Gå till innehåll

losing streak??


shuvit

Recommended Posts

Hej. Jag har försökt samanfatta min sk "poker kariär" eftersom jag tänker att det kanske gör att jag kan få några tipps från folk som känner igen sej på nått sätt.

 

Jag har spelat poker sen 2006 och satte mej ner första gången med 2 dollar och 4 timmar senare hade jag vunnit upp dom till 65 vid samma bord, förlora lite kommande dagar men sen bygde jag upp till ca 500 dollar och började spela 50 cent bord vann ett par hundra till, började spela 1 dollar bord och vann i ca 10 dagar ungefär 300 dollar om dan i snitt, sen fick jag riktig oflyt ett par dar och i samband med det tiltade jag bort alltihopp. efter det spelade jag ett par ggr då och då med månaders mellanrum, liknande resultat, satte in lite vann upp och fick oflyt och tiltade bort allt.

 

I våras började jag spela lite mer igen och vann snabbt mycket mer på kvällarna än på jobbet som säljare på dagarna så slutade jobbet och bestämde mej för att satsa på poker, bodde hemma så var ju ingen katastrof om det inte skulle funka.

Jag spelade 40 och 50 cent euro blinds och vann i genomsnitt ca 100-200 e per dag i ett par veckor, tog ut lite och forsatte spela, fick lite oflyt, tiltade lite ibland inte lika mycket som tidigare dock. Tog en paus några veckor och fortsatte, vann en 5-6 dagar följt av några förlorande dagar. tog ut en del, förlorade resten jag hade på poker kontot.

Satte in 100 euro vann upp till 500 på två dar, tänkte mycket dumt testa o ta en genväg och spela 1 euro blinds med 5 inköp, förlorade tex AA mot AJ all in pf och blev utdragen mot ett färgdrag, gjorde några idiot grejer själv och så var dom borta. tog paus till jag fick min rakeback insatt, läste undertiden en massa om poker och money management och att det är "the long run" som räknas, även om jag hade hört det förr tog jag det till mej mer nu och skulle absolut inte tilta och hålla mej till rätt limit.

 

Jag vann ett par hundra E första dagarna, sen förlorade jag det och lite till nästkommande dagar och sen fortsatte det bara back dom flesta dagar och vissa stod jag mer eller mindre still. Höll dock huvudet relativt kallt och har knappt tiltat något nämnvärt även om jag säkerligen har blivit påverkad av all bad beats och då även gjort en del dåliga spel själv. har nu haft ett losing streak utan mycket till tilt i ca 3 veckor.

 

Med bad beats menar jag att jag förlorat ca 8 av tio över par mot under par all in pf och också fått KK mot AA och QQ mot KK och 99 mot 1010 och så vidare och så vidare välidigt många ggr och tex haft triss med Q8 mot Q9 eller liknande ett antal ggr och varit utkickad med en kort dom flesta ggr. förlorat mer än min beskärda del slantsinglingar även om jag oftast haft tex QQ mot AK, inte vunnit när min beskärda del när jag tex har färgdrag plus par all in mm mm.

Nu börjar jag tvivla om det bara är att hålla huvudet kallt och vänta på "the long run" och att det ska vända eller om jag har börjat spela sämre på nått sätt och måste läsa spelare och krångla till mitt spel ännu mer för att vinna även att jag vet att jag för det mesta bara haft otur, följt av kanske lite dåliga drag ibland.

Hur länge kan bad streaks vara egentligen om det mest är korten som inte kommer och jag forfarande splelar ett vinnande spel?

Någon som har erfarenheter om detta?

Vad jag har läst om proffs och online proffs och semi proffs så har jag inte sett många som haft några längre loosing streaks som dom inte ansett berott till stor del på dom själva så jag börjar verkligen tvivla på om jag är tillräkligt bra eller var felet ligger

 

analyser, tips, råd statistik, fakta, allt e välkommet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

om jag var du så skulle jag nog faktist göra annat än att spela poker. tror inte att tiden du lägger ner kommer väga upp pengarna du inte kommer tjäna.

 

vill du fortsätta så måste du nog få bukt på tilten...

 

edit:jobba på ditt psyke för du kmr inte kunna +a annars.

 

metallica-sad but true

 

Jag skriver ju och frågar eftersom jag inte riktigt har gett upp pokerspelandet ännu.

Det är mycket möjligt att det är det jag behöver jobba på, jag har också märkt att jag spelar sämre/känner mej mer stressad och iriterad en del dar pga av att jag har ont i ryggen. Har försökt undvika att spela då.

 

Jag undrar dock forfarande hur länge man kan räkna med att drabbas av otur?

Har tom gått ner och spelat på 20 cents nivån senaste tiden och jag vet att jag spelar bättre än dom flesta jag möter där men när dom träffar vilken hand som helst hela tiden och när jag väll träffar bäst hand blir utdragen jämt och ständigt, då är det lätt att spela lite dåligt efter ett tag och förlora lite extra, men är det så spelet lär va i längden? Jag vet tex att chansen att träffa floppen är ca 1 på 3 men den ska ju va lika dan för motspelarna i längden och eftersom jag spelar bättre starthänder och tänker på position och sånt som dom aldrig gör bör jag ju vinna mer än dom i längden men hur lång tid är det?

Eller är jag så dålig på poker så att jag bara inbillar mej att jag spelar bra och att det jag läst om odds och strategier jag följer inte stämmer för mej?

 

Att föra statistik över vinster och förluster ger mej ingenting heller för jag vet att jag varit lite vinnande ett tag förut men skulle varit mer om det inte vore för att jag tiltat och att jag senaste 3 veckorna drygt bara förlorat dom flesta dagarna, oftast inte jätte mycket i slutändan men dock stadigt nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du hade enormt flyt när du spelade i början och nu tror att du är en vinnande spelare. Detta är någonting som de flesta råkar ut för och man tror att det är sjukt enkelt att tjäna pengar på poker. Bara för att du vunnit 4/5 dagar betyder inte att du är vinnande.

 

Att du dessutom tycker att det är onödigt att skaffa program som för statistik över dina händer och liknande för att du 'varit vinnande förut' är ett ganska dåligt argument som inte kommer att ta dig någonstans.

 

För att besvara din fråga (jag är inte proffs, men spelar mycket och är vinnande på lägre limits) så har jag haft >40k händer som vart break-even och har läst om folk som haft perioder på över 90k händer (taget ur minnet nu bara). Jag gissar att du inte spelat mer än maximalt 50k händer?

 

Min gissning är som sagt att till 95% har du haft tur tidigare och försöker hålla uppe den, man blir utdragen och det är det som gör att man vinner i längden. Jag hade enorma problem med bland annat tiltkontroll, men vill man bli bra måste man satsa litet (läs: mycket).

 

=D

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du hade enormt flyt när du spelade i början och nu tror att du är en vinnande spelare. Detta är någonting som de flesta råkar ut för och man tror att det är sjukt enkelt att tjäna pengar på poker. Bara för att du vunnit 4/5 dagar betyder inte att du är vinnande.

 

Att du dessutom tycker att det är onödigt att skaffa program som för statistik över dina händer och liknande för att du 'varit vinnande förut' är ett ganska dåligt argument som inte kommer att ta dig någonstans.

 

För att besvara din fråga (jag är inte proffs, men spelar mycket och är vinnande på lägre limits) så har jag haft >40k händer som vart break-even och har läst om folk som haft perioder på över 90k händer (taget ur minnet nu bara). Jag gissar att du inte spelat mer än maximalt 50k händer?

 

Min gissning är som sagt att till 95% har du haft tur tidigare och försöker hålla uppe den, man blir utdragen och det är det som gör att man vinner i längden. Jag hade enorma problem med bland annat tiltkontroll, men vill man bli bra måste man satsa litet (läs: mycket).

 

Väl talat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du hade enormt flyt när du spelade i början och nu tror att du är en vinnande spelare. Detta är någonting som de flesta råkar ut för och man tror att det är sjukt enkelt att tjäna pengar på poker. Bara för att du vunnit 4/5 dagar betyder inte att du är vinnande.

 

Att du dessutom tycker att det är onödigt att skaffa program som för statistik över dina händer och liknande för att du 'varit vinnande förut' är ett ganska dåligt argument som inte kommer att ta dig någonstans.

 

För att besvara din fråga (jag är inte proffs, men spelar mycket och är vinnande på lägre limits) så har jag haft >40k händer som vart break-even och har läst om folk som haft perioder på över 90k händer (taget ur minnet nu bara). Jag gissar att du inte spelat mer än maximalt 50k händer?

 

Min gissnng är som sagt att till 95% har du haft tur tidigare och försöker hålla uppe den, man blir utdragen och det är det som gör att man tvinner i längden. Jag hade enorma problem med tiltkontrollan bland annat , men vill man bli bra måste man satsa litet (läs: mycket).

 

=D

GL

 

Jag har funderat en hel del själv över mitt spel idag och det är mycket möjligt att jag hade en hel del flyt i början, jag tror dock också att jag var tightare i början eftersom jag var mer rädd att förlora (innan jag gick på tilt) vilket kan va en orsak till att jag gick mer plus då på låga limits.

 

Jag menade bara att jag inte behövde höra att jag skulle skriva upp resultaten för varje dag för att se om jag är vinnande eller inte eftesom jag har rätt bra koll på hur det har gått hitills så det skulle inte ge mej några svar jag undrade över just nu. I övrigt har jag funderat flera ggr på att skaffa ett poker program som för statistik över mej och mina motspelare men har hört från många att det är bättre att lära sej hålla koll på sånt i huvet så man kan det när man spelar live eller nått. Jag har hursomhelst tänkt testa ett sånt program iaf, laddade ner ett nyss och enligt det så är jag lös agresiv agresiv medan jag trodde jag va tight agresive agresiv, kan va nått att tänka på, vad jag läst så har lös agresiva mycket större svängningar än tight agresiva plus att det blir lättare att tilta när det svänger mycket negativt så lös agresivt kanske inte passar mej.

 

vet faktiskt inte hur många händer jag har spelat, känns som skit många, får väll maila suport o fråga, men din gissning kanske stämmer. hmm men undrar om du och dom du hört om är vinnande med väldigt små marginaler och vilken spelstil ni har? För i dom flesta intervjuver jag läst med både rätt så okända online proffs och välkända proffs så verkar dom flesta sällan ha en månad som slutar på minus, men jag kan ha väldigt fel.

 

Exakt vad du menar med 95% tur vet jag inte men det låter väldigt orätvist för jag vet att jag inte e nån kalkon spelare, därmed inte sagt att jag vann mer då för jag va så dukitig eller nått sånt.

 

Att programet jag skaffade taggade mej som lös agresiv var dock en liten ögonöppnare, jag tror jag var mer tight tidigare men när jag spelar mycket mot lösa galningar så har jag velat se mer floppar eftersom jag tycker att jag kan spela bättre efter dom än donkeysarna, det må va sant i många fall men med lösare spel kommer större variation och det är grymt svårt att va koncentrerad när man spelare lös agresivt på många många 6 max bord samtidigt.

Ska testa att spela mycket tightare ett tag och se om det går bättre, jag tror det iaf. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För i dom flesta intervjuver jag läst med både rätt så okända online proffs och välkända proffs så verkar dom flesta sällan ha en månad som slutar på minus, men jag kan ha väldigt fel.

 

Du har väldigt fel. Även proffs kan ha många månaders downswing.

 

Dessutom underskattar du varians och spelar för högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att skaffa dig ett "Svensson-jobb" och se pokern som en rolig hobby istället.

För att kunna leva på pokern krävs att du med säkerhet vet att du är vinnande över tid och har en bankrulle som klarar av svängningarna som alla råkar ut för. Utan programmen kan du omöjligt veta att du är vinnande. Den statistiken är nödvändig för att kunna utveckla ditt spel och täppa till dina läckor.

Med detta sagt så kan du säkert bli en vinnande spelare, men jag tror inte du är där ännu.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signa upp på cardrunners/deucescracked/etc och du blir nog ungefär 10x bättre än i nuläget, bästa rådet du fått so far i denna tråd (eller tja, att lägga ner är ju bättre men...)...

 

Iaf, som svar på din inledande fråga, spelar du ett vinnande spel i den mån att du vinner 0.01bb/100 händer så kan nog en badstreak vara i ett par hundra tusen - en miljon händer eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet faktiskt inte hur många händer jag har spelat, känns som skit många, får väll maila suport o fråga, men din gissning kanske stämmer. hmm men undrar om du och dom du hört om är vinnande med väldigt små marginaler och vilken spelstil ni har? För i dom flesta intervjuver jag läst med både rätt så okända online proffs och välkända proffs så verkar dom flesta sällan ha en månad som slutar på minus, men jag kan ha väldigt fel.

 

Det känns ofta betydligt mer än vad det är, framförallt om man inte lägger ned 4-8h/dag på det så har man oftast en felaktig syn på antal spelade händer.

Anledningen att de flesta inte slutar på minus kan vara att de även clearar bonusar som gör att det går ihop under sämre månader. Dessutom, ifall man spelar 50-100k händer per månad så betyder variansen mindre (inte ingenting, utan mindre) vilket gör att ifall man slår nivån man spelar på så borde man komma ut vinnande (även fast jag läst om beats på 50k händer och mer).

 

Exakt vad du menar med 95% tur vet jag inte men det låter väldigt orätvist för jag vet att jag inte e nån kalkon spelare, därmed inte sagt att jag vann mer då för jag va så dukitig eller nått sånt.

 

Vad jag menade var att du hade tur med 95% sannolikhet, eller kanske till å med 99%. Men 1% chans att du är en supertalang som fattade allt direkt, i envy u in such a case, men då kanske du inte postat denna tråd iof :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst. Spelat poker i 2år och hittat till pf precis nyss.

Sure berta karlsson.

 

Ja, det finns ju inte en enda pokerspelare som inte hänger här... :roll:

 

Ang. frågan i OP: Hur länge kan en downstreak vara? Mja, hur länge som helst egentligen. Ju högre varians din spelstil innebär, desto mer sannolikt att det varar längre.

 

Den downstreak som du nu upplevt låter inte så fruktansvärt osannolik, faktiskt. Och sannolikheten att den fortsätter lika länge till är lika stor som sannolikheten var att du skulle uppleva denna downstreak från första början.. (större kanske, om ditt spel påverkas negativt av förlusterna).

 

Många frågar efter ett slutdatum - när kan jag vänta mig att det vänder? Man tänker sig gärna att ett downstreak har en given maxlängd, eller att det blir mindre sannolikt att streaken fortsätter när den ju har varat så länge. Men det är som med all annan slump - downstreaken har inget minne. Det är precis lika sannolikt att den fortsätter efter den hundrade dagen som det var att den skulle fortsätta efter den första dagen.

 

Det man skulle kunna göra, om man hade lite bakgrundsinformation som EV och standardavvikelse för din spelstil (siffror som ofta är svåra att fastställa med tillräcklig säkerhet), är att konstruera en sannolikhetsdistribution för olika längder av en downstreak. Dvs en funktion som visar hur sannolikt det är att streaken fortsätter X antal händer till.

 

Om du är, och fortsätter vara, en vinnande spelare så tar du dig med all säkerhet upp ur din downstreak så småningom, givet att du inte gular först. Och förr är mer sannolikt än senare. Men senare är alls inte osannolikt.

 

Det är den hårda verkligheten. Variansen är skyhög i de flesta pokerformer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa ett poker program ..... men har hört från många att det är bättre att lära sej hålla koll på sånt i huvet.......

 

Mycket kritik/råd får du här OP ;)

(och mycket av bör du ta åt dig av istället för att prata om otur)

 

 

Anyway, de som sa ovanstående till dig om pokerprog/mjukvara har troligen noll koll på detta och du bör sluta ta råd från dem. Troligen bland det mest pantade jag hört kring detta även om tanken säkert var god, dvs att du ska lära dig tänka själv (villket du självklart ska).... :mrgreen: :mrgreen:

 

Några klarar sig bevisligen bra utan mjukvara men att döma av det du skriver skulle det troligen hjälpa dig mycket. Mjukvara är INTE heller en ersättning för att kunna tänka själv. De jag känner som använder mjukvara har god förståelse för teorin bakom. Grejen är att det är omöjligt att hålla all historik i huvudet.

 

Kör du dessutom många bord hinner du inte ens registera det som inträffar i realtid oavsett hur väl du förstår att tolka informationen. Utöver detta har nästan alla människor selektivt minne periodvis och att ha ALLT sparat underlättar rejält för att kunna se nyktert/självkristisk på sitt spel och utveckla det+jämföra med andra..

 

 

 

 

Dessutom, att vinna/livnära sig på poker är nog inte för alla oavsett motivation/lärare/mjukvara/litteratur etc. Har själv i dagarna avslutat ett relativt misslyckat 3-veckors projekt med en supermotiverad amerikansk polare som ville kunna dra in runt 1kusd/mån för att överleva utan att jobba i Guatemala (1k räcker långt här).

 

Hans pokerkarriär är ungefär som din. Relativt analytisk är han och live är han bland de bästa jag sett....... men disciplin/tiltproblem+bristande självinsikt+dålig kunskap kring varians pajade det gång på gång online. Kanske, kanske kommer gå bättre framöver, vi får se. Säger nu inte att du ska ge upp dock men din inställning verkat HELT fel just nu iaf. Ändrar du inte detta är det absolut kört.

 

 

 

Anyway, du tyckte ju inte tidigare råd var bra så här kommer två som borde kunna funka om du nu har "what it takes" genetiskt:

 

1. Skaffa pokertracker (vanligast och därför lättast att jämföra stats med andra och utveckla spelet).

 

2. Hitta någon erfaren lirare (coach/mentor som kör PT) som BEVISLIGEN lyckats göra det du vill göra (krossat långsiktigt på låga stakes). Han kan kolla igenom ditt spel i efterhand (går att maila databasen) eller i realtid (finns prog för att dela sin skärm på distans).

 

 

.....Men som sagt, poker är absolut inte för alla och det kan mycket väl skita sig oavsett hur mycket du kämpar.

 

 

Ps: Ang downswings så har jag själv haft två stycken snabba "2000 bb downswings" senaste 2 mån, båda utan anmärkningsvärd tilt, båda under 1,5-2k spelade händer.

 

En yngre men erfaren polare (stabilt highstakes proffs under senaste 3-4 åren) sa en gång: "Räkna med att att varenda ny downswing kommer att kännas som det värsta du varit med om och ta hårdare på rullen än någonsin". Var ett år sen han sa detta till mig och jag har tänkt tillbaka på detta uttalande mer än en gång och tänkt att "jävlar va rätt han hade" ;)

 

GL iaf;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signa upp på cardrunners/deucescracked/etc och du blir nog ungefär 10x bättre än i nuläget, bästa rådet du fått so far i denna tråd (eller tja, att lägga ner är ju bättre men...)...

 

Iaf, som svar på din inledande fråga, spelar du ett vinnande spel i den mån att du vinner 0.01bb/100 händer så kan nog en badstreak vara i ett par hundra tusen - en miljon händer eller så

 

ja har funderat på det med och ska ta och göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ofta betydligt mer än vad det är, framförallt om man inte lägger ned 4-8h/dag på det så har man oftast en felaktig syn på antal spelade händer.

Anledningen att de flesta inte slutar på minus kan vara att de även clearar bonusar som gör att det går ihop under sämre månader. Dessutom, ifall man spelar 50-100k händer per månad så betyder variansen mindre (inte ingenting, utan mindre) vilket gör att ifall man slår nivån man spelar på så borde man komma ut vinnande (även fast jag läst om beats på 50k händer och mer).

 

 

 

Vad jag menade var att du hade tur med 95% sannolikhet, eller kanske till å med 99%. Men 1% chans att du är en supertalang som fattade allt direkt, i envy u in such a case, men då kanske du inte postat denna tråd iof :rolleyes:

 

Jag har spelat ca 4-10 timmar/dag ca 15-25 dagar i månaden senaste halv året, innan dess var det mycket mindre och mer sällan. Jag har inte heller slutat dom flesta månader på minus, jag har alltid lyckats plocka ut 3-12000 sek per månad utom denn här, det har inte gått masivt minus nu heller, med rakeback så ligger jag nog på jämt upp men det har ändå gått betydligt sämre och ca ett halvt inköp back i bankrullen per dag i genomsnitt senaste månaden, men det kan nog va lite negativ varians kombinerat med sämre spel från min sida antar jag.

 

Jag kan inte påstå att jag inte hade positiv varians i början, heller inte att jag är en supertalang för det är jag inte men jag tror själv att jag kan slå low stakes spel i längden om jag kan diciplinera mej. spelade lite gratispoker ett par veckor först för att vänja mej lite vid spelet, sen är jag bra på matte och huvudräkning vilket är en fördel i poker, så jag tror jag har ganska lätt att lära mej delar av spelet men jag har inte haft diciplin att lära mej moneymanagement och hantera downswings utan att det påverkar mitt spel negativt.

 

tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...