Gå till innehåll

Hjälp och funderingar kring oddsräkning!


Björn85

Recommended Posts

 

Ett pokerexempel:

Ex låt säga att floppen kom ut så här:

 

K :heart: 4 :heart: 2 :club:

 

och på handen har man:

6 :heart: 8 :heart:

 

Vad är chansen för att man skall få in färgen på turnen eller rivern?

Och hur räknar man ut chansen?

 

Rätt sätt att räkna är att ta 1 - [chansen att man INTE får in färgen] dvs:

1-[(38/47)*(37/46)]=34,97%

 

Efter flop finns 47 okända kort varav 38 inte är :heart: , Efter turn finns 46 okända kort varav 37 inte är :heart: .

 

Nu vinner du ju inga pokerpotter på att veta på decimalen när vilken chans du har - och att göra så avancerade beräkningar vid bordet hinner du ju inte med. Då finns det ett ungefärligt sätt att komma fram till ett svar - efter flopp så ger du varje kort som du behöver 4%-enheter. Det finns alltså 9 kort som ger dig färgen. 9 * 4 = 36% (korrekt svar 35%). Tittar vi bara på turn (alltså bara ett kort kvar) så använder vi siffran 2,2% i stället för varje kort. 9 * 2,2% = 19,8% (korrekt svar 19,5%). Denna metod ger ett hyfsat bra svar så länge vi har "lagom" många vinstkort - börjar vi komma upp i 17+ så ger denna metod en för hög vinstchans.

 

 

Jag har hamnat i ett dilemma på sistonde. Alltid när jag hamnar i en Flush draw på floppen så använder jag mig av chansen ovan, alltså att jag har 36% chans att träffa min färg, men på sistonde har jag börjat grubbla lite över om detta verkligen stämmer. 36% borde väl vara den maximala chansen, iom att det krävs att alla 9 kort som ger mig färgen fortfarande finns kvar i kortleken. Ovan har det ju räknats med att det finns 47 kort kvar efter floppen, visst då är det garanterat att det finns 9 kort kvar som ger färgen. Men om vi säger att det sitter 10 pers på ett bord, då blir det bara 29 kort kvar i leken, och chansen är väl minimal att alla 9 kort som ger färgen då finns kvar i leken. jag skulle tippa på 4-5. Isånnfall borde det väl vara cirka 20% och inte 36%? Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske lite luddigt förklarat men hoppas nån vänlig själ förstod och kan förklara hur det ligger till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag vet att jag kan läsa hur man kan räkna ut poker oddset här på sidan men jag har en viss problem med en sak.. elr störst problem ivf..

 

"Oddsen mot att din hand förbättras, exempel 1

 

Uträkning:

 

Det finns 13 kort i samma färg i kortleken. Fyra av dessa är redan använda. (Två i din hand, två på bordet). Detta ger 13 - 4 = 9 kort kvar av den färgen.

 

Fem kort av kortlekens 52 kort är redan använda eftersom det finns två kort hos dig och 3 kort i floppen. Alltså är det 52-5 = 47 kort kvar.

 

Sannolikheten att du ska fullborda din flush på turn-kortet blir 9/47 = 0,1915 = 19,1%.

 

Chansen att du får flush på riverkortet blir 9/46 = 0,1957 =19,6%

 

MEN: Om det som i detta fall räcker med att du får färg på antingen turn eller-riverkortet blir proceduren följande:

 

- 9 kort ger oss den hand som vi vill ha.

 

- Det är 47 osedda kort på turn-kortet och 46 osedda kort på river-kortet.

 

- 38 kort på turnkortet är emot vårat färgdrag. 38/47 ( 38 av 47)

 

- 37 kort på riverkortet är emot vårat färgdrag. 37/46 (37 av 46)

 

Gör om dessa till decimaltal och multiplicera med varandra:

 

0.81 * 0.80 = 65 % missade chanser.

 

Och de gånger vi lyckas med draget är således 100% - 65% = 35% av gångerna.

 

Du kommer senare att se att det blir lättare om vi skriver detta i "odds-form", så därför visar jag här hur man gör det

 

65 % missade chanser mot 35 % är ju detsamma som 65:35. Vi vill ha det i formatet X:1 och därför delar vi båda talen med 35.

 

Detta ger 1,86: 1 , alltså oddset mot att din hand lyckas. "

 

jag förstår inte riktigt Sannolikheten att du ska fullborda din flush på turn-kortet blir 9/47 = 0,1915 = 19,1%. ... hur bildas "0,1915" ?? det är just decimal tal som är svårast.. annars kan jag det nästan

 

någon som har lust å förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en miniräknare.

Tryck på '9'.

Tryck sen på '/' (kan se annorlunda ut, som ett horisontalt streck med en prick ovanför och en prick nedanför).

Tryck sen p '4' och '7'.

Tryck sen på '='.

 

ok...thx

 

 

en fråga angående hur man räknar oddset

vi säger att det är 5manna bord, potten är $25 å man är i sista position med

pocket korten 10 J .. floppen kmr: QA7 man har då 4outs för å bilda stegen

 

så bettar han i första position $5 , alla callar å så ere ditt drag..

då ere ju 49kort kvar i leken med 4outs, då tar man väl 49:5(?)

 

vi säger att det blir 10:1 , å så pot oddset, syna $5 för å vinna $50, då tar man väl 50:5 , det blir ju 10:1 , då skulle det alltså va rätt potodds å syna om ni 49:5 blir 10:1 ... men nu blire det ju inte det men vi låtsas det? har jag rätt?

 

annars får nån gärna förklara hur man räknar .. men jag har ingen ide hur man räknar turn å river kortet .. .T_T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt Sannolikheten att du ska fullborda din flush på turn-kortet blir 9/47 = 0,1915 = 19,1%. ... hur bildas "0,1915" ?? det är just decimal tal som är svårast.. annars kan jag det nästan

 

någon som har lust å förklara?

 

Jag måste vara ärlig... jag förstår inte ens frågan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt Sannolikheten att du ska fullborda din flush på turn-kortet blir 9/47 = 0,1915 = 19,1%. ... hur bildas "0,1915" ?? det är just decimal tal som är svårast.. annars kan jag det nästan

 

någon som har lust å förklara?

 

Jag måste vara ärlig... jag förstår inte ens frågan!

 

det skulle inte jag hlr göra om jag var dig .. för jag skrev rätt dumt men det jag undrade var hur 0,1915 kunde bli 19,1% men nu förklara han hur man skrev in på miniräknaren så förstår nu ...men fortf rätt knasigt det där med decimal talen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Procent betyder hundradelar (precis som promille betyder tusendelar)

 

Så om talet är 0,123456789 och du vill veta det i procent, så tar du och "flyttar" decimalkommat två steg (efterssom det är två nollor i 100) och får då 12,3456789%.

 

Medan chansen i promille är att flytta decimalkommat tre steg (tre nollor i 1000), så chansen i promille är 123,456789

 

Hoppas du förstår nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en miniräknare.

Tryck på '9'.

Tryck sen på '/' (kan se annorlunda ut, som ett horisontalt streck med en prick ovanför och en prick nedanför).

Tryck sen p '4' och '7'.

Tryck sen på '='.

 

ok...thx

 

 

en fråga angående hur man räknar oddset

vi säger att det är 5manna bord, potten är $25 å man är i sista position med

pocket korten 10 J .. floppen kmr: QA7 man har då 4outs för å bilda stegen

 

så bettar han i första position $5 , alla callar å så ere ditt drag..

då ere ju 49kort kvar i leken med 4outs, då tar man väl 49:5(?)

 

vi säger att det blir 10:1 , å så pot oddset, syna $5 för å vinna $50, då tar man väl 50:5 , det blir ju 10:1 , då skulle det alltså va rätt potodds å syna om ni 49:5 blir 10:1 ... men nu blire det ju inte det men vi låtsas det? har jag rätt?

 

annars får nån gärna förklara hur man räknar .. men jag har ingen ide hur man räknar turn å river kortet .. .T_T

 

 

det där skrev jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det blev mer funderingar och räknehjälp än just ytterligare frågor till FAQen så delar jag av denna och lägger den i Pokerteori, vet att Kubo låste en tråd tidigare och hänvisade till FAQ, men lite trådpingis på en fredag mår all bra av. :)

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en miniräknare.

Tryck på '9'.

Tryck sen på '/' (kan se annorlunda ut, som ett horisontalt streck med en prick ovanför och en prick nedanför).

Tryck sen p '4' och '7'.

Tryck sen på '='.

 

ok...thx

 

 

en fråga angående hur man räknar oddset

vi säger att det är 5manna bord, potten är $25 å man är i sista position med

pocket korten 10 J .. floppen kmr: QA7 man har då 4outs för å bilda stegen

 

så bettar han i första position $5 , alla callar å så ere ditt drag..

då ere ju 49kort kvar i leken med 4outs, då tar man väl 49:5(?)

 

vi säger att det blir 10:1 , å så pot oddset, syna $5 för å vinna $50, då tar man väl 50:5 , det blir ju 10:1 , då skulle det alltså va rätt potodds å syna om ni 49:5 blir 10:1 ... men nu blire det ju inte det men vi låtsas det? har jag rätt?

 

annars får nån gärna förklara hur man räknar .. men jag har ingen ide hur man räknar turn å river kortet .. .T_T

 

 

det där skrev jag

 

Nja, 49 kort är det ju inte kvar. Du måste räkna med dina egna också...du känner till dina två plus floppens tre. 47 kort återstår.

 

Du har 4:47 vilket är ungefär 8.5% att sätta stegen på turn.

Du har ca 16.5% att sätta den på ANTINGEN turn eller river.

 

När du synar på floppen är dina odds 5 dollar mot de 45 som ligger i potten. Dvs sätter du stegen var nionde gång motsvarar din sannolikhet att sätta stegen dina pottodds. (din sannolikhet är ca 1 på 12). Men nu kan man ju inte säga så. Vi har ju ett kort kvar till på river och dessutom kanske du inte vinner när du sätter stegen. (eller pottsplittar).

 

Tänk så här ifall spelet är 5-10 FL.

 

Ska du syna på floppen med intentionen att även syna på turn om du inte sätter stegen där?

 

Anta att någon kommer betta på turn för $10 och en till motståndare kommer att syna. Sätter du stegen på turn synar du ner för att sedan höja på river. Sätter du stegen på river höjer du på river. Den ena killen kommer att syna din höjning på river.

 

Är det då motiverat?

 

I fem fall av sex kommer du inte sätta någon stege. Dvs du förlorar 5 dollar på floppen och 10 på turn. Det här innebär att den sjätte gången, då du sätter draget, måste vinsten täcka upp för samtliga fem förluster.

5 * 15 = 75. Dvs vinner du minst 75 dollar i vårt teoretiska resonemang kan synen vara okej.

 

Hur stor blir då potten när du sätter stegen? (exklusive de pengar du själv satsar).

 

Jo $45 ligger redan inne i potten. $20 till kommer in på turn. Och ytterliggare £20 på river. (vi tänker alltså att river ser ut som följande. fi1: bet, fi2: fold, du: raise, fi1: syn).

 

Alltså totalt $85 när du sätter stegen. $85-$75 = $10.

Alltså $10 plus per sex händer, eller va $1.66 plus per hand.

 

Men då kan man fråga sig...håller vårt resonemang?

Är synen given då vi ser att vi kommer tjäna över $1.50 i snitt per hand?`

Nja, kanske inte det. Ibland kommer du att få syna två bet på turn (utan att ha satt stegen) och måste kasta handen med bara 8.5% sannolikhet att sätta stegen istället för 16.5%. Å andra sidan vägs det kanske upp av att det ibland ligger inne två bett på turn när du har satt din stege, och då kan tjäna mer.

 

Dessutom vet vi ju inte exakt hur många som kommer att syna olika bet på turn och river, det är bara spekulation. Dessutom kan du som sagt inte vara säker på vinst varje gång du sätter stegen.

 

Förhoppning 1: Att det här var till någon nytta

 

Förhoppning 2: Att jag inte är ute och cyklar helt och hållet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta

vi säger att det är 5manna bord, potten är $25 å man är i sista position med

pocket korten 10 J .. floppen kmr: QA7 man har då 4outs för å bilda stegen

 

så bettar han i första position $5 , alla callar å så ere ditt drag..

då ere ju 49kort kvar i leken med 4outs, då tar man väl 49:5(?)

 

vi säger att det blir 10:1 , å så pot oddset, syna $5 för å vinna $50, då tar man väl 50:5 , det blir ju 10:1 , då skulle det alltså va rätt potodds å syna om ni 49:5 blir 10:1 ... men nu blire det ju inte det men vi låtsas det? har jag rätt?

 

annars får nån gärna förklara hur man räknar .. men jag har ingen ide hur man räknar turn å river kortet .. .T_T

 

usch va konstigt jag skrev, jag var väl trött .. men jag trodde dock man skulle ta alla 5killars kort.. dvs 10kort + floppens kort, =39kort ,skrev 49 , skrev fel men w.e

 

 

Nja, 49 kort är det ju inte kvar. Du måste räkna med dina egna också...du känner till dina två plus floppens tre. 47 kort återstår.

 

Du har 4:47 vilket är ungefär 8.5% att sätta stegen på turn.

Du har ca 16.5% att sätta den på ANTINGEN turn eller river.

 

När du synar på floppen är dina odds 5 dollar mot de 45 som ligger i potten. Dvs sätter du stegen var nionde gång motsvarar din sannolikhet att sätta stegen dina pottodds. (din sannolikhet är ca 1 på 12). Men nu kan man ju inte säga så. Vi har ju ett kort kvar till på river och dessutom kanske du inte vinner när du sätter stegen. (eller pottsplittar).

 

Tänk så här ifall spelet är 5-10 FL.

 

Ska du syna på floppen med intentionen att även syna på turn om du inte sätter stegen där?

 

Anta att någon kommer betta på turn för $10 och en till motståndare kommer att syna. Sätter du stegen på turn synar du ner för att sedan höja på river. Sätter du stegen på river höjer du på river. Den ena killen kommer att syna din höjning på river.

 

Är det då motiverat?

 

I fem fall av sex kommer du inte sätta någon stege. Dvs du förlorar 5 dollar på floppen och 10 på turn. Det här innebär att den sjätte gången, då du sätter draget, måste vinsten täcka upp för samtliga fem förluster.

5 * 15 = 75. Dvs vinner du minst 75 dollar i vårt teoretiska resonemang kan synen vara okej.

 

Hur stor blir då potten när du sätter stegen? (exklusive de pengar du själv satsar).

 

Jo $45 ligger redan inne i potten. $20 till kommer in på turn. Och ytterliggare £20 på river. (vi tänker alltså att river ser ut som följande. fi1: bet, fi2: fold, du: raise, fi1: syn).

 

Alltså totalt $85 när du sätter stegen. $85-$75 = $10.

Alltså $10 plus per sex händer, eller va $1.66 plus per hand.

 

Men då kan man fråga sig...håller vårt resonemang?

Är synen given då vi ser att vi kommer tjäna över $1.50 i snitt per hand?`

Nja, kanske inte det. Ibland kommer du att få syna två bet på turn (utan att ha satt stegen) och måste kasta handen med bara 8.5% sannolikhet att sätta stegen istället för 16.5%. Å andra sidan vägs det kanske upp av att det ibland ligger inne två bett på turn när du har satt din stege, och då kan tjäna mer.

 

Dessutom vet vi ju inte exakt hur många som kommer att syna olika bet på turn och river, det är bara spekulation. Dessutom kan du som sagt inte vara säker på vinst varje gång du sätter stegen.

 

Förhoppning 1: Att det här var till någon nytta

 

Förhoppning 2: Att jag inte är ute och cyklar helt och hållet

 

 

 

jo detta var till en nytta, du ska ha creds till att du försöker hjälpa mig:)

men jag tkr vi släpper implicita oddset , jag tar det sen när jag kan pododdset först ...:P det blir så jävla krångligt annars för mig

 

..hur kan du få 4:47 till 8.50%? blir det inte 11,x% nånting?

men ivf, när det är 2kort då dubblas ju chansen så då skulle det bli ca 16% å få stegen på antingen turn elr river kortet om de var 8.50% ...det förstår jag nu tack vare dig

 

men sen det där $45:$5 ... blir inte det 9% ? då skriver man väl 9:1 va?

å 47:4 = 11,75%=11,75:1 ? å sen ska man dubbla skiten väl för det är turn å river kortet kvar, .. å ist för å dubbla kan man väl sänka ist. . 11,75 delat på 2 = ca5,70= 5,70:1 ? då har man alltså potoddset med sig?

 

hoppas jag verkligen tänkte rätt när jag skrev för annars blire helt knasigt som vanligt när jag tänker helt konstigt:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..hur kan du få 4:47 till 8.50%? blir det inte 11,x% nånting?

men ivf, när det är 2kort då dubblas ju chansen så då skulle det bli ca 16% å få stegen på antingen turn elr river kortet om de var 8.50% ...det förstår jag nu tack vare dig

 

4:47 betyder alltså 4 delat med 47. 4 delat med 47 blir 0.085106383 vilket alltså är samma sak som 8.5106383%

Det är inte riktigt sant att chansen blir dubbelt så stor på två kort, men det är nästan sant. Så man kan väl säga att chansen blir dubbelt så stor.

Man räknar ut det som hur stor är chansen att man INTE får in sitt kort på turn eller river. Det är lika med 43/47 för turn och 42/46. Och så multiplicerar man dom här två och får ((43 / 47) * 42) / 46 = 0.83533765.

Om chansen att man INTE lyckas är 0.83533765 (=83.533765%) så måste ju chansen att lyckas vara lika med 100% - 83.533765% = 16.466235% eller hur?

 

Men ju större chansen är att sätta sitt drag (ju fler outs man har) desto mer fel får man när man tänker "dubbla chansen". Till exempel med öppet färgstegdrag (15 outs) blir chansen för turn 31.9148936% och turn ELLER river blir 54.1165587%.

 

men sen det där $45:$5 ... blir inte det 9% ? då skriver man väl 9:1 va?

å 47:4 = 11,75%=11,75:1 ? å sen ska man dubbla skiten väl för det är turn å river kortet kvar, .. å ist för å dubbla kan man väl sänka ist. . 11,75 delat på 2 = ca5,70= 5,70:1 ? då har man alltså potoddset med sig?

 

hoppas jag verkligen tänkte rätt när jag skrev för annars blire helt knasigt som vanligt när jag tänker helt konstigt:)

 

Nej nej, vänta nu lite. Nu ska vi inte röra ihop saker och ting. 45:5 är samma sak som 45 delat med 5. Men egentligen borde jag ha skrivit $5:$45. Alltså fem delat med fyrtiofem. Det är precis som du säger samma sak som 1:9. Men det blir inte 9%, det blir 11.111111%. Dock är inte procentänkandet till mycket hjälp här.

 

Vi kan ta ett annat exempel med pottodds.

 

Det är turnering. Finalbord. Du sitter på stora mörken med 4000 marker. Mörkarna är 250/500. UTG synar. Nästa kille höjer till 1000. Två killar till synar (däribland lilla mörken). Du har 22 och bestämmer dig för att också syna 1000 (alltså 500 till). Då är det tillbaka till UTG som går all-in med 25.000, alla lägger sig fram till dig. Av någon konstig anledning så VET du med 100% säkerhet att UTG bara spelar så om han har AA, KK, QQ eller AKs. Ska du syna?

 

Det kostar dig 3000 till att syna, vinner du potten så vinner du 11000.

 

Du har alltså pottodds på 3000:11000. Det är nu du ska jämföra det här med din vinstchans. Omvandlar vi 3000:11000 så får vi 27.272727%.

Med andra ord, för att din syn ska vara motiverad ska du ha minst 27.272727% att vinna handen. Nu visar det sig att mot AA, KK, QQ, eller AKs har du bara i snitt 25.3% att vinna. Därför bör du lägga dig.

 

Notera alltså att om du hade haft ATs istället (som är en sämre hand) skulle det ha varit rätt att syna (även om du bara har 28.7% att vinna handen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4:47 brukar betyda 4 mot 47, inte 4 av 47.

 

Oddsen för 4 outs skriver man alltså 4 mot 43 (om man har 47 osedda kort)

 

4:43 = 1:10.75.

 

Du har alltså pottodds på 3000:11000

 

Det ligger 8000 i potten när vi ska syna 3000.

 

3000:8000 i potodds, syna 3000 för att vinna 8000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra enklast är väl ändå att helt strunta i jänkarnas beteckningar med kolon av typen 4:43 och i stället skriva 4 på 47, blir ju mycket enklare att räkna på då.

Är det?

4 på 47 = 1 på 11,75

4:43 = 1:10,75

 

Säg att ni spelar texas, det är 1000kr i potten, du har ett hålstegedrag och motståndaren betar 100kr.

Ska du syna?

 

Enligt dig är det enklare att räkna ut vad potten blir OM du synar: 1000+100+100=1200, och sedan se hur stpr del din syn är av potten: 100/1200= 1 på 12, för att sedan jämföra det med hur stor chansen är att du ska köpa in hålstegen: 1 på 11,75

 

Jag tycker att det är betydligt enklare att räkna med att det kostar 100kr att syna mot potten på 1000+100=1100 = 1:11 och jämföra det med 1:10,75

 

Smaken är som baken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda sätten är väl lika bra när du ska se efter ifall du har odds eller inte.

Men om du vill se din EV blir det ena fel eftersom det är tilltramsat...

 

EV = ((4 * 1 100) - (43 * 100)) / 47 = 2.12765957kr

 

Eller då pottodds delat med odds emot (12/11.75) - notera att detta inte blir rätt med 11/10.75

 

edit: Lägger in en brasklapp för utifall det skulle vara så att jag är ute och cyklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda sätten är väl lika bra när du ska se efter ifall du har odds eller inte.

Men om du vill se din EV blir det ena fel eftersom det är tilltramsat...

Du har rätt.

Däremot kan man fråga sig hur många är det som sitter med miniräknare och räknar EV när de är mitt i en pott?

Det kanske förekommer ibland på nätet, men jag har ALDRIG sett det live.

Jag vet att jag kan syna med en hålstege om synen är < 1/11 av potten, och det kan jag räkna ut i huvudet.

Därför använder jag odds istället för chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...