World Poker Tour när dom jiddrade, vet inte hur mkt substans det läg bakom men det bör väl bara något i den stilen iaf.

Postad

Det finns (med ursäkt för ev felräkningar):

4*4*12 + 4*3*1/2 ässhöga händer = 198 händer

4*4*11 + 4*3*1/2 kunghöga händer = 182 händer

166 Q-höga

150 J-höga

134 T-höga

118 9-höga

102 8

86 7

70 6

54 5

38 4

22 3

6 2 (2S2H, 2S2C, 2S2R, 2H2C, 2H2R, 2C2R)

= 1326 händer

Hälften av 1326 är 663.

198+182+166+150 = 696, vilket tyder på att J med en hyfsad kicker (typ 7?) är snitthanden. Om jag räknat rätt i hasten.

Postad

Stämmer nog, det är inte så att jag tror att de här händerna kommer extra ofta för just mig utan jag har bara fått för mig att de kommer jämt i SB. Men så är det såklart inte, de kommer nog lika ofta i andra positioner också, det är bara så att de gånger det händer så hajar jag till...jag e väl lite nojig :lol:

Postad

Med snitthanden menar jag den som vinner i mitten antalet gånger mot alla andra händer. J7 känns för stark för den kan man få stege en hård ifyllnadstege.

Som sagt, bara hörsägen..

Postad

vilket tyder på att J med en hyfsad kicker (typ 7?) är snitthanden. Om jag räknat rätt i hasten.

Faktum är att detta testats empiriskt med dator. Det visade sig att Q7 var snitthanden varför den på pokerspråk kallas "the computer".

Bra uträknat dock i alla hast Ola ;)

Postad

Lite petigt, men man kan väl inte tala om snitthand i poker (svårt att göra exempelvis A+J/2), mer korrekt skulle väl vara medianhand men jag är tveksam till det också. Medianen bygger ju på att man ska kunna ordna det man tittar på från högst till lägst, och det går ju inte att göra rent allmänt med pokerhänder.

Vidare så är ju medianen bara det resultat som ligger ovanför 50% av resultaten, det säger ju inget om hur sannolik den är.

Jag tycker personligen att en frekvensfördelning är vettigast och sen är det ju bara att klassificera in en grupp som skräp och se hur sannolik den är.

• 2 years later...
Postad
Det finns (med ursäkt för ev felräkningar):

4*4*12 + 4*3*1/2 ässhöga händer = 198 händer

4*4*11 + 4*3*1/2 kunghöga händer = 182 händer

166 Q-höga

150 J-höga

134 T-höga

118 9-höga

102 8

86 7

70 6

54 5

38 4

22 3

6 2 (2S2H, 2S2C, 2S2R, 2H2C, 2H2R, 2C2R)

= 1326 händer

Hälften av 1326 är 663.

198+182+166+150 = 696, vilket tyder på att J med en hyfsad kicker (typ 7?) är snitthanden. Om jag räknat rätt i hasten.

Såvitt jag förstår har du inte beaktat pocketparen. De är 6 * 13 = 78 till antalet. Och de lärkomma ganska högt i rankingen. Vidare är t ex JTs bättre än Q2o (gissar jag). Det här kommer att stuva om i din tabell en del.

Postad

Om du har 22 på hand kommer det ALLTID en 3a på floppen och om du har 33 kommer det i 90% AV FALLEN en 2a på floppen!!! :shock:

Nej, nej, jag vet att det inte är så men det är något jag fastnat för lite på kul likt dropbass. Det lustiga är att jag hörde det av någon annan och när jag sedan dess var uppmärksam varje gång jag fick 22 eller 33 så upptäckte jag att det var sant :D

Postad

Jag är fett jävla galet vidskeplig. Jag tror liksom att mina motståndare alltid är tomma när de betar in i mig/checkraisar mig/går all-in mot mig på rivern, oavsett tidigare action, oavsett vad det är för spel och oavsett vad jag har för hand (sålänge jag kan hitta EN hand som jag slår).