Gå till innehåll

Har ditt nick betydelse?


Edling

Recommended Posts

Jag kan tänka mig att välja ett nick med slumpmässiga siffror och bokstäver kan göra det svårare att komma ihåg dig. Det är väl det enda jag kan komma på som kan ge en liten fördel.

Det är ju också det som kan få Fi(-arna) att komma ihåg dig. Det är ju svårare att komma ihåg "Emma88" än "AOADJOAJDuh88" eftersom det troligen finns "Alfred 88", "Bengt88", och "Emma78". Medan det inte finns så många som har "JOASJOPDAJOPSDJ88".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att nicken har betydelse fast på ett omedvetet plan. Likaså avatarer. Avatarer har nog egentligen större betydelse för hur folk reagerar på dig vid bordet.

 

Detta är anledningen att jag alltid stänger av avatarer, för då kan jag inte ens omedvetet bli påverkad av någons bild/avatar.

 

Sen namnet kan jag inte påverka så mycket men nog tror jag att ett namn som "I bluff you" påverkar mitt spel annorlunda mot vad namnet "Lisa71" gör.

 

Tror det är svårt att bortse från denna påverkan. Men det är nog lika svårt att förutse hur fi generellt ska påverkas av ditt nick så på frågan om man kan utnyttja det är nog svaret generellt nej.

 

Men vill man förstärka någon image som man har vid bordet kan det nog vara användbart.

Vill man ha en lös/aggresiv image kan ju namn som "I bet you fold", "never bluff", "never fold" och "try me" påverka imagen lite till.

Vill man ha en tigh image så kan ju "Rockhard", "AAisKing", "Grinder King" och liknande förstärka den imagen.

 

Men om detta ska fungera måste ju din spelstil för att skapa önskad image överenstämma med nicket så att de förstärker varandra annars får du ju motsatt effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte, jag brukar inte notera varken namn eller avatar, utan spelar mest mot spelarna från deras position, jag spelar iförsig mest short handed så det kanske blir jobbigare på full ring. Men det jag har kommit fram till ger mest är att låta som en idiot i chatten, inte vara elak eller något men att skryta varenda gång man klonkar, försöka få varenda hand man inte visar att verka som en bluff man försöker få att verka som ett värde bet. Självklart beror detta på ditt eget spel, jag utgår nu ifrån ett tight aggresivt spel, tanken är i vilket fall att verka som en fisk som tror att han är en riktig spelare för att irritera och skaffa sig en extra edge över bra spelare. Fungerar extra bra om man också felaktigt kritisera motståndarens spel. Poängen jag vill komma till är väl att jag kan tänka mig att detta kan förstärkas med namn som låter lika självsäkra men dumma, typ pokermachine, eller något likande. Samt att ha typ pocket ess eller en färgstege, med avatar som typ FTP tror jag det är svårt att göra någon skilnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag tycker nick har väldans betydelse. Jag stör mig som fan på folk som heter PlzPayMe, IBustYou då detta är typiska cardrunners TAGs som tror att de spelar vilt o löst och säger lol hela tiden :). Nu signalerar det iofs givetvis att de är bättre än motståndet så det ökar mest min label på dom som "bättre än average"-spelare vilket mest är negativt.

 

Ser man en fisk (nu pratar ju iofs FL SH) så heter de rätt ofta något i stora bokstäver typ CAPTAIN 01 som är en yberfisk på $25/50 FL SH. Sånt namn kanske man borde satsa på.

 

EDIT: Btw så spelar nicken ingen alls roll för mig då jag använder HM och får rätt exakta stats o då vet jag ju hur de spelar så då spelar det mindre roll vad de heter, men det gäller ju bara för mig o andra grinders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat tjejnamn och namn på små söta saker för att verka ofarlig, men det enda som har hänt är att folk har skrikit "f-king bitch" i chatten :-)

Jag har ett tjejutseende på pkr.com (3D-bord) och det innebär tyvärr att en hel del killar flirtar med mig ;-). De tror verkligen att man är en riktig tjej. Lite latjo i början men på senare tid är det bara jobbigt. Jag börjar förstå hur finingarna känner sig på uteställen. Särskilt med alla sydländska ausländers som ser svenska tjejer som villiga våp. I deras hemländer går tjejerna med näsan i vädret och ägnar dem inte en blick för de vet vad det innebär att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag heter Magneten på Svenska Spel och det har visat sig vara obra. För dels är jag väldigt lätt att komma ihåg (spelstil etc) och dels så är det ett genant nick då det går dåligt vid bordet. Men när det flyter på fint så känns det ganska skönt att heta så. Undermedvetet kanske en o annan inbillar sig att man ofta har tur och undviker stora potter mot mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Brian Townsend (Cardrunners) fäster komiskt stor vikt på sina motspelares namn ibland. Han säger saker som "this guy's got some alcohol-referencing name and that usually indicates a fishy kind of player", eller om nån heter nåt i stil med "udonkishove", så ska det indikera en spelare som vet vad han håller på med. Tämligen ointressant tycker jag.

 

Men om en spelare tagit sig mödan att klura ut ett roligt namn istället för nånting totalt fantasilöst som "PhilIvey419", borde det väl tyda på att man är lite mer dedikerad. Fast det kan man ju ha blivit efter att man valde namnet...

 

Stora bokstäver tolkar jag som nån lite korkad, komiskt nog kör dom ofta stora bokstäver i chatten också.

 

Tjejnamn spelar definitivt stor roll. Man spelar medvetet eller undermedvetet annorlunda mot en person som man tror är en tjej. Jag spelade med ett tjejnick på Ladbrokes en gång i tiden och det blev skitjobbigt. Man blir rejält sexuellt trakasserad på köpet. Lite lugnare nuförtiden föreställer jag mig. Det chattas inte lika mycket som i onlinepokerns barndom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag heter Magneten på Svenska Spel och det har visat sig vara obra. För dels är jag väldigt lätt att komma ihåg (spelstil etc) och dels så är det ett genant nick då det går dåligt vid bordet. Men när det flyter på fint så känns det ganska skönt att heta så. Undermedvetet kanske en o annan inbillar sig att man ofta har tur och undviker stora potter mot mig :)

 

Varför har du bytt namn från Kontextus?

 

Richtofen, Softish, Kontextus, Riggdevil, ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att alla med tjejnamn är killar. Jag förutsätter att alla spelare är manliga. :mrgreen::-?

 

+1

 

Om Jessica38 på SvS skjutit 3 tunnor tom igen och jag ska berätta det för en polare så säger jag att "han bluffade". Tror att de flesta med tjejnamn är killar och tycker det är väldigt fånigt.

 

Brukar få för mig att folk med namn som associerar till mellanöstern är usla av nån anledning, kanske för att man spenderat för mkt tid med pizzabagarna på Cosmopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en grej jag har funderat på runt avatarer är att det är så många som har en närbild på ett öga. visst det ser coolt ut men det är inte bra.

anledningen att jag tror detta är ett psykologiskt experiment.

 

de testade folks betalningsmoral för fika på jobbet, alltså av typen:

 

kaka: 1 :- lägg pengar i burken.

folk var dåliga på detta och fiket gick minus.

forskarna testade då att byta ut en bild med blommor som satt på väggen med en bild på ett par ögon.

Och ja, även fast bilden inte ens var pengaburkens direkta närhet ökade betalningsmoralen med jättemånga procent (säg 300 men nu chansar jag).

 

annan forskning ar visat att människor som är observerade av en annan människa blir mer alerta.

 

min hypotes kring detta är att man tänker igenom sina beslut bättre om du har en snubbe med ett öga som avatar - du gör det moraliskt rätta (som i en pokerhand motsvaras av ett spel du kan motivera för dig själv på ett bra sätt).

 

visst att effekten gäller dig själv också om du har det som avatar (och då kan du ha tex din stränga lärares öga eller nåt så du skärper dig), men du är en och du delar med dig av denna effekt till alla vid bordet = -ev.

 

kort sagt: om du spelar på ett bord med ögon-avatarer borde du spela bättre än annars, eller iaf inte dåsa bort lika lätt. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...