Gå till innehåll

Teknisk analys - bra eller anus?


Recommended Posts

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Köpa en aktie pga kurvbeteendet? Jag menar inget illa, men om Warren Buffet läste ditt inlägg skulle han skratta högt.

 

Det kanske han skulle. Men då väntar vi helt enkelt ... 2 veckor och ser.

1 vecka är lite lite tror jag, men 2 veckor är nog ganska lagom.

 

Men förstås...om den går upp en massa har jag ju bara tur kommer du säga då.

Och om den stänger under 36 har jag sålt.

 

Followup kommer 31a Aug i denna tråd.

Enligt resonemanget ovan så är det ju förlust/förlust sitation för mig, men jag får väl ta den.

 

Just nu står den i:

 

ProShares UltraShort QQQ. QID (AMEX)

7:45pm 08/15/2008Pre-Market After Hours $38.69Change: +0.06 +0.16%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förstås...om den går upp en massa har jag ju bara tur kommer du säga då.

Och om den stänger under 36 har jag sålt.

 

Jag kommer inte att säga någonting oavsett hur det går. Dels är det ju Warren Buffet som förmodligen skulle skratta och dessutom bevisar ju inte en enda akties kursrörelse någonting överhuvudtaget.

 

Men lycka till iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Trist när du qoutar en mening som har ryckts ur sitt sammanhang.

 

Det hade varit intressant att läsa varför du inte tycker Djens inte är duktig på trading? Har du själv mycket erfarenhet av aktietrading?

 

Jag tycker Djens verkar ha det mesta som krävs för att bli lyckosam i trading, framför allt verkar han duktig på att hantera stop-lossar och han verkar lägga ner mycket tid på att skaffa info.

Med det sagt så tror jag han underskattar variansen inblandad och personligen tycker jag TA mest är snömos.

Sen hjälper det inte att han beter sig som en femåring ibland men det finnst det ju även moderatorer som gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men sen har vi ju det här problemet med att om du mot förmodan har plussat på börsen om några eller många år, så bevisar det absolut ingenting (precis som att det inte bevisar nåt om min skicklighet när jag vinner AK vs 88) och jag kommer fortfarande sitta och garva högt åt dig även då eftersom du bara är en donk som skjuter från höften. Professionella investerare, fondmäklare och rådgivare är skämt till yrken och den absoluta lejonparten av dem underpresterar marknaden. varför skulle ytterligare en ta-tomte (ta en titt på all tillgänglig forskning på området...) ha en edge på dem, när han dessutom kommer att få betala FLER avgifter än de allra flesta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men sen har vi ju det här problemet med att om du mot förmodan har plussat på börsen om några eller många år, så bevisar det absolut ingenting (precis som att det inte bevisar nåt om min skicklighet när jag vinner AK vs 88) och jag kommer fortfarande sitta och garva högt åt dig även då eftersom du bara är en donk som skjuter från höften. Professionella investerare, fondmäklare och rådgivare är skämt till yrken och den absoluta lejonparten av dem underpresterar marknaden. varför skulle ytterligare en ta-tomte (ta en titt på all tillgänglig forskning på området...) ha en edge på dem, när han dessutom kommer att få betala FLER avgifter än de allra flesta?

 

Tja, inte mycket att säga emot där egentligen, iaf inte om man inte tror på TA. Vägrar man acceptera det och tror att allt är en random walk och att skicklighet inte betyder något på börsen så har du helt rätt.

Ingen kan helt bevisa att du har fel. Däremot kan ingen bevisa att du har helt rätt heller.

 

Det är alltså upp till individuell tro.

 

Ett ganska bra sätt att wrappa upp tråden tycker jag.

Jag lovar att inte starta fler liknande trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men sen har vi ju det här problemet med att om du mot förmodan har plussat på börsen om några eller många år, så bevisar det absolut ingenting (precis som att det inte bevisar nåt om min skicklighet när jag vinner AK vs 88) och jag kommer fortfarande sitta och garva högt åt dig även då eftersom du bara är en donk som skjuter från höften. Professionella investerare, fondmäklare och rådgivare är skämt till yrken och den absoluta lejonparten av dem underpresterar marknaden. varför skulle ytterligare en ta-tomte (ta en titt på all tillgänglig forskning på området...) ha en edge på dem, när han dessutom kommer att få betala FLER avgifter än de allra flesta?

Så du tycker att det inte bevisar något att en pokerspelare plussat på pokern under 3 års spelande?

 

Så du tycker att det inte bevisar något om en aktiv daytrader outperformat marknaden under 3 års trading?

 

 

Givetvis måste man titta på hur tradern har förvaltat sin portfölj för att se om han är duktig eller inte. Likväl som att en placerare som hittat ett enda lyckskott och outperformar marknaden under 3 år inte kan räknas vara duktig, så kan inte en pokerspelare som spelat en $5 turnering i sitt liv, kvalar in till en $250 turre och vinner $50 000 bevisas vara duktig, även om hans pokerportfölj under 3 år vuxit med 1 miljon procent.

 

 

Så visst, hur ska man bevisa att det finns en plussande pokerspelare och hur ska du bevisa att det finns en daytrader som outperformar marknaden?.

Du måste givetvis titta på hans resultat och likväl som att alla pokerspelare har downswings och gör dåliga beslut så kommer också en daytrader att ha förlustaffärer och göra felaktiga beslut.

 

Men sen är det väl lite konstigt att säga att vissa yrken är totalt meningslösa bara för att de som utövar det gör felaktiga beslut. Så bara för att de exempelvis de flesta pokerspelare inte är vinnande pokerspelare så är de som försörjer sig på poker ett skämt. Well, åsikter är givetvis subjektiva

 

 

Edit: Jag har f.ö inte hängt så mkt på pokrforum på sistone eller tittat på Djens "rekar" så har inte någon uppfattning gällande hans performance.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att det inte bevisar något att en pokerspelare plussat på pokern under 3 års spelande?

 

Så du tycker att det inte bevisar något om en aktiv daytrader outperformat marknaden under 3 års trading?

 

 

Givetvis måste man titta på hur tradern har förvaltat sin portfölj för att se om han är duktig eller inte. Likväl som att en placerare som hittat ett enda lyckskott och outperformar marknaden under 3 år inte kan räknas vara duktig, så kan inte en pokerspelare som spelat en $5 turnering i sitt liv, kvalar in till en $250 turre och vinner $50 000 bevisas vara duktig, även om hans pokerportfölj under 3 år vuxit med 1 miljon procent.

 

Så visst, hur ska man bevisa att det finns en plussande pokerspelare och hur ska du bevisa att det finns en daytrader som outperformar marknaden?.

Du måste givetvis titta på hans resultat och likväl som att alla pokerspelare har downswings och gör dåliga beslut så kommer också en daytrader att ha förlustaffärer och göra felaktiga beslut.

 

Men sen är det väl lite konstigt att säga att vissa yrken är totalt meningslösa bara för att de som utövar det gör felaktiga beslut. Så bara för att de exempelvis de flesta pokerspelare inte är vinnande pokerspelare så är de som försörjer sig på poker ett skämt. Well, åsikter är givetvis subjektiva

 

 

Edit: Jag har f.ö inte hängt så mkt på pokrforum på sistone eller tittat på Djens "rekar" så har inte någon uppfattning gällande hans performance.

Men nu har inte alla pokerspelare poker som sitt jobb (de flesta tjänar lyckligtvis sina pengar på betydligt vettigare och mer utvecklande saker), vilket gör att att din jämförelse är rakt av korkad. Vi har alltså här en yrkesgrupp som försörjer sig på att ta betalt för att förvalta människors pengar och sen UNDERPRESTERAR gentemot indexfonder. På vilket sätt gör det inte dem till ett skämt? Då har jag inte ens nämnt alla tomtar till kommentatorer, skribenter och experter...

 

Och nej, jag tycker inte det bevisar något att en daytrader outperformar börsen under 3 år. För det första är 3 år en väldigt kort tid. Vad det gäller pokerspelande är det "långa loppet" så oerhört mycket kortare än på aktiemarknaden och variablerna vansinnigt många gånger färre. 3 år är en evighet om man spelar onlinepoker och ligger in ett händer motsvarande bara ett halvtidsarbete varje månad. För det andra är det inte precis en statistisk anomali att av en stor grupp coinflippers kommer en väldigt liten del att prestera långt bättre än sitt egentliga ev över en lååååååååång period. 3 år är en piss i nilen på aktiemarknaden.

 

Jag ifrågasätter i och för sig inte att det tidvis finns arbitrage av olika slag på marknader (långt, långt färre än vad folk inbillar sig dock), men har hittills aldrig kunnat se en TA-analytiker kunna förklara det på ett logiskt koherent sätt. Djens resonerar ju som en religiös och borde inte precis någon ta som ett positivt tecken för hans sak. Vad vi behöver i sammanhanget är ju vetenskaplighet. Och forskarna är så eniga det går att bli om TA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, det här var nytt rekord! En tråd som fick uppdelas i inte mindre än fyra trådar.

 

Nu har ni:

 

1) Veckans aktietips

2) Diskussoner om fonder

3) Teknisk Analys - bra eller anus

 

och fjärde trådenmed alla "personliga påhopp" åt alla håll och kanter ligger internt så vi moddar kan ha något att skratta åt när vi blir utdragna.

 

Håll nu diskussionerna där de ska vara, på rätt nivå.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Många placerare är skeptiska till teknisk analys och det bör påpekas att det på en effektiv marknad sannolikt inte skulle vara möjligt att göra några förutsägelser om kursutvecklingen med hjälp av teknisk analys.

 

Aktiemarknaden är inte en effektiv marknad. Aktörer uppvisar flockbeteende, alla får inte tillgång till all information samtidigt och aktörer tar olika tid på sig att utvärdera information innan de agerar. Många aktörer uppvisar inte ett rationellt beteende. Girighet och rädsla är starka känslor som resulterar i bl.a. panikförsäljningar och börsbubblor."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra om folk tog sig tid att läsa de inlägg de kritiserar. Jag har inte yppat ett enda ord om TA. Jag har "gnällt" på djens kunskaper i ämnet. Folk kan spara mkt pengar på att veta att han inte har de kunskaper han försöker göra gällande att han har.

 

Att stensäkert ge råd som i längden kostar folk pengar är aldrig bra, och därför kan det imo inte vara fel att påpeka att han är en bluff på området.

 

Du har gnällt på mina kunskaper i ämnet när du varken har en aning om ämnet eller mina kunskaper om ämnet. Det låter verkligen inte som du har koll.

 

Dina läskunskaper är visserligen bristfälliga som du bevisade när du skrev citatet ovan i fel tråd och när du inte läste mitt originalinlägg.

 

Jag sa aldrig att det var 100% stensäkert, jag förklarade att det enligt min åsikt var ett bra risk/reward tillfälle och gav en stoploss samt efterföljande säljråd. Folk har gett bra mycket sämre tips genom tiden.

 

Säljrådet råkade komma typ precis när den gått upp max för denna nersväng på börsen och köprådet råkade komma precis innan den började gå upp. Jag highlightar texten där så att folk ska inse att jag bara tycker jag har tur och så att inte den eviga diskussionen om TA fungerar inte ska komma upp igen eftersom vi aldrig kommer fram till ett svar på den så anser jag det onödigt.

 

Jag ville egentligen inte ge mig in i den här sandlådan igen men när klyka skriver sådär ovan så får jag väl försvara mig. Klyka vet inte ett piss om mina kunskaper i ämnet och saknar egna. Han vill verka duktig och som jag skrivit så har han stora problem med att han måste hävda sig.

 

Och notera att jag inte nånstans i texten hävdar att TA fungerar, jag tänker inte ge mig in i den diskussionen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är precis (båda två) som två småpojkar som sitter i sandlådan och kastar sand på varandra och bråkar om vems pappa som är starkast (*).

 

Jag ber er därför, båda två, att läsa vad Matteprof har skrivit. Han jobbar inom branchen. Han fattar sina beslut på fundamenta, men han tar hänsyn till Teknisk Analys.

 

För en "troende" är TA som en religion. För en agnostiker är det hokus-pokus. Jag tenderar själv att vara åt det serare hållet, men sanningen är väl att det ligger någonstans emellan.

 

(*) Förvisso är jag lite avundsjuk för när jag var liten så var min grannes pappa polis, och det kunde man ju liksom inte slå, poliser är ju definitionsmässigt starkast. Jag kunde aldrig vinna en sådan debatt.

 

Nåja, om ni inte slutar kasta sand på varandra så kommer jag plocka bort både er och aktiegruppen. Här är jag polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk verkar sätta fundamentalisk analys mot teknisk analys.

 

Vad folk inte förstår är att FA är ett sätt att utifrån fundamentan bedöma om ett företag är undervärderat, men TA är ett sätt att försöka läsa av marknadsrörelsen.

 

TA kan beskrivas med ett grovt exempel som en hastighetsmätare i bilen som visar hur fort bilen går, o man struntar i varför bilen går så fort. FA är mer en manual över bilens beståndsdelar, motorn, fjädring, bränsle, o s v för att man ska kunna räkna ut hur fort bilen egentligen ska gå.

 

Folk som avfärdar TA utan vidare förstår helt enkelt inte att TA enbart är ett verktyg för att visa marknadstrenden. Denna trend beror dels på fundamentan, men också på marknadspsykologi, vilket gör det till ett obligatoriskt instrument vid framför allt kortsiktiga investeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gnällt på mina kunskaper i ämnet när du varken har en aning om ämnet eller mina kunskaper om ämnet. Det låter verkligen inte som du har koll.

 

Jag säger att du inte har koll och du säger att jag inte har koll. Skillnaden är att du skrivit om ämnet, dvs jag har något att utgå ifrån i min bedömning av dina kunskaper. Jag har för min del inte skrivit nåt i ämnet, så hur fan kan du då bedöma mina kunskaper?

 

Ja just ja, eftersom jag säger att du inte har koll så måste jag ju ha bristfälliga kunskaper. Ingen vettig människa skulle ju nånsin tro att du har fel, eller hur.

 

Samma sak kör du ang. pokerkunskaper. Du har aldrig sett mig spela, och ingen annan än du har påstått att jag backar på poker. Men det är klart att det är bekvämt för dig att hitta på skit om dina motdiskutanter. Du har ju inget annat att komma med.

 

Dina läskunskaper är visserligen bristfälliga som du bevisade när du skrev citatet ovan i fel tråd och när du inte läste mitt originalinlägg.

 

Ditt skarpa läshuvud måste ha missat att inlägget jag svarade på låg i den tråd där jag svarade. Sedan klagade jag på att jag fick en infraction för att ha svarat i rätt tråd, då Ola missat att rensa det inlägget till TA-diskussionen. Därefter har Ola eller nån annan flyttat båda inläggen.

 

Så, ännu en irrelevant poäng som, förutom att vara (ja just ja) irrelevant, dessutom är totalt felaktig.

 

Har du nåt relevant och korrekt att komma med?

 

så har han stora problem med att han måste hävda sig.

 

Ännu ett av dina påhitt. Det är rätt lätt att se i dina djens-är-duktig-trådar vem som måste hävda sig. Och vem som får stora problem när det inte lyckas.

 

:club: :club: :club:

 

Edit: Såg detta nu, jag:

 

Ni är precis (båda två) som två småpojkar som sitter i sandlådan och kastar sand på varandra och bråkar om vems pappa som är starkast (*).

 

Jag ber er därför, båda två, att läsa vad Matteprof har skrivit. Han jobbar inom branchen. Han fattar sina beslut på fundamenta, men han tar hänsyn till Teknisk Analys.

 

För en "troende" är TA som en religion. För en agnostiker är det hokus-pokus. Jag tenderar själv att vara åt det serare hållet, men sanningen är väl att det ligger någonstans emellan.

 

(*) Förvisso är jag lite avundsjuk för när jag var liten så var min grannes pappa polis, och det kunde man ju liksom inte slå, poliser är ju definitionsmässigt starkast. Jag kunde aldrig vinna en sådan debatt.

 

Nåja, om ni inte slutar kasta sand på varandra så kommer jag plocka bort både er och aktiegruppen. Här är jag polisen.

 

Vill därför åter förtydliga att jag inte skrivit nåt om TA. Jag har bara påpekat att djens inte är rätt man att lyssna på, om än på ett mindre silkeslent sätt (på hans eget sätt). Men det var ju iaf on topic.

 

Mina övriga inlägg i denna (dessa) tråd(ar) har visserligen varit OT, men imho rätt legitima bemötanden av rena lögner, smutskastning och osakligheter. Blir jag och aktiegruppen "bortplockad" pga det, så får det vara så.

 

Nåja, over and out för min del, fram till djens nästa lögnaktiga smutskastningskampanj. För den tänker jag inte bara sitta tyst och ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja, eftersom jag säger att du inte har koll så måste jag ju ha bristfälliga kunskaper. Ingen vettig människa skulle ju nånsin tro att du har fel, eller hur.

 

Hörde jag inte en liten sten som landade i ett glashus tro?

 

Kul att ni är två som aldrig tror er ha fel förvisso, det leder till roliga inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är precis (båda två) som två småpojkar som sitter i sandlådan och kastar sand på varandra och bråkar om vems pappa som är starkast (*).

Djens är ju "bara" en vanlig användare av detta forum, och man får nog räkna med en viss koncentration av småpojkar bland användarna (oavsett om Djens hör dit eller ej, det tar jag inte ställning till).

 

Klyka däremot, han är ju moderator och därmed en representant för forumet. Är inte det lite... pinsamt?

 

 

plocka bort

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Många placerare är skeptiska till teknisk analys och det bör påpekas att det på en effektiv marknad sannolikt inte skulle vara möjligt att göra några förutsägelser om kursutvecklingen med hjälp av teknisk analys.

 

Aktiemarknaden är inte en effektiv marknad. Aktörer uppvisar flockbeteende, alla får inte tillgång till all information samtidigt och aktörer tar olika tid på sig att utvärdera information innan de agerar. Många aktörer uppvisar inte ett rationellt beteende. Girighet och rädsla är starka känslor som resulterar i bl.a. panikförsäljningar och börsbubblor."

 

Folk verkar sätta fundamentalisk analys mot teknisk analys.

 

Vad folk inte förstår är att FA är ett sätt att utifrån fundamentan bedöma om ett företag är undervärderat, men TA är ett sätt att försöka läsa av marknadsrörelsen.

 

TA kan beskrivas med ett grovt exempel som en hastighetsmätare i bilen som visar hur fort bilen går, o man struntar i varför bilen går så fort. FA är mer en manual över bilens beståndsdelar, motorn, fjädring, bränsle, o s v för att man ska kunna räkna ut hur fort bilen egentligen ska gå.

 

Folk som avfärdar TA utan vidare förstår helt enkelt inte att TA enbart är ett verktyg för att visa marknadstrenden. Denna trend beror dels på fundamentan, men också på marknadspsykologi, vilket gör det till ett obligatoriskt instrument vid framför allt kortsiktiga investeringar.

 

Exakt! Bästa inläggen hittills i hela den här långa debatten om teknisk analys!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...