Gå till innehåll

LillaMy sng dagbok, juli utmaningen avklarad


LillaMy

Recommended Posts

Min Juli utmaning.

 

Utmaning

Jag ska spela ihop 40000 poäng på ongame för att plocka ut en $5000 bonus. Samtidigt ska jag plussa $5000 på spelet. Jag ska spela uteslutande sng turneringar.

 

Jag kommer att vara ledig två veckor i slutet av månaden och det är då jag kommer att få in mest spel. Min fru jobbar dessa två veckor varför jag kommer kunna spela en del.

 

jag kommer att spela på nivåerna $20-$100. På dagarna blir det $20/$30 på grund av för dålig trafik på de högre turneringarna. På kvällarna kommer det att bli $50/$100.

För att lyckas tror jag att jag måste dra in 10K poäng innan min semester börjar.

 

 

Bakgrund

Jag har istort sett bara spelat sng under 2008. Jag har spelat 3078 turneringar under året med ett plus resultat på $8992 när denna utmaning börjar. Jag har en snitt ROI på 5% Jag har backat på $50 turneringarna men har ett fint plus på $100 turneringarna efter ca 500 spelade på varje nivå. $20/$30 har jag ROI på 7% på ca 2k spelade

 

Plats

Jag kommer att köra utmaningen på ongame, då man får tillbaka drygt 60% av turneringsavgiften via bonusar.

 

Övrigt

Jag kommer att posta resultat efter varje session, där jag kommer skriva antalet turneringar spelade på varje nivå, antalet inspelade poäng och antalet inspelade $.

 

Jag kommer skriva en liten summering efter varje session, det kommer nog inte bli så många hh'n jag kommer att ta upp situationer som jag behöver feedback på.

 

Start kassan är $5000.

 

Då kör vi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 186
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag behåller nicket för mig själv tillsvidare.

 

Första sessionen avklarad. Började riktigt dåligt var nere runt $1500 ett tag men blev bättre på slutet. Det blev ett lillback men jag är ändå rätt nöjd för det var längesedan jag spelade en så här lång session.

 

68 spelade turneringar 24 ITM, helt ok ITM men bara 6 vinster på 68 turneringar är på tok för dåligt.

 

Åkte på många bubblor idag, och när jag tog mig in i pengarna var jag ofta väldigt kort.

 

Nu är vi igång i alla fall, och får man in 1500 poäng på 4 timmars spel så ska det nog inte vara några större problem att cleara bonusen, dock börjar det ju inte så bra för att klara mitt andra mål, men det vänder.

 

Ongame är lite sjukt ibland, man kan vara otroligt kall i 50 turneringar där inga händer håller sedan är man sjukt het i 50 och drar ut till höger och vänster.

 

Sammanfattning

Tid spelad: 3h 54m

Inspelade Poäng: 1520

Resultat: -$134

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny session spelad, blev bra resultat dock inte helt nöjd med vissa spel. Suraste utdragningen den här sessionen var på ett $100 bord. Jag had AJ med 2400 i CO. Blinds 300-600. Jag ställer, knappen och sb lägger sig. BB har 2900 och täcker mig alltså, han funderar ett tag och tar sedan synen med 92o. Bra syn grabben, du förstår verkligen hur gapet fungerar. Jag kollade upp honom på Sharkscope och han hade ROI -12% det var iofs ingen överaskning att han var dålig men kom igen inte ens min 1½ dotter skulle ta den synen.

 

22 turneringar spelade 9 ITM helt ok och 4 vinster vilket får vara ok det med.

 

Jag orkar inte särredovisa de olika nivåerna, men generellt spelar jag fler $50 och $100 än de lägre nivåerna.

 

Jag spelar 8 bord åtgången så fort ett bord är klart fyller jag på med en ny turnering och väljer alltid dyrast möjlig turnering som de finns 5 eller fler anmälda till.

 

Jag har 2 tjugo tums skärmar med 1600x1200 upplösning, alltså slipper jag överlappning. Tack till Pokerstars för dem :)

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 90

ITM: 33

Tid spelad: 5h 16m

Inspelade Poäng: 1965

Resultat: $517

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny session spelad, blev inte en enda $100 turnering den här gången, svårt att få trafiken på dem under dagarna man får vänta i evigheter innan ett bord startas. Blir mer spel på $100 ikväll. Inte så mycket att säga om den här sessionen litet plus ($203) Får vara nöjd med det. Det var inte så stora svägningar idag utan jag låg +/- 300-400 hela tiden.

 

Det blev 46 spelade turneringar varav 17 ITM och 6 vinster det är helt ok.

 

Nu blir det wimbeldon finalen, det kan nog bli en riktigt bra match. Jag tror nog att Nadal kan ta det med tanke på att det är lite långsammare i år. Jag tycker även att han har gått fram mycket på andra underlag än grus senaste året.

 

Ska försöka få in ett pass till ikväll och då försöka komma upp i 3500 poäng, då har jakten börjat bättre än vad jag trodde att jag skulle orka med.

 

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 136

ITM: 50

Tid spelad: 7h 58m

Inspelade Poäng: 2700

Resultat: $720

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev inget mer spel igår kväll. Wimbledon finalen drog ut på tiden och det var svårt att slita sig från den matchen. Jag var inte så imponerad av de två första setten men det var några sjuka poäng i 4:de och 5:te set. Federer såg lite loj ut men det brukar han iofs göra. Tycker nog att Nadal var en rättvis segrare så fort det blev spel om poängerna var han grym. Federer spelade stundtals riktigt bra men var lite ojämn och servade inte tillräckligt bra, han släppte upp Nadal för ofta och det kändes som att Federer inte skärpte till sig förän han hade break bollar emot sig.

 

För att klara mitt mål måste jag dra in ca 2500 poäng under veckan och det ska nog inte vara några större problem, det är bara drygt en timmes spel per kväll.

 

På lördag sticker jag till Båstad och kollar semifinalerna i Swedish Open, det kommer säkert att bli roligt. Jag är inbjuden av ett annat företag och kan inte gärna tacka nej även om jag blivit lat på äldre dagar och heller umgås med familjen på helgerna.

 

Det kommer en uppdatering efter kvällssessionen.

 

Ni andra som har ett heltidsjobb hur mycket tid läger ni på pokern/vecka på ett ungefär? Jag spelar nog normalt bara runt 5 timmar, men ska försöka spela 10 timmar/vecka nu när jag kör min utmaning, sedan blir ca 30-40 timmar/vecka sista två veckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en dryg timmes spel ikväll, jag spelade 17 turrar varav 12 på 50/100 nivån så det blev ändå en del poäng.

Resultatet blev bra, $686 upp. Jag kom ITM 8 ggr och hade 3 vinster. Jag hade bra flyt idag där mina händer höll och jag drog ut när jag behövde, dock hade jag oftast bästa handen och när jag stal la sig fi som sig bör :)

 

Utmaningen har börjat bra men det kommer komma downswings på 15-20 inköp och då är det skönt att vara upp när det händer. Det kommer krävas mycket spel i slutet med för att kunna spela in 40k poäng men det ska jag klara av. Gäller bara att orka spela ett par timmar per kväll istället för som nu en timme.

 

En post som hjälpt mig en hel del i bubbelspelet är denna: http://pokerforum.nu/forum/enbordsturneringar/20355-strategi-foer-spel-i-bubblan-22-a.html

 

Jag återvänder ganska mycket till den posten när jag behöver fräscha upp mitt bubbelspel, det är några specifika situationer upptagna men om man tänker lite på vad som är skrivet blir man en ganska bra bubbelspelare i de flesta situationer.

Jag hade framförallt problem tidigare med att jag var för passiv i bubblan när jag var tvåa eller trea. Shortie och stor stack spelar sig själv.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 153

ITM: 58

Tid spelad: 9h 07m

Inspelade Poäng: 3120

Resultat: $1406

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade en lång session igår där jag drog in över 1000 poäng. Det började riktigt dåligt jag var OTM i 16 turneringar i rad. När jag kollade igenom spelet så gjorde jag inte så många fel och det var inte heller en massa utdragningar utan jag fick in pengarna eller tog syn som två väldigt ofta. Hade jag TT hade fi JJ, hade jag AQ hade fi AK osv. Inte så mycket att säga om det mer än att det är lite oflyt. Jag har dock haft väldigt bra flyt inledningsvis denna månad så jag tar det inte alltför hårt.

 

Det som var riktigt bra var att det trots starten blev ett litet plus ($163) Det är så klart inte mycket att skryta med på 51 turneringar varav de flesta på $50/$100 men det känns väldigt skönt att plussa sånna här dagar.

 

Av 51 turneringar kom jag ITM i 18 och vann 5. Det är för lite vinster och det som är lite anmärkningsvärt är att jag ofta kom i pengarna med en bra stack men lyckades inte ta tillvara på det. Framför allt $50 turneringarna fortsätter att gå dåligt jag spelade runt 25 stycken med 10 ITM inga vinster utan 4 andra platser och 6 tredje platser. $100 fortsätter att gå som tåget och ROI är nu uppe på 15% där vilket är riktigt bra. Dock har jag bara spelat drygt 500 så det är lite för litet sample ännu för att säga att det är en rimlig rate. Tror och hoppas att jag på sikt kan ligga runt 8-9% då är jag nöjd.

 

Ikväll ska jag ut och äta med några gäster jag har på kontoret idag. Jag borde ändå vara hemma i hyfsad tid och ska försöka få in en session då. Målet blir att skrapa ihop 500 poäng så är jag halvvägs med målet för de första två veckorna och kan då sikta på 15k poäng istället vilket skulle kännas bättre inför fortsättningen.

 

Det blir inte så mycket spel i helgen, jag ska till Båstad på lördag och min systers man fyller år på söndag så då får vi åka och hälsa på dem.

 

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 204

ITM: 76

Tid spelad: 12h 36m

Inspelade Poäng: 4490

Resultat: $1569

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev inget mer spel igår kväll. Wimbledon finalen drog ut på tiden och det var svårt att slita sig från den matchen. Jag var inte så imponerad av de två första setten men det var några sjuka poäng i 4:de och 5:te set. Federer såg lite loj ut men det brukar han iofs göra. Tycker nog att Nadal var en rättvis segrare så fort det blev spel om poängerna var han grym. Federer spelade stundtals riktigt bra men var lite ojämn och servade inte tillräckligt bra, han släppte upp Nadal för ofta och det kändes som att Federer inte skärpte till sig förän han hade break bollar emot sig.

 

För att klara mitt mål måste jag dra in ca 2500 poäng under veckan och det ska nog inte vara några större problem, det är bara drygt en timmes spel per kväll.

 

På lördag sticker jag till Båstad och kollar semifinalerna i Swedish Open, det kommer säkert att bli roligt. Jag är inbjuden av ett annat företag och kan inte gärna tacka nej även om jag blivit lat på äldre dagar och heller umgås med familjen på helgerna.

 

Det kommer en uppdatering efter kvällssessionen.

 

Ni andra som har ett heltidsjobb hur mycket tid läger ni på pokern/vecka på ett ungefär? Jag spelar nog normalt bara runt 5 timmar, men ska försöka spela 10 timmar/vecka nu när jag kör min utmaning, sedan blir ca 30-40 timmar/vecka sista två veckorna.

 

Intressant tråd, framförallt som vi spelar på samma nivåer, och måste ha mött varandra riktigt riktigt mycket... Lust att PM:a nick?

 

Jag jobbar också heltid, och har räknat på att jag lägger cirka 15 timmar i veckan.

 

Har en gissning nu som torde vara ganska bra..., spärrad på scope eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lyckönskningarna!

 

Ny session spelad det blev 27 turneringar med 9 ITM och 5 vinster, varav 4 vinster på $100 så resultatet blev bra ($656). Satt och var lite bekymrad ett tag för jag tyckte inte att någonting fick stå men det ordnade upp sig till slut.

 

Det är många sessioner som jag hämtar in plus på de sista turneringarna så det är så klart en hel del flyt för tillfället. Jag får vara glad så länge det varar.

 

Jag kollade på Sharkscope och såg att jag faktiskt är plus för året på $50, jag kommer ihåg att jag hade ROI -30 drygt på dem i december så det är därför jag fortfarande ligger back på dessa. Jag har förtillfället en ROI på -3% ca och det borde ju rimligtvis gå att plussa på den nivån också. I dag spelade jag 10 turneringar på $50 och kom ITM i en av dem en tredje plats, det är inte så bra va? :shock:

 

Spelet känns bra jag blir dock lite passiv på bubblan ibland och måste ta tag i det, kommer jag dit med en bra stack blir jag för bekväm istället för att spela riktigt aggresivt. Men jag vet ju om det så jag får försöka spela lite mer koncentrerat.

 

Jag blir förövrigt imponerad av killen som ska köra 450k händer under juli det är ju helt galet, önskar honom lycka till och hoppas att han hittar plusset snart. Det är kul läsning när man sitter på jobbet. Jag kommer ihåg Shahins HU-utmaning om det var förra eller två år sedan den var grymt kul att följa. Kör igen, please :)

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 231

ITM: 85

Tid spelad: 14h 23min

Inspelade Poäng: 5260

Resultat: $2225

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det går fint för dig såhär i början! Hur trackar du dina restultat utöver SharkScope? Tännkte när du skrev hur många timmar du lirat m.m, du kanske håller reda på det iaf?

 

Jag anväder pokerhome's sida och loggar alla sessioner där. Den sidan ger bra statistik möjligheter, tidigare satt jag med excel ark men har slutat med det. För att se antalet spelade turneringar samt resultat sitter jag med papper och penna, fyra kolumner en för varje nivå och 4 rader, första, andra, tredje plats samt övriga resultat, så fort en turnering är färdigspelad markerar jag bara i rätt cell. Efter sessionen kollar jag hur det gått.

 

Jag sätter sällan upp mål per session utan kör på så länge som jag känner mig pigg. Som längst blir det tills jag måste lägga min dotter.

 

/mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny session spelad. Tänkte jag inte skulle gnälla för mycket i denna dagbok så jag besparar er hur det sett ut denna omgång. Det har varit helt galet, men har ju haft bra flyt tidigare så det är väl som det ska. Jag klarade mig undan med ett litet back (-99) det är jag väldigt nöjd med. Ärligt talat spelade jag inte så jätte bra heller jag kom short till väldigt många bubblor igen. Jag spelade okoncentrerat och kändes som att jag blev lite desperat hela tiden. Det blir ju mycket utdragningar när man bara har runt 3-4 bb vid bubblan, man får många syner mot sig.

 

Det borde inte bli så jätte svårt att få in 40k poäng de trillar in rätt bra på 1.5-2 timmars spela om det bara finns bord så att man kan spela på högre nivåer.

 

Det blev 27 turneringar idag med 7 ITM och 3 vinster. $100 gav två vinster på 7 turneringar så det blev plus på den nivån idag igen. $50 blev 3 ITM på 14 turneringar, 1 vinst och 2 tredje platser. Jag förstår inte varför jag ska ha så svårt att gå bra på $50. Det går visserligen galet bra på $100, det är ju bättre så än tvärt om.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 258

ITM: 92

Tid spelad: 16h 11min

Inspelade Poäng: 5905

Resultat: $2126

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ny session spelad, jag vet inte riktigt var jag ska börja mer än att det är min sjukaste session någonsin på sng. Om ni ser mig gnälla någon gång under den här utmaningen be mig då kolla den här posten så lovar jag att vara tyst...

 

Det blev 29 turneringar spelade, 16 ITM med 9 vinster! Jag hittade till och med ett fint plus på $50 idag. 14 turneringar spelade på den nivån med 10 ITM varav 5 vinster. $100 fortsätter att gå som tåget 8 spelade 5 ITM varav 4 vinster.

 

Som ni förstår av ovanstående blev det ett bra plus denna session ($2411) Det är mitt största plus på en sng session någonsin. Känns väldigt bra!

 

Jag känner mig väldigt glad! Hur gick det så här då? Allt stod jag drog ut när jag var bakom, spelade tok aggressivt när vi var 5 eller färre kvar och plockade upp väldigt många blinds, när jag fick syn hade jag bästa handen eller drog ut. Måste varit hemskt att spela mot mig denna omgång.

 

Finansiella målet ligger grymt bra till och jag är ok med på poäng målet också.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 287

ITM: 108

Tid spelad: 18h 01min

Inspelade Poäng: 6600

Resultat: $4537

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev inget spel igår, jag var som jag skrivit tidigare i Båstad och tittade på tennis. På grund av en massa regnavbroot drog det ut på tiden och jag var inte hemma förän vid 23.30. Jag skippade utgången i Båstad jag har varit där mycket när jag var yngre men skulle känna mig ganska felplacerad nu tror jag.

 

Ny session spelad, lika bra som det gick i fredags lika dåligt gick det idag, nästan i alla fall. Det blev en lång session med 59 spelade turneringar och 13 ITM varav 5 vinster. $100 svek mig idag jag spelade 27 turneringar på nivån med 6 ITM, 1 vinst 4 andra platser samt en tredje plats. $50 spelade jag 30 turneringar med 7 ITM varav 4 vinster och 3 andra platser. Reultatet idag blev -$1241. Jag visste att det skulle komma sånna här downswings och det känns ok att det gör det efter den fina sessionen i fredags.

 

Lika mycket flyt som det var för två dagar sedan lika mycket missflyt var det idag, jag fick inte mycket att stå tyvärr. Jag drog ut en del men det är tufft när inte premiumhänderna håller.

Nåväl så blir det ibland och med tanke på antalet turneringar är det ingen katastrof, jag har backat mer på färre turneringar tidigare :roll:

 

En liten notering med även om dagboken heter juliutmaning så har jag till den 4/8 på mig att spela in bonusen. Jag ligger förövrigt helt ok till vad det gäller poäng. Efter nästa helg siktar jag på att ha dragit in 15k.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 346

ITM: 121

Tid spelad: 21h 25min

Inspelade Poäng: 8305

Resultat: $3296

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra session idag. Det svänger verkligen. Jag hade bra flyt idag och spelade rätt bra med. Det blev 29 turneringar 13 ITM varav 6 vinster. Vilket är riktigt bra. $100 spelade jag 8 turneringar med två vinster och en tredje plats. $50 spelade jag 20 turneringar med 4 vinster, 1 andraplats och 5 tredje platser. Det blev dessutom en $30 turnering som jag inte kom i pengarna på.

 

Resultatet idag blev $873, jag tog alltså igen en stor del av backet från igår, det känns så klart bra. Jag hoppas att det kan fortsätta gå uppåt med fina plus sessioner. Det är svårt för mig att sepla så mycket mer än 30 turneringar på veckokvällar när jag jobbar.

 

Fyra dagar kvar till semester det ska bli riktigt skönt jag har haft ett ganska jobbigt men roligt år i mitt arbete. Jag tog steget från projektledare/teknisk projektledare till utvecklingschef och det ställer ganska mycket högre krav när man har personalansvar och allt vad det innebär.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 375

ITM: 134

Tid spelad: 23h 22min

Inspelade Poäng: 9040

Resultat: $4169

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här sessionen började bedrövligt jag fick inget att stå och förlorade varenda coin flip kändes det som, i alla fall med mitt selektiva minne :roll:

 

Det vände senare inte så att jag drog ut en massa men jag fick en sjuk kortrush och fick bra betalt för mina händer. Idag spelade jag 38 turneringar med 15 ITM, 15 stycken $50, med 6 ITM varav 3 vinster, 1 andra plats och 2 tredje platser. På $100 spelade jag 23 turneringar med 9 ITM, 4 vinster, 3 andra platser och 2 tredje platser. Det blev inget spel på lägre nivå idag då trafiken var bra högre upp.

 

Jag ligger över mitt mål på $5000 upp för utmaningen men det kan nog vara bra att ha lite att ta av. Dagens resultat blev $1106. Jag fick även in rätt mycket poäng på kort tid tack vare många $100 turneringar.

 

Jag kollade lite sharkscope statistik medans jag spelade och 5 gånger har jag varit OTM 14 turneringar i rad. Längsta vinst raden är 3 turneringar och längsta ITM raden är 8 turneringar.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 413

ITM: 149

Tid spelad: 25h 44min

Inspelade Poäng: 10260

Resultat: $5275

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att jag börjar bli kall! Gick riktigt dåligt till att börja med idag också, torskade väldigt många AI-situationer där jag hade FI dominerad. Jag träffade dock en väldans massa set och hade 3 fyrtal så jag kan inte direkt gnälla på missflyt. Det blev i stort sett noll resultat idag, jag backade 8 dollar, det är kanske inte så mycket att gnälla om men det är ju klart roligare att gå plus.

 

Jag spelade 39 turneringar varav 15 ITM, $100 gick kasst idag 12 turneringar spelade med 1 vinst och 1 andra plats. $50 Gick bättre 27 spelade, med 3 vinster, 5 andra platser och 5 tredje platser.

 

Det är inte så konstigt att det kommer lite kalla perioder på $100 den nivån har verkligen gått som tåget innan, jag var uppe i drygt 20% ROI där, ligger runt 18% nu vilket är otroligt högt det med. Det kommer att gå ner bara jag slipper stora förlust dagar jag tappar sugen att spela rätt mycket efter dåliga dagar.

 

2 dagar kvar till semestern när resten av poängen ska spelas in, det känns som att det kommer att gå tämligen enkelt poängen trillar in ganska fort. Jag skulle gissa att jag behöver spela knappt 1000 turneringar till på drygt två veckor det är inte så jätte mycket.

 

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 452

ITM: 164

Tid spelad: 28h 16min

Inspelade Poäng: 11300

Resultat: $5267

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att jag börjar bli kall! Gick riktigt dåligt till att börja med idag också, torskade väldigt många AI-situationer där jag hade FI dominerad. Jag träffade dock en väldans massa set och hade 3 fyrtal så jag kan inte direkt gnälla på missflyt. Det blev i stort sett noll resultat idag, jag backade 8 dollar, det är kanske inte så mycket att gnälla om men det är ju klart roligare att gå plus.

 

Jag spelade 39 turneringar varav 15 ITM, $100 gick kasst idag 12 turneringar spelade med 1 vinst och 1 andra plats. $50 Gick bättre 27 spelade, med 3 vinster, 5 andra platser och 5 tredje platser.

 

Det är inte så konstigt att det kommer lite kalla perioder på $100 den nivån har verkligen gått som tåget innan, jag var uppe i drygt 20% ROI där, ligger runt 18% nu vilket är otroligt högt det med. Det kommer att gå ner bara jag slipper stora förlust dagar jag tappar sugen att spela rätt mycket efter dåliga dagar.

 

2 dagar kvar till semestern när resten av poängen ska spelas in, det känns som att det kommer att gå tämligen enkelt poängen trillar in ganska fort. Jag skulle gissa att jag behöver spela knappt 1000 turneringar till på drygt två veckor det är inte så jätte mycket.

Sammanfattning

Turneringar Spelade: 452

ITM: 164

Tid spelad: 28h 16min

Inspelade Poäng: 11300

Resultat: $5267

 

:shock: Du e fan galen... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...