Gå till innehåll

Omahaha - Firma Ruffel och Båg


Mr_Tight

Recommended Posts

Spelar första sessionen på några dar.

 

Är jag för resultatorienterad som ifrågasätter mitt solklara(?) vik pre eller hittar ni syn mot 3b här? Är ny på bordet och har absolut noll koll på FI. Observera att det är fullring och sugig relativ pos. Finns det f.ö. kanske argument för att limpa när man spelar fullring? Var ett tag sen...

 

http://www.pokerhand.org/?5917880

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra med paus, idag var jag tiltfri och nittigast i år.

 

Tightaste statsen på flera månader men det behövs lågvarians en period nu så det är fine. Eller vad sägs om 21/12/0,6 (!) att jämföra med typ 31/22/12 .... eller vad jag nu spelar när det är mera laggigt.

 

Anyway, kör nog på överdrivet tight ett tag nu. Dröjer förhoppningsvis några dar innan regsen hajar till, många av dem lär ha lagtardreg-commentz på mig.

 

Det värde jag ev. missar med pottcontrollande checkningar/icke-3b kompenseras nog med avsevärt mindre tiltrisk.

 

 

 

*****

 

 

5:e raka gröna dagen är ett faktum (+€600) och idag var det nästan bara spel på BOSS där jag äntligen också slapp bli utdragen i stora potter, trevligt.

 

Dagens 2 händer med netto>€150 kommer här.

Den andra ser kanske skum ut men motiveras (eller?) av att FI är lagtard-reg som 3-bettar 15% från sb.

 

 

http://www.pokerhand.org/?5918703

http://www.pokerhand.org/?5918706

 

 

Btw: Update avseende "att jag fick backa max 10 BI till på PLO€200 efter den 11/1" är att jag ligger plus några BI på PLO€200 sen dess. Inte glömma att hålla koll på detta.

 

 

 

 

Gngn

 

/Mr Tight

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ännu en sån där dag där det inte i princip gick att vinna en hand bortsett från 2-3 större potter. Varit lite väl många såna dagar i år tycker jag. Sista 30 minuterna idag började jag sen spela LAGtard igen, också hänt för många gånger i år.

 

 

Vann inte en hand som LAGtard heller och lägger ner för dagen nu istället.

 

 

Känner mig ganska rejält tiltad vilket bekräftas av hur dåligt jag spelar iaf den sista av nedanstående (3b+4bsyn oop med en hand som ska vikas pre):

 

http://www.pokerhand.org/?5920481

http://www.pokerhand.org/?5920503

http://www.pokerhand.org/?5920483

 

 

 

Ska nog tvinga ner mig själv på lägre stakes tills jag slutar bli laggig i samband med beats.

 

 

Återkommer med rapporter om goodrun och bättre spel.

Ska bli superskönt att komma iväg till Kina nästa vecka, behöver breaket obc

 

 

Gngn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att träffas, gl med liret. Inte läst så aktivt här, men får göra det i fortsättningen :)

 

Detsamma, var en höjdare!

 

 

Tror lättare att sluta när man blir laggig vid beats än att sluta bli laggig vid beats.

 

Det får stå som dagens visdomsord, seriöst alltså, ska jobba hårdare på att kliva snabbare.

 

 

 

*****

 

Vet att jag sagt att jag inte ska whina men denna är lite "special", finns det ingen lag mot att en hand som är ungefär lika trolig som en hole in one inte får förlora AI pre hu?

 

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

Hero ($196)

BB ($449)

CO ($879)

BTN ($80.69)

 

Dealt to Hero A:diamond: K:spade: A:spade: K:diamond: <<<---- Yes, ni ser rätt

CO raises to $7, BTN calls $7, Hero raises to $30, fold, CO calls $23, BTN raises to $80.69 (AI), Hero raises to $196 (AI), fold

 

FLOP ($193) 9:diamond: 6:heart: 3:heart:

 

TURN ($193) 9:diamond: 6:heart: 3:heart: 5:club:

 

RIVER ($193) 9:diamond: 6:heart: 3:heart: 5:club: 6:spade:

 

BTN shows 6:club: 5:spade: 6:diamond: T:club: <<<--- Good ól 66xx foldar man obv inte utan vidare

(Pre 32%, Flop 77.9%, Turn 90.0%)

 

Hero shows A:diamond: K:spade: A:spade: K:diamond:

(Pre 68%, Flop 22.1%, Turn 10.0%)

 

BTN wins $190

 

 

Spelar bra iaf så det är lungt, inget laggande eller sånt skit.

Lunch nu, återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort intresse denna gång, fullsatt.

Hör av er om ni vill vara på reservlistan.

 

Deltagare:

 

1. Mr_Tight

2. Tomtetomte

3. Ludvvig

4. Simonlöfberg

5. Jake

6. Sammy2Cheeks

7. Antisk

8. Rickard

9. Snusarn (?)

 

Pax för en av de bekväma köksstolarna! Förra gången fick jag sitta på en pall bara för att jag inte kom loss från jobbet i tid. Man borde inte bestraffas för att man betalar skatt.

 

Och sen så kan vi väl redan nu komma överens om att jag har en jävligt tajt image, så slipper jag sitta och folda i två timmar i början av kvällen för att alla (särskilt de som är nya bekantskaper) ska fatta det. Lägg er bara när jag betar så blir allt bra.

 

Tack på förhand och väl mött.

 

ps. inget sånt där, evahetere, texas, va? Omaha och ananas får räcka imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detsamma, var en höjdare!

 

 

 

 

Det får stå som dagens visdomsord, seriöst alltså, ska jobba hårdare på att kliva snabbare.

 

 

 

*****

 

Vet att jag sagt att jag inte ska whina men denna är lite "special", finns det ingen lag mot att en hand som är ungefär lika trolig som en hole in one inte får förlora AI pre hu?

 

 

 

 

 

Spelar bra iaf så det är lungt, inget laggande eller sånt skit.

Lunch nu, återkommer

 

Han måste haft good feeling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTN shows 6 5 6 T <<<--- Good ól 66xx foldar man obv inte utan vidare

(Pre 32%, Flop 77.9%, Turn 90.0%)

 

Vadå folda? :shock: -Jag har ju PP och stegdrag OCHfärgdrag. Mig lurar du inte med ditt aggresiva spel ;-).

 

Tiltkontroll, tiltkontroll. Bara tack fi i chatten för han utomordentligt fina spel och sen jubla och få in det fler gånger vs honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pax för en av de bekväma köksstolarna!

 

....

 

Och sen så kan vi väl redan nu komma överens om att jag har en jävligt tajt image.

 

....

 

Omaha och ananas får räcka imo.

 

First come, first served.

 

Ingen förtur baserad på skattepliktig inkomst. Du har redan nog med förmåner som förvärvarbetare (t.ex: variansfri regelbunden inkomst, pension, gott samvete pga egen samhällsnytta, hög social status, gratis selecta-kaffe, tillgång till fritt kontormaterial, spännande kick-offer, pendling, bokslutsarbete, danska kollegor).

 

 

Ska berätta för alla att du är tight och ska även jobba på att banna 2-kortspoker. Oavsett vilket lär det inte bli valt så ofta mtp deltaglistan.

 

Han måste haft good feeling

 

Vadå folda? :shock: -Jag har ju PP och stegdrag OCHfärgdrag. Mig lurar du inte med ditt aggresiva spel ;-).

 

Tiltkontroll, tiltkontroll. Bara tack fi i chatten för han utomordentligt fina spel och sen jubla och få in det fler gånger vs honom.

 

 

 

Precis, klart han inte viker den, vad tänker jag egentligen

 

;)

 

 

****

 

 

 

Räknande f.ö. just på sannolikheten att plocka upp AAKKds eftersom jag inte trodde mig sett den ofta trots några miljoner händer spelade.

 

 

Rätta mig om jag tänkt fel:

 

8/52*7/51*2/50*1/49 = 112 / 6 497 400 = 1 / 58 012

 

 

...hm, vafan, trodde det skulle vara bra mycket mer osannolikt. Kan inte minnas att jag sett den mer än 4-5 ggr men lär minnas helt fel då.

Borde alltså sett den 40-50 ggr iaf.

 

 

****

 

 

Har varit och scoutat ev. pokerkontor idag och hittade nu en central lokal som borde funka. Tyvärr är det oklart om den blir ledig eller inte men om den blir det så är iaf jag game. Central och fräsch.

 

****

 

Spel nu, återkommer, ska vara nittig post och tight pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns (52*51*50*49)/24=270725 unika starthänder i Omaha (dvs om man räknar AhKhAsKs och AhAsKhKs osv som samma hand).

 

Det finns 6 stycken möjliga unika AAKKds - :h::s:, :h::d:, :h::c:, :s::d:, :s::c:, :d::c: .

 

270725/6=45120,833

 

Kan du samtidigt räkna ut hur stor sannolikhet det är att få exakt samma starthand i Texas två ggr på rad? Med exakt menar jag att jag vänder upp :8s: och :3h: i samma ordning två ggr på raken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort intresse denna gång, fullsatt.

Hör av er om ni vill vara på reservlistan.

 

Deltagare:

 

1. Mr_Tight

2. Tomtetomte

3. Ludvvig

4. Simonlöfberg

5. Jake

6. Sammy2Cheeks

7. Antisk

8. Rickard

9. Snusarn (?)

 

Synd eller som det är nu fullsatt kanske tur att man har 27 mil enkel resa så man inte behöver dreggla och fundera mer över erbjudandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du samtidigt räkna ut hur stor sannolikhet det är att få exakt samma starthand i Texas två ggr på rad? Med exakt menar jag att jag vänder upp :8s: och :3h: i samma ordning två ggr på raken.

 

Samtidigt blir det jävligt svårt att göra, eftersom min förra uträkning gjordes för nån timme sedan.

 

Om du vill ha korten i samma ordning så finns det 52*51=2652 händer i texas. Om det inte spelar någon roll vilken hand du får så är sannolikheten att du får den hand du fick föregående hand alltså 1 på 2652. Om du måste ha :8s::3h: så är sannolikheten 1 på 2652*2652=7033104 att du viker upp den två gånger i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt blir det jävligt svårt att göra, eftersom min förra uträkning gjordes för nån timme sedan.

 

Om du vill ha korten i samma ordning så finns det 52*51=2652 händer i texas. Om det inte spelar någon roll vilken hand du får så är sannolikheten att du får den hand du fick föregående hand alltså 1 på 2652. Om du måste ha :8s::3h: så är sannolikheten 1 på 2652*2652=7033104 att du viker upp den två gånger i rad.

 

Lol och wtf? 1 på 7M alltså? Sick!

Blev misdeal i måndags, jag tittade ner på :8s::3h: både på misdealen och handen exakt efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol och wtf? 1 på 7M alltså? Sick!

Blev misdeal i måndags, jag tittade ner på :8s::3h: både på misdealen och handen exakt efter...

samma sannolikhet att du får :8s::3h: innan missdealen och sen :Kc::9c: men det är sällan man lägger märke till det. men som grapparna säger så var det troligen inte så att du innan handen tänkte att nu får jag nog kika på 8s3h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbar diskussion som verkar tagit fart här under tiden man kämpat mot tilten.

 

Såg att jag blev rättad avseende sannolikhetsläran. Tackar för detta och utlyser nästa utmaning till valfri tomte (eller pingvin). Vad är min tankevurpa? Ser inte hålet i beräkningen såhär i tiltdimman.

 

 

*****

 

 

Anyway, har ju sagt att jag ska ligga lågt med att posta beats och har så gjort en längre period.......men...... skiter dock i detta nu eftersom inget annat verkar hjälpa mot motriggen.

 

Dumpar därför ut ett limited edition av std omaha cp-händer i ett desperat försök att hitta anti-jinxen (jag vet, finns inget som heter jinx, motrigg etc. etc. men skit i att skriva det till mig, låt mig hållas i min idioti denna gång):

 

 

Notera att jag är duktig och delvis gått ner i stakes för att få ner variansen lite:

 

 

Std #1 - varje dag i år 10 av dessa:

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $1(BB) Replayer

SB ($33.46)

BB ($226)

Hero ($124)

UTG+1 ($267)

CO ($141)

BTN ($100)

 

Dealt to Hero A:club: 6:heart: A:diamond: J:heart:

 

Hero raises to $3.50, fold, CO raises to $7, fold, fold, fold, Hero raises to $22.50, CO calls $15.50

 

FLOP ($46.50) 5:spade: T:diamond: 2:heart:

 

Hero bets $39, CO raises to $119 (AI), Hero calls $62.61 (AI)

 

TURN ($249) 5:spade: T:diamond: 2:heart: 8:club:

 

RIVER ($249) 5:spade: T:diamond: 2:heart: 8:club: K:club:

 

Hero shows A:club: 6:heart: A:diamond: J:heart:

(Pre 72%, Flop 72.3%, Turn 82.5%)

 

CO shows 5:heart: K:spade: 9:heart: K:diamond:

(Pre 28%, Flop 27.7%, Turn 17.5%)

 

CO wins $246

 

 

 

Std #2: Yes, every day senaste månaden

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $1(BB) Replayer

SB ($125)

BB ($101)

UTG ($199)

Hero ($87.50)

BTN ($358)

 

Dealt to Hero A:heart: 8:heart: 7:spade: 6:club:

 

fold, Hero calls $1, fold, fold, BB raises to $3.50, Hero calls $2.50

 

FLOP ($7.50) 7:diamond: A:spade: 8:club:

 

BB bets $5, Hero raises to $22.50, BB raises to $75, Hero raises to $84 (AI), BB calls $9

 

TURN ($175) 7:diamond: A:spade: 8:club: Q:heart:

 

RIVER ($175) 7:diamond: A:spade: 8:club: Q:heart: T:heart:

 

Hero shows A:heart: 8:heart: 7:spade: 6:club:

(Pre 46%, Flop 75.4%, Turn 85.0%)

 

BB shows 8:diamond: Q:spade: 9:diamond: J:spade:

(Pre 54%, Flop 24.6%, Turn 15.0%)

 

BB wins $172

 

 

#3- Syna flopp med ANY 4 så får du en garanterat härlig set-up:

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $1(BB) Replayer

SB ($32.64)

BB ($200)

Hero ($91)

UTG+1 ($267)

CO ($264)

BTN ($131)

 

Dealt to Hero 2:club: A:heart: A:diamond: 9:club:

 

Hero raises to $3, UTG+1 calls $3, fold, fold, fold, fold

 

FLOP ($7.50) K:heart: 9:spade: 3:club:

 

Hero bets $6, UTG+1 calls $6

 

TURN ($19.50) K:heart: 9:spade: 3:club: 2:heart:

 

Hero bets $17, UTG+1 calls $17

 

RIVER ($53.50) K:heart: 9:spade: 3:club: 2:heart: A:club:

 

Hero bets $45, UTG+1 raises to $188, Hero calls $20 (AI)

 

Hero shows 2:club: A:heart: A:diamond: 9:club:

(Pre 56%, Flop 78.3%, Turn 72.5%)

 

UTG+1 shows 6:spade: 7:spade: 4:heart: 5:diamond:

(Pre 44%, Flop 21.7%, Turn 27.5%)

 

UTG+1 wins $180

 

 

..eller kanske dagens största, en flippeliflipp där jag ofta kan bet-folda flopp men troligen inte mot denna FI, ni ser varför.

 

Microgaming, $1.00/2.00 Omaha Cash Games, 5 Players

Hand Converter by Pokerhand.org

 

Board:

UTG: $100

CO: $307.40

Button: $189.50

SB: $326

BB: $69.82

 

Dealt to SB 3:heart: A:diamond: A:heart: 3:diamond:

 

Pre-flop:

UTG checks, CO raises to $9, (1 folds), SB raises to $30, (2 folds), CO calls $22

 

Flop: ($64) Q:club: T:spade: 5:diamond: (2 Players)

SB bets $49.50, CO raises to $214.50, SB raises to $245.50, CO calls $61.90

 

Turn: ($585.90) 7:diamond: (2 Players)

 

River: ($585.90) 6:spade: (2 Players)

 

Results:

CO Showed 6:heart: 8:diamond: Q:diamond: 9:heart:

SB Showed 3:heart: A:diamond: A:heart: 3:diamond:

SB wins $18.60

CO wins $615.80

 

 

TPTK OBV meganuts!

 

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $1(BB) Replayer

Hero ($170)

BB ($84.46)

CO ($301)

BTN ($100)

 

Dealt to Hero Q:heart: A:heart: A:diamond: J:club:

 

fold, BTN raises to $3.50, Hero raises to $11.50, fold, BTN calls $8

 

FLOP ($24) T:diamond: J:diamond: 4:club:

 

Hero checks, BTN bets $24, Hero raises to $96, BTN calls $64.50 (AI)

 

TURN ($201) T:diamond: J:diamond: 4:club: 2:spade:

 

RIVER ($201) T:diamond: J:diamond: 4:club: 2:spade: 5:heart:

 

BTN shows A:spade: J:spade: 2:club: 3:spade:

(Pre 26%, Flop 22.0%, Turn 65.0%)

 

Hero shows Q:heart: A:heart: A:diamond: J:club:

(Pre 74%, Flop 78.0%, Turn 35.0%)

 

BTN wins $198

 

 

Och omaha h/l fortsätter f.ö. gå som tåget:

 

Grabbed by Holdem Manager

Hi-Lo Omaha $2(BB) Replayer

BB ($287)

($200)

UTG ($194)

UTG+1 ($474)

Hero ($184)

MP1 ($79.37)

MP2 ($302)

MP3 ($93.45)

Dealt to ($96.50)

CO ($100)

 

BB posts (SB) $1

 

Dealt to Hero A:heart: A:diamond: 6:spade: 6:diamond:

 

fold, fold, Hero raises to $6, fold, MP2 raises to $21, fold, fold, fold, fold, fold, Hero raises to $66, MP2 raises to $201, Hero calls $118 (AI)

 

FLOP ($371) K:heart: 5:heart: Q:club:

 

TURN ($371) K:heart: 5:heart: Q:club: 9:heart:

 

RIVER ($371) K:heart: 5:heart: Q:club: 9:heart: 4:club:

 

Hero shows A:heart: A:diamond: 6:spade: 6:diamond:

(Pre 58%, Flop 42.1%, Turn 0.0%)

 

MP2 shows 4:heart: 2:spade: Q:heart: A:club:

(Pre 42%, Flop 57.9%, Turn 100.0%)

 

MP2 wins $368

 

 

 

Såja, behövde få ur mig lite.

Fotbollsträning nu och troligen gudomligt spel efteråt, its a promise.

 

Over and out

 

/Mr Tight

 

 

Edit: Såja, och dääääär drog jag ut vattenglaset över tapeten, skrivbordet, datorn och golvet. Snyggt träffa allt på en gång. Gogogo me.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elementärt Tighten, om vi går tillbaka till min uträkning som är mest lik din så ser du att skillnaden är att du inte tagit hänsyn till att om vi får ett ess eller en kung (1/52) och sedan motsvarande ess/kung i samma färg (1/51). Får vi det så är det sex kort (3 ess, 3 kungar), dvs 6/50 och sedan ett sista kort 1/49.

 

Får vi inte motsvarande ess/kung som andra kort (6/51) så är det två respektive ett möjligt kort på de två sista. Addera dessa två sannolikheter och vips så har du rätt sannolikhet

 

8/52*1/51*6/50*1/49 + 8/52*6/51*2/50*1/49 = 1/45121

 

Är defenitivt ingen tomte i alla fall så tror jag tar pingvinfacket

 

edit, att ha lyckats trippelposta får jag nog erkänna mig rätt tomtig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...