Gå till innehåll

Teknisk analys - bra eller anus?


Recommended Posts

LOL låter helrätt. Dåligt av moddisarna att inte redan utdelat ett gäng i den här tråden till alla kättare.

 

Jag tror mer att den korrekta och hyggligt exakta formuleringen var

"Den som nämner ett ord mer om TA i den här dagboken får infractions"

 

Dvs både om negativa/positiva synpunkter. Jag tjänar bra med pengar på TA och behöver inte ha en diskussion om det fungerar eller inte.

 

Inte exakt så, men typ stonken orkar säkert leta upp det och rätta till nåt stavfel.

 

En tråd som gick Offtopic, trådskaparen ville ha den Ontopic.

Är det så fel supertequila/stonk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

TA är ett mer eller mindre självuppfyllande verktyg som från start har baserats på folks beteenden i olika trender. (inte så insatt och jag kanske förenklar men man behöver väl inte vara ett geni för att inse det.) Datan baseras på historia.

 

Eftersom det är självuppfyllande kommer det ju fungera till viss del men det finns ju ingenting överhuvudtaget som säger att det ska eller kommer göra det. Man kan även tjäna pengar på pyramidspel så länge man inte kommer in för sent........................

 

Egentligen borde jag inte uttala mig för jag har inte läst särskilt mycket alls inom ämnet men jag skulle tro att jag har samma uppfattning efter att jag läst några kilo böcker om det.

 

"Nu ska den upp för den går alltid upp efter att den gått ner så här mycket", är det inte lite det TA bygger på?

 

Nä, det är nog fundamentala signaler man ska leta efter och agera därefter.

 

Vi antar att Djens gör pengar på TA samt att han kommer göra det resten av livet så trots det förändras inte min syn på TA, känns som det har rätt låg validitet oavsett vad resultatet blir på lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, TA skiljer sig från TA som skiljer sig från TA som...

Alla använder det på olika sätt och alla är mer/mindre duktiga på utförandet.

Olika skicklighetsgrad i utförande finns i allt.

 

precis, finns folk som är olika bra på blackjack/TA. men slå huset/index är det jävligt få som kan. bland de som tror sig klara det är det väldigt många som haft tur utan att väntevärdesmässigt haft edge. ofta den som spelar minst/handlar minst som har högst väntevärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett antal variabler så har teknisk analys och aktiehandel i allmänhet en sak gemensam med poker. Och det är att en del är duktiga och klarar av att tjäna pengar på det, andra gör det inte. Oavsett om de är LAG/TAG eller tror på fundamental/teknisk analys.

 

Och de som inte klarar av att tjäna pengar på marknaden, skyller förstås gärna på att verktygen och teknikerna inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TA är ett mer eller mindre självuppfyllande verktyg som från start har baserats på folks beteenden i olika trender. (inte så insatt och jag kanske förenklar men man behöver väl inte vara ett geni för att inse det.) Datan baseras på historia.

 

Eftersom det är självuppfyllande kommer det ju fungera till viss del men det finns ju ingenting överhuvudtaget som säger att det ska eller kommer göra det. Man kan även tjäna pengar på pyramidspel så länge man inte kommer in för sent........................

 

Egentligen borde jag inte uttala mig för jag har inte läst särskilt mycket alls inom ämnet men jag skulle tro att jag har samma uppfattning efter att jag läst några kilo böcker om det.

 

"Nu ska den upp för den går alltid upp efter att den gått ner så här mycket", är det inte lite det TA bygger på?

 

Nä, det är nog fundamentala signaler man ska leta efter och agera därefter.

 

Vi antar att Djens gör pengar på TA samt att han kommer göra det resten av livet så trots det förändras inte min syn på TA, känns som det har rätt låg validitet oavsett vad resultatet blir på lång sikt.

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat spela lite poker igen efter ett längre uppehåll. Har funderat lite på vad man kan säga om mina framtida resultat, och tänkte jag skulle analysera lite.

 

pokertarz6.jpg

 

I början följer resultaten en klart urskiljbar korridor med ett tydligt stöd och ett tydligt motstånd, som löper i stort sett parallellt med varandra. Huvudstödet testas ett par gånger, men runt 800 händer bryter kurvan kraftigt igenom motståndet och vi är en ny trend på spåren.

 

Den nya trenden visar sig snabbt vara en tillfällig rekyl, då den stöter på ett starkt, rakt motstånd runt 900 händer. Detta motstånd testas vid ett par tillfällen, och snart hittar kurvan tillbaks till huvudstödet, där den (naturligtvis) vänder kraftigt uppåt. Här (runt 1760 händer) bryts det raka motståndet och vi vet att vi är tillbaks på vårt huvudstöd. Därför känner jag mig 65% säker på att kurvan kommer att vända uppåt nu, när den nått ned till huvudstödet, som ju testats framgångsrikt så många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jag har börjat spela lite poker igen efter ett längre uppehåll. Har funderat lite på vad man kan säga om mina framtida resultat, och tänkte jag skulle analysera lite.

 

pokertarz6.jpg

 

I början följer resultaten en klart urskiljbar korridor med ett tydligt stöd och ett tydligt motstånd, som löper i stort sett parallellt med varandra. Huvudstödet testas ett par gånger, men runt 800 händer bryter kurvan kraftigt igenom motståndet och vi är en ny trend på spåren.

 

Den nya trenden visar sig snabbt vara en tillfällig rekyl, då den stöter på ett starkt, rakt motstånd runt 900 händer. Detta motstånd testas vid ett par tillfällen, och snart hittar kurvan tillbaks till huvudstödet, där den (naturligtvis) vänder kraftigt uppåt. Här (runt 1760 händer) bryts det raka motståndet och vi vet att vi är tillbaks på vårt huvudstöd. Därför känner jag mig 65% säker på att kurvan kommer att vända uppåt nu, när den nått ned till huvudstödet, som ju testats framgångsrikt så många gånger.

 

:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

TA är ju i grunden anus, men eftersom tillräckligt många är TA-frälsta så styrs numera mycket av TA och TA har därmed förvandlats från anus till bra...

 

eller: "Ljuger tillräckligt många på ett övertygande sätt blir det till slut en sanning och den som då försöker hävda motsatsen gör sig bara löjlig"..

 

eller: Det går inte längre blunda för att TA är bra, men som alltid gäller det att tillämpa bra prylar på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...
  • 1 month later...

Känns som teknisk analys är lite av en halv scam. Varför jag tror det funkar är för att alla som tror på det gör så att marknaden rör sig ibland.

 

Det är lite som att folk tror att det finns folk någonstans i ingenstans. Och så åker alla som tror det dit samtidigt. Och yes, det finns ju verkligen folk där. (för alla gör det, samtidigt)

 

Fundamental analys är dock något helt annat och det är något som är mer på riktigt. Till exempel när fed's i USA drog ner på stöd köp av obligationer.

 

Det kunde man ha förutspått att dollarn skulle bli starkare på grund av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade trada valutor med TA i ett år. Vi var tre göddegubbar som körde parallellt med pokern. Trades i intervallerna 15 upp till 720 minuter. Hade backtrackat mönster 10 år bakåt (shark, butterfly, gartley, cypher etc) med gott resultat så trodde vi hade nyckeln till att tälja guld men lyckades bara nå even till sist på de hundratal trades vi varit inne i så la ner skiten. Spontant tror jag market makers bara snärtar bort alla som kör TA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...