Gå till innehåll

Månadssparande horisont 3-4 år tips


Recommended Posts

Hej,

 

Jag skall spara 10k SEK i månaden med horisont 3-4 år, sparar för insats till ett bostadsköp då (eller kanske tidigare om marknaden kraschar). Men vi låtsas 3-4 år, vad rekommenderar ni för fördelning?

 

% i Fonder (Aktier/räntor, marknader, branscher?)

% i rena Aktier?

 

Har börjat någon månad nu och kör

 

10% högriskaktier, 20% Ryssland, 15% Indien, 15% Kina, 25% råvarufonder och 15% svensk indexfond

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

75% avanza zero

25% räntebärande

 

eftersom du ska köpa i sverige blir du inte lika känslig för svensk konjunktur, du sitter i samma båt som alla andra som ska köpa....

 

Är inte det lite väl konservativt? Eller bra med tanke på att det inte kan gå helt åt helvete varje fall?

 

Man är ändå pokerspelare och beredd att ta risker för att kunna få en hyfsad uppgång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microlån ska du lägga till också eller evntuellt användra större delen av kapitalet till det.

Relativt liten (eller 0) risk och korta utlåningsperioder samt att du bidrar till fattiga människor & länder.

 

länk (inom artikeln och genom vännen google fler länkar):

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_696647.e24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt in degen varje månad på banken med bra ränta och köpt en lya om 6-12månader... sen amortera... och hyra ut den tills det är dax att flytta.

 

Spekulera kan man göra i aktier, bostad el vad som...

 

..men ska du flytta någonstans kanske det är läge att börja kolla runt efter objekt som är precis som din högsta önskan (om du nu vet till 100%var du ska ta vägen). Det tar en jävla tid om man nu bryr sig om var lyan ligger, våning,skick.. osv.

 

edit: du kanske inte skulle vilja/kan köpa innan du sparat 4år... tja, då är det en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

75% avanza zero

25% räntebärande

 

eftersom du ska köpa i sverige blir du inte lika känslig för svensk konjunktur, du sitter i samma båt som alla andra som ska köpa....

 

+1

 

Själv tankade jag volvo b och avanza Zero idag.

 

Jag sätter hela min värdighet på att vi om 4 år kommer att se tillbaka på september 2008 som en rea.

 

Jag köpte Volvo med en direktavkastning på 8,7 procent, kurs/ek på 1,67, (beta 1,37) idag. Jag vill minnas att Volvo inte har sänkt sin utdelning sedan 1973, varför skulle det göra det 2009 bara för att finanssektorn genomgår en kris när de fortfarande genererar vinster? Betänk att svenska industriföretag betalar ut knappt 50 % av vinsten, och att en sänkt utdelning oftast är en sista väg. Visst väntar en konjukturnedgång, men den motiverar inte den sjuka direktavkastning som råder i många företag på börsen. Volvo har en kassa som möjliggör utdelningar oavsett vinsten i ett stort antal år framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite avanza zero, men börjar bli tveksam. Man skall ha positiv tro till Svenska marknaden och 5-års horisont... vetefan om jag uppfyller de kraven.

 

Och att lägga 75% i en fond är väl lite risky?

 

Ok, jag avaktar med Ryssland. Tankar denna månad 50% räntefonder, 20% Indien, 15% Biokemifond och 15% skall jag tanka någon junkbonds.

 

Helst vill jag tanka Ryssland också, tycker det är stor överreaktion där. Nu ser de ut att fixa befolkningssiffrorna också och oljan går säkert upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vi är ju i ett lite knepigt läge just nu, eftersom börserna troligen inte har bottnat än, utan det blir (betydligt) värre innan det blir bättre. Alltså är det egentligen inte ett långsiktigt köpläge.

 

Givet dina förutsättningar, att du ska månadsspara och att du har en horisont på tre-fyra år, så tycker jag att du har en ganska bra mix redan i OP. Det jag skulle förändra är råvarufonderna, som åker ut. In åker istället Japanfonder.

 

Råvarorna ser ut att ha en ganska splittrad bild framför sig under de närmaste åren. Oljan kommer troligen att lugna ner sig under de närmaste åren, troligen inga stora uppgångar där. Koppar ser ut att ha gått in i en fallande primärtrend. Å andra sidan är det mycket möjligt att guldet kan få en mycket stark utveckling.

 

Mycket talar ju nu för att inflationen kan öka kraftigt under ett antal år framöver. Dels för att penningmängden ökar dramatiskt, och dels att man låter inflationen dra iväg. Om man har skulder som man inte har råd att amortera, så kan man ju låta dem minska i värde genom att släppa upp inflationen. I sådana tider har guldet en tendens att öka i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Själv tankade jag volvo b och avanza Zero idag.

 

Jag sätter hela min värdighet på att vi om 4 år kommer att se tillbaka på september 2008 som en rea.

 

Jag köpte Volvo med en direktavkastning på 8,7 procent, kurs/ek på 1,67, (beta 1,37) idag. Jag vill minnas att Volvo inte har sänkt sin utdelning sedan 1973, varför skulle det göra det 2009 bara för att finanssektorn genomgår en kris när de fortfarande genererar vinster? Betänk att svenska industriföretag betalar ut knappt 50 % av vinsten, och att en sänkt utdelning oftast är en sista väg. Visst väntar en konjukturnedgång, men den motiverar inte den sjuka direktavkastning som råder i många företag på börsen. Volvo har en kassa som möjliggör utdelningar oavsett vinsten i ett stort antal år framöver.

 

Herrejäklar :shock:

 

Du förstår inte det underliggande problemet. Visst, Volvo kanske verkar gå bra nu. Men problemet är i grund och botten inte bankerna utan för stora skulder, och det finns bara två sätt att lösa det: Deflation / Hyperinflation.

 

Och vi kommer få se något av det, inget av de är bra för aktier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejäklar :shock:

 

Du förstår inte det underliggande problemet. Visst, Volvo kanske verkar gå bra nu. Men problemet är i grund och botten inte bankerna utan för stora skulder, och det finns bara två sätt att lösa det: Deflation / Hyperinflation.

 

Och vi kommer få se något av det, inget av de är bra för aktier.

 

Jag förstår det underliggande problemt, och att jag har förenklat det radikalt i mitt inlägg.

 

Läget är allvarligt, men de följder du tror på innebär att denna kris med råge överträffar i princip allt vi tidigare har sett. Ingen av de senaste kriserna har fått dessa konsekvenser, oljekrisen, asienkrisen, rysslandkrisen, svenska bankkrisen etc. Hyperinflation i ett utvecklat land är ytterst ovanligt och förödande, motivera plz.

 

Jag ställer mig till kören som hävdar att situationen påminner om Sverige anno 1991, och visst överlevde vi det. Nu är det inte vi som har krisen, utan USA. Och jag tror att länder som Indien och Kina fortfarande kommer att efterfråga lastbilar. Att USA som land har en svår tid framför sig håller jag med om, dels denna kris men även det ofantliga budgetunderskott som landet dragit på sig sedan 2001. USAs kreditvärdighet kan nästan ifrågasättas, samtidigt har USA världens mest flexibla ekonomi.

 

Hur motiverar du ditt scenario? Källor, egna tankar? Är det Sverige som ska råka ut för hyperinflation? Du kommer med väldigt starka påståenden.

 

Länka inte för Guds skull inte till någon vänsterdokumentär på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget ÄR allvarligt, men vi kommer givetvis att överleva det även om vi kommer att få mera blod i detta blodbad. En kris som slår ut aktörer som Lehman och AIG är inte något man rycker på axlarna åt.

 

När vi blickar tillbaka vid nästa högkonjunktur lär vi garanterat se högre aktiekurser än vad vi har idag... men inte vill jag tanka in aktier ändå i det här klimatet.

 

Hur sjukt det än må låta och hur mycket jag än sticker ut hakan och ber om en knock efter senaste tidens rykten/artiklar, så tycker jag att köpa Swedbank på 97,75 är en position som är klart intressant i potential kontra risk. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår det underliggande problemt, och att jag har förenklat det radikalt i mitt inlägg.

 

Läget är allvarligt, men de följder du tror på innebär att denna kris med råge överträffar i princip allt vi tidigare har sett. Ingen av de senaste kriserna har fått dessa konsekvenser, oljekrisen, asienkrisen, rysslandkrisen, svenska bankkrisen etc. Hyperinflation i ett utvecklat land är ytterst ovanligt och förödande, motivera plz.

 

Jag ställer mig till kören som hävdar att situationen påminner om Sverige anno 1991, och visst överlevde vi det. Nu är det inte vi som har krisen, utan USA. Och jag tror att länder som Indien och Kina fortfarande kommer att efterfråga lastbilar. Att USA som land har en svår tid framför sig håller jag med om, dels denna kris men även det ofantliga budgetunderskott som landet dragit på sig sedan 2001. USAs kreditvärdighet kan nästan ifrågasättas, samtidigt har USA världens mest flexibla ekonomi.

 

Hur motiverar du ditt scenario? Källor, egna tankar? Är det Sverige som ska råka ut för hyperinflation? Du kommer med väldigt starka påståenden.

 

Länka inte för Guds skull inte till någon vänsterdokumentär på youtube.

 

http://Globaleconomicanalysis.blogspot.com

http://www.nakedcapitalism.com

http://www.rgemonitor.com/blog/roubini

http://www.minyanville.com (läs Todd Harrison / Kevin Depew).

 

De har haft rätt hittills.

Hyperinflation var en överdrift,verklig inflation högt över reala räntor är mer passande.

 

Mitt tänkande i volvo gick mer att när us och eu åker ner allt längre i skiten så kommer (rättare sagt: har redan börjat, se senaste 2 månaders PMI index som visar på sjunkande aktivitet).

 

Kina att följa efter , dessutom har de sina gigantiska miljöproblem. På tal om miljö så ligger volvo efter gällandes ny energi som kommer mer och mer, addera peak oil och lastbilsefterfrågan i kina kommer sjunka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedgången kommer, frågan om aktiemarknaden har diskonterat detta på ett korrekt sätt. Det ser illa ut för Västeuropa (St.Br., spanien, italien(?)), förhoppningsvis kommer den väldigt höga tillväxten i Östeuropa att kvarstanna på en hög tillväxt. Likaså i andra utvecklingsekonomier, många står inför enorma investeringar i som gynnar en radda svenska företag.

 

Jag har inte gått in med alla mina pengar på aktiemarknadne än, jag tänkte vänta ut Q3 först och lite fler banksmällar i USA och Europa. Några banker sitter garanterat med svarte petter i Europa, inte i Sverige. Tror att Q3 kommer att orsaka stor volatilitet på börsen i båda riktningarna. Än så länge ser det faktiskt bra ut, det är trots allt få bolag som har kommunicerat lägre vinst. Jag tror man kan tjäna mycket pengar på att vara reaktiv under Q3 perioden, vissa bolag kommer att omvärderas både uppåt och nedåt.

 

Jobbigt att man igår valde att dela köpen mellan Volvo/Scania. Idag stack Scania 11%... Nu ska jag läsa om GEs vinstvarning, i egenskap av ett gigantiskt konglomerat brukar den vara väldigt läsvärd och en bra temperaturmätare.

 

Nu får vi hoppas att Göteborgarna gör sitt. Trodde aldrig jag skulle sätta så mycket pengar på att göteborgare vet vad de håller på med :)

 

På återhörande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattat: GE vinstvarnar, vidhåller utdelningsprognosen, avslutar sitt återköpsprogram, aktien föjer ändå med index upp i NY, t.o.m. högre.

 

 

Från CNN, min fetstilsmarkering.

 

Simply put, the fact that the market isn't plummeting on GE's news might actually be a good sign. It may reflect that the worst is already baked into stocks, especially with hopes growing for an imminent bailout announcement.

 

"Right now, with sentiment as low as it is, bad news is probably accepted as a given. So any glimmer of good news will push stocks higher," said Jack Ablin,chief investment officer with Harris Private Bank in Chicago.

 

After all, should anyone really be surprised that GE had to cut its forecast? The company blamed its GE Capital division for the lowered outlook, citing "unprecedented weakness and volatility in the financial services markets."

 

Really? We hadn't noticed.

 

Seriously though, GE generates about a third of its sales and earnings from its financial services division. So if anything, it would have been a surprise if GE didn't have to cut its profit targets.

 

"Companies are cautious and rightly so," said Skrainka.

 

And if you wanted any further proof that GE is getting hit hard by the credit crunch, consider this: Earlier this week, the New York Stock Exchange added GE to the list of financial stocks that have been temporarily, and I think misguidedly, put off limits to short sellers.

 

Fortunately, GE's other businesses do not appear to be getting hit hard by the weak economy, which may also explain why investors aren't panicking about the earnings warning.

 

GE said it still expects decent profit growth in its infrastructure business, which sells industrial products to the aviation, energy and transportation industries, thanks to strong global demand. This unit is GE's largest, accounting for about 40% of revenue and profits.

 

So for the time being, GE's earnings are not that big of a concern to the broader market because they aren't telling us anything we didn't already know.

 

The company is just another financial stock that's getting crushed by credit concerns. Shares are down about 31% this year, in line with the drop in the S&P Banking Index.

----------------------------------------------------------------

Kontenta: Sämre outlooks i deras Finansverksamhet(dööööh!), övrig verksamhet tuffar på. Aktien har rasat 30 procent senaste tiden, de dåliga nyheterna är redan diskonterade. Bra nyheter för ABB och svenska industriföretag.

 

Som DI skrev idag har företagen fått in sina septembersiffror, rapporterna närmar sig och det är nu företagen ska kommunicera om de tror på avvikande resultat. Bortsett från SAAB, Elander har det varit ganska tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget ÄR allvarligt, men vi kommer givetvis att överleva det även om vi kommer att få mera blod i detta blodbad. En kris som slår ut aktörer som Lehman och AIG är inte något man rycker på axlarna åt.

 

+1

 

LNär vi blickar tillbaka vid nästa högkonjunktur lär vi garanterat se högre aktiekurser än vad vi har idag... men inte vill jag tanka in aktier ändå i det här klimatet.

 

Fast det är i dessa lägen man ska tanka. När alla är äcklade på allt som har med aktier att göra ska man äga aktier, när alla tycker att aktier är kanon och pizzabagaren har SVT TEXTs börslistor på TVn i pizzerian, ska man sälja. När expressens löp lyder "Så klarar du finansoron" ska man tanka, när löpet lyder "De bästa aktierna - vi har hela listan" ska man gå kort. Fallet med pizzabagaren är taget från år 2000 när jag besökte min pizzeria. Världens bästa blankningssignal.

 

Hur sjukt det än må låta och hur mycket jag än sticker ut hakan och ber om en knock efter senaste tidens rykten/artiklar, så tycker jag att köpa Swedbank på 97,75 är en position som är klart intressant i potential kontra risk. :shock:

 

Jag har nyligen köpt HSB, säkrare men med betydligt lägre beta mot finanssektorn förvisso. Att köpa Swedbank idag är antingen ett genidrag eller dumt, jag vet inte vad jag ska tro. Just nu är det VM i att hata akiten och att aktien är väldigt blankad. Dessutom köper jag hellre en aktie med en förmodad utdelning.

 

Som du säger, rewarden kan bli enorm om du kommer in rätt i aktien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

75% avanza zero

25% räntebärande

 

eftersom du ska köpa i sverige blir du inte lika känslig för svensk konjunktur, du sitter i samma båt som alla andra som ska köpa....

 

Väldigt weaktight i min mening. Finns betydligt bättre alternativ än Zero som fortfarande inte är någon högrisk placering. Allin i Zero är ungefär lika spännande som ett sparkonto..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde det var hög avkastning vi var ute efter, inte spänning. konstigt.

 

Finns väl ett samband där tycker jag. En ev. högavkastningsplacering är väl lite roligare än en placering som ligger strax över ett sparkonto?

 

Men beror väl på vilken risk man är beredd att ta. Men är man inne på lång sikt så finns det väl bättre placeringsval än Zero?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ett samband där tycker jag. En ev. högavkastningsplacering är väl lite roligare än en placering som ligger strax över ett sparkonto?

 

Men beror väl på vilken risk man är beredd att ta. Men är man inne på lång sikt så finns det väl bättre placeringsval än Zero?

 

Nej, marknaden är effektiv, det går inte att ha en edge. Alla traders är förlorande, alla fonder också. Ingen kan slå index över lång tid.

 

Iaf om du frågar Jello.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...