Gå till innehåll

NLT - 2par mot galning & straight draw mot galning!


Dahlberg

Recommended Posts

Hej allihopa.

 

Jag kom precis hem från ett cashgame och jag har 2 händer som jag kände mig "otrygg" i. Och jag hoppas att ni kan ge mig lite tips och kanske säga hur ni skulle spela handen.

 

 

OK, förutsättningar:

 

* Vi spelar 5 och 10 kr No limit Holdem.

* Jag har ~800 kr och galningen har ~1400

* jag är knappen och galningen är BB+1 (vi är 7 pers som spelar)

 

Handen nr 1:

 

Jag har 7 :spade: 8 :spade:

alla lägger sig till mig. jag synar, sb lägger sig och galningen som höjer varje hand och inte verkar veta vad en "check" är checkar faktiskt. (jag blir lite misstänksam faktiskt)

 

flop:

 

7 :heart: 8 :diamond: K :spade:

(pott innan flop: 25 kr)

 

Han satsar potten. här är min första osäkerhet, jag har 2par men eftersom att han limpade innan flopen tänker jag att han kanske har en stooooor hand som KK och då kan inget kort rädda mig (inte ens runner runner flush går ju) så vad tycker ni jag ska göra här?

 

* höja eller bara syna?

*all in eller vänta så jag inte blir krossad av KK?

 

vad skulle ni göra?

 

 

hand nr 2:

 

förutsättningar:

*jag har kanske 1500 och galningen har kanske 600.

*den tredje killen har runt 1000/1100

*jag har BB galningen har button och tredje killen är BB+2

 

ett par händer senare hamnar jag och galningen + en till kille i en pott då jag har 7 :heart: 9 :spade: från BB och på flopen ligger:

 

6 :heart: 8 :heart: 3 :diamond:

(pott före flop: 35 kr)

 

Jag har alltså nut straight draw. jag semi bluffar från tidig pos och får den andra killen att lägga sig. Galningen tänker länge och väl men sen går han all in. Nu blir jag osäker, jag vet att han skulle kunna ha 55 vad jag vet, eller 77 eller liknande. han spelar nämligen så det har jag märkt, han har mycket marker och pressar oss andra så mycket att vi måste verkligen ha nötterna annars klår han oss på grund av osedvanlig tur. Om han nu skulle ha färgdraget så skulle jag vara ha oddsen emot mig eftersom 2 av mina outs är till hans fördel (10 :heart: och 5 :heart:)

 

iallafall, vad ska jag göra?? om jag får min open ended straight så tar jag med all trolighet alla hans marker. men om han får in sin färg eller vad han kan ha så får jag gå hem...

 

Vad tycker ni jag ska göra??

 

 

tack så mycket i förhand

 

(vill gärna lägga in att jag tycker att det här forumet är mycket trevligare än twoplustwo :))

 

 

*EDIT* kanske borde ha laggt den här i "poker hand history", sorry about that...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hepp ok då gör jag så att jag berättar hur jag gjorde sen får ni kommentera det då :)

 

Hand 1:

 

Jag synade bara eftersom jag var rädd för KK, men sen checkade han på turn å då satsa ja potten å då la han sig... han hade A8

hand 2:

 

Jag synade och vann, jag skäms lite när alla säger att det är en "solklar" fold, men jag hade en ganska bra read på honom. han hade faktiskt par i 7or "och ett stegdrag" :roll: btw... jag fick in en 8a på turn och en 10a för stegen på river.

 

 

Men analysen blir alltså:

 

Bra spelat på första handen och inte alls bra spelat på andra handen trots en bra read?? eller har jag helt fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hepp ok då gör jag så att jag berättar hur jag gjorde sen får ni kommentera det då :)

 

Hand 1:

 

Jag synade bara eftersom jag var rädd för KK, men sen checkade han på turn å då satsa ja potten å då la han sig... han hade A8

hand 2:

 

Jag synade och vann, jag skäms lite när alla säger att det är en "solklar" fold, men jag hade en ganska bra read på honom. han hade faktiskt par i 7or "och ett stegdrag" :roll: btw... jag fick in en 8a på turn och en 10a för stegen på river.

 

 

Men analysen blir alltså:

 

Bra spelat på första handen och inte alls bra spelat på andra handen trots en bra read?? eller har jag helt fel??

Fortfarande dåligt spelat på första handen för du gav honom gratis kort för att fånga sitt A i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj garanterat på hand 1, om det finns chans för att han har KK och skulle ha checkat ur bb med den så är det värt att förlora för att se det.

Däremot skulle jag börja oroa mig för kanske K7, K8(då du säger att han höjer väldigt ofta kan vi chansa på att han inte har 77/88).

Men en höjning till 50-100 vore ändå inte helt fel.

Om inte annat för att se vart du står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synade och vann, jag skäms lite när alla säger att det är en "solklar" fold, men jag hade en ganska bra read på honom.

 

Read spelar ingen större roll när du inte ens är favorit mot en SLUMPMÄSSIG hand. Du har all anledning att skämmas.

 

Men analysen blir alltså:

 

Bra spelat på första handen och inte alls bra spelat på andra handen trots en bra read?? eller har jag helt fel??

 

Första handen spelade du tveksamt (milt sagt) och andra handen spelade du helt ofattbart dåligt. Analysen blir att du du ska vara lite försiktig med att kalla andra galningar när du själv sitter och lirar med en tomteluva så stor att den täcker hela överkroppen. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första handen spelade du tveksamt (milt sagt) och andra handen spelade du helt ofattbart dåligt. Analysen blir att du du ska vara lite försiktig med att kalla andra galningar när du själv sitter och lirar med en tomteluva så stor att den täcker hela överkroppen. ;-)

 

 

Bra att du är ärlig iallafall... kanske lite för ärlig men det är ditt problem.

Om du kunde ta en paus från att kritisera mig och kanske på en konstruktivt sätt säga hur jag skulle spelat bättre och kanske hur du skulle spelat handen. Pajkastning är bara onödig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvarr finns det alltid nagon besserwisser som maste klanka ner pa andra fo att kanna sig battre. har aldrig fattat det.

 

I vilket fall som helst spelade du forsta handen daligt. Jag kan inte saga vilket som ar "ratt" satt att spela, bara vilket jag anser hade varit bast.

 

Nar han checkar pa flop sa vorde det bast att slanga in ett bet, halva potten, for att se vart du star. Synar han kan du med stor sakerhet veta att du ar i ledning. Pa turn slanger du in ett storre bet, synar han dar kan du fortfarande kanna dig saker.

 

Dock! Om du har en stark kansla att han kan ha KK sa borde du checka pa rivern. Antingen har han slowplayat med en monster, och da kan du forvanta dig en check-raise all-in, daremot om han ar pa ett drag sa kommer han att folda.

 

2. Daligt spelat. Tror inte vi behover analysera denna handen eftersom som tidigare namnts sa ar du inte ens favorit mot en slumpmassig hand, an mindre mot en kille som har gatt all in. Har var det du som spelade som en galning som synade all-in med ett drag (det ar bara vid ett fatal tillfallen det ar ok att syna all in med drag. Det maste vara ett kraftigt drag med manga outs, och aven da ar det tvksamt). Efter denna handen bor du ga till Ahlens och kopa dig en tomteluva som du maste bara under en dag ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nar han checkar pa flop sa vorde det bast att slanga in ett bet, halva potten, for att se vart du star.

 

 

Han checkade inte på flopen, det var det som gjorde mig osäker ju... Jag tänkte att han limpade in me KK och fick trissen där. Men OK, om vi rent hypotetiskt säger att han checkade och jag slänger in en halv pott bett och han höjer mig med hela potten. Vad gör jag då? kan jag anta att min tanke om KK är korrekt och hand har sandbaggat mig eller ska jag fortfarande tro att mina 2par leder??

 

 

okej okej den andra handen var dåligt spelad nu släpper vi den :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvarr finns det alltid nagon besserwisser som maste klanka ner pa andra fo att kanna sig battre. har aldrig fattat det.

 

Lustigt att du skriver det, och sedan avslutar med att skriva nästan exakt samma sak som jag skrev i inlägget ovan. Genom sig själv känner man andra? ;-)

 

Bra att du är ärlig iallafall... kanske lite för ärlig men det är ditt problem. Om du kunde ta en paus från att kritisera mig och kanske på en konstruktivt sätt säga hur jag skulle spelat bättre och kanske hur du skulle spelat handen. Pajkastning är bara onödig..

 

Ber om ursäkt om jag framstod som nedlåtande. Det var inte min mening. Men det var verkligen ett rejält dåligt spel och det var du ju själv inne på också.

 

Jag har redan skrivit hur jag skulle ha spelat.

 

I andra handen gör du en bluffsyn. Du synar med en hand som du med nästan hundraprocentig säkerhet kan veta är sämre än motståndarens. Sådana spel kan du bara göra om du är med i ZTV:s Celeb poker. ;-)

 

I första handen ska du höja. Du vet att fi är galen och kan höja med lite vad som helst. Du har tvåpar och det är bra mycket bättre än lite vad som helst. Absolut mest troligt är att du leder handen och bottom two bör inte slowspelas. Höj pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, jag maste ha uppfattat den handen helt fel... eftersom jag trodde Dahlberg hade position pa fi

 

Oj, haha, jag kollade inte på hh'n utan det såg ut i ditt inlägg som om det var tvärtom.

~"På pott kan du slänga iväg ett halv pottbet"(+samma anvisning på turn), trodde jag innebar tidig pos :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...