Gå till innehåll

passiv men envis, FL 2/4$


Nemesis

Recommended Posts

Fi är 66/20/1. Jag check/syna flopp i hopp om att han ska ge upp eller att jag ska träffa. När jag träffar 4 väljer jag att syna en till. River är kanske tveksam. Hur resonerar ni?

 

2/4 Limit Holdem

4 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 4 players) Hero is BB 4:club: A:spade:

1 fold, BTN calls, 1 fold, Hero checks

 

Flop: J:club: 3:spade: 7:club: (2.5 SB, 2 players)

Hero checks, BTN bets, Hero calls

 

Turn: 4:heart: (2.2 BB, 2 players)

Hero checks, BTN bets, Hero calls

 

River: J:spade: (4.2 BB, 2 players)

Hero checks, BTN bets, Hero calls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

River är väl ett jättebra kort för oss? Inte 2-bets-bra så klart, men defintivt syn-bra.

 

Tycker inte vi ska straffa en som openlimpar från knapp.

gdaily skrev en bra motivering i sin db nu nyligen; vi får en massa "gratis" floppar och det är ju bättre än att BTN blir sur, selektiv och börjar raisa sina spelhänder. Vi vill inte lära dem hur man spelar, vi vill att de ska fortsätta med sina misstag.

A4 är lite för svag för att bygga pott oop också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte vi ska straffa en som openlimpar från knapp.

gdaily skrev en bra motivering i sin db nu nyligen; vi får en massa "gratis" floppar och det är ju bättre än att BTN blir sur, selektiv och börjar raisa sina spelhänder. Vi vill inte lära dem hur man spelar, vi vill att de ska fortsätta med sina misstag.

A4 är lite för svag för att bygga pott oop också.

 

Du har självklart rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade höjt preflop.

Om jag ändå checkat preflop hade jag lagt mig mot hans flopbet.

Om jag ändå synat flop hade jag nog synat ner.

 

Roligt att du är så pass seriös och lägger mycket tid på att posta händer och förbättra ditt spel. Hoppas det går bra för dig framöver!

 

Jag funderade på att raisa pre men avstod främst av anledningen att en lös spelare som fi är pretty showdown bound. Har jag en lös limper som spelar tight post flop så är jag benägen att höja mycket skräp. ATo och jag höjer alltid of course. Det finns väl en liten poäng i att inte lära folk att höja men kanske drar han motsatt läxa och börjar folda i stället (plus att många aldrig lär sig).

 

På floppen hade check/fold eller bet varit ett ok alternativ, i guess. Ess högt är ändå ess högt och jag tänkte att ifall jag peelar en kanske han checkar turn med vissa missar (som han ger upp) och vissa träffar (beroende på turnkort) och ibland förbättrar jag mig till ett par.

 

På turn kände jag mig kluven men valde att syna ner.

 

Problemet med denna hand (åtminstone för mig) är att jag gör en read på villain på flopp --- han ger nog upp många bluffar ifall jag peelar en --- och en helt annan read på turn --- han kanske fortsätter beta bluff tillräckligt ofta ---. Vår hand är ju i stort sett densamma på flopp som turn, skillnaden är väl främst att vi har 2 outs till (5 outs) ifall vi är slagna av ett par.

 

Tack för dina uppmuntrande ord elninjo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Björn om preflop. När vi höjer A4 preflop finns två troliga scenarion postflop om vi träffar ett ess. Antingen lägger han sig eller så har han ett bättre ess. Inget är särskilt lyckat för oss. Fördelen är ju att vi kan få vik av en hand som missar flop även när vi missar. Samtliga dessa händer leder vi troligen mot så värdet av att han lägger en 6-outare är inte jättestort.

 

Fördelen med att ta gratis floppen är som sagt att sannolikheten att vi får fler gratisfloppar ökar samt att vi får bättre betalt postflop de gånger vi träffar ett ess.

 

Jag checkfoldar flop men när du väl synat där så är det SD som gäller IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Björn om preflop. När vi höjer A4 preflop finns två troliga scenarion postflop om vi träffar ett ess. Antingen lägger han sig eller så har han ett bättre ess.

 

Finns naturligtvis fler scenarion än så och en löspassiv motståndare kommer ju att se en SD med de flesta parträffar på floppen (vilket inte är fel), given texturen på brädan naturligtvis, inklusive ess.

 

Det är svårt att ge något sorts allmänt råd om man ska höja eller checka den här typ av hand. Allt beror naturligtvis på hur din motståndare spelar postflop.

 

Personligen är jag förtjust i att checka den här typen av händer, men man ska då vara medveten om att man är tvungen att ta en mängd marginella SDs med esshögt mot aggessiva motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag förtjust i att checka den här typen av händer, men man ska då vara medveten om att man är tvungen att ta en mängd marginella SDs med esshögt mot aggessiva motståndare.
Fattar inte riktigt vad du menar här.

 

Om du menar check pre så minskar det ju rätt drastiskt antal showdowns man behöver ta med A-högt, jämfört med att höja. Floppen antar jag att man kanske behöver kolla lite oftare om man checkar än om man betar. Men A4o är ändå inte direkt monsterhög i ens range, eller superduperstark mot motståndaren.

 

Dessutom så torde man väl typ aldrig vara uppe mot en aggressiv motståndare som openlimpar på knappen. Lite ovanlig kombo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns naturligtvis fler scenarion än så..

 

Ja men jag nämnde de två troliga scenarion när vi träffar ett ess. Inte de två enda.

 

...och en löspassiv motståndare kommer ju att se en SD med de flesta parträffar på floppen (vilket inte är fel), given texturen på brädan naturligtvis, inklusive ess.

 

Den här spelaren är inte löspassiv. Men visst han kommer ta många par till SD.

 

Det är svårt att ge något sorts allmänt råd om man ska höja eller checka den här typ av hand. Allt beror naturligtvis på hur din motståndare spelar postflop.

 

Och hur han spelar preflop skulle jag vilja säga. En spelare som höjer 20% av sina starthänder limpar först in på knappen, hmm...

 

Personligen är jag förtjust i att checka den här typen av händer, men man ska då vara medveten om att man är tvungen att ta en mängd marginella SDs med esshögt mot aggessiva motståndare.

 

Jag resonerar ungefär tvärtom i den här situationen. Varför gå till fajt med ett svagt ess i en obefintlig pott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så idag spelade jag mot en motståndare vid bordet som jag ofta höjer i BB (även med skräp!) när han limpar. Hans stats är 63/2.2/0.8 med endast 31%! wtsd och spelar fit or fold på floppen (fold to flop bet 40%)

 

Honom är jag trygg med att höja till exempel T9o, beta flopp 100%, ibland beta turn beroende på floppen, och mycket sällan c-beta river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående värdet av A4 på en limpad Jc7c3s-flopp så blev jag lite förvånad över hur högt det ändå verkar vara. Körde en Brycekoll* och det verkar som A4 är bäst kring 40-60% av tiden, beroende lite på hur man fipplar med limprangen. Uppenbarligen rätt ordentligt omvända implicita, men tror de flesta som limpar knappen har svårt att ta maximalt värde på river.

 

* Dvs, man slänger in två blanks för att se vem som har bäst 5-kortshand just nu.

 

Board: Jc 7c 3s 3d 3h

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 58.443% 50.88% 07.57% 232 34.50 { As4c }

Hand 1: 41.557% 33.99% 07.57% 155 34.50 { TT-22, A9s-A2s, K2s+, Q2s+, J2s+, T2s+, 92s+, 82s+, 72s+, 62s+, 52s+, 42s+, 32s, ATo-A3o, K8o+, Q9o+, J9o+, T9o, 98o }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående värdet av A4 på en limpad Jc7c3s-flopp så blev jag lite förvånad över hur högt det ändå verkar vara. Körde en Brycekoll* och det verkar som A4 är bäst kring 40-60% av tiden, beroende lite på hur man fipplar med limprangen. Uppenbarligen rätt ordentligt omvända implicita, men tror de flesta som limpar knappen har svårt att ta maximalt värde på river.

 

* Dvs, man slänger in två blanks för att se vem som har bäst 5-kortshand just nu.

 

Board: Jc 7c 3s 3d 3h

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 58.443% 50.88% 07.57% 232 34.50 { As4c }

Hand 1: 41.557% 33.99% 07.57% 155 34.50 { TT-22, A9s-A2s, K2s+, Q2s+, J2s+, T2s+, 92s+, 82s+, 72s+, 62s+, 52s+, 42s+, 32s, ATo-A3o, K8o+, Q9o+, J9o+, T9o, 98o }

 

Skulle var intressant att veta varför du väljer att bedömma vår hands värde utifrån att två blanks kommer på turn och river istället för två slumpvisa kort?

 

På turn ger 26 kort sämre equity, 6 kort ger oförändrad equity och 13 kort förbättrar vår equity. Vår equity på flop mot Hjorts range är 45%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle var intressant att veta varför du väljer att bedömma vår hands värde utifrån att två blanks kommer på turn och river istället för två slumpvisa kort?

 

På turn ger 26 kort sämre equity, 6 kort ger oförändrad equity och 13 kort förbättrar vår equity. Vår equity på flop mot Hjorts range är 45%.

 

Om vi ändrar vår hand till AK så visar vår equity mot 2 blanks hur ofta Fi floppar par eller bättre på denna flopp. Oj, tänkte skriva ett länge inlägg men nu går mitt tåg... Vi hörs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle var intressant att veta varför du väljer att bedömma vår hands värde utifrån att två blanks kommer på turn och river istället för två slumpvisa kort?
Det gör jag inte, utan det är ett mått på hur ofta vår hand är bäst just nu. Vad du vill göra med det är förstås helt upp till dig, men det är relevant för en hel del sorters analys. Enklast är att börja bakåt med river och höfta på hur ofta man blir värdebetad och bluffproportion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag inte, utan det är ett mått på hur ofta vår hand är bäst just nu. Vad du vill göra med det är förstås helt upp till dig, men det är relevant för en hel del sorters analys. Enklast är att börja bakåt med river och höfta på hur ofta man blir värdebetad och bluffproportion.

 

Ok då missförstod jag, sorry.

 

Funderar lite på den analys du gör. 10% av den equity som kommer fram i din stove kommer ju ifrån att vi splittar potten med A5,A6och A8-AT på den slutliga bräda som du använder. Dessa händer ligger vi efter på floppen. Ändra sista 3:an¨på river till en 2:a och vår equity sjunker till 48%. Så är jag rätt ute om du bedömmer att du har bäst 5-kortshand på floppen i ca 50% av fallen utifrån den stove du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt vad du menar här.

 

Om du menar check pre så minskar det ju rätt drastiskt antal showdowns man behöver ta med A-högt, jämfört med att höja. Floppen antar jag att man kanske behöver kolla lite oftare om man checkar än om man betar. Men A4o är ändå inte direkt monsterhög i ens range, eller superduperstark mot motståndaren.

 

Dessutom så torde man väl typ aldrig vara uppe mot en aggressiv motståndare som openlimpar på knappen. Lite ovanlig kombo.

 

Bortse från min post, den var riktigt korkad. Jag ville skriva något om hur vi måste öka vår synfrekvens HU mot en aggressiv spelare om vi tar en passiv linje. Något som ditt "stovande" visar.

 

Den här handen var dock helt för att diskutera kring det, då vi har en fi som limpar på knappen och vi dessutom kommer spela en liten pott OP.

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...