Gå till innehåll

Hur rasismen smyger sig på oss


Klyka

Recommended Posts

Denna jävla rasismdebatt. Blirså trött. Man får absolut inte på något sätt vara realist angående invandrares kriminalitet, eller tro på en restriktiv invandringspolitik utan att bli kallad för nasse rasse eller dylikt.

 

Störtlöjligt.

 

Såg nån siffra att vi förökade oss med 10,000 på ett år men att det invandrade typ 100,000. Krävs inget geni för att inse att det inte kommer vara särsklit svenskt här om ett par år. Vissa kanske det tycker är bra, det gör inte jag.

 

Och vad spelar det för roll varför invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken för? Dom ÄR överrepresenterade. punkt. Dvs möter du en invandrare och en svensk är det större chans att invandraren är kriminell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 389
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det slog mig just att genom att starta en sån här tråd så springer ju faktiskt du oavsiktligt rasisternas ärenden*.

 

Men sluta nu.

 

Starkt av Klyka att starta den här tråden.

 

Man kan inte lösa problem om man inte först förstår dem. Kan man inte ens få prata om saker vid dess rätta namn, kan man lika gärna ge upp. Just temat invandrare är dessutom jätteviktigt, eftersom det knappast blir mindre av det i framtiden.

 

Själv är jag invandrare i Schweiz och det finns fler här i Schweiz än i övriga Europa. Trots det, skrivs sanningar i tidningar utan blygsel. Typ en Alban körde 270 km/h på 50-väg. En schweizare dödade sin fru osv. Man försökte senast skapa en stämning (ala Sverige) av politisk korrekthet i tidningarna före valet. Det gjorde (enligt mig) att det mest "rasistiska" partiet SVP fick en jordskreds-seger. Jag tror att fler än jag irriterar sig på påtvingade åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sluta nu.

 

Starkt av Klyka att starta den här tråden.

 

Man kan inte lösa problem om man inte först förstår dem. Kan man inte ens få prata om saker vid dess rätta namn, kan man lika gärna ge upp. Just temat invandrare är dessutom jätteviktigt, eftersom det knappast blir mindre av det i framtiden.

 

Själv är jag invandrare i Schweiz och det finns fler här i Schweiz än i övriga Europa. Trots det, skrivs sanningar i tidningar utan blygsel. Typ en Alban körde 270 km/h på 50-väg. En schweizare dödade sin fru osv. Man försökte senast skapa en stämning (ala Sverige) av politisk korrekthet i tidningarna före valet. Det gjorde (enligt mig) att det mest "rasistiska" partiet SVP fick en jordskreds-seger. Jag tror att fler än jag irriterar sig på påtvingade åsikter.

 

Hmm, hittills har Klyka bannat en användare och delat ut en infraction till en annan bara i den här tråden. Är det "starkt gjort" att starta en diskussion och sedan censurera personer som kommer med invändningar när OP postar en massa gallimatias?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är snabbt skrivet med säkert massa stavfel, ursäktar mig i förhand. Har mkt på jobbet. Men jag vill ändå lägga in några funderingar. Detta är def. ett ämne som berör. Inte bara mig utan många.

 

Innan jag skriver en massa tankar så... vill jag ta upp en sak.

En sak som är ganska viktig för hela debatten är detta: Är Detta en Debatt? Får ALLA (inte bara mods) skriva sina åsikter (givetvis inom Svea Rikes Lag) utan att riskera få ban eller infraction?

 

Till Klyka: Är du fördomsfri? Generaliserar du? Eller generaliserar du inte? Om väl underbyggda argument läggs fram i den här tråden, kanske något helt revolutionerande (ossannolikt) är du då beredd att ändra din ståndpunkt?

Har du en fast och orubblig ståndpunkt om hur saker och ting ser ut kring den här frågan, då känns det lite onödigt att framföra sina åsikter till dig.

 

Som någon sa känns det som att det du säger är Sanningen, att du är någon slags despot här och alla vi som ej håller med eller ifrågasätter dina teorier är debila. Om nu fallet Inte är så kan det bli en intressant debatt. Svara gärna på mina frågor.

 

Okej, snabba tankegångar.

 

Det här med att bli kallad för rasist är ganska intressant. När är man rasist eg.? Min bästa vän är Palestinier och invandrare. Min arbetskollega som jag hänger med i princip hela tiden är Iranier. Jag dejtade tidigare en tjej från Finland som invandrat till Sverige. Och angående generaliseringar så tycker jag finska tjejer är ganska fula, hon var inte det.

 

Om jag tycker att vi verkligen borde göra något åt invandringen till Sverige är jag då rasist? Om jag tycker att vår invandringspolitik är inhuman mot de människor vi försöker hjälpa är jag då mindre rasistisk?

 

Varför har så många personer i Sverige en sådan stark förutfattning mot invandrare? Varför är det så många som är så starkt kritiska till vår invandringspolitik? Är det för att vi alla är ointelligenta och förda bakom ljuset? Är vi för dåliga på att betrakta vad som skrivs och syns objektivt? Kollar vi på Efterlyst och får obefogade förmodar? Eller har folk bildat sig en uppfattning genom egna upplevelser?

 

Det jag tycker är absolut mest intressant är att alla de personer jag träffar med utländsk bakgrund är de som visar sig vara mest främlingsfientliga. De tycker att invandringen till Sverige är helt sjuk och ofta har de helt absurda fördomar om olika etniciteter.

 

Att kriminalitet är starkt sammankopplat med en låg social status är ganska självklart. Knappt värt att nämna. Eller kanske visst värt att nämna, någon kanske inte klarar av att dra den paralellen. Så fungerar det iaf alla länder.

 

Jag vet inte hur man löser det här problemet. Men hur man inte löser problemet är att sätta på sig skygglappar och inte ens erkänna att det är ett problem. Det ÄR ett problem och det kommer bara bli värre om vi inte börjar ta itu med det. Ett första steg är att börja disskutera det.

 

En klassiker:

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem"

/Evelyn Beatrice Hall

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på ration svenskar/invandrare när ni diskuterar brott. Skillnaden mellan män/kvinnor är ju mycket högre.

 

! Märkligt att ingen tar i denna debatt. Här kan vi snacka överrepresentation!

 

Jag förstår dessutom inte varför inte någon av de som tänker sig en kulturell förklaring till brottslighet försöker sprida den svenska kulturen till andra länder, alltså i rent brottspreventivt syfte? Det måste ju ses som smått revolutionerande att vår kultur faktiskt skyddar mot brottslighet (för jag antar att ingen i tråden vill hävda att skillnaden har sin förklaring på dna-nivå).

 

Kategorin etnicitet kan i bästa fall användas som en beskrivande variabel, men den har inget förklarande värde i sig - hur mycket Mauricio Rojas med flera än vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol, ja?? Lyssna på dig själv ffs.

 

Jag blir otroligt frustrerad på sånna där inlägg. Felaktigt skitsnack som inte gör nån smartare, snarare motsatsen. Kan man inte börja ge sånt varningar istället.

 

Jag läser hellre välskrivet rasistiskt/nasistiskt propaganda istället för sån där skit.

 

Varför är det ok att vara dum men inte rasist? Diskriminering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

! Märkligt att ingen tar i denna debatt. Här kan vi snacka överrepresentation!

 

Jag förstår dessutom inte varför inte någon av de som tänker sig en kulturell förklaring till brottslighet försöker sprida den svenska kulturen till andra länder, alltså i rent brottspreventivt syfte? Det måste ju ses som smått revolutionerande att vår kultur faktiskt skyddar mot brottslighet (för jag antar att ingen i tråden vill hävda att skillnaden har sin förklaring på dna-nivå).

 

Kategorin etnicitet kan i bästa fall användas som en beskrivande variabel, men den har inget förklarande värde i sig - hur mycket Mauricio Rojas med flera än vill.

 

Kanske för att det inte angår oss. Om Saudiarabien vill ha Sharia-lagar så är det deras ensak, att göra som USA gör nu och försöka sprida demokrati med vapenmakt är så enfaldigt att jag knappt finner ord för det. Alla som tror att man kan införa shake'n'bake-demokrati i Irak eller andra länder får ställa sig i skamvrån. Visst kan man föregå med "gott" exempel, men det är upp till andra länder om de vill ta till sig saker, precis som det är upp till oss om vi vill ta till oss Sharia-lagar (nej tack).

 

Att det finns skillnader mellan olika kulturer är en självklarhet som vänsterpuckon med robottänk vägrar erkänna. I Kurdistan har banditverksamhet och kidnappning mot lösensumma varit hedervärt och i det närmaste varit ett yrke. När man då tar hit folk och säger "Nej då, ni ska inte behöva anpassa er. Det är vi som ska respektera er kultur" kan man lika gärna lägga sig på marken med rumpan i vädret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan kom det ut en rapport (som dock snabbt tystades ner) där det konstaterades att av alla intagna var 81% av utländsk härkomst.

Det beror på att det är en mycket missvisande rapport MikeTime, vilket även brukar förklaras.

Det beror på att Kumla är ett fängelse för långtidsdömda, alltså de som begått värst brott enligt lagen. Dessa brott begås nästan ENBART av kriminella organisationer och ALLA kriminella organisationer rekryterar folk utomlands för att begå brott i Sverige, så är det i alla länder och har egentligen ingenting med "invandring" att göra utan snarare att det är "yrkesbrottslingar" som migrerar, och dessa "yrkesbrottslingar" (vilka kommer främst från Ryssland och balkan) är en EXTREMT liten del av alla migranter som kommer till Sverige.

 

 

 

Som redan har påvisats (av LoudMouth) är socioekonomiskt tjafs mer eller mindre rent påhitt och även om det hade stämt så är det ingen ursäkt. "Jag rånade honom eftersom mina föräldrar inte ville/kunde köpa en frän guldklocka till mig" FTW?

Klyftigt att avvisa något som redan är bevisat genom hundratals studier och rapporter genom att hänvisa till LoudMouth. Folk som lever ett olyckosamt liv töjer på moralen och etiken för att kunna överleva och tillfredsställa sina egoistiska krav, sådan är människan och det har absolut ingenting med vare religion, ras eller någoting annat.

Både lagen och religionen tar hänsyn till de sociala situationerna, en person i en dålig social sitaution kan få lägre straff för sitt brott och i toran och koranen så står det att det är ett värre brott för än rik person att stjäla än för en fattig person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infekterat ämne, både här och i samhället i stort. Tycker det blir frustrerande att diskutera med flera personer samtidigt därför att vi/ni inte är överens om vilka premisser som gäller. Blir lätt att någons viktiga påstående glöms bort därför att någon annan bestämmer sig för att i sitt svar fokusera på ngt tvetydigt uttryck eller obekräftad fakta.

 

Vad jag kan tycka är att de mest ignoranta av er här borde överväga vikten av saker lite. Om vi antar att det sänker vår välfärd här med en liten del av att ta in många invandrade, kanske det ändå är värt det därför att vi ger många människor chansen att undvika alla möjliga hemskheter och få ett bra liv här?

 

Trevligt påläst citering för övrigt Tottyville.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nån siffra att vi förökade oss med 10,000 på ett år men att det invandrade typ 100,000. Krävs inget geni för att inse att det inte kommer vara särsklit svenskt här om ett par år. Vissa kanske det tycker är bra, det gör inte jag.

 

Där gav du just omedvetet den största anledningen till att det MÅSTE finnas invandring till Sverige framöver..

 

Hur känns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyftigt att avvisa något som redan är bevisat genom hundratals studier och rapporter genom att hänvisa till LoudMouth. Folk som lever ett olyckosamt liv töjer på moralen och etiken för att kunna överleva och tillfredsställa sina egoistiska krav, sådan är människan och det har absolut ingenting med vare religion, ras eller någoting annat.

Både lagen och religionen tar hänsyn till de sociala situationerna, en person i en dålig social sitaution kan få lägre straff för sitt brott och i toran och koranen så står det att det är ett värre brott för än rik person att stjäla än för en fattig person.

 

Mmm, men du kan ju prova att läsa resten av mitt inlägg.

 

En person begår ett brott för att skaffa mat till sin familj: Självklart inte bra, men visst finns det förmildrande omständigheter.

 

En person begår ett brott för att kunna köpa en guldkedja och flasha stålar på krogen: Avskum.

 

Att dra upp socioekonomiska argument är ju bara en bortförklaring. Låt individer stå för vad de gör i stället för att ursäkta dem. "Boo-huu, jag fick inte Nike-skor som liten så nu måste du dö"? Nej, nej och åter nej.

 

Jag ärvde ALLA mina kläder från farsan och släktingar fram tills jag var typ femton år, växte upp i en familj utan bil och började jobba extra när jag var tretton år. Att begå rån var ALDRIG något som ens fanns i min tankevärld. Lägg av med bortförklaringarna och låt folk stå för vad de gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir otroligt frustrerad på sånna där inlägg. Felaktigt skitsnack som inte gör nån smartare, snarare motsatsen. Kan man inte börja ge sånt varningar istället.

 

Jag läser hellre välskrivet rasistiskt/nasistiskt propaganda istället för sån där skit.

 

Varför är det ok att vara dum men inte rasist? Diskriminering?

 

Vad är det du blir frustrerad över? Har man negativa fördomar mot någon så är man väl rasistisk, man känner negativt över någon pga av deras ras eller utseende. Menar du att man är dum om man inte är rädd för invandrare eller?

 

Det är ju bara äcklig diskriminering till följd av hur en viss del av samhället (t ex någon av kompisarna, osv) har målat upp invandrare, klart som fan att OM man går runt och är rädd för invandrare (eller det klassiska exemplet där folk inte vågar flyga med araber) så är man fördomsfull och inte jävligt intelligent.

 

Det är som t ex den där kennelklubbägaren som inte ville sälja en hund till en lesbisk person för att ägaren hade hört att lesbiska (transexuella i detta fallet) använde hundar till djurporr. Det är ju exakt samma sak här, om man inte behandlar ALLA folk på samma sätt så är man diskriminerande och det är väl just det som är själva kärnan i rasismen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du blir frustrerad över? Har man negativa fördomar mot någon så är man väl rasistisk, man känner negativt över någon pga av deras ras eller utseende. Menar du att man är dum om man inte är rädd för invandrare eller?

 

Det är ju bara äcklig diskriminering till följd av hur en viss del av samhället (t ex någon av kompisarna, osv) har målat upp invandrare, klart som fan att OM man går runt och är rädd för invandrare (eller det klassiska exemplet där folk inte vågar flyga med araber) så är man fördomsfull och inte jävligt intelligent.

 

Det är som t ex den där kennelklubbägaren som inte ville sälja en hund till en lesbisk person för att ägaren hade hört att lesbiska (transexuella i detta fallet) använde hundar till djurporr. Det är ju exakt samma sak här, om man inte behandlar ALLA folk på samma sätt så är man diskriminerande och det är väl just det som är själva kärnan i rasismen.

 

Bara en fråga. Hur många gånger måste man själv råka illa ut innan man får ha en uppfattning om invandrare och kriminalitet? Du kan gärna få min upplevelse när jag blev nedsparkad och knivhuggen helt utan anledning. Och det var inte enda gången som jag personligen råkat illa ut. Konstigt nog har jag aldrig blivit påhoppad av en svensk (om man inte räknar ett par skolslagsmål som faktiskt gällde något).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att det är en mycket missvisande rapport MikeTime, vilket även brukar förklaras.

Det beror på att Kumla är ett fängelse för långtidsdömda, alltså de som begått värst brott enligt lagen. Dessa brott begås nästan ENBART av kriminella organisationer och ALLA kriminella organisationer rekryterar folk utomlands för att begå brott i Sverige, så är det i alla länder och har egentligen ingenting med "invandring" att göra utan snarare att det är "yrkesbrottslingar" som migrerar, och dessa "yrkesbrottslingar" (vilka kommer främst från Ryssland och balkan) är en EXTREMT liten del av alla migranter som kommer till Sverige.

 

Beror på hur man ser det. Rapporten talade ju bara om hur det var just på anstalten i Kumla och inget annat och det påpekade jag också.

Btw - det var inte ryssar och folk från balkländerna som var överrepresenterade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...