Djens Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Jag utlovade en intressant hand i en annan tråd så jag letade bland lite händer och hittade denna. LITFART kommer jag inte ihåg så mycket om så vi får anta han är en standfardspelare, dvs en grinder som är hyggligt exploaterbar. Ifrån PTO ser jag han är en 30/10 så vi antar han är hyggligt tight och inte jättelös men inte jätteaggro. effektiva stackar på 300bb. Jag anser mig själv spela fel på floppen när jag höjer för mycket med en såpass stark hand men HHn är ganska gammal så det fanns säkert en anledning. På turn blir det roligt? Intressant åtminstone och frågan är egentligen hur man maximerar sitt EV. Svaret på frågan är egentligen ganska enkelt här så vi gör det lite roligare och delar upp det i ett alt A och ett alt B scenario. I denna hand spelar vi ifrån "AlskaB2B"s perspektiv som får anses vara en hyggligt tight spelare som ibland kan visa upp rejäla fulingar. Omslag pre är förstås ett intressant alternativ när vi är så djupa men nu analyserar vi utifrån förutsättningarna. LITFART (EUR 3,334.46 in seat 4) L_Gallardo (EUR 4,415.50 in seat 5) AlskaB2B (EUR 3,062.00 in seat 6) Dealer: AlskaB2B Small Blind: MrFrille (5.00) Big Blind: TheJoker (10.00) Alskab2b was dealt: - - - LITFART Call (10.00) L_Gallardo Raise (45.00) AlskaB2B Call (45.00) MrFrille Call (40.00) TheJoker Call (35.00) LITFART Call (35.00) Flop - - MrFrille Check TheJoker Check LITFART Bet (225.00) L_Gallardo Fold AlskaB2B Raise (900.00) MrFrille Fold TheJoker Fold LITFART Call (675.00) Turn - - - Alt A: LITFART Bet (1800.00) Alt B : LITFART Check Dvs svara gärna på båda alternativen men det är även helt okej att bara svara på ett alternativ. Citera
jackbalsam Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Äckligt om han pottar. Vad har han för HD då? När han synar skulle jag sätta honom på jättewrap eller färgdrag eller en blandning. Alternativt set men inte lika ofta. Ett rimligt scenario på turn är ju sen att han checkar seten och de låga färgerna och bettar nötfärgen och kanske ibland wrappisarna utan färgdrag som bluff. Tycker ärligt talat hans linje känns jättemycket som nötfärg om han bettar här, nästan så jag vill vika. Om han checkar checkar jag iaf. Typiskt WB/WA där jag tror man får syn av lägre färger på river men inte på turn. Känns som alla mina analyser alltid är jättepassiva. Citera
jackbalsam Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Bara jag som slår om flopp så slipper vi svåra turn beslut ? Sen betta turn tycker jag känns kallt, får knappast syn av sämre händer om han inte är totalt efterbliven Vi är alskab2b i handen. Citera
Othello Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Svårt att slå om flopp när vi redan gjort det... Check=check bakom, syn river runt 50% av fallen om river är blank/ger en stege. Bet 1800...readbaserat imho. Jag lägger mig relativt ofta eftersom vi har QJs och jag har svårt att se en lägre flush i hans range. Citera
Rebonius Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Om han checkar så checkar jag också bakom. Har han oss slagen vill vi inte få in mer pengar eller ett läge för honom att CRAI. Om vi har bäst hand har han knappt outs alls. Bettar han ut tycker jag faktiskt att syn är bättre än shove, även fast vi är supercommitade. Han kanske känner att med en bluff (wrap) så vill han skjuta in det sista på river bara för att hoppas att vi foldar. Eller, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig nu, men har vi honom slagen på turn vill vi att han ska bluffa och har han oss slagen så kommer vi förlora alla pengar om vi inte träffar river. Om vi träffar river kommer vi att vinna alla hans pengar. Ser verkligen inte hur han ska kunna vika K eller A-hög färg på river bara för att det parar när vi är inne för nästan hela stackarna på turn. När jag tänker lite mer på det vet jag inte riktigt vad vi slår på turn om han pottar. Combos som typ As9TQ eller KsQT9 är ju möjliga, dom drar ju dött mot våran hand också. Tycker att läget när han bettar ut kan bli ganska knepigt faktiskt. Citera
Riggdevil Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Eftersom man har en så pass bra träff så finns det inte mycket annat än högre färg som slår en och därför anser jag att man bör checka på turn (måste inte försöka tvinga fram en läggning). Om man bettar där så lär ju esshög färg kontra med en maxbettning och då tvingas man till syn och måste ha tur med rivern. Å andra sidan vill man ju själv ha bra betalt om han inte har kung- eller esshög färg och det lär man inte få på river. Jag hade iallafall checkat turn. Citera
ulaf Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Hur ofta checkraisar folk nötfärg på turn i en så stor pott? Citera
greywolf Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Hur ofta checkraisar folk nötfärg på turn i en så stor pott? Tja rätt svar borde vara rätt ofta annars blir det ju fritt fram att bluffa turn om nötfärg inte kan ingåna i FIs HD.Men I praktiken så brukar dom flesta spelare spela mer ärligt i såna här potter och inte bluffa så mycket. Ok en del spelare kan syna med stegdraget och bluffesset men inte många som kommer bluffa utan esset när du själv kan ha det. Jag lägger turn mot ett potbett med dessa förutsättnignar. Checkar han däremot så blir det intressant, om man antar att han skulle potta nötfärgen så kanske vi ska betta för värde. Han kan syna med lägre färg och kanske även lägre set om han är fisk eller på tilt. Fyller han stegen på river så har vi ändå inget att hämta (eller bara en liten mjölkbet) och parar det så betalar han knappast av något med en liten färg. Citera
Saint_Bjorn Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Synar vi A så är vi i praktiken allin, i värsta (troliga?) fall med 22,5% equity. Betar vi B så är vi potcomitted. Vi får väl sannolikt inte in pengar från sämre hand här? Men ska vi syna/beta alla riverkort? Citera
Macess Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 A: Jag vill se det här ur LITFART's synvinkel: Du skyddar din hand efter flopp, varför då? ...du vill inte se en spader, därför bettar LITFART pott, alternativt så kan han ha esset i spader, men utan följdkort...givetvis kan du även vara slagen, men jag tror inte det (Fisk som jag är ). Denna hand är spelad på tre personer Q hög färg är ganska bra..men synar man potten, då kan vi lika gärna raisa all in. B: Jag checkar bakom, mest för att locka fram en bluff ef river...där synar jag lätt en pott bet, alternativt om han checkar igen så betar jag ut. //Macess Citera
Drunken_Penguin Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Att Litfart checkar turn ser jag faktiskt som större hot än att han betar ut. Du har visat extrem styrka på floppen, vilket Litfart förmodligen läser som att du inte har några spader utan en triss/stegwrap, oavsett vad han sitter med på hand. Att då beta ut när ett spader faller känns mer som en bluff än stål. Checken KAN betyda att han satte sin nötfärg och vill att du ska beta in i honom igen. Det troligaste i bägge fallen känns dock för mig ändå som att han själv har någon form av wrap med lågt spaderdrag, dvs 567x eller 79Tx eller liknande. Alt A: Syn följt av att få in de sista ~300 på river. Alt B: Check. På river hade jag nog synat allt, alternativt betat ~75% pott+syn mot raise. Förlorar jag potten gnäller jag högljutt om att variansen tar mina pengar. Citera
jackbalsam Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Tja rätt svar borde vara rätt ofta annars blir det ju fritt fram att bluffa turn om nötfärg inte kan ingåna i FIs HD.Men I praktiken så brukar dom flesta spelare spela mer ärligt i såna här potter och inte bluffa så mycket. Ok en del spelare kan syna med stegdraget och bluffesset men inte många som kommer bluffa utan esset när du själv kan ha det. Jag lägger turn mot ett potbett med dessa förutsättnignar. Skönt att nån annan ockaå går på min passiva linje. Checkar han däremot så blir det intressant, om man antar att han skulle potta nötfärgen så kanske vi ska betta för värde. Han kan syna med lägre färg och kanske även lägre set om han är fisk eller på tilt. Fyller han stegen på river så har vi ändå inget att hämta (eller bara en liten mjölkbet) och parar det så betalar han knappast av något med en liten färg. Jag är inget fan av bet om han checkar. Tror det är större chans att få betalt av lägre färg på river då fi slipper omvända implicita. Att Litfart checkar turn ser jag faktiskt som större hot än att han betar ut. Du har visat extrem styrka på floppen, vilket Litfart förmodligen läser som att du inte har några spader utan en triss/stegwrap, oavsett vad han sitter med på hand. Att då beta ut när ett spader faller känns mer som en bluff än stål. Checken KAN betyda att han satte sin nötfärg och vill att du ska beta in i honom igen. Det troligaste i bägge fallen känns dock för mig ändå som att han själv har någon form av wrap med lågt spaderdrag, dvs 567x eller 79Tx eller liknande. Alt A: Syn följt av att få in de sista ~300 på river. Alt B: Check. På river hade jag nog synat allt, alternativt betat ~75% pott+syn mot raise. Förlorar jag potten gnäller jag högljutt om att variansen tar mina pengar. Håller inte med om det fetstilta. Potten är stor så att fi pottar tycker jag inte betyder att han sällan har nötfärg. Citera
Rebonius Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 men synar man potten, då kan vi lika gärna raisa all in. //Macess Varför? Citera
Saint_Bjorn Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 A: Jag vill se det här ur LITFART's synvinkel: Du skyddar din hand efter flopp, varför då? ...du vill inte se en spader, därför bettar LITFART pott, alternativt så kan han ha esset i spader, men utan följdkort...givetvis kan du även vara slagen, men jag tror inte det (Fisk som jag är ). Denna hand är spelad på tre personer Q hög färg är ganska bra..men synar man potten, då kan vi lika gärna raisa all in. B: Jag checkar bakom, mest för att locka fram en bluff ef river...där synar jag lätt en pott bet, alternativt om han checkar igen så betar jag ut. //Macess Det är Omaha Citera
Macess Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Det är Omaha ...och likaså en av de vanligaste bluffarna..dvs sitter han med esset så vet han att du inte drog till nötterna.. //Macess Citera
Saint_Bjorn Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 ...och likaså en av de vanligaste bluffarna..dvs sitter han med esset så vet han att du inte drog till nötterna.. //Macess Ok, jag missuppfattade formuleringen "Du skyddar din hand efter flopp, varför då? ...du vill inte se en spader," Citera
Lisa87 Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 A. Syn B. Check Checkas det river (om han checkat turn), så betar jag ofc. Betar han river så synar jag (efter checkad turn). Citera
tamtaram Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Varför? Inte för att det spelar särskilt stor roll, men jag tror att han menar att det är lika bra att raisa all in istället för att syna och bara ha 317 Euro kvar till river, i en pott som är 5625 Euro. Håller för övrigt med om A Syn/Push, B Check Citera
geten1 Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 A. Pott B. Pott Har hört att man ska vara aggressiv i poker... =D Citera
greywolf Postad 18 Maj , 2008 Rapport Postad 18 Maj , 2008 Jag är inget fan av bet om han checkar. Tror det är större chans att få betalt av lägre färg på river då fi slipper omvända implicita. Bra poäng. Inte sååå viktig i denna hand där det bara är några hundra kvar att betta på river dock. Citera
Masken81 Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Har sett så många lustiga spela på denna nivån så kan inte tänka mig nåt annat än shove mot fi. i alt B. Alternativ A: Syncheck måste vara det sämsta alternativet, skall HERO spela vidare handen på turn anser jag degen skall in alt så släpper vi den. Deg eller fold mentaliteten helt enkelt, hur hur gjorde du Jens? Citera
jackbalsam Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Har sett så många lustiga spela på denna nivån så kan inte tänka mig nåt annat än shove mot fi. i alt B. Alternativ A: Syncheck måste vara det sämsta alternativet, skall HERO spela vidare handen på turn anser jag degen skall in alt så släpper vi den. Deg eller fold mentaliteten helt enkelt, hur hur gjorde du Jens? Du får ju gärna komma med något argument när du tycker saker. Citera
Djens Postad 22 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 22 Maj , 2008 Har sett så många lustiga spela på denna nivån så kan inte tänka mig nåt annat än shove mot fi. i alt B. Alternativ A: Syncheck måste vara det sämsta alternativet, skall HERO spela vidare handen på turn anser jag degen skall in alt så släpper vi den. Deg eller fold mentaliteten helt enkelt, hur hur gjorde du Jens? Det är jättefel, ska man spela vidare handen ska man syna med tanken att syna alla rivrar. Citera
Recommended Posts