Gå till innehåll

himmelsdyk drar till Stockholm----->Alperna


himmelsdyk

Recommended Posts

  • Svars 867
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack för alla lyckönskningar :-D

 

Har testat spela lite men känns som jag har sirap i hjärnan och hade grymt svårt att koncentrera mig.

 

Du får även dela med dig lite av antishortstackstrategierna du har om du orkar/vill, jag är mästare på att dubbla dom

 

 

När jag inte pallar spela kan jag skriva lite om shortstacks.

 

Det finns hur mycket som helst att skriva men jag börjar lite övergripande.

 

 

 

 

Antishortstack del 1

 

Till att börja med behöver du Holdemmaneger och pokerstove.

 

Om du kör med PT2, PT3 eller ännu värre pokeroffice byt genast till HM, visst det kostar 85$ men jag lovar att det är värt det. En av alla HEMs fördelar är att du kan se stats för varje possotion på HUDen vilket är extremt värdefult som ni kommer se.

 

Har du aldrig använt pokerstove ladda genast hem det och börja pilla och testa hur det funkar, du kommer märka att det är ett ovärdeligt verktyg som du kommer ha nytta av så länge du spelar poker.

 

Det här kommer vara mest ur ett fullring perspektiv men kan för det mesta appliceras på SH.

 

Ok, det första man måste göra när man ser en SS är att bestämma vilken kategori den tillhör. Grovt kan man säga att det finns 3 olika kategorier.

 

Random donken som bara råkar ha lite $$ kavar på bordet för han förlorat resten och inte fyller på eller det är hans sista $. Deras stats kan vara vad som helst ex 35/5

 

Super tighta tyska Shortstack roboten (som i vissa fall på vissa sidor faktiskt är en bot) som man oftast ser på lägre bord. Stats typ 7/6. Dom går i bästa fall +- 0 på spelet och lever helt på RB och eller olika bonusar. Dom är dom lätaste att spela mot och du kommer konstant ta $ från dom.

 

Pro shortstackarna, dom håller oftast till på NL200 och uppåt och dom kan ha riktigt bra winrates och anpassar sig till vad du gör och lägger ner mycket tid på att utveckla sina strategier. Dom har ofta stats just lite tightare än vad vanliga regulars har, typ 16/14 SH och 11/10 fullring, Dom stelar ofta riktigt mycket speciellt från SB där det inte är ovanligt med över 60%.

 

Så hur ska man bemöta dom då? Det vanligaste felet många gör är synar för mycket eller synar för lite. Det kanske låter konstigt men beroende på situation kan det vara en insta fold med JJ eller snap call med KTo så man måste lära sig att se skillnad och anpassa sig där efter.

 

Saker att ta hänsyn till, exakt hur många BB har SSen, vissa fyller aldrig på så dom kanske har mindre an 20BB, då måste du syna oftare, han kanske har vunnit några små potter och har 30BB, då måste du tighta till din call range.

Hur mycket har du höjt, 3BB, 4BB eller isolerat en limper med 5BB. Du måste ta hänsyn till exakt hur mycket $$ det finns i potten och vilket pris du får.

 

Från vilken position har du öppnat och var sitter SSen. Om du är UTG och han är UTG+1 vad har han för 3-bet % från den positionen (det är här man behöver HEM). Du kommer bli förvånad hur tight 3-bet % många SS har i EP. Har han 2%, vilket är vanligt, så har du ex 24% equity med AQ och bör i flesta fall insta folda. AQs ser ju så fin ut men den har bara 28%. Det är här pokerstove kommer in. Testa dig fram och lär dig vad din hand har för eq mot olika 3-bet%. Det behöver ju inte vara exakt och det kanske känns som det är mycket att komma ihåg men om du sitter en stund varje dag kommer det fort. Du kommer även ha nytta av det mot alla andra spelare ex i blindsteal situationer osv.

 

Kring blindarna blir det mer att tänka på och här skiljer det sig verkligen på olika SS, vissa stealar sjukt mycket medan andra inta alls. Sen kan det även skilja stort på vart dom stealar. Jag tror dom flesta har steal% på sin hud men det kan skilja rejält på från vilken position två spelare med 30% stealar. Vissa är ganska jämna över CO BU och SB medan vissa är tighta från CO och BU men öppnar 80% först in på SB osv. Har du den informationen kan du anpassa dig mycket bättre och det är därför du bör ha HEM och använda dig av dom statsen och det är ju inte bara mot SS det kommer till nytta, du kommer bli förvånad hur olika dom "vanliga" spelarna med ex 30% steal spelar.

 

Flesta SSare har har hög foldBB to steal%, ofta bra bit över 90%. Utnytja det genom att konstant ta deras blinds, speciellt SB mot BB. Men tänk på att öpna lite mindre än vanligt och vet vilka händer du ska syna deras shove me. När det dyker upp situationer där du blir osäker, skriv upp dom eller markera handen i HEM. Sen när du spelat klart eller tagit paus kan du gå igenom handen ordentligt och komma fram till vad som hade varit bäst. Gör du det varje gång kommer du snart alltid ha bästa linjen klar för alla tänkbara situationer klar.

 

Ex på två vanliga situationer där man måste anpassa sig till SS men som många missar.

 

1) Du är i sen poss och en eller två har limpat och du höjer med nå random crap för att plocka upp deras $$ och blindsen men du missar att det sitter en SS på BB som går all in DOH

 

2) Du är på knappen och en regular du har spelat massa med öpnar på CO, du vet att han har en vid range så du 3-bettar med med någon spekulativ hand men igen missar du SSen på BB som går all in DOH

 

Kom ihåg att kika till vänster i båda lägena och sitter det en SS där se till att ha en hand som det är ok att syna hans eventuella shove med.

 

Sammanfatning

*Vilken typ av SS är det du har att göra me

*Vad har din hand för equity mot hans range, vilket pris ger potten dig?

*Ta deras blinds

*Använd Holdemmaneger och pokerstove

 

Shortstacks är här för att stanna, dom är rakemaskiner för sajterna så dom kommer aldrig göra något för att bli av med dom så lika bra att lära sig hur man hanterar dom.

 

Oj det blev rätt mycket här och jag skrev bara på här så det kanske är lite förvirrat och oklart men jag förklarar gärna vad jag menar om någon undrar över något :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dragit mig för att överge PT men att kunna se stats för varje posetion måste vara sjukt värdefullt. Kanske lite extra för mig som fullringsspelare.

 

Tack för den infon. xD

 

Du kommer bli förvånad hur olika spelare med exakt samma stats spelar från olika possitioner. Önskar jag lämnade PT3 tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mår fortfarande riktigt piss, fan det suger att vara sjuk. Men har spelat 3 timmar på färre bord å experimenterat lite med lyckat resultat.

 

Tänkte att jag ska försöka sammanställa varje söndag hur veckan gått och hur jag ligger till totalt. Vet inte om jag pallar spela mer idag så gör det redan nu.

 

12000 VPPs eller 1.2% (Jag hade tjuv startat lite innan jag drog igång dagboken igen)

 

4032 händer (sen jag startade dagboken)

+$289..... $2711 kvar till NL 100

 

Ska posta graf men verkar som jag måste starta om datorn gah

 

EDIT: Sätta in graf

 

tjoo.jpg

 

Det börjar iaf bättre den här gången med dagoken än sist när jag hade min största nersving i BB för att sen vara breakeven över en miljard händer. Bara hoppas att det håller i sig :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte lust att sammanfatta varför?

 

Han har en matematisk fördel då hans effektiva stackdjup är 20bb mot alla motståndare medans ditt är 100bb mot vissa 20bb mot shortstacken och 40bb mot någon annan, du är således tvungen att anpassa dina öppningsranger och raisesizes till andra faktorer och kan (bör?) således inte spela optimalt mot shortstacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har en matematisk fördel då hans effektiva stackdjup är 20bb mot alla motståndare medans ditt är 100bb mot vissa 20bb mot shortstacken och 40bb mot någon annan, du är således tvungen att anpassa dina öppningsranger och raisesizes till andra faktorer och kan (bör?) således inte spela optimalt mot shortstacken.

 

Ahh bra formulerat, typ enda gången jag lämnar bord är om det sätter sig "pro" shortstackers just till vänster om mig.

 

Är uppe me tuppen idag och känner mig mycket bättre så blir att logga minst 15 k händer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för lunch paus, slutar lite tidigare än tänkt. Varit en sjukt frustrerande förmiddag, ni vet när man missa alla drag men alla andra sätter dom 100%, man blir 3-bettad 10 gånger så ofta som vanligt, förlorar alla flippar mot shortstackarna osv osv. Nu förtiden krävs det verkligen mycket för att rubba mig men ibland när flera olika små saker händer på en gång kan jag bli små tiltad.

 

En sak som kan irritera mig som fan är när man måste byt bord heeeeeela tiden och just på förmiddags passen på stars händer det oftare än annars för alla amerikaner avslutar sina nattpass. Sjukt irriterande när man spenderar mer tid i lobbyn och letar nya bord än på vad som händer på borden manspelar arghh

 

Aja nu lite mat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk vilken dag...... fick in en hel del händer men jäklar vad segt det gick på borden, lyckades inte vinna ett enda fullt inköp på över 17k händer, det måste vara rekord. Dagens tema har varit valuebet, valubet, checkfold eller check cryincall och vara utdragen varje gång, efter typ 10k händer hade jag en w$sd på 34% sen kröp det upp lite men forfarande under 15% från vart jag ligger normalt.

 

Sjukt irriterande att att antalet shortstacks har ökat som fan på Stars och idag ägde dom mig totlat, på hela dagen vann jag bara 2 gånger å en va en missklick syn från BB me J9 mot AA hehe

 

Men spelade bra för det mesta, valuebettade stabilt näääästan hela tiden men kan va ännu bättre. Men gjorde några stabila foldar, bla ett sett på floppen och KK pre. Alla SH spelare tänker nu ZOMG vad svamlar han man kan ju inte lägga set eller KK hehe... men i fullring måste man kunna släppa ibland, inte ofta men det händer.

 

Postar grafen, notera att sista 1500 händerna vinner jag inte en enda hand sen när jag vann ett halvt inköp slutade jag haha....

 

gay.jpg

 

Imorgon tar jag sovmorgon och börjar spela vid 13 och kör en bit in på natten istället, sååå mycket bättre då och alla bord dör inte hela tiden som på förmiddagen. Nu sova

 

Jo en kul grej hände, var på statoil och handlade lite och när jag ska betala för jag inte fram ett ljud, jag har tydligen tappat rösten haha har inte pratate någon sen i lördags och låg ju bara sjuk hela dagen igår, tjejen i kassan tittade på mig som jag var dum i huvet när jag försökte fram några ord men kom bara nå väsande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en kul grej hände, var på statoil och handlade lite och när jag ska betala för jag inte fram ett ljud, jag har tydligen tappat rösten haha har inte pratate någon sen i lördags och låg ju bara sjuk hela dagen igår, tjejen i kassan tittade på mig som jag var dum i huvet när jag försökte fram några ord men kom bara nå väsande.

Jag som trodde att alla satt och småpratade för sig själv då och då, eller åtminstone sjunga med till låtar man lyssnar på eller åtminstone skrika åt bad beats.:oops:

 

 

Trist att det går segt, dock är jag (som många andra) imponerad över antalet händer du trycker in och vi vet båda att det kommer att vända, lycka till! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde att alla satt och småpratade för sig själv då och då, eller åtminstone sjunga med till låtar man lyssnar på eller åtminstone skrika åt bad beats.:oops:

 

Hehe brukar inte skrika åt bad beats...

 

Dags att börja dagens första pass, känner på mig att jag kommer ha en grym dag där jag krossar fisk å äger regulars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde att alla satt och småpratade för sig själv då och då, eller åtminstone sjunga med till låtar man lyssnar på eller åtminstone skrika åt bad beats.:oops:

 

Jag snackar alltid med mej själv, eller sjunger med i låtarna om jag har musik igång 8-).

Dock skriker jag inte åt bad beats, blir lite whine i monologen kanske men inte värre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackar alltid med mej själv, eller sjunger med i låtarna om jag har musik igång 8-).

Dock skriker jag inte åt bad beats, blir lite whine i monologen kanske men inte värre än så.

 

Vad säger du när du sitter å spelar, typ dissar fisken eller tänker linjer högt för dig själv, gör han si gör jag så osv.... skulle säkert vara sjukt kul för utomstående att lyssna hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arghh typiskt, känner mig fortfarande sliten och har grymt svårt att logga händer idag å så ser jag nu att det släppts 4 avsnitt av nya säsongen av 24, nu blir det ju omöjligt att spela :-D . Jag är sjuk serie nörd å 24 har alltid varit favorit. Säsong 7 är över ett år försenad så har verkligen gått och väntat. Aja lite 24 kan väll inte skada, får grinda lite senare i natt hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, 24 är nöten! Jack is back :)

Jag ska riva av 2-3 avsnitt nu medans jag käkar middag, såg första avsnittet igår redan. Och visst har du sett Redemption? Mellanspel mellan s6 och 7 eller intro till 7 eller vad man nu ska kalla det.

 

Kul att se at du skriver igen, det är så mycket roligare att läsa dagböcker när folk inte bara radar upp oformaterad handhistorik.

 

Umm, so long for now /Guitar Hero mastah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackar alltid med mej själv, eller sjunger med i låtarna om jag har musik igång 8-).

Dock skriker jag inte åt bad beats, blir lite whine i monologen kanske men inte värre än så.

Wow, det är exakt samma sak för mig. Kör monologen men skriker inte heller, tänkte bara att jag skulle försöka hitta någon punkt där himmelsdyk kanske fick lust att använda stämbanden utan andra människor omkring sig.

 

 

Det är väl normalt hoppas jag....:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...