Gå till innehåll

Omahaha - Firma Ruffel och Båg


Mr_Tight

Recommended Posts

Är inte 6 inköp väldigt låg stopplos i PLO? Tycker jag swingar 10 inköp åt vardera håll väldigt frekvent, ibland flera gånger under samma session.

 

poängen med stoploss är ju att du ska sluta när förlusterna börjar påverka ditt spel för mkt.

Om du sen når den ofta är ointressant så länge du inte har någon bättre metod att hantera tilt.

Tror stoploss är ett utmärkt verktyg för de flesta med tilproblem. Kan man sköta stoploss så slipper man jobba på tekniker att stå ut med normala swings vilket är klart svårare och mer tidskrävande (men bättre).

 

MrTight jag är fortsatt imponerad av att du orkar kämpa på så mkt med tilthantering. Det är sjukt få människor som klarar att kämpa så hårt för att förändra liknande beteenden de har som ger negativa konsekvenser i deras liv. De flesta av oss orkar inte ens försöka;-)

Du visar hur svårt det är men också vilka förbättringar man kan åstadkomma om man verkligen verkligen försöker.

Fin chans att du kommer bli rik tack vare din envishet oxå vwp m8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

lite spontana tankar angående reglerna

 

2 stop-loss: Bra regel men du skulle kunna utveckla den på något sätt. Detta för att få bort de negativa effekterna som gjort att du antingen kör till stop-loss eller tills du ligger plus. Bära eller brista tänket känns som en väldigt naturlig bieffekt av stop-loss, läs igenom dina poster sen comebacken så ser du att det är rätt tydligt och att det troligen påverkat dig mer än vad du hittills trott.

 

Kanske en lösning är att du tränar på att kliva ett par gånger vid back men innan stop-loss, även om du vill spela och värdet känns fett. Du skulle kunna övergöra det i typ två veckor så att det blir naturligt för dig. Trots att du kommer tappa en del volym och ev under denna tid.

 

4: HH-postning: Inte för att det är det viktigaste men kvaliteten på dagboken kommer troligen sjunka om du spammar sönder den med minst 3 hhs varje dag. Om du har en maillista som tidigare och den fyller samma funktion för dig så skulle nog det vara bättre.

 

Ser bra ut annars :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar med att tacka alla som bemödat sig att seriöst läsa och ge råd.

Uppskattas verkligen.

 

Tror db:n ligger topp 3 (minst) på PF avseende kvalitén på läsarinläggen.

Minskar knappast min motivation att fixa detta kommande år.

 

 

Tyty

 

 

 

 

 

 

Är inte 6 inköp väldigt låg stopplos i PLO? Tycker jag swingar 10 inköp åt vardera håll väldigt frekvent, ibland flera gånger under samma session.

 

Sant, 6 inköp är knappast mycket i PLO.

 

Grejen är mest (som psykolgas skriver nedan) att det handlar om att hitta "min genomsnittliga back-punkt" då jag oftast tappat min edge pga av påbörjad tilt/semitilt.

 

6 inköp verkar vara en ungefärlig sån punkt även om jag vissa dagar är tiltad redan efter 3 inköp ner. Andra dagar är jag stuck >10 BI med bibehållen spelkvalité. Svårt att skriva dynamiska SL-regler dock.... 6 BI över hela linjen därför. Reglerna ska vara supertydliga av flera skäl, know myself too well.

 

 

 

 

 

Yes, det är också det som är grejen.

 

Du måste ju nu ha koll på uttag, som tar olika tid beroende på metod (förslagsvis optimera ditt excelark, alt kör allt via MB och ha större delen av BR där). Bara du kommer åt det här "extra momentet, istället för konstant auto-buy in knappen ON". Kör du VISA, så ser du också dina vinster i SEK och inte i marker. Som du har påpekat så gillar du inte att dega in. Känns ju tyngre att sätta in 10 800SEK än att förlora 1 200€! I alla fall för mig. Allt för att "lura" hjärnan.

 

Fråga kolon: Har du ngt stop-win, när du har ett stop-loss? Om inte, varför då? Nu verkar du ha dagar som slutar; antingen +Random summa eller -stop-loss

 

jobba

/JD

 

 

Ok, är klart med på dina tankengångar.

 

Kommer inte köra det nu initialt men visar det sig att det behövs fler "åtgärder" ligger denna högt på listan.

 

 

 

Stop-win har jag inte tänkt på alls faktiskt....

Vad är tanken? Att boka ett dagsplus?

 

Tror det är EV- i längden då man (iaf jag) ofta spelar som bäst de dagar inköpen rullat in. Är väl dumt att avbryta när man sannolikt har stor edge..? Dagarna med 10-20 BI upp vill jag inte sluta ha.

 

 

Tack för kommentarern/ideérna oavsett, uppskattas!

 

 

 

 

 

poängen med stoploss är ju att du ska sluta när förlusterna börjar påverka ditt spel för mkt.

Om du sen når den ofta är ointressant så länge du inte har någon bättre metod att hantera tilt.

Tror stoploss är ett utmärkt verktyg för de flesta med tilproblem. Kan man sköta stoploss så slipper man jobba på tekniker att stå ut med normala swings vilket är klart svårare och mer tidskrävande (men bättre).

 

MrTight jag är fortsatt imponerad av att du orkar kämpa på så mkt med tilthantering. Det är sjukt få människor som klarar att kämpa så hårt för att förändra liknande beteenden de har som ger negativa konsekvenser i deras liv. De flesta av oss orkar inte ens försöka;-)

Du visar hur svårt det är men också vilka förbättringar man kan åstadkomma om man verkligen verkligen försöker.

Fin chans att du kommer bli rik tack vare din envishet oxå vwp m8

 

 

Motivationshöjare!

Blev obv mycket glad av en kommentar som denna.

 

 

Du borde nästan överväga en karriär som psykolog eller nått

 

;)

 

 

 

 

 

lite spontana tankar angående reglerna

 

2 stop-loss: Bra regel men du skulle kunna utveckla den på något sätt. Detta för att få bort de negativa effekterna som gjort att du antingen kör till stop-loss eller tills du ligger plus. Bära eller brista tänket känns som en väldigt naturlig bieffekt av stop-loss, läs igenom dina poster sen comebacken så ser du att det är rätt tydligt och att det troligen påverkat dig mer än vad du hittills trott.

 

Kanske en lösning är att du tränar på att kliva ett par gånger vid back men innan stop-loss, även om du vill spela och värdet känns fett. Du skulle kunna övergöra det i typ två veckor så att det blir naturligt för dig. Trots att du kommer tappa en del volym och ev under denna tid.

 

4: HH-postning: Inte för att det är det viktigaste men kvaliteten på dagboken kommer troligen sjunka om du spammar sönder den med minst 3 hhs varje dag. Om du har en maillista som tidigare och den fyller samma funktion för dig så skulle nog det vara bättre.

 

Ser bra ut annars :)

 

Jo, helt rätt angående stopp-loss. Tänker inte skriva in det som någon form av regel, blir svårformulerat. Ska dock ha det i åtanke och förska kliva med mindre back någon gång bara "för sakens skull".

 

 

Har funderat på tomtetomtes ideér från igår och gjort ett tillägg:

 

Speldygnet efter en "stopp-loss-dag" är det 4 inköp som gäller som stopp-loss. Inga undantag.

 

Övriga av tomtes förslag var också bra men nöjer mig med ovanstående så länge.

 

 

Angående HH-postning har du rätt. DB:n blir då sannolikt visuellt proppfull med en massa ointressanta std-omaha-händer. Vill dock ha dem i DB:n (allt samlat här) så lösningen blir att köra pokerhand.org-länkar på dagens 3 händer, syns knappt men de blir tillgängliga. Utrymmeskrävande HHs inom quote blir det endast för roliga, svåra eller intressanta händer.

 

 

 

****

 

 

 

 

Nytt , relativt slutgiltigt, regeldokument kommer här:

(note: extra färgglatt på viktiga ställen då jag vet att läsare från fiskvik med omnejd har förkärlek för färg och form)

 

rulezscan20101230.jpg

 

 

 

 

*****

 

Bjuder även på två andra bilder.

 

 

Den första fick jag just över MSN från icke-namngiven pokerkollega som nyss gjort ett nytt inköp som jag tror han var stolt över.

 

Bild-skickandet sannolikt menat som någon form av skryt.

 

En rakapparat alltså.... som lånar porsches varumärke för att att kunna säljas för nästan 2 st BI på PLO€200:

 

porscheedition1.jpg

 

Lite som att flasha med att man har Bernie Madoff som personlig kaptalförvaltare? ;)

 

 

 

 

******

 

 

Själv ägnar jag mig åt mer motiverade/livskvalitetshöjande inköp i denna mini-downswing. Blev nyss en finfin varm vinterjacka och igår en mediaspelare + en sån här:

 

kaffe.jpg

 

 

 

Hubba Bubba jordgubb (hämtas Uppsala som vanligt) till den som gissar vad det är. Icke namngiven person som redan vet är obv utesluten från tävlan.

 

 

****

 

 

 

Slutligen ska tilläggas att jag spelade på klubben igår. Först en turre (1000+100) där jag inte vann en handjävel och sen CG där jag fick vinna >4ksek (~1 st Braun "Porsche motorsport edition" rakapparat mao ;)) efter en del vilda västern på 10/10 DC. Bra att avsluta dagen med vinnarkänsla.

 

 

****

 

 

Ingen spel ännu, kanske senare ikväll.

 

Återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en lösning är att du tränar på att kliva ett par gånger vid back men innan stop-loss, även om du vill spela och värdet känns fett. Du skulle kunna övergöra det i typ två veckor så att det blir naturligt för dig. Trots att du kommer tappa en del volym och ev under denna tid.

 

Gillar skarpt! Mer sånt Jacoboooi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är ett ansiktssolarie!

Får jag hämta 2 hubba bubba jordgubb nu? :-?

 

Nope, tyvärr =>

 

Blir nog inga hubbabubba för dig

 

 

*****

 

 

Det är obv en replikator, Star Trek style.

 

suck, va rätt säker på att hinna först med rätta svaret

 

 

Fel, tror jag i alla fall.

 

Inte kört för dig ännu psykologas.

 

 

 

 

***

 

Hittills är det enda rätta svaret att det inte är ett solarium.

Räcker inte för att klonka Hubba Bubba.

 

 

***

 

 

 

Ska jag behöva ångra mitt uttalande?

 

Tror db:n ligger topp 3 (minst) på PF avseende kvalitén på läsarinläggen.

 

 

Väntar tills 2011 med att avslöja sanningen om ingen gissar rätt i år.

 

 

 

*****

 

 

 

Blev spelpaus igår, tror jag behövde det efter några sega dagar.

Sannolikt spelledigt tills imorgon kväll, fest ikväll, inte helt otippat.

Arrangörerna kallar den f.ö. "en lodis-fest".

Kan inte bestämma mig om jag ska tycka det är bra eller dåligt.

Dresscode är converse-skor, övrigt valfritt.

 

***

 

Har uppdaterat första sidan i DB:n med reglerna/målsättningarna för 2011.

Känns bra detta, ska ge det 100%.

 

 

 

Återkommer nästa år.

Gott nytt år önskar jag alla!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken fotmassage, expressomaskin eller solarium. ;)

 

 

Gav bilden namnet kaffe för att jävlas med er efter att någon tomte(tomte) påpekat att tidigare namnet "***********" gjorde gissandet för enkelt.

 

 

Ingen direkt stekig/flashig eller dyr pryl egentligen.

Kostar ca hälften av en Braun Porsche Motorsport Edition rakapparat.

 

 

Skulle gissa den inbringar någon form av vuxenpoäng också.

 

Snittåldern för typiska köparen lär vara >30 år och könsfördelningen är sannolikt neutral eller viktad åt det kvinnliga hållet. (denna var en av få som fanns att hitta i svart)

 

 

*****

 

 

Nu blir det lodisfest, Merry new year!

(Eddie Murphy - Ombytta roller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gissningar får man?

 

Hm, fyra borde räcka va?

 

 

 

 

En jospress? Men varför skulle den stå i vardagsrummet. Hm, fast å andra sidan, sätter du falskt namn på bilden kanske du lurar till det själva bilden också :-)

 

Gott slut!

 

Nope, ingen jos... och den står där den ska på bilden

 

 

 

 

Det är en luftrenare, tror jag.

 

Klart bästa gissningen hittills men fel.

 

 

 

 

En kamin! Jag bor i Örsundsbro så när kan jag komma och casha in?

 

Har lite andra frågor om poker, är det ok att jag skickar ett pm?

 

Mvh

 

Pm helt ok.

Någon kamin är det dock inte.

 

 

 

 

 

 

*****

 

 

 

Ingen poker online idag, är cp-bakis/seg och fick inte sova mycket heller. Det sistnämnda hade iaf en upplyftande/barnförbjuden förklaring.

 

 

*****

 

 

 

Mindre upplyftande att någon J..la FI**A snodde min nya jacka (och mössa) igår från garderoben. VAFAN är det för fel på folk, seriöst??? HATAR fuskare och tjuvar.

 

 

5 ksek och som om inte det vore nog är den slutsåld temajfan överallt där jag googlat senaste 1,5 timmen. Köpte sista exet i Uppsala i min storlek.

 

 

 

Som ni hör har jag idag samtliga förutsättningar för att spela vinnande poker. Kanske skulle skotta noosebleed?

 

 

1. Bakis (eller kanske fortfarande full?)

2. CP-trött

3. Tokförbannad på tjuvFI**AN

 

 

 

*****

 

 

Återkommer imorgon, nu blir det PS3 istället

Gott nytt till er alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med jackan, klokt att inte spela.

 

Ställde frågan i min egen DB, men då den inte har särskilt många läsare dagsdato så ställer jag den även här.

 

Vad tror du, och ni andra eminenta postare här, att den mest maximala negativa bb/100 för nonshowdown-winnings ligger för att fortfarande kunna visa upp positiva resultat? Går alltså att vända på det och ställa frågan tvärtom: Vad är det maximala showdownwinnings man kan prestera? Detta gäller främst i Omaha då eftersom det är denna dagbok.

 

Läst att du jobbat en del på det Tight så hoppas du har något hum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med jackan, klokt att inte spela.

 

Ställde frågan i min egen DB, men då den inte har särskilt många läsare dagsdato så ställer jag den även här.

 

Vad tror du, och ni andra eminenta postare här, att den mest maximala negativa bb/100 för nonshowdown-winnings ligger för att fortfarande kunna visa upp positiva resultat? Går alltså att vända på det och ställa frågan tvärtom: Vad är det maximala showdownwinnings man kan prestera? Detta gäller främst i Omaha då eftersom det är denna dagbok.

 

Läst att du jobbat en del på det Tight så hoppas du har något hum.

 

 

Tror aldrig vi hittar något absolut svar på den frågan.

Beror på en massa faktorer, inte minst hur motståndet är på borden.

 

 

Min röda linje har varit något av en berg- och dalbana i senaste 10 månaderna sedan en vass high stakes spelare började få in mig i "positiv red line"-tänket.

 

I december slutade t.ex. min NSDW på >€4k upp, den blåa var negativ....

 

 

Har inga direkta svar angående detta förtum att min egen tidigare teori att "nästan alla vinnare hade negativ röd linje" är helt fel. Inte heller tror jag det är lätt att hitta något optimalt förhållande mellan dessa eftersom förutsättningarna förrändras hela tiden. Korrelationen mellen linjerna lär för övrigt vara löjligt stark eller? Finns väl vinnande HS-spelare som har både neg. och pos redline eller?

 

 

Ta bara ett konkret exempel som får upp min röda, sänker min blåa, och troligen ger en liten positiv nettoeffekt. Numera värdebettar jag ofta extremt mycket mer light på river. Degar också mer light för värde och gör ibland crai-bluffar när jag tror mig ha bra FE (eller är tiltad, slut på det i år dock). Som konsekvens blir den röda mer positiv eftersom folk ofta viker mot bet och raise. Den blå kommer däremot dala eftersom jag blir inblandad i färre showdowns.

 

 

Nettoeffekten är dock knappast lätt att kalkylera.....knappt positivt antar jag men främst en flytt av plus från blå till röd. Gissar det är bra för metagame och balans iaf (inte sällan blir mina värdebet synade av bättre händer... bra balns eller bara komiskt? :)). Folk på lägre nivåer blir iaf ofta störde/förbannade på spelare som raisar/bettar mycket => större sannolikhet för sämre spel från motståndarna om man själv är mer aggro i rätt lägen?

 

Inte alltid lätt veta vad som är rätt läge dock...

 

 

 

 

*****

 

 

10 timmars sömn inatt, behövdes.

 

Nu kan nya året börja på riktigt. Målsättningen med dagen och dess spel är >2000 händer och troligen även en genomförd fotbollsträning.

 

 

Nu ska spelas grymt bra, ska tänka på era råd att ev. kliva innan stopp-loss om det brakar utför. LÅNGSIKTIGT tänk nu!

 

Livets bästa pokerår hittills blir 2011, no doubt. FOKUS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade just följande super-std läge där jag började fundera på turn-spelet.

Förr checkade jag nästan alltid här. Numera beror det mest på vem FI är.

 

Hur spelar vi turn mot olika FI i detta läge (explo)?

Hur spelar vi bäst om vi ska vara balaserade och totalt saknar read på någon vid bordet.

 

Hur förändras vårt spel om vi har pos och får en check till oss?

 

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

Hero ($309)

($225)

UTG ($692)

CO ($213)

 

Hero posts (SB) $1

 

Dealt to Hero J:heart: 4:heart: T:spade: J:diamond:

 

fold, fold, Hero raises to $6, calls $4

 

FLOP ($12) 6:spade: J:spade: Q:heart:

 

Hero bets $10, calls $10

 

TURN ($32) 6:spade: J:spade: Q:heart: 8:spade:

 

Hero bets $24, folds

 

Hero shows J:heart: 4:heart: T:spade: J:diamond:

 

Hero wins $30.40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt kort så bettar jag för att uppnå allt där, explo, balans och även om vi får en check till oss. För att avvika från detta så ska det vara en Fi som ALLTID hugger på skrämselkort, men annars bet >>>> allt annat i mina ögon.

 

Tar hellre mina checksynar på river än på turn. Lycka till med alla dina mål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt kort så bettar jag för att uppnå allt där, explo, balans och även om vi får en check till oss. För att avvika från detta så ska det vara en Fi som ALLTID hugger på skrämselkort, men annars bet >>>> allt annat i mina ögon.

 

Tar hellre mina checksynar på river än på turn. Lycka till med alla dina mål!

 

Intressant, utveckla gärna varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...