Gå till innehåll

Cash me ousside - how bow dah!


Metaddict

Recommended Posts

Kikat in Juggernaut Fitness youtubekanal på din rekommendation, rätt bra om än videos i stil me "how to spot a fake natty" kanske inte har alltför högt informationsvärde! :-) Har du btw kikat in Alan Thrall, tycker hans vids verkar rätt bra av det lilla jag sett.

 

Lyckades btw slippa gå på din rapsoljebulk iom att jag clearade mitt styrkelyftsbet idag med nästan en månad tillgodo! (nsh brag x2 :mrgreen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikat in Juggernaut Fitness youtubekanal på din rekommendation, rätt bra om än videos i stil me "how to spot a fake natty" kanske inte har alltför högt informationsvärde! :-) Har du btw kikat in Alan Thrall, tycker hans vids verkar rätt bra av det lilla jag sett.

 

Lyckades btw slippa gå på din rapsoljebulk iom att jag clearade mitt styrkelyftsbet idag med nästan en månad tillgodo! (nsh brag x2 :mrgreen: )

 

Ärligt talat har jag inte varit inne på kanalen och letat så jag har kanske bara sett det bra om hans periodisering av styrkelyft. Nopes, har jag icke, tack för tipset :)

 

Snyggt! Gratz. Tyckte väl det var något du borde fixa. Hoppas du blev rik på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite löjliga frågor (dumma säkert) om Smithmaskinen kontra fri stång:

 

Anser du det väldigt dåligt att köra bänk i Smithen?

Är Smithen bättre för sne bänk än för rak bänk?

Hur mycket starkare är man i rak bänk kontra sne bänk?

 

Såg att det fanns lite i ämnet på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite löjliga frågor (dumma säkert) om Smithmaskinen kontra fri stång:

 

Anser du det väldigt dåligt att köra bänk i Smithen?

Är Smithen bättre för sne bänk än för rak bänk?

Hur mycket starkare är man i rak bänk kontra sne bänk?

 

Såg att det fanns lite i ämnet på nätet.

 

Inte dumma imo!

 

1. Dåligt kanske är att ta i, men det är ingen höjdare till rörelsebana. Hammer Strength gör flertalet episkt sköna maskiner för bröstpress däremot. Totalt överlägsna bänkpress för BRÖSTmuskulaturen för mig personligen. Dessutom får jag väldigt ont i ena axeln av bänkpress så jag erkänner utan omsvep att jag inte bänkar :roll: Min street cred är väldigt låg, jag vet.

 

2. Om smith - ja, mycket hellre lutande än plan press IMHO.

 

3. Hur långt är ett snöre? ;) Kan vara väldigt stor skillnad! Men det skiljer såklart inte bara från person till person utan påverkas även väldigt mycket på hur stor lutningen på bänken är.

 

 

Mina tre favoritövningar för det av bro science såkallade "upper chest":

 

- Hammer Strength incline press. Om man verkligen vill vara fancy kan man variera denna med att köra en arm i taget där man sitter lite snett mot sidan man jobbar med. Dvs kör man höger sida vrider man sig åt höger i sätet vilket gör att man pressar lite mer "inåt" - dvs lägger till ett större mått av horisontaladduktion av humerus som är en av pectoralis majors funktioner.

 

- Lutande hex press (två hantlar ihop, handflatorna mot varandra, "måste" i princip köras strikt). Pressa verkligen hantlarna emot varandra konstant, tänk inte bara rakt upp och ner.

 

- Lutande flies i cable cross (konstant spänning med jämnt motstånd till skillnad från hantelflies där belastningen är som störst i det mest utsatta läget och snudd på noll om man går hela vägen upp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Hex press kan jag lägga in i programmet. Nu blev jag även påmind om att jag saknar cable cross.

Gymmet har inte:

 

Bänkpress ställning ( för farligt på obemannat gym enligt dem)

Benpress ( också livsfarligt antar jag)

Cable cross

Ställning för knäböj

 

Utrymmesskäl också antar jag. Litet gym, det är ofta jag är själv när klockan är efter 22 ( öppet till 23).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Hex press kan jag lägga in i programmet. Nu blev jag även påmind om att jag saknar cable cross.

Gymmet har inte:

 

Bänkpress ställning ( för farligt på obemannat gym enligt dem)

Benpress ( också livsfarligt antar jag)

Cable cross

Ställning för knäböj

 

Utrymmesskäl också antar jag. Litet gym, det är ofta jag är själv när klockan är efter 22 ( öppet till 23).

 

Vilket awesome gym det verkar vara :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger nära

Det är aldrig kö till nåt

Om man inte vill åka till nåt gym 21.30

Är det tyvärr det enda gymmet jag kan träna på.

 

I feelz ya. Jag körde på ett dåligt 24/7 länge bara för öppettiderna...nu har jag tänkt tvärtom och valt gymmet som är typ längst bort från mig i hela Halmstad bara för att det är så djävulskt bra :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga angående wobblande knän i knäböj.

Filmade mig själv innan och jag har helt slutat gå inåt med vänsterknät som du påpekade för längesen. Dock så blev det lite gung framåt på sista repetitionen eftersom jag hade en jäkla fart ner och upp. Är det farligt, olämpligt eller bara en bieffekt av att jag hade studs i höften?

Jag var aldrig nära att tappa balansen framåt om det hjälper.

Redigerad av Katt3n
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga angående wobblande knän i knäböj.

Filmade mig själv innan och jag har helt slutat gå inåt med vänsterknät som du påpekade för längesen. Dock så blev det lite gung framåt på sista repetitionen eftersom jag hade en jäkla fart ner och upp. Är det farligt, olämpligt eller bara en bieffekt av att jag hade studs i höften?

Jag var aldrig nära att tappa balansen framåt om det hjälper.

 

Antar att du menar att höfterna skjuts upp lite före överkroppen. Farligt och farligt, det blir mer belastning på ryggen och rekommenderas inte. För mig händer det absolut ibland men då är det minst 90% av gångerna för att jag kör för tungt...

 

Man brukar prata om att tänka "chest up" när det sker. Alltså från bottenläget, tänker man på att pressa upp bröstet samtidigt brukar det hänga med bättre. Jag tycker det funkar rätt bra, men ofta börjar mina knän falla in en aning när jag tänker på det istället för att jag glömmer att tänka på att hålla ute dem då :mrgreen:

 

En enkel lösning på många teknikproblem i böj är att skippa de där sista två repsen man tvingar upp på ren vilja, det är aldrig värt det när tekniken alltid blir mycket sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...