Gå till innehåll

The Well - Cleburne


Cleburne

Recommended Posts

Lite smått och gott som bryr min hjärna angående ditt mönstersamhälle:

 

Om vi tar in invandrare för att arbeta, kan vi vända på resonemanget och exportera medborgare som inte vill arbeta då? ( vilket land som ska ta emot dessa vill jag inte att du frågar)

 

Nej, men vi kan sluta garantera deras försörjning. Vill du inte arbeta, fine, men då kan det bli problematiskt att få tag på mat, boende o.s.v.

 

Vad tycker du är rimliga krav för att få medborgarskap i Sverige?

 

Man ska ha minst en svensk förälder. Så enkelt är det.

 

Tycker du ibland det kan vara bättre med en högre skatt jmf med Den Privata Vägen om det visar sig vara ekonomiskt effektivare? Om ja, vart skulle du dra gränsen?

 

Nej, staten ska enbart ägna sig åt det som individer inte kan klara själva. Om en kollektiv lösning är mer effektiv ska den hanteras på frivillig basis, d.v.s. försäkringskassor och liknande.

 

Staten ska inte lägga sig i familjeangelägenheter är din åsikt, rätta/förtydliga om jag har fel.

Hur mycket ska då mamma och pappa få bestämma över sina barn innan staten/lagen lägger sig i ? ska det finnnas skolplikt ? ska barnarbete vara tillåtet ? aga?

incest ?

 

Skolplikt? Absolut inte. Du ska få hemundervisa dina barn om du vill.

 

Barnarbete? Ja, så länge det inte är fysiskt skadligt för barnet. Jag började själv jobba extra när jag var tretton år.

 

Aga? Ren misshandel, som att hänga barnet från en köttkrok och piska det med en lampsladd, ska vara förbjudet. Att ge ett barn smisk om det välter omkull varenda krukväxt i hemmet bör vara tillåtet.

 

Incest? Nej, eftersom ett barn inte frivilligt kan ha sex. Jag skrev om det tidigare i tråden. Det står lite mer där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 248
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Mycket möjligt att det är roligare att diskutera med honom än Klyka. Har aldrig prövat så jag ska inte uttala mig. Kan dock lova att jag hellre tar det tråkiga i Klyka än Cleburns larv.

 

Människor med den typen av åsikter är för mig bara sorgliga. Total avsaknad av medkänsla och förnuft står inte högt i kurs hos mig i alla fall. Måste också säga att när man kommer in på så här extrema diskussioner har jag väldigt svårt att hålla i sär åsikt och person, med det menar jag att jag skulle aldrig kunna umgås privat med en människa med sådana åsikter. Jag skulle helt enkelt tycka för illa om personen ifråga. Har därför fullt förståelse för klyka om han nu känner hat både för åsikterna och personen. Me 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar om han inte tar i lite extra för att provocera. hursomhelst så är han 1000gånger roligare att diskutera med än ex. Klyka som inte kan acceptera att folk har kontroversiella politiska icke korrekta åsikter ( läs helt "jävla mongo sjuka"). Men visst, han får nog ligga i innan han lyckas övertala mer än en handfull människor om att införa postbirth adoptions.

 

Nja, det är väl så att många hakar upp sig på vissa saker. Ta post-birth aborter t.ex. Även om man tillät det skulle det antagligen bara handla om högst en handfull fall per år. Men det ger upphov till ett ramaskri och precis så fungerar det i samhället i stort. Man hakar upp sig på specialfallen. "Nej, man kan inte sänka skatten. Hur blir det med alla rödhåriga dvärgar som äter tandkräm om man gör det?" När man sätter upp regler för samhället bör man utgå från hur det påverkar samhället i stort, inte från hur det påverkar två individer, och även utgå från att staten faktiskt ska ha en begränsad funktion.

 

Sedan handlar det inte så mycket om att jag vill provocera utan att jag kanske är en aning för dogmatisk och faktiskt accepterar att allt inte kan vara exakt som jag vill ha det. Om jag vill behålla (eller snarare återfå) min frihet så måste jag även försvara idioter som knarkar sönder sina kroppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det är roligare att diskutera med honom än Klyka. Har aldrig prövat så jag ska inte uttala mig. Kan dock lova att jag hellre tar det tråkiga i Klyka än Cleburns larv.

 

Människor med den typen av åsikter är för mig bara sorgliga. Total avsaknad av medkänsla och förnuft står inte högt i kurs hos mig i alla fall. Måste också säga att när man kommer in på så här extrema diskussioner har jag väldigt svårt att hålla i sär åsikt och person, med det menar jag att jag skulle aldrig kunna umgås privat med en människa med sådana åsikter. Jag skulle helt enkelt tycka för illa om personen ifråga. Har därför fullt förståelse för klyka om han nu känner hat både för åsikterna och personen. Me 2.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."

 

Du tycks befinna dig på det andra stadiet för tillfället, eller mellan det första och andra stadiet. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."

 

Du tycks befinna dig på det andra stadiet för tillfället, eller mellan det första och andra stadiet. :mrgreen:

 

Japp, lite weird att personerna som hånar dig inte ens försöker maskera det som en well-fråga utan bara whinar rakt ut.

 

Tränar du kondition eller styrka på något sätt? Hur isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, lite weird att personerna som hånar dig inte ens försöker maskera det som en well-fråga utan bara whinar rakt ut.

 

Tränar du kondition eller styrka på något sätt? Hur isf?

 

Nej, men jag borde göra det. Kroppen är inte direkt i toppskick för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jämförelser med Stalins Sovjet och Nazityskland verkar extrema, men det är ju en direkt följd av indoktrineringen som vi utsätts för. Var tror du skattetrycket var störst, i Sverige 2008 eller i Tyskland 1937? Och visst, samhällen har alltid påverkat barns uppväxt, men samtidigt var ju inte grottmänniskorna tvungna att lämna ifrån sig 50-75 procent av det de "producerade" till andra. Vi lever ju i ett fascistsamhälle i dagsläget, och precis som i Nazityskland så trivs de flesta med det eftersom man känner sig "trygg" (lol).

 

Alla är fullt medvetna om att de betalar skatt, vad skatten går till, vilket statsskick vi har, vilka som bestämmer, m.m.

 

Att försöka likna ett öppet samhälle vid ett stängt kommer aldrig funka, det måste du förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är fullt medvetna om att de betalar skatt, vad skatten går till, vilket statsskick vi har, vilka som bestämmer, m.m.

 

Att försöka likna ett öppet samhälle vid ett stängt kommer aldrig funka, det måste du förstå.

 

Mmm, och hade du anordnat val i Tyskland 1937 så hade nazistpartiet fått en överväldigande majoritet av rösterna. Man hade inte ens behövt valfuska. Folk trodde verkligen att regimen arbetade för folket, precis som många tror i dag. Så har det varit sedan tidernas begynnelse. Bönder på 1600-talet hade självklart röstat för envälde. De enda som motsatte sig det var de som såg sin egen makt urholkas, d.v.s. främst adeln.

 

Som sagt, det är nästan komiskt att man lyckas slå i folk att samhället är uppbyggt för att gynna invånarna. Man har ju inget val när systemet kontrollerar media, skolorna, kyrkorna o.s.v. Vi ser vår låtsasdemokrati som självklar, precis som tidigare generationer har sett den rådande förtrycksformen som självklar. Men ser man längre än näsan räcker inser man att allt är uppbyggt för att hålla oss i schack och suga ut så mycket som möjligt.

 

Man börjar nästan spy när det är systemets offer som är dess ivrigaste försvarare. Ungefär som när slavar bråkar om vem som har den bästa ägaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag ser helst att man inte stoppar något i min mjölk. Jag har för övrigt funderat på att dra ut alla tänder och ersätta dem med fejktänder, titanskruvar och hela köret.

Låter som ett smart alternativ. Åtminstonde för en rik individ. Sammhällsmässigt känns det inte vidare smart. Om man är för en fritt levende.

Att inte de styrande har kommit på det än. :roll:

Fredagen den 29 februari försvarar Kristina Engström, Inst. för odontologi, Umeå universitet, sin avhandling med titeln Fluoride concentration in plaque and saliva and its effects on oral ecology after intake of fluoridated milk. Svensk titel: Koncentration av fluor i saliv och plack samt påverkan på oral ekologi efter intag av fluoriderad mjölk.

Pressmeddelande från

Umeå universitet

 

Undra vad de har i kikaren..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är nästan komiskt att man lyckas slå i folk att samhället är uppbyggt för att gynna invånarna. Man har ju inget val när systemet kontrollerar media, skolorna, kyrkorna o.s.v. Vi ser vår låtsasdemokrati som självklar, precis som tidigare generationer har sett den rådande förtrycksformen som självklar.

 

Vad är alternativet till att ha ett samhälle? Den starkes rätt? Att var och en är för sig?

 

Det du kallar för låtsasdemokrati är väl demokrati? För demokrati i dess verkliga mening måste väl ändå anses som en utopi att kunna uppnå? All form av styrelseskick har ju sina brister och fel.

 

Fördelen med demokrati är ju ändå att man som invidid har en större möjlighet att påverka än tex i en diktatur.

 

Men är inte demokrati ändå massans förtryck av de få i en viss mening?

 

Sen så är ju samhället är vad dess invånare gör det till.

Jag har för mig att Robert Nozick beskrev det rätt fint kring det här med samhället. Jag kanske missförstod allt (var massor av år sedan jag läste), men jag har för mig att han visade att om man har ett tillstånd där samhället går ut på att den starke har rätt, så kommer det ändå att gå mot att grupper går samman, så att de som var svaga var för sig blir starka och på så sätt blir den starkaste och formar samhället.

 

Jag tror vi måste acceptera att vi till viss mån är styrda. För det är ju omöjligt att ställa sig utanför samhället. En person som vill göra det måste ju köpa så pass stor mark att den klarar sig där. För att ens åka på vägar som andra betalat via skattepengar kan man ju inte göra då...

 

Det är lätt att klanka ner på samhället, men vad är alternativet till det vi har nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invandrare har skyhögt högre arbetsmoral en lata svenskar. Försök att förstå att det är det svenska systemet gjort av svenska sossar som är åt skogen.

 

Jag blir inte riktigt klok på dig. Du blandar en del sunda åsikter med andra som är (enligt mig) väldigt konstiga.

 

Var du har fått att invandrare skulle ha skyhögt högre arbetsmoral än svenskar ifrån är för mig en gåta. När du sen påstår att du baserar det på studieintresse blir det ännu mer obegripligt. Det får mig att undra vilken bubbla du lever i?

 

Däremot så håller jag med dig om att det svenska systemet, vad gäller invandring, inte är bra (milt sagt).

 

 

ps. ursäkta att jag inkräktar i din brunn, cleburne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara om du anser att det inte finns lata bidragsutnytjande invandrare och hårt arbetande svenskar,och om detta då finns dokumenterat någonstans.:-)

 

Jo, det finns så klart hårt arbetande svenskar och lata bidragsutnyttjande invandrare. Din fråga är ypperligt irriterande eftersom den är befogad, och för att jag i princip skjuter från höften, men gör den här jämförelsen. Anta att du har växt upp i ett land där du inte får någonting gratis. För att nå något tvingas du själv kämpa och arbeta för det. Jämför sedan med att växa upp i ett land där du i jämförelse får fantastiskt mycket serverat på ett fat utan att röra ett finger. Vem borde vara mest van att arbeta? Inget bevis som sagt...

 

Dra det hela sedan vidare. Anta att du som utlänning plötsligt får saker serverade på ett fat. Är det verkligen konstigt att en del tar emot? Det som förvånar mig, är snarare att man lyckas undvika att förvänta sig något sådant. Än mindre förståelse har jag för de som stör sig på det. Känns lika meningsfullt som att störa sig på att det är mörkt på natten och ljust på dagen.

 

För att riktigt ventilera, stör jag mig mest på typiska sossar+väljare. Först bygger man upp ett vansinnigt system. Visst, alla kan och gör misstag, men står man för vad man gör? Absolut inte! Istället för att rakryggad rätta till brister och fel, skyller man ifrån sig, och givetvis skyller man på den som ligger ner. Man skyller på inflyttade människor. En grupp som har noll och nada med systemets uppbyggnad att göra, och i princip bara följer de regler som är satta.

Det är så svagt att man mår illa. Fullständigt ryggradslöst enligt mig.

 

EDIT: till Snabelguy också, samt ursäkt till Cleburne för OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns så klart hårt arbetande svenskar och lata bidragsutnyttjande invandrare. Din fråga är ypperligt irriterande eftersom den är befogad, och för att jag i princip skjuter från höften, men gör den här jämförelsen. Anta att du har växt upp i ett land där du inte får någonting gratis. För att nå något tvingas du själv kämpa och arbeta för det. Jämför sedan med att växa upp i ett land där du i jämförelse får fantastiskt mycket serverat på ett fat utan att röra ett finger. Vem borde vara mest van att arbeta? Inget bevis som sagt...

 

Dra det hela sedan vidare. Anta att du som utlänning plötsligt får saker serverade på ett fat. Är det verkligen konstigt att en del tar emot? Det som förvånar mig, är snarare att man lyckas undvika att förvänta sig något sådant. Än mindre förståelse har jag för de som stör sig på det. Känns lika meningsfullt som att störa sig på att det är mörkt på natten och ljust på dagen.

 

För att riktigt ventilera, stör jag mig mest på typiska sossar+väljare. Först bygger man upp ett vansinnigt system. Visst, alla kan och gör misstag, men står man för vad man gör? Absolut inte! Istället för att rakryggad rätta till brister och fel, skyller man ifrån sig, och givetvis skyller man på den som ligger ner. Man skyller på inflyttade människor. En grupp som har noll och nada med systemets uppbyggnad att göra, och i princip bara följer de regler som är satta.

Det är så svagt att man mår illa. Fullständigt ryggradslöst enligt mig.

 

EDIT: till Snabelguy också, samt ursäkt till Cleburne för OT.

 

Vi har uppenbart en hel del olika uppfattningar om saker och ting. En fråga bara: Har du bott länge i Schweiz?

 

 

ps. Drar inte den här frågan längre här och nu. Tycker det är synd att förstöra cleburnes well med OT. En annan gång i en annan tråd kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cleburnes sjuka åsikter (ja dom flesta är sjuka och att han redogör för dom sakligt och står för sina åsikter anonymt förändrar inte att dom är sjuka. Hitler var också saklig och stod för sina åsikter) står en BRA bit till höger om moderaterna på den svenska partiskalan. Dom partier som finns där får mellan 0,0001 och 1,5% av rösterna i det svenska valet. Även det sker anonymt som du kanske känner till? Så jag kan glädja mig själv och övriga normala människor på det här forumet att "väldigt många" inte håller med Cleburne utan att jag, liksom gissningsvis alla andra som varit väldigt kritiska mot hans patetiska inlägg, tröttnat på att kommentera och peka på det sjuka i det han säger och tycker.

 

Jag var nära att ignorera även denna gång men tänkte göra åtminstone en insats så att folk fattar att alla 25.000 forumiter som inte skriver i denna tråd inte nödvändigtvis håller med Cleburne.

 

Tack för att du försöker hjälpa mig att förstå att jag blivit duperad av Cleburne. Tack för att du upplyser mig om vad jag borde tycka. Hyvens.

 

Om du verkligen tycker Cleburnes åsikter är så avskyvärda så borde du rimligtvis argumentera mot dem, så inte någon stackars okunnig peasant går på all dynga han skriver :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du försöker hjälpa mig att förstå att jag blivit duperad av Cleburne. Tack för att du upplyser mig om vad jag borde tycka. Hyvens.

 

Om du verkligen tycker Cleburnes åsikter är så avskyvärda så borde du rimligtvis argumentera mot dem, så inte någon stackars okunnig peasant går på all dynga han skriver :(

 

Varsågod

 

 

Du missade andra raden.

 

Inte för att jag tror att du kan argumentera för din sak på något vettigt sätt. Men det hade vart kul om jag motbevisats.

 

Personer med väldigt starka åsikter om saker och ting utan kapacitet eller kunskap att argumentera för dem är rakt igenom patetiska. Öppna upp dina sinnen istället. Det mest intressanta som finns är att lyssna och tala med människor av en annan åsikt än sin egen. Vem vet du kanske lär dig något, eller hemska tanke, kanske ändrar åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personer med väldigt starka åsikter om saker och ting utan kapacitet eller kunskap att argumentera för dem är rakt igenom patetiska.

Hmmm, de personer som passar in på denna beskrivning brukar vara.

a) Miljö-/djurrättsaktivister

b) Politiska extremister (t.ex. nasister/kommunister men även "vanliga" partimedlemmar)

c) Veganer/jägare

d) Medlemmar i annan "extrem" organisation, typ AFA, Reclaim the streets, ATTAC

e) Delar av geografisk grupp (Samer, Djursholmare, Botkyrkabor, Skåningar, o.s.v.)

f) Religiösa (oavsett religion)

g) Militärer/poliser

 

Det gemensamma för folk med extrema åsikter som inte kan argumentera för dem är att de blivit "lärda" sina åsikter i en stark grupp/organisation. Då får de sig serverat färdiga åsikter och argument men har sällan någon kunskap om effekterna/konsekvenserna. Sen kan det vara fackligt, politiskt, geografiskt eller något annat som grupperar dem men de är ALLTID grupperade på något sätt.

 

En grupp ger trygghet men man riskerar alltid att färgas för mycket av gruppens åsikter och därmed tappa sin egen identitet.

 

Cleburne uppfattar jag tillhöra undantagen som har extrema åsikter och argumenterar tämligen väl för dem. Jag håller dock inte med honom i de flesta åsikterna och vi har tagit delar av det via PM.

 

BTW, ett par frågor ner i brunnen till dig Cleburne.

 

  1. Vilka 10 personer står dig närmast, efter dig själv naturligtvis?
  2. Kan du acceptera att dessa personer får bättre hjälp/lön/bemötande på bekostnad av andra? Om ja så förstår du nog följdfrågan...
  3. När grät du senast över något som hände en medmänniska som inte tillhör dina närmaste alt. har det hänt?
  4. Har du gråtit av glädje och i vilken situation?
  5. Är du djurvän (inte aktivist, men gillar du djur i allmänhet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är fullt medvetna om att de betalar skatt, vad skatten går till, vilket statsskick vi har, vilka som bestämmer, m.m.

 

Nej, de flesta som har arbete har ingen aning om hur mkt de betalar i skatt. De tror att de bara betalar löneskatt och har ingen aning om vad sociala avgifter är för något och är troligen rätt omedvetna vad moms är också.

 

Gällande vilka som bestämme så gjordes ju en undersökning efter valet 2006 där majoriteten antingen inte visste vilka som styrde landet eller trodde att det fortfarande var en vänsterregim.

 

Generellt så har troligtvis de flesta rätt dålig koll på det du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de flesta som har arbete har ingen aning om hur mkt de betalar i skatt. De tror att de bara betalar löneskatt och har ingen aning om vad sociala avgifter är för något och är troligen rätt omedvetna vad moms är också.

 

Gällande vilka som bestämme så gjordes ju en undersökning efter valet 2006 där majoriteten antingen inte visste vilka som styrde landet eller trodde att det fortfarande var en vänsterregim.

 

Generellt så har troligtvis de flesta rätt dålig koll på det du nämner.

 

Håller definitivt med om detta. Finns ett citat som lyder något i stil med "Starkaste argumentet mot demokrati är att prata med 5 slumpvalda väljare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller definitivt med om detta. Finns ett citat som lyder något i stil med "Starkaste argumentet mot demokrati är att prata med 5 slumpvalda röstare"

 

Misstänker att citatet du letar efter lyder "Det starkaste argumentet mot demokrati är ett fem minuters samtal med den genomsnittlige väljaren"

Winston Churchill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller definitivt med om detta. Finns ett citat som lyder något i stil med "Starkaste argumentet mot demokrati är att prata med 5 slumpvalda röstare"

 

Hehe, kan också hålla med, men ju bättre demokratin är destu mer anledning att bry sig, delta, och sätta sin in i saker också. I dagens svenska låtsas-demokrati är chansen att just din röst gör en skillnad = 0. Alla människor som är det minsta resultat-inriktade kan med lätthet hitta en mer givande syselsättning än att gå och rösta. Ändra på det! Inför demokrati, och det blir nog bättre resultat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...