Gå till innehåll

Teknisk analys - bra eller anus?


Recommended Posts

Djens är ju "bara" en vanlig användare av detta forum, och man får nog räkna med en viss koncentration av småpojkar bland användarna (oavsett om Djens hör dit eller ej, det tar jag inte ställning till).

 

Klyka däremot, han är ju moderator och därmed en representant för forumet. Är inte det lite... pinsamt?

 

 

 

.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Folk verkar sätta fundamentalisk analys mot teknisk analys.

 

Vad folk inte förstår är att FA är ett sätt att utifrån fundamentan bedöma om ett företag är undervärderat, men TA är ett sätt att försöka läsa av marknadsrörelsen.

 

TA kan beskrivas med ett grovt exempel som en hastighetsmätare i bilen som visar hur fort bilen går, o man struntar i varför bilen går så fort. FA är mer en manual över bilens beståndsdelar, motorn, fjädring, bränsle, o s v för att man ska kunna räkna ut hur fort bilen egentligen ska gå.

 

Folk som avfärdar TA utan vidare förstår helt enkelt inte att TA enbart är ett verktyg för att visa marknadstrenden. Denna trend beror dels på fundamentan, men också på marknadspsykologi, vilket gör det till ett obligatoriskt instrument vid framför allt kortsiktiga investeringar.

jo, det förstår vi. vad du inte verkar förstå är vad kritiken handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TA:s funktion är att tyda masstendenser. Förstår man det så slutar man undra.

Du har ju fortfarande inte bemött jellos kritik om ovetenskaplighet. Visst kan man acceptera att masspsykologin bakom handeln kan påverka kurvornas utseende, men det är fortfarande oklart hur mycket det gör det och på vilket sätt kurvorna ändras på grund av detta. För att säkert få veta det skulle det behövas objektiv forskning på stora material av kurvor, det räcker inte att en auktoritet med övertygande röst säger "trendlinjen har testats tre gånger, nu har den brutits så nu kommer det med 70 % sannolikhet att gå uppåt igen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är lika vetenskapligt grundat som tomten, näcken, påskharen och intelligent design.

 

Eftersom du menar att teknisk analys är värdelöst, eftersom det saknas vetenskapliga s.k. "bevis" för att alla tjänar milliones de dollars om man använder teknisk analys, så vill jag kontra med en liten motfråga. Kan inte du leta rätt på någon vetenskaplig undersökning där de har bevisat att alla som använder sig av fundamental analys tjänar miljoner direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju fortfarande inte bemött jellos kritik om ovetenskaplighet. Visst kan man acceptera att masspsykologin bakom handeln kan påverka kurvornas utseende, men det är fortfarande oklart hur mycket det gör det och på vilket sätt kurvorna ändras på grund av detta. För att säkert få veta det skulle det behövas objektiv forskning på stora material av kurvor, det räcker inte att en auktoritet med övertygande röst säger "trendlinjen har testats tre gånger, nu har den brutits så nu kommer det med 70 % sannolikhet att gå uppåt igen".

 

"masspsykologin bakom handeln kan påverka kurvornas utseende, men det är fortfarande oklart hur mycket det gör det och på vilket sätt kurvorna ändras på grund av detta"

 

Men snälla. Förstår man sig inte på aktiehandel och på hur marknaden fungerar, så är det väl bäst att man inte ger sig in i den här typen av diskussioner?

 

Jag satt ett tag och försökte komma på hur jag skulle förklara det här för någon som inte alls är insatt i marknadspsykologi, men det är ju inte så lätt. Det handlar i alla fall inte om att "masspsykologin bakom handeln kan påverka kurvornas utseende", utan psykologi är själva drivkraften i marknaden. Marknaden drivs av psykologiska faktorer som girighet, rädsla, fruktan, m.fl. känsloreaktioner. Marknaden drivs INTE av hårda fakta, siffror, resultaträkningar, bokslut, etc. Dessa känsloreaktioner resulterar i alla fall i att marknaden uppvisar ett visst beteende som vi kan avläsa i kursdiagrammen. Utifrån hur aktiekurserna rör sig går det att dra slutsatser om framtida rörelser som är mer eller mindre sannolika.

 

Sedan den här eviga diskussionen om vad som går att bevisa vetenskapligt och inte. Vetenskapliga bevis kräver ju att saker och ting går att beskriva i konkreta matematiska modeller. IF a THEN b. ELSE c. Och så enkelt är det inte med aktiehandel, oavsett vilka analyser som används som grund för handeln. Det funkar inte att säga att om ett visst motstånd håller, så ska man alltid köpa. Lika lite som det funkar att säga att man alltid ska köpa en aktie som har p/e under fem.

 

Det är precis som med poker. Ofta är det rätt att höja med AA. Eller när man har träffat en kåk. Men inte alltid. Och hur ska man då beskriva vetenskapligt när man ska gå all-in med sina ess, och när man inte ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet om det finns någon bevisning för att stöd och motstånd existerar?

 

Äh, stöd och motstånd är bara snömos som TA-tomtarna håller på med.

 

Jag läser en del analyser av en analytiker som heter Ingemar Carlsson. Förra onsdagen, den 20/8, skrev han en analys där han bl.a. skrev följande: "Vi söker nu en sådan högre botten, där vi hade 833 som lägsta notering under onsdagen. Stödet vid 831 testades inte fullt ut och det bör kunna testas om vi ska få en ny uppgång framöver."

 

Dagen efter, den 21/8, gick OMXS30 ner och vände på 830,79 punkter. Därefter har OMXS30 stigit till 880 punkter, i fredags.

 

Men visst, Ingemar gissade väl bara på onsdagkvällen vilken nivå index skulle ner och vända på sedan, dagen efter. Vilken tur han har!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, stöd och motstånd är bara snömos som TA-tomtarna håller på med.

 

Jag läser en del analyser av en analytiker som heter Ingemar Carlsson. Förra onsdagen, den 20/8, skrev han en analys där han bl.a. skrev följande: "Vi söker nu en sådan högre botten, där vi hade 833 som lägsta notering under onsdagen. Stödet vid 831 testades inte fullt ut och det bör kunna testas om vi ska få en ny uppgång framöver."

 

Dagen efter, den 21/8, gick OMXS30 ner och vände på 830,79 punkter. Därefter har OMXS30 stigit till 880 punkter, i fredags.

 

Men visst, Ingemar gissade väl bara på onsdagkvällen vilken nivå index skulle ner och vända på sedan, dagen efter. Vilken tur han har!

 

En gång syna jag med K-hög och vann!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du menar att teknisk analys är värdelöst, eftersom det saknas vetenskapliga s.k. "bevis" för att alla tjänar milliones de dollars om man använder teknisk analys, så vill jag kontra med en liten motfråga. Kan inte du leta rätt på någon vetenskaplig undersökning där de har bevisat att alla som använder sig av fundamental analys tjänar miljoner direkt?

nej.

 

Det är precis som med poker. Ofta är det rätt att höja med AA. Eller när man har träffat en kåk. Men inte alltid. Och hur ska man då beskriva vetenskapligt när man ska gå all-in med sina ess, och när man inte ska?

Genom spelteori. Antalet variabler i poker är finit. Därför kan vi (eller rättare sagt kommer med största sannolikhet kunna i framtiden) spela "perfekt" poker. Detta gäller inte för marknaden. För varje faktor som inverkar på ett beslut i poker går det säkert 10 000 på marknaden och dessutom representerar dessa variabler knappast nåt påtagligt siffervärde i särskilt många fall. Jämförelsen poker/marknad är rätt jävla usel och jag önskar att folk slutade försöka dra paralleller däremellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, ingen kan väl förneka att det finns psykologiska trender på börsen? TA kan ses som ett sätt att läsa av dessa och försöka handla med dem.

 

Däremot är jag fullkomligt övertygad om att det finns en massa (kanske de flesta) TA-verktyg som är totalt båg och bara baserar sig på selektiv perception.

 

Något som kraftigt talar emot TA är att det är mycket svårt att skilja på slumpade grafer och verkliga aktiegrafer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som folk fortfarande inte har riktigt koll på att TA bara är en visare av hur stora volymer rör sig, och inget mer.

 

Det kommer förfrågningar om vetenskapligt bevis. Jag menar behöver vi vetenskapligt bevis för att termometern visar temperaturen? Ja, bevis för att den visar rätt temperatur, men förutsäger termometern framtiden?

 

Vad som händer med motstånd- och stödnivåer är helt enkelt så att stora institutionella investerare följer samma typ av analyser och ser samma motstånds- och stödnivåer, och samordnar sina handlingar därefter. Därför blir dessa nivåer självuppfyllande profetior, och små investerare kan på grafen se hur de stora agerar och så att säga hänga med i kölvattnet.

 

Överlag är väl psykologi, o i det här fallet masspsykologi, en ganska så diffus "vetenskap".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, stöd och motstånd är bara snömos som TA-tomtarna håller på med.

 

Jag läser en del analyser av en analytiker som heter Ingemar Carlsson. Förra onsdagen, den 20/8, skrev han en analys där han bl.a. skrev följande: "Vi söker nu en sådan högre botten, där vi hade 833 som lägsta notering under onsdagen. Stödet vid 831 testades inte fullt ut och det bör kunna testas om vi ska få en ny uppgång framöver."

 

Dagen efter, den 21/8, gick OMXS30 ner och vände på 830,79 punkter. Därefter har OMXS30 stigit till 880 punkter, i fredags.

 

Men visst, Ingemar gissade väl bara på onsdagkvällen vilken nivå index skulle ner och vända på sedan, dagen efter. Vilken tur han har!

 

Det känns som du var ironisk där. :-D

 

Frågan vara om det fanns reella stöd och motstånd, jag tar inte ställning till om TA är hokus-pokus eller en riktig sanning av den enkla anledning att jag är för dåligt insatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan vara om det fanns reella stöd och motstånd, jag tar inte ställning till om TA är hokus-pokus eller en riktig sanning av den enkla anledning att jag är för dåligt insatt.

 

Och det är ju klokt. Är man inte insatt, så ska man nog hålla sig från att ta ställning.

 

I alla fall, angående frågan så kan man ju dra slutsatsen att OMXS30 har ett stöd vid 831. Ett stöd som testades, och därefter gav exakt den reaktion som förutspåddes.

 

Det här är från ett inlägg jag skrev i en annan tråd i ämnet i vintras, men det gäller fortfarande:

 

erictn0.th.jpg

 

Bilden föreställer kursutvecklingen i Ericsson vid fem olika tidsperioder under de senaste åren. Det syns klart och tydligt hur aktien gång på gång vänder vid precis samma kursnivåer, dvs stöd och motstånd.

 

Om man tror att det inte är en tillfällighet, så kan man använda den informationen för att försöka tjäna pengar. Om man tror att det är en ren tillfällighet, så kan man få tro det. Var och en blir salig på sin tro!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar gå bra att välja de tillfällen som passar för att illustrera det man vill visa (jag väljer att bara publicera Hammarbys mål idag och inte Helsingborgs, så vann Hammarby).

 

Då måste vi uppmärksamma (om det inte redan gjorts) att en av de viktigaste signalerna inom TA gavs tidigt i somras, den svarta svanen bröt sitt motstånd och kvackade dubbelt för att testa hönsnätet. Se länken för graf.

 

http://www.elitetrader.com/vb/showthread.php?threadid=128320

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar gå bra att välja de tillfällen som passar för att illustrera det man vill visa (jag väljer att bara publicera Hammarbys mål idag och inte Helsingborgs, så vann Hammarby).

 

Då måste vi uppmärksamma (om det inte redan gjorts) att en av de viktigaste signalerna inom TA gavs tidigt i somras, den svarta svanen bröt sitt motstånd och kvackade dubbelt för att testa hönsnätet. Se länken för graf.

 

http://www.elitetrader.com/vb/showthread.php?threadid=128320

 

Jag illustrerade den i min förra dagbok för några månader sedan, bra att du hänger med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft så bra koll på din dagbok, men jag kollade i den någon vecka när diskussionerna var helt galna. Sedan började du hota med infractions om man ifrågasatte TA, då tröttnade jag på leken och läste inte mer.

 

Länken är rätt skoj ändå, så jag låter den vara kvar för andra som inte slaviskt följer din dagbok.

 

Jag illustrerade den i min förra dagbok för några månader sedan, bra att du hänger med...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...