Gå till innehåll

Omahaha - Firma Ruffel och Båg


Mr_Tight

Recommended Posts

Hmm...

check flopp, (bet turn, bet river) / (bet-call turn, call/bet river) kanske?

 

Bettar alla gator.

Du har nästnöten på turn och du lär få syn av alla färger och set, kanske även av diverse wrap. Mot en nötjägare får man väl betfolda turn/river.

 

Bettar nog tre gator, även oförbättrad, så länge som inte en av damerna visar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bettar alla gator.

Du har nästnöten på turn och du lär få syn av alla färger och set, kanske även av diverse wrap. Mot en nötjägare får man väl betfolda turn/river.

 

Bettar nog tre gator, även oförbättrad, så länge som inte en av damerna visar sig.

 

Jag tycker det blir lite för tunn betning på flopp, och någon gata bör innehålla en check.

 

Det blir lite väl snävt att kräva värde på varje action med denna hand och bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu drygt 30-35 dar bakom mig med dåligt/tveksamt spel och det fortsätter. Några vanliga beats och jag börjar spazza, 3betta tvekamt, försöka bomba bort synfisk etc etc.

 

 

Går verkligen inte att vinna en hand heller känns det som också.

 

 

 

****

 

 

 

Frågan är vad som är skillnaden mellan senaste månaden och de 4-5 månader i somras/höstas då jag skötte mig bättre?

 

 

Vet inte... Sen jag gick public med "go pro 2011" har det typ gått B/E eller back resultatmässigt och spelet har varit det sämsta på länge. Skulle lyssnat på tomten va? :)

 

Nej, ger mig inte så lätt, ska fixa sig.

Tidigare tillfällen har jag ofta pausat PF några veckor och det har nästan alltid funkat. Skulle dock vara lite tråkigt att göra det just nu när jag precis kommit igång med året, hmm. Inte självexkludering ännu.

 

Lägger dock ner för dagen, funkar inte att köra vidare.

5 (6?) raka backdagar har jag nu.

 

Tror faktiskt aldrig det (5-6 raka) hänt innan i mitt liv (inser det låter sjukt men tror det är sant).

 

 

 

****

 

 

Får se när det blir spel igen, kan inte spela när jag är så lätt-tiltad som nu.

 

Känns som jag aldrig sprungit sämre heller men att bara skylla på korten håller inte. Troligen 90% dåligt spel som är anledningen till förlusterna.

 

 

 

****

 

 

 

http://www.pokerhand.org/?5891101

http://www.pokerhand.org/?5891107

http://www.pokerhand.org/?5891109

 

 

 

Återkommer snart hur som helst.

Håller iaf alla mina regler och är BR-mässigt safe, det enda positiva dock.

 

Ser fram emot att se tillbaka på denna period sen när det går bättre och jag spelar bra igen.

 

Inte första gången man är med om en seg period

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det blir lite för tunn betning på flopp, och någon gata bör innehålla en check.

 

Det blir lite väl snävt att kräva värde på varje action med denna hand och bräda.

 

Headsup, till floppen, bettar jag de flesta händerna när det checkas till mig, men det kanske är beroende på vilken spelstil man har i övrigt. Vi får väl vara överens om att vi inte är överens ;)

 

Den tredje handen som mrtight postade (http://www.pokerhand.org/?5891109) gick inte riktigt enligt planen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

)

Den tredje handen som mrtight postade (http://www.pokerhand.org/?5891109) gick inte riktigt enligt planen :(

 

Nej, den var bara dålig av mig.

Just sånt ska undvikas.

 

****

 

Försöker lista ut vad som händer och varför. I somras när det gick tungt jobbade jag skitmycket med tilten och tilttriggers. Under hösten rullade allt sen på och jag spelade/sprang bra för det mesta. Slutade jobba med spelet och bara spelade, € rullade ju in....

 

 

Nu har spöket kommit tillbaka igen uppenbarligen.

 

Läge att upprepa behandlingen från i somras och fokusera på tilt-triggers. Om man kollar på listan så står det längst upp:

 

 

"Undvika preflopplotto=>tilt vid förlust"

...och sen

"3-betta ALDRIG oop för annat än värde."

 

Övriga punkter är b.la.:

-"Inga cp-vildar till vänster" (speciellt inte djupt)

-"Inte >6 bord"

-"Ytlig andning"

-"Spela ej ledsen/irriterad"

-"Trötthet/alkohol"

 

 

Senaste månaden har jag ignorerat i princip samtliga ovanstående grejer. Inte undra på det gått illa, blivit kaxig/respektlös etc. Speciellt preflopp-spelet har gått från bra till ofta hemskt. Min 3b har ofta legat över 10%, ibland inte inte ens differentierat beroende på pos....

 

 

 

*****

 

Kommer köra korta pass idag och ge mig själv läxor inför varje pass.

 

Börjar nu och kör 60-70 minuter där fokus ska ligga på att aldrig 3-betta för annat än värde (m.a.o. lägen där jag har bäst equity pre mot FIs range, fuck balance for now). Oop ska jag också vara EXTEMT restriktiv och bara i undantagsfall 3betta annat än AAxx och monster-KKxx.

 

Min 3b lär i och med ovanstående ligga runt 5% eller lägre.

 

 

Ska också fokusera på att ta djupa andetag, speciellt efter beats. Hjälpte skitmycket i somras har jag för mig.

 

 

*****

 

 

Återkommer med rapport om hur det gått.

 

 

 

Edit: Har f.ö. inte ens spelat 1% av årets planerade händer. Lång tid kvar och mycket ska och kommer att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kommer köra korta pass idag och ge mig själv läxor inte varje pass.

 

Börjar nu och kör 60-70 minuter där fokus ska ligga på att aldrig 3-betta för annat än värde (m.a.o. lägen där jag har bäst equity pre mot FIs range, fuck balance for now). Oop ska jag också vara EXTEMT restriktiv och bara i undantagsfall 3betta annat än AAxx och monster-KKxx.

 

Min 3b lär i och med ovanstående ligga runt 5% eller lägre.

 

 

Ska också fokusera på att ta djupa andetag, speciellt efter beats. Hjälpte skitmycket i somras har jag för mig.

 

 

*****

 

 

Återkommer med rapport om hur det gått.

 

 

 

Blev 65 minuters spel session #1.

Viktigt jag tar tag i detta nu, märker tydligt hur jag verkar ha lagt mig till med en del pissiga beteenden senaste tiden.

 

3b över 281 händer: 4,8%

 

Enligt plan under 5% MEN likförbannat kom jag på mig själv med att göra 2 st "men för i h-e sluta dra ut mig"-3b, varav det ena oop och inget av dem för värde.

 

Skillnaden denna gång var dock att jag insåg idiotin omgående och skärpte mig direkt. Sjukt vilket idiotbeteende jag lagt mig till med, MÅSTE tränas bort, igen.

 

 

Tog också många djupa andetag igen för första gången på 2-3 månader. Låter kanske löjligt men funkar, iaf för mig.

 

 

****

 

Två större potter denna session.

Skäms inte över någon av dem.

 

 

Std, AAxx har inte vunnit mycket hittills i år.

Det viktiga var dock att handen inte påverkade mitt spel alls f.ö.

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

BB ($200)

($131)

UTG ($284)

Hero ($200)

 

Dealt to Hero 5:diamond: A:diamond: 9:club: A:spade:

 

fold, fold, Hero raises to $6, BB raises to $18, Hero raises to $54, BB calls $36

 

FLOP ($108) T:heart: 3:heart: Q:spade:

 

BB checks, Hero bets $84, BB raises to $146 (AI), Hero calls $62 (AI)

 

TURN ($400) T:heart: 3:heart: Q:spade: 2:diamond:

 

RIVER ($400) T:heart: 3:heart: Q:spade: 2:diamond: J:heart:

 

Hero shows 5:diamond: A:diamond: 9:club: A:spade:

(Pre 64%, Flop 41.9%, Turn 58.7%)

 

BB shows 5:heart: Q:club: 8:heart: A:club:

(Pre 36%, Flop 58.1%, Turn 41.2%)

 

BB wins $397

 

 

Var mycket nära att gå på "autopilot-raise flopp" i denna men ärligt talat är väl syn bättre? Fin träff men mot typisk donkrange som låga set och topp 2 är det flippigt (ingen read på FI) och FE brukar man sällan ha här. Bättre spela fler gator i position då (?).

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

BB ($198)

($200)

UTG ($292)

UTG+1 ($301)

Hero ($206)

 

BB posts (SB) $1

 

Dealt to Hero K:heart: Q:club: J:heart: 7:club:

 

fold, UTG+1 raises to $7, Hero calls $7, BB calls $6, fold

 

FLOP ($23) T:club: K:spade: 7:heart:

 

BB bets $23, UTG+1 folds, Hero calls $23

 

TURN ($69) T:club: K:spade: 7:heart: 9:spade:

 

BB checks, Hero bets $60, BB calls $60

 

RIVER ($189) T:club: K:spade: 7:heart: 9:spade: 3:diamond:

 

BB checks, Hero bets $116 (AI), BB calls $108 (AI)

 

Hero shows K:heart: Q:club: J:heart: 7:club:

 

Hero wins $402

 

 

****

 

 

Ger mig själv exakt samma läxa nästa session:

 

 

1. Hålla ner 3b, hålla ner pott-size pre och spela mer lowball.

 

2. Fortsätta med djupa andetag.

 

 

 

 

Återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lowball? Är det inte PLO du ska spela :roll:

 

Du har en poäng men går absolut att spela med olika varians och ändå vara vinnande.

 

Jmfr typ 30/22/10 och 22/14/6 med aggr 2,8 resp 4,5.

Jag har spelat båda stilarna med bra resultat.

Den ena med std dev runt 180-185, den andra runt 150-155.

 

Den med högre std dev har troligen högre EV för mig på dessa stakes men är också mer tiltframkallande.

 

Inte läge göra något som är tiltframkallande nu, back to tight basics.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du missförstod mig lite, jag försökte bara vara rolig!

 

"Lowball är ett pokerspel som spelas som mörkpoker men där lägsta i stället för högsta handen vinner potten.

Beroende på hur man definierar "lägsta handen" finns det tre huvudvarianter av detta spel:

California lowball, (Ace-Five lowball), Varken stege eller färg räknas. Ess räknas lågt. Den lägsta (dvs bästa) handen är därmed 5432A.

Kansas City lowball, (Deuce-Seven lowball), Både stege och färg räknas. Ess räknas högt. Den lägsta handen är därmed 75432.

English lowball. Både stege och färg räknas men ess får räknas lågt. Lägsta handen är därmed 6432A.

För att skilja händer åt tittar man först på vem som har lägst högstakort, därefter på vem som har lägst näst högsta kort och så vidare. Till exempel är 96543 lägre än 9732A. Detta gör att en lowball-hand benämns efter sitt högsta kort. Till exempel kallas 8632A för en 8 låg (8 low) medan en 75432 kallas 7 låg hand.

Ibland spelas olika pokervarianter (oftast Omaha hold'em och Sjustöt) som high-low split, där högsta och lägsta handen delar på potten. Där spelas ofta high-low split 8 or better, vilket innebär att den låga handen måste vara en 8 låg eller bättre (lägre) för att räknas. Om ingen hand uppfyller kvalifikationerna för låg vinner den bästa (höga) handen hela potten.

Ett annat liknande spel är Badugi, där varje spelare dock bara får fyra kort."

 

 

Mvh Wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett std-läge.

Åsikter kring flopp mottages varmt.

 

Antag att samtliga FI är random semifisk på plo100, 50/15 med c/r cb flopp 10-15%.

 

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $1(BB) Replayer

SB ($128)

BB ($116)

UTG ($85.43)

Hero ($98.50)

BTN ($95.47)

 

Dealt to Hero K:diamond: T:diamond: K:spade: 9:club:

 

fold, Hero raises to $3, BTN calls $3, SB calls $2.50, BB calls $2

 

FLOP ($12) 3:diamond: J:diamond: 4:spade:

 

SB checks, BB bets $9

 

 

 

Vad gör vi annars om ingen donkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny std-hand, samma fråga och förutsättningar som ovan:

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

BB ($131)

($471)

UTG ($167)

UTG+1 ($598)

Hero ($140)

 

BB posts (SB) $1

 

Dealt to Hero A:heart: Q:diamond: Q:spade: 5:heart:

 

UTG calls $2, UTG+1 calls $2, Hero raises to $8, BB calls $7, fold, UTG calls $6, UTG+1 calls $6

 

FLOP ($34) 3:club: Q:club: 2:club:

 

BB checks, UTG checks, UTG+1 checks, Hero?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personligen betar jag mycket hellre med qq

 

1.ligger en jordnöt i potten om vi kåkar turn vilket försvårar chansen att få bra värde

2.stärker vår barel-range

3. bästa barel-komplementet till a/k-flush tillsammans med bluffesset

3. blir förmodligen inte valuetown-raisade av så många flusher

4. folk gillar att syna ner när man skjuter hårt om brädan parar (polarized-tänket, som om man aldrig skulle fortsätta beta nötflush ändå lol)

5. ger ev bluffess chansen att spasma

6. får bra värde av lägre set som har låg equity

 

Kommer inte på jättemånga fördelar med att checka denna faktiskt. är vi djupa gör det inte jättemycket om vi är uppe mot bra flusher. bättre att balansera checkrangen med lägre flusher imo

 

edit: ser att vi inte är så djupa som jag först trodde men föredrar ändå bet av ovanstående anledningar

 

edit 2: såg att första meningen kunde missförstås, betar givetvis med kk också

 

Du har PM

 

Bettar också båda som default och angående QQ gör jag det med några av dina argument i bakhuvudet.

 

Nu hade du dock några argument som jag inte tänkt mycket på innan. Du vinner hubbabubba jordgud även fast det inte är var tävling (hämtas uppsala i vanlig ordning). Mer sånt.

 

 

*****

 

 

Session #3 avklarad. Inga tiltade 3bet denna gång. Sämre med andningen, glömde det sista 30-40 miuterna.

 

Hur som helst har jag inte gjort många dåliga spel idag. Kanske något tveksamt men absolut inga dyra idiotspel som igår.

 

Jämfört med årets två tidigare speldagar är jag som en ny människa.

Ska iväg och lira badminton nu men återkommer senare troligen.

 

 

 

 

 

*****

 

 

 

Fortsatt fokus på lägre 3b, tightare spel oop och andningen.

Ska fan tjata om detta resten av månaden tills jag blivit av med idiotbeteenden som jag lagt till med senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. ger ev bluffess chansen att spasma

 

Denna var lite intressant. Om någon nu har bluffesset så ska det väl ändå till att brädan parar för att man ska kunna ta sig till showdown? Det blir lätt onödigt dyrt att ta sig dit. Visserligen kommer FI sällan att bomba alla gator med något annat än nöt eller bluffess men tror ändå att det blir väldigt dyrt att alltid komma till river med enbart toppset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra diskussion, keep it going.

 

****

 

 

 

Har funderat mycket och insikten känns nu som en aha-upplevelse (som egentligen borde vara uppenbar):

 

 

 

Man (jag) besegrar aldrig mina demoner 100% (tilten/steamen etc).

Kommer behöva jobba med problemen det så länge jag lirar poker.

 

 

 

Det största felet jag gjort senaste 1-2 månaderna är att jag helt slutat bry mig om anti-tilt. Sa det väl inte rakt ut men hade nog inställningen att jag med 200k stabila händer i bagaget besegrat tilten och nu kunde fokusera på marginella beslut och kliv i nivåer istället.....

 

 

Obv helt fel av mig och nu ska jag fan inte glömma det igen. Varje dag detta år ska jag ha någon form av demonbekämpningstänk i bakgrunden.

 

 

 

****

 

 

Åter från badminton nu iaf. Poker nu.

 

Fokus på andning och extremt tight spel oop + låg 3b och 0% tilt-3b.

 

 

Återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det finns hopp.

Mycket nöjd med hur jag skötte mig idag.

 

Över dagens 1,6k händer spassade jag i princip endast 2 st dagens första session (pissigt 3b) och då endast en gata (pre).

 

 

 

Var en period på kvällen nu då pengarna åkte in gång på gång och jag förlorade. Gick inte ut över spelet ett alls, mer sånt framöver.

 

 

Varje dag framöver jobba jobba tiltkontroll, djupandning etc. etc.

 

 

*****

 

Det enda relativt negativa med dagen var att jag envisades med att spela omahahaha h/l. "Fanns bra värde". Gjorde väl ungefär så gott jag kunde men det är nog inte tillräckligt bra om man ska vara ärlig.... Spelar troligen fel starthänder, raisar fel lägen, underskattar deras händer, förstår inte riktigt spelet som helhet.

 

*****

 

 

Anyway, trots h/l-spelet hade jag till slut en grön dag idag.

Viktigt efter många röda på raken.

 

 

 

Dagens 3 största, nötförsäljning, tight ftw:

http://www.pokerhand.org/?5893694

http://www.pokerhand.org/?5893697

http://www.pokerhand.org/?5893699

 

 

*****

 

 

Gngn, åter imorn och då mer fokus på tiltkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit bad-beat VM idag men denna gång har jag hanterat det sjukt bra (relativt talat)... med ett undantag. Denna hand spelade jag löjligt värdelöst.

 

Spelar ingen roll att FI är cp-LAG, TPTK är ändå inte nutz direkt... :oops: :oops:

 

Postar idiotspelet så jag kan släppa det:

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

SB ($188)

BB ($210)

Hero ($214)

BTN ($779)

 

Dealt to Hero K:spade: 2:heart: 4:heart: A:heart:

 

Hero raises to $7, BTN raises to $24, fold, fold, Hero calls $17

 

FLOP ($51) 8:club: Q:spade: A:club:

 

Hero checks, BTN bets $38, Hero calls $38

 

TURN ($127) 8:club: Q:spade: A:club: 3:spade:

 

Hero checks, BTN bets $127, Hero raises to $152 (AI), BTN calls $25.87

 

RIVER ($432) 8:club: Q:spade: A:club: 3:spade: T:spade:

 

Hero shows K:spade: 2:heart: 4:heart: A:heart:

(Pre 45%, Flop 17.4%, Turn 17.5%)

 

BTN shows 7:diamond: A:diamond: Q:heart: 8:heart:

(Pre 55%, Flop 82.6%, Turn 82.5%)

 

BTN wins $429

 

Måste svära lite för att få ut frustrationen atm:

 

FI i handen ovan har dragit ut mig i allt som går hela dagen på alla bord (förutom ovanstående där han faktiskt hade bäst). Så, nu var det sagt, i längden tar jag honom.

 

....och det är löjligt kallt för övrigt, detta år har inte börjat enkelt direkt, håll i!!

 

 

 

Fokus på BRA spel nu, tight

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, årets största hittills åt rätt håll.

Skönt en dag som denna.

 

Åsikter kring FIs spel?

Åsikter kring mitt flattande av 3b pre?

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

BB ($191)

Hero ($442)

UTG ($219)

UTG+1 ($192)

CO ($797)

 

BB posts (SB) $1

 

Dealt to Hero 3:heart: 3:club: 9:heart: 9:club:

 

fold, UTG+1 calls $2, CO raises to $7.25, BB raises to $25.75, Hero calls $23.75, fold, CO calls $18.50

 

FLOP ($79.25) 9:diamond: 5:spade: 2:spade:

 

BB bets $79.25, Hero raises to $317, CO raises to $772 (AI), BB calls $86.52 (AI), Hero calls $99.64 (AI)

 

TURN ($1,078) 9:diamond: 5:spade: 2:spade: K:heart:

 

RIVER ($1,078) 9:diamond: 5:spade: 2:spade: K:heart: Q:heart:

 

Hero shows 3:heart: 3:club: 9:heart: 9:club:

(Pre 55%, Flop 60.7%, Turn 72.5%)

 

CO shows 7:club: 9:spade: A:club: 6:spade:

(Pre 45%, Flop 39.3%, Turn 27.5%)

 

Hero wins $1,075

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...