Gå till innehåll

Micke Norinders Blogg


dafvor

Recommended Posts

Vad anser ni vara angleshooting - och VARFÖR drar ni gränsen just där?

 

***

 

Är det OK att utnjytta att man fått en värdelös dealer vid bordet?

 

Är det OK att inte säga något ifall en spelare håller sina kort så man kan se dem?

 

Är det OK att inte säga till ifall man upptäcker att ett kort är skadat (märkt)?

 

Är det OK att spela mot någon som är full?

 

Är det OK att spela mot någon som är spelmissbrukare och som bränner tio inköp på en timme?

 

Är det OK att spela mot någon som är så dålig att man läser honom som en öppen bok?

 

Är det OK att spela en kväll mot folk som har jobbat hela dagen när man själv har sovit och är utvilad?

 

***

 

Jag tycker inte om fuskare, men att utnjyttja andras misstag är INTE fusk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 452
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad anser ni vara angleshooting - och VARFÖR drar ni gränsen just där?

 

***

 

Är det OK att utnjytta att man fått en värdelös dealer vid bordet?

 

Är det OK att inte säga något ifall en spelare håller sina kort så man kan se dem?

 

Är det OK att inte säga till ifall man upptäcker att ett kort är skadat (märkt)?

 

Är det OK att spela mot någon som är full?

 

Är det OK att spela mot någon som är spelmissbrukare och som bränner tio inköp på en timme?

 

Är det OK att spela mot någon som är så dålig att man läser honom som en öppen bok?

 

Är det OK att spela en kväll mot folk som har jobbat hela dagen när man själv har sovit och är utvilad?

 

***

 

-Nej inte ok att man dödar sin hand medvetet för att få potten trots att man vet att man är synad

 

-Förstår inte frågan

 

-Nej

 

-Ja

 

-Ja

 

-Ja

 

-Ja

 

 

Jag tycker inte om fuskare, men att utnjyttja andras misstag är INTE fusk.

 

Fast du måste ju skilja på situationerna, om dealern ger dig potten och du muckar din hand i tron om att du vunnit är det ju en helt annan sak än att du aktivt muckar din hand för att ett misstag som ännu inte skett inte ska hinna rättas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anser ni vara angleshooting - och VARFÖR drar ni gränsen just där?

 

***

 

Är det OK att utnjytta att man fått en värdelös dealer vid bordet?

Nej. Säg till floormanagern istället. Trist med dålig dealer.

 

Är det OK att inte säga något ifall en spelare håller sina kort så man kan se dem?

Ja. Det är upp till alla spelare att skydda sina kort!

 

 

Är det OK att inte säga till ifall man upptäcker att ett kort är skadat (märkt)?

Nej.

 

Är det OK att spela mot någon som är full?

Javisst.

 

 

Är det OK att spela mot någon som är spelmissbrukare och som bränner tio inköp på en timme?

Ja.

 

Är det OK att spela mot någon som är så dålig att man läser honom som en öppen bok?

Ja, naturligtvis. De kallas fiskar och är bra för rullen...

 

Är det OK att spela en kväll mot folk som har jobbat hela dagen när man själv har sovit och är utvilad?

Ja, naturligtvis.

 

***

 

Jag tycker inte om fuskare, men att utnjyttja andras misstag är INTE fusk.

 

imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anser ni vara angleshooting - och VARFÖR drar ni gränsen just där?

 

***

 

1. Är det OK att utnjytta att man fått en värdelös dealer vid bordet?

 

2. Är det OK att inte säga något ifall en spelare håller sina kort så man kan se dem?

 

3. Är det OK att inte säga till ifall man upptäcker att ett kort är skadat (märkt)?

 

4. Är det OK att spela mot någon som är full?

 

5. Är det OK att spela mot någon som är spelmissbrukare och som bränner tio inköp på en timme?

 

6. Är det OK att spela mot någon som är så dålig att man läser honom som en öppen bok?

 

7. Är det OK att spela en kväll mot folk som har jobbat hela dagen när man själv har sovit och är utvilad?

 

***

 

Jag tycker inte om fuskare, men att utnjyttja andras misstag är INTE fusk.

 

Tog mig friheten att numrera dina frågor.

 

1. Nej, jag tycker inte det. Håll dig till etikett och riktlinjer. Klassisk angleshooting imo.

 

2. Se ovan.

 

3. Se ovan. Gränsande till fusk.

 

4. Till en viss gräns. Den gränsen varierar nog från person till person.

 

5. Det är upp till var och en. Jag skulle ha svårt med det.

 

6. Ja, det vill jag påstå.

 

7. Jajamen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anser ni vara angleshooting - och VARFÖR drar ni gränsen just där?

 

***

 

Är det OK att spela mot någon som är full?

 

Är det OK att spela mot någon som är spelmissbrukare och som bränner tio inköp på en timme?

 

Är det OK att spela mot någon som är så dålig att man läser honom som en öppen bok?

 

Är det OK att spela en kväll mot folk som har jobbat hela dagen när man själv har sovit och är utvilad?

 

***

 

Jag tycker inte om fuskare, men att utnjyttja andras misstag är INTE fusk.

Spelar enbart internet men det här är ju rena drömbordet, även om man kan få lite ont i magen när man läser det svart på vitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, han kör ju över spelaren med KK, med hjälp av den kassa dealern/TD:n.

 

Allt för nån futtig hundring marker i en turnering han är på väg ut ur.

Och?

 

Om jag spelar mot någon i en stor pott och jag ser att denne lagt sina kort på linjen så att dealern kan mucka dem - ska jag säga åt spelaren att skydda sina kort?

 

Om en spelare håller sina kort på ett speciellt sätt när han har en bra han, men på ett annat sätt när han har en dålig hand - ska jag berätta för honom att han har en tell?

 

Jag är inte ansvarig för andras misstag vid bordet.

Jag är dum i huvudet om jag inte utnjyttar andras misstag.

Det är t.o.m. så att det är på andras misstag som man normalt tjänar pengar på poker.

Om du inte förstår detta så har du inte förstått meningen med poker. ;)

 

Om killen som hade KK mot Norinder inte var snabb nog att skrika till när dealern gjorde fel - är det Norinders fel?

Den som sitter och sover vid bordet får f-n i h-e skylla sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om killen som hade KK mot Norinder inte var snabb nog att skrika till när dealern gjorde fel - är det Norinders fel?

Den som sitter och sover vid bordet får f-n i h-e skylla sig själv.

Med risk för att jag inte tolkat situationen rätt: Det Norinder gör i potten, som jag anser är förbannat fult och omoraliskt, är att, då han inser att dealern har missat KK-gubbens syn, snabbt muckar sina kort för att på så stt "döda handen" och som minst få till en split pot som höjer hans markerstapel med 20%. Norinder agerar alltså medvetet på ett sådant sätt att KK-gubben ska gå miste om marker trots att han mkt väl vet om att det är moraliskt tvivelaktigt (vilket han också erkänner i kommentarerna till tråden).

 

Vetefan om jag fick ihop det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Nej inte ok att man dödar sin hand medvetet för att få potten trots att man vet att man är synad

Det är den som SYNAR som ska vara uppmärksam.

Dealern gjorde fel och killen med KK var för långsam - är det Norinders fel?

 

-Förstår inte frågan

Om någon bredvid dig håller korten på sånt sätt att du kan se hans hand - säger du till? Och vad är skillnaden om han av misstag visar din han respektive spelar så dåligt att du vet vad han har för kort?

 

-Nej

Varför ska jag säga till om jag ser att ett kort är märkt?

Ska jag även berätta för alla andra vid bordet om jag upptäcker en tell hos någon?

Vad är skillnaden?

 

Innan ni alla tror at jag är en skitstövel vid bordet:

Jag BRUKAR säga till min bordsgranne ifall jag ser hans kort och jag BRUKAR säga till ifall jag ser ett märkt kort - MEN - jag känner definitivt ingen skyldighet att göra det och jag har noll förståelse för de som ser det som fusk att inte säga till - för det är inte fusk.

Fusk är om jag AKTIVT försöker se mina medspelares hålkort och AKTIVT märker korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den som SYNAR som ska vara uppmärksam.

Dealern gjorde fel och killen med KK var för långsam - är det Norinders fel?

 

[bortklippt text]

 

Fusk är om jag AKTIVT försöker se mina medspelares hålkort och AKTIVT märker korten.

Det jag menade med min post ovan var att, imo, så agerar Norinder aktivt (som du kallar det) på ett sådant sätt att han genom sitt agerande utnyttjar dealerns misstag på ett sådant sätt att han tjänar marker på det. Hade Norinder istället suttit kvar med sina kort (istället för att medvetet blixtmucka] så hade väl handen spelats ut som en allin-situation mellan Noridner och KK-gubben eftersom dealern snabbt hade kunnat bli uppmärksammad på sitt misstag?

 

Och då har alltså Norinder aktivt agerat på ett sådant sätt att han tillskansat sig en split pot genom tvivelaktigt beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att jag inte tolkat situationen rätt: Det Norinder gör i potten, som jag anser är förbannat fult och omoraliskt, är att, då han inser att dealern har missat KK-gubbens syn, snabbt muckar sina kort för att på så stt "döda handen" och som minst få till en split pot som höjer hans markerstapel med 20%. Norinder agerar alltså medvetet på ett sådant sätt att KK-gubben ska gå miste om marker trots att han mkt väl vet om att det är moraliskt tvivelaktigt (vilket han också erkänner i kommentarerna till tråden).

 

Vetefan om jag fick ihop det där?

OK, jag håller med om att det var fult gjort av Norinder, men jag anser att om KK-killen reagerat lika snabbt så hade det inte hänt - och då får KK-killen skylla sig själv om han sitter och sover vid bordet.

 

Jag har spelat ganska mycket med dealers och det tar bara ett par sekunder för att se om dealern är kompetent eller ej - och är dealern inte kompetent då får man som spelare sitta på helspänn.

Jag har åtminstånde vid ett par tillfällen räddat pengar undan dåliga dealers just på grund av snabba reflexer.

Den som inte klarar av detta har inte vid ett live-pokerbord att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, vad är det för fråga?

Jag håller med - vad är det för fråga - men efter att ha läst inläggen här i tråden så anser jag den berättigad:

 

Alla verkar tycka att det är helt OK att spela mot någon som är så dålig att man i princip vet vilkat kort han sitter på,

 

men det är inte OK om personen är så dålig att han flashar sin hålkort.

 

Vad är skillnaden????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag håller med om att det var fult gjort av Norinder, men jag anser att om KK-killen reagerat lika snabbt så hade det inte hänt - och då får KK-killen skylla sig själv om han sitter och sover vid bordet.

 

Jag kan hålla med dig till viss del. Däremot har jag tolkat situationen som så att Norinder blixtmuckar då han ser att dealern börjar föra potten mot honom. KK-killen ges ju med andra ord inte ens tillfälle att protestera eftersom Mickes kort är döda och han kan angleshoota att han missade KK-gubbens syn och trodde att pottens var hans (trots att mkt väl visste om att så inte var fallet).

 

Du ser skillnaden va? Men som sagt, jag håller med dig om att man som spelare har ett visst ansvar att vara tydlig och alert vid pokerbordet.

 

Lite jobbigt att diskutera situationer man inte deltagit i själv men Norinder har ju själv skrivit att han gjorde en fuling så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig till viss del. Däremot har jag tolkat situationen som så att Norinder blixtmuckar då han ser att dealern börjar föra potten mot honom. KK-killen ges ju med andra ord inte ens tillfälle att protestera eftersom Mickes kort är döda och han kan angleshoota att han missade KK-gubbens syn och trodde att pottens var hans (trots att mkt väl visste om att så inte var fallet).

 

Du ser skillnaden va? Men som sagt, jag håller med dig om att man som spelare har ett visst ansvar att vara tydlig och alert vid pokerbordet.

 

Lite jobbigt att diskutera situationer man inte deltagit i själv men Norinder har ju själv skrivit att han gjorde en fuling så...

Ja, Norinder gjorde en fuling - men jag anser inte att det är fel.

Shit happens med dåliga dealers, det är bara synd att det inte är högre klass på dealers under en EPT-tävling.

Sedan kan man ju diskutera om tävlingsledningen gjort rätt.

För tävlingsledningen så borde det vara solklart att Norinder la sig för att utnjyttja dealerns misstag.

 

Om jag var tävlingledning så är det endast en sak som är viktig - hade markerna passerat linjen till Norinder innan Norinder kastade in korten?

(det tar ändå ett par sekunder för en dealer att lägga ifrån sig kortleken för att sedan skjuta lite marker till en spelare)

Om INTE så hade jag dömt det till att KK-killen synat och att Norinder lagt sig, och därmed dömt HELA potten till KK-killen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den som SYNAR som ska vara uppmärksam.

Dealern gjorde fel och killen med KK var för långsam - är det Norinders fel?

 

Fast nu har ju Norinder gått ut med att han aktivt såg till att mucka innan Fi upptäckte dealerns fel, om Norinder inte skulle märkt ngt och bara muckat gört han självklart inget fel....det ena är ett misstag det andra är att medvetet utnyttja misstag

 

Om någon bredvid dig håller korten på sånt sätt att du kan se hans hand - säger du till? Och vad är skillnaden om han av misstag visar din han respektive spelar så dåligt att du vet vad han har för kort?

 

Det har hänt rätt ofta live och ja jag säger till även om jag egentligen inte är "skydig" att säga till, för mig är det en moralisk fråga. Frågan vad skillnaden är är så urbota dum att jag inte tänker bemöda mig att svara på den

 

Varför ska jag säga till om jag ser att ett kort är märkt?

Ska jag även berätta för alla andra vid bordet om jag upptäcker en tell hos någon?

Vad är skillnaden?

 

Återigen en dum fråga, i första exemplet pratar vi om att utnyttja defekt utrustning i det andra misstag i folks faktiska spelande...varför inte bara fråga om jag ska ge folk pengarna tillbaka om dom gör en dålig syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, 20 inlägg som handlar om att anth inte tycker att angleshots är fel - kan vi återgå till ämnet "Norinder fuskar på sin egen site"?

 

Jag älskar Norinder, det går ju knappt en vecka utan ett utspel från hans sida...om han inte är inne på Flashback och hävdar att han inte får spela cash game på Unibet samtidigt som han i sin blogg skryter om sina onlinevinster, så bryter han aktivt mot Unibets regler vilket enligt deras sida ska leda till att man blir utsparkad. Han skryter om hur han snor till sig marker samtidigt som bloggen är full av moraliska predikningar

 

"Det viktigaste är att vi tillsammans gör den rumsren." kunde man läsa för några veckor sedan om pokern på Norinders blogg....Angle-Shooting o soft-playing är visst vägen dit.

 

för inte kan det väl vara så att han inte lever som han lär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu har ju Norinder gått ut med att han aktivt såg till att mucka innan Fi upptäckte dealerns fel, om Norinder inte skulle märkt ngt och bara muckat gört han självklart inget fel....det ena är ett misstag det andra är att medvetet utnyttja misstag

Och?

Poker går ut på att medvetet utnjyttja andras misstag.

Jag har varit med om att folk tänkt beta 100 kr, men tagit fel och slängt in en 1000kr-mark istället.

Jag har varit med om att folk missat att en person betat 2000 kr och synat 1000 kr.

Båda är misstag och inte f-n får man rätta till dem - man får stå sitt kast.

 

Det har hänt rätt ofta live och ja jag säger till även om jag egentligen inte är "skydig" att säga till, för mig är det en moralisk fråga. Frågan vad skillnaden är är så urbota dum att jag inte tänker bemöda mig att svara på den

Jag känner BRA spelare som inte spelar mot fulla eller spelmissbrukare för de tycker att det är moraliskt fel.

Eftersom du tycker att frågan är "urbota dum" så antar jag att du gladeligen spelar mot fulla och spelmissbrukare.

Vilket skulle betyda att du ÄR en omoralisk spelare.

 

 

 

Återigen en dum fråga, i första exemplet pratar vi om att utnyttja defekt utrustning i det andra misstag i folks faktiska spelande...varför inte bara fråga om jag ska ge folk pengarna tillbaka om dom gör en dålig syn?

Man utnyttjar INTE en defekt i utrustningen om man inte säger till om märkta kort, man utnyttjar misstag i folks faktiska spelande.

Hade de andra vid bordet varit uppmärksamma så hade de OCKSÅ upptäckt de defekta korten - de gör misstaget att inte vara uppmärksamma.

 

Och jag vet att du inte ger pengarna tillbaka till personer som gör en dålig syn - för du har inte tillräckligt hög moral. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...