Gå till innehåll

Roulette-taktik bra?


Recommended Posts

Utan att ha tänkt över ditt inlägg jättemycket så tror jag:

 

Nja.. Om vi bygger oss ett system som ska leda till antingen 3k vinst eller 100k förlust och inga andra möjliga utfall, så är det hugget som stucket hur vi lägger upp det i övrigt, alltså hur vi når målet. Sannolikheten för de två utfallen (alltså EV:t) är detsamma oavsett om vi bygger vårt system på nummer eller färg. Därmed blir variansen densamma också.

 

Det är i andra fall som det lönar sig att inte minska, utan att öka, variansen. Tror jag skrivit nåt om det i den här tråden. Eller om det var en annan tråd. Tror jag drog nån liknelse där nån skulle spela ihop en viss summa pengar för att ha råd med en livsuppehållande operation till sin fru eller nåt sånt.. Minns inte, orkar inte kolla efter det just nu. =)

 

Btw är jag skyldig din insamling 1000 kr. Jag har inte glömt, jag är bara totalpank just nu. Jag jobbar gratis ("praktik" kallar de de visst) och får inget studiestöd. Knas.

 

Det fetstilta är fel. EV:t i roulette är alltid samma, -1/37 som andel av insatsen. Däremot kan man komma till 3k/100k resultatet med större eller mindre (förväntad) totalinsats, mindre är förstås fördelaktigt för oss då det minskar vårt negativa väntevärde i absoluta tal och därmed ökar vår chans att vinna.

 

Sådär, nu har du ingen ursäkt (åtminstone inte den här) att göra det där andra, viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 453
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sådär, nu har du ingen ursäkt (åtminstone inte den här) att göra det där andra, viktigare.

 

Indeed not, men å andra sidan behöver jag inte det. För nu förstår till och med jag var jag tog miste. :mrgreen: Jag missade att olika strategier kan vara omsättningsmässigt olika långa vägar mot målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roulett har inget minne så det spela ingen roll om det kommit 100 svarta i rad eller inte. Nästa steg är fortfarande 50/50. Om nu inte bordet lutar såklart lol.

 

Jag antar att vi är tillbaks till ursprungsfrågan nu, och det du säger är ju helt sant. Det svarar dock inte på OP, då han egentligen inte föreslog nåt om att man ska hålla sig till en viss färg eller så, utan bara att man ska dubbla insatsen.

 

Martingale kräver egentligen bara att man dubblar insatsen, den har inget att säga om vilken färg man ska satsa. Så att roulette inte har något minne är, oavsett det faktum att det är en viktig sanning, inget argument emot martingale. Men det finns andra finfina argument emot martingale, och de har framkommit i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

det finns ett MYCKET bättre sätt att förklara varför olika typer av roulette-system inte fungerar.

 

varje enskild satsning har -EV !!!

 

om man gör flera på varandra följande -EV-satsningar så måste ju självklart slutresultatet bli att man går med förlust i längden.

 

storleken på satsningarna kan inte förändra att varje spel bara ger tillbaka 36 av 37 satsade enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ett MYCKET bättre sätt att förklara varför olika typer av roulette-system inte fungerar.

 

varje enskild satsning har -EV !!!

 

om man gör flera på varandra följande -EV-satsningar så måste ju självklart slutresultatet bli att man går med förlust i längden.

 

storleken på satsningarna kan inte förändra att varje spel bara ger tillbaka 36 av 37 satsade enheter.

 

Du har faktiskt delvis fel här. Taktiken hade fungerat fint fint om du fick satsa och banken hade oändligt med pengar. Nu finns givetvis inte de förutsättningarna så då har du rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade min post, my bad.

 

Jo då, det är inte fel förutom att det är jävligt dålig svenska jag skrev. Det skall stå "Taktiken hade fungerat fint fint om du fick satsa oändligt med pengar samtidigt som banken hade oändligt med pengar."

 

Anledningen till att Martingale inte fungerar ens i någon som helst vettig teori är variansen, inte att det är EV-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, det är inte fel förutom att det är jävligt dålig svenska jag skrev. Det skall stå "Taktiken hade fungerat fint fint om du fick satsa oändligt med pengar samtidigt som banken hade oändligt med pengar."

 

Anledningen till att Martingale inte fungerar ens i någon som helst vettig teori är variansen, inte att det är EV-.

du kommer även förlora oändligt många spinns vilket gör att oändligheten står mot oändligheten och det fortfarande är ev-. går säkert bevisa med nån gränsvärdesfunktion men kommer inte ihåg hur man gör :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, det är inte fel förutom att det är jävligt dålig svenska jag skrev. Det skall stå "Taktiken hade fungerat fint fint om du fick satsa oändligt med pengar samtidigt som banken hade oändligt med pengar."

 

Anledningen till att Martingale inte fungerar ens i någon som helst vettig teori är variansen, inte att det är EV-.

 

1 -EV-spel är -EV. 10 -EV-spel är -EV. 100 -EV-spel är -EV. 1 miljard -EV-spel är...?

 

När förvandlas det till +EV och hur går det till? Varians finns inte över oändlighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, det är inte fel förutom att det är jävligt dålig svenska jag skrev. Det skall stå "Taktiken hade fungerat fint fint om du fick satsa oändligt med pengar samtidigt som banken hade oändligt med pengar."

 

Anledningen till att Martingale inte fungerar ens i någon som helst vettig teori är variansen, inte att det är EV-.

 

Det är -EV, precis som okocha och Slasktratt skriver.

 

du kommer även förlora oändligt många spinns vilket gör att oändligheten står mot oändligheten och det fortfarande är ev-. går säkert bevisa med nån gränsvärdesfunktion men kommer inte ihåg hur man gör :oops:

 

1 -EV-spel är -EV. 10 -EV-spel är -EV. 100 -EV-spel är -EV. 1 miljard -EV-spel är...?

 

När förvandlas det till +EV och hur går det till? Varians finns inte över oändlighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

variansen är det som gör att det lyckas ibland och misslyckas ibland ( men lite oftare ).

 

variansen är det som gör att ett PLUS EV-spel kan misslyckas. ( om man inte sköter sin bankroll management ).

 

att man inte vinner på roulette....OAVSETT system är EXAKT att varje enskilt spel är ett -EV-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 -EV-spel är -EV. 10 -EV-spel är -EV. 100 -EV-spel är -EV. 1 miljard -EV-spel är...?

 

När förvandlas det till +EV och hur går det till? Varians finns inte över oändlighet...

 

Trots att jag också har läst matte på högskolan så förstår jag att det blir EV+ under de förutsättningarna(som ju som sagt inte finns), vilket ju är det roliga med hela grejen. Står på mig och Martingales (största)brist inte är EV- -spelet, utan variansen. Betfair tog ju bort nollan ett tag(kanske fortfarande är borttagen, spelar inte sånt själv) av just den anledningen. Fördelen de har där är ju samma som du hade fått i det hypotetiska exemplet....men du kanske tror att betfair hade de roulett-spelet för att fördela om slantarna lite mellan spelarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...