Gå till innehåll

CSN lån, bra eller anus?


Fudge

Recommended Posts

Så här har jag aldrig sett på det "nya" lånet.

 

Själv slutade jag plugga precis i skarven mellan "gamla" och "nya" systemet. Det gamla byggde som nån tidigare sa på att man ska betala tillbaka 4% brutto av ens inkomst, vilket gjorde att man ju ville maxa lånet, eftersom break-even för mig skulle gå nånstans runt 55 år. Då var diskussionen vad som var bäst mellan csn och banklån. tiderna förändras! ;)

 

För min del behövdes dock varenda spänn, det är ju inte snormycket stash från CSN vi pratar om. För min del presterar jag hellre bra på universitetet med studieskulder, än att halvsoffa igenom utan lån med jobb på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är btw beklämmande att man kan få lånet utan att något behov finns. Men givetvis är det svårt att skapa ett vattentätt system.

 

Ok, risk för OT här men: Varför då? Selektiva system (som CSN-lån redan delvis är mtp att man inte får ha för hög inkomst) har stora nackdelar, särskilt ur ett vänsterperspektiv som väl du har. Generella system är mycket lättare att få ett brett stöd för. Dvs, det blir lättare att få med medelklassen på noterna, du kan ha ett högre skatteuttag och därmed ett mer omfördelande system totalt sett. (Jämför de skandinaviska ländernas hyfsat generella välfärdssystem med de selektiva systemen i t.ex. Storbritannien och USA.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, men jag vet inte riktigt vilka jobbiga konsekvenser det fått.

 

Tja, till exempel att allt ska betalas tillbaka i en klumpsumma om du hamna under ett visst belopp. Själv fick jag punga ut med en delbetalning på 12k på sluttampen.

 

Nej, jag säger att din priviligerade bakgrund har väldigt lite relevans för det stora flertalet studenter och blivande studenter.

 

Det har relevans i diskussionen eftersom jag därmed klargör att jag inte vet när den sista ”smällen” kan komma att drabba ngn som har tagit fullt lån under hela sin studietid. Den drabbade mig inom ett år efter avslutade studier. Och hur ”priviligierad” jag än är/var så var de 12k ett tungt kapitel för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, till exempel att allt ska betalas tillbaka i en klumpsumma om du hamna under ett visst belopp. Själv fick jag punga ut med en delbetalning på 12k på sluttampen.

 

Jag kommer inte att låna ngn större summa, finns det risk att jag komemr få betala tillbaka det jag lånat i en klumpsumma inte allt för länge efter terminen?

 

Låter ju inte speciellt bra isf eftersom jag tänkt fortsätta plugga till hösten, och inte vill ta ut halva rullen då för att betala en summa jag lånat för att bygga den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte att låna ngn större summa, finns det risk att jag komemr få betala tillbaka det jag lånat i en klumpsumma inte allt för länge efter terminen?

 

Ja, det finns risk för det. Men om du pluggar vidare och fortsätter att ta lån så är det ju lugnt. Men så fort du får lön från en arbetsgivare (finns säkert ett belopp som går under radarn iofs) så dimper inbetalningskorten ner i brevlådan.

Har du då lånat säg 22k så blir det två inbetalningar a’ 11k med 30 dagars mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns risk för det. Men om du pluggar vidare och fortsätter att ta lån så är det ju lugnt. Men så fort du får lön från en arbetsgivare (finns säkert ett belopp som går under radarn iofs) så dimper inbetalningskorten ner i brevlådan.

Har du då lånat säg 22k så blir det två inbetalningar a’ 11k med 30 dagars mellanrum.

 

Det sätter ju det hela i ett nytt ljus.. Då känns det lite värre! Ngt att fundera på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, har du behov av pengarna så ska du låna. Har du inte behov av dem så ska du inte låna. Det är inte svårare än så.

CSN har justea villkor, för att man anser att det är viktigt att alla ska kuna plugga om de vill. Det kan man såklart utnyttja, men jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja det.

 

Angående utbetalnignar så kommer de ungeför ett halvår efter att du slutar ta studiemedel från CSN, oavsett om du har en inkomst elelr inte. Har du ingen, eller väldigt låg, inkomst kan du ansöka om en nedsättning av årsbeloppet. Som minst kommer du dock att få betala tillbaka runt 600 kronor per månad (i dagsläget).

 

Men som det sagts tidigare, du har bara ett visst antal veckor du kan ta studiemedel, och de är väldigt restiktiva med att ge dispens för fler veckor nu för tiden, så ska du fortsätta plugga en lång utbildning så räkna efter så att de räcker. OCh ha gärna nån termin extra kvar på slutet, om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några felaktigheter på slutet som verkar ha skrämt lite.

 

Tjänar du noll kronor så kan du få nedsättning av månadsbeloppet till 0 kr per månad, inte lägst 600 som någon sa.

 

Lånar du 20 000kr och sedan börjar jobba så riskerar du inte som jennez säger att få två inbetalningskort på 10 000 var. Så kanske det var förut, det har jag ingen aning om (dock tvivlar jag). Det som kan hända är dock att om du tjänar över maxbeloppet samtidigt som du tar lån, alternativt lånar pengar men inte deltar i studierna och därmed inte tar några poäng, kan csn kräva tillbaka sådana summor som Jennez nämner. Det handlar ju då om "bedrägeri" enligt csn, och därför krävs allt på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänar du noll kronor så kan du få nedsättning av månadsbeloppet till 0 kr per månad, inte lägst 600 som någon sa.

 

Det har du ju faktiskt rätt i. Men då krävs som sagt att man inte har någon inkomst överhuvud taget under ett helt kalenderår.

Man kan ju såklart lyckas med det, men det verkar svårt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, har du behov av pengarna så ska du låna. Har du inte behov av dem så ska du inte låna. Det är inte svårare än så.

 

Du har fel. CSN-lånet är, precis som det har framkommit i tråden, så pass förmånligt att man rent ekonomiskt bör ta maxlån så länge man bara kan. Låna pengar till 2-3 % ränta, placera dem i något som ger mer än 2-3 % avkastning, tjäna pengar. Det är inte svårare än så!

 

Sedan är det några som sagt att man ska betala av lånen så fort som möjligt när man är klar med studierna. Ni har fel. Se ovan.

 

Ett exempel: Jag är civilingenjör och har några hundra tusen i lån, som jag har köpt massor av öl för på Kåren. Hur bra investering ölen var kan man diskutera, då får man väga skallebank mot alla trevliga sociala kontakter som uppstått i samband med ölandet. I alla fall; idag har jag några hundra tusen i lån, men jag har också några hundra tusen i aktiedepån. Lånet kostar 2-3 % ränta. Pengarna på aktiedepån gav förra året en avkastning på runt 30 % eller ca 100 tkr. Hade jag betalat av lånet för ett år sedan så hade jag haft noll lån, men också nästan noll på banken. Nu har jag istället 100 tkr mer på banken än vad jag är skyldig CSN. Någon som fortfarande tycker att det hade varit ett bättre alternativ att betala av lånet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det kvittar fullständigt va? Men hoppas du fick en lycklig stund. Själv skulle jag vilja spotta alla paragrafryttare i ansiktet, fy fan vilka tråkiga människor!

 

Du reagerar på en komplimang med ilska? Det måste väl ändå vara Ok, eller i vart fall inte påfallande negativt att ge någon ett par vänliga ord när denne lyckas spika såväl "de" som "dem" i samma mening.

 

Om jag säger att du är vacker... blir du arg och ryter åt mig att utseendet inte spelar någon roll då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du reagerar på en komplimang med ilska? Det måste väl ändå vara Ok, eller i vart fall inte påfallande negativt att ge någon ett par vänliga ord när denne lyckas spika såväl "de" som "dem" i samma mening.

 

Om jag säger att du är vacker... blir du arg och ryter åt mig att utseendet inte spelar någon roll då?

 

Har ingen vidare koll på exakt hur de ska användas, och antog att du påpekade något negativt, andra kommentarer dyker inte upp allt för ofta på detta forum. Men då antar jag att du skrev så för att påpeka att jag hade rätt i det inlägget men annars väldigt sällan?

 

Har jag helt fel så ber jag hemskt mycket om ursäkt, men det betyder också att jag fått två komplimanger idag, vilket gör att idag slog hela -07 på den fronten! Ibland leker livet8-)

 

Sry igen, hur de än ligger till överreagerade jag lite! Men man ser positiva kommentarer allt för sällan här och reagerade instinktivt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel: Jag är civilingenjör och har några hundra tusen i lån, som jag har köpt massor av öl för på Kåren. Hur bra investering ölen var kan man diskutera, då får man väga skallebank mot alla trevliga sociala kontakter som uppstått i samband med ölandet. I alla fall; idag har jag några hundra tusen i lån, men jag har också några hundra tusen i aktiedepån. Lånet kostar 2-3 % ränta. Pengarna på aktiedepån gav förra året en avkastning på runt 30 % eller ca 100 tkr. Hade jag betalat av lånet för ett år sedan så hade jag haft noll lån, men också nästan noll på banken. Nu har jag istället 100 tkr mer på banken än vad jag är skyldig CSN. Någon som fortfarande tycker att det hade varit ett bättre alternativ att betala av lånet?

Det är ju också aktuellt för många att köpa hus eller bostadsrätt när de har pluggat klart. Person A har gnetat med jobb/poker för att slippa studiemedel och har inga lån men heller inga besparingar. Person B har tagit maxlån som han har levt på och har lagt undan sina jobb/poker-pengar så att han har ett par hundra tusen investerat på lämpligt sätt. Båda har alltså jobbat lika mycket och/eller vunnit lika mycket på poker, den ena är plus minus noll på så sätt att han varken har skulder eller tillgångar, den andra är plus minus noll på så sätt att han har 200k i csn-skuld och 200k i tillgångar.

 

Nu ska båda köpa hus. Båda vill ha ett hus som kostar två miljoner. Person A går till banken och får 1800k i bottenlån till hyfsad ränta och 200k i topplån till dålig ränta. Person B tar sina besparingar och investerar i huset och slipper på så sätt topplån.

 

Slutresultat: Person A har 1800k i lån till hyfsad ränta (kanske 4 %) och 200k i lån till kass ränta (säg 7 %).

Person B har 1800k i lån till hyfsad ränta (4 %) och 200k i lån till kanonränta (2 %).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu är jag visserligen ganska packad men jag ska se om jag klarar av det här...

 

Jag har noll studielån. Jag har dock haft studielån som jag har betalat av, och jo, jag fick minsann betala av de sista delarna med ganska saftiga avbetalningar at 10-12k per månad – utaqn att missa en enda poängt. Nu kan man visserligen begära dispens och dela upp dessa betalningar osv. Men faktum kvarstår; har du ett mindre lån och plötsligt börjar tjäna pengar så lär de vara efter dig med blåslampa.

 

Därefter kan man argumentera än det ena än det andra. Jag är fullt medveten om att jag har haft en ”priviligierad” uppväxt. Jag är dock inte uppväxt i ngn överklassfamilj, om något så kanske jag eventuellt kan sträcka mig till övre medelklass. Det mitt privilegium bestod/består i är att jag fick en del pengar av min farmor och farfar när de vek hädan. Mina farföräldrar hade dock försäkrat sig om, via min pappa, att jag skulle använda dessa pengar till antingen studier eller bostad.

Jag började plugga, gick väl ett par terminer, sedan köpte jag en bostadsrätt. Tog sedan max-lån ett par terminer till och började i princip (åtminstone inkomstmässigt sett) att börja jobba direkt.

Hade några 10k i lån som betalades tillbaka på ungefär nio månader, varav de två sista avbetalningarna var ca 10k. Detta var alltså inte i forntiden utan bara tre-fyra år sedan. Reglerna kanske har ändrats sedan dess men jag var helt och hållet i det ”nya” systemet vad gällde lånen från CSN.

 

Anyway, min poäng är att visst, CSN är ett fördelaktigt lån men du kommer inte tjäna så stora pengar på det att det är värt variansen i privatekonomin med dessa oproportionerliga avbetalningar. Visst, man kan begära uppskov etc men orkar man verkligen det?

 

Jag har haft ”vanlig” studentekonomi såtillvida att jag inte haft mer inkomst än random student. Enda fördelen under studietiden har varit ngn tusenlapp mindre i hyra per månad. Idag är fördelarna större då jag gjorde ett bra klipp på studentlyan jag sålde samt ytterligare en gång tredubblat pengarna på den lgh jag nu bor i.

Tänk dig noga för. Behöver du lån så behöver du lån, men återigen: ta inte max bara för att du kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt mig gärna om jag har fel.

Mina tankar går så här inför ev. framtida lån

 

1. Jag lånar X antal tusen kronor i månaden av staten till ca 2,1 i ränta.

 

2. Om jag då jobbar så jag till iaf 95% säkerhet kommer att ha "lånedelen" över vid varje halvår. Dvs om jag skulle vilja så kan jag betala tillbaka pengarna redan då.

 

3. Finns det någon anledning att betala tillbaka då om man har en avkastning som är högre än själva räntan?

 

// Sladd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt mig gärna om jag har fel.

Mina tankar går så här inför ev. framtida lån

 

1. Jag lånar X antal tusen kronor i månaden av staten till ca 2,1 i ränta.

 

2. Om jag då jobbar så jag till iaf 95% säkerhet kommer att ha "lånedelen" över vid varje halvår. Dvs om jag skulle vilja så kan jag betala tillbaka pengarna redan då.

 

3. Finns det någon anledning att betala tillbaka då om man har en avkastning som är högre än själva räntan?

 

// Sladd

 

Om du jobbar så mycket att du kan leva på den inkomsten, så tjänar du så mycket att du inte får CSN, och blir tvungen att betala tillbaka det direkt.

 

De uträkningar som finns här i tråden bygger på att du drar in dina pengar på pokersidor där vinsterna är skattefria, eller på Trisslotter.

Gör du inte det får du hantera CSN som alla andra studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du jobbar så mycket att du kan leva på den inkomsten, så tjänar du så mycket att du inte får CSN, och blir tvungen att betala tillbaka det direkt.

 

De uträkningar som finns här i tråden bygger på att du drar in dina pengar på pokersidor där vinsterna är skattefria, eller på Trisslotter.

Gör du inte det får du hantera CSN som alla andra studenter.

Fel.

Om du läser 18 veckor på heltid under ett kalenderhalvår, får du tjäna 56 375 kronor (2008) utan att studiemedlen minskas. Detta belopp kallas fribelopp. Fribeloppet beror på hur många veckor under kalenderhalvåret du får studiemedel.

Du kan alltså jobba ihop och lägga undan 50 000 kr per termin om du vill. Läser du en utbildning på 4,5 år (ex civ ing) blir det potentiellt uppåt en halv miljon som du kan lägga undan samtidigt som du tar lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel.

 

Du kan alltså jobba ihop och lägga undan 50 000 kr per termin om du vill. Läser du en utbildning på 4,5 år (ex civ ing) blir det potentiellt uppåt en halv miljon som du kan lägga undan samtidigt som du tar lån.

 

Ja, nåt annat har jag inte sagt. Läs om.

 

Jag hävdade att om man jobbar och tjänar så mycket att man kan leva på det får man inte något lån som man kan lägga undan. För lite drygt 50 000 kronor i halvåret är ganska knapert. Typ 9 400 kronor brutto i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erbjuder CSN något tilläggsbidrag om man behöver pendla till sin utbildning? Sträckan i fråga är Uppsala - Flemingsberg. Har frågat CSN, men de tar, sin vana trogen, några dygn på sig att svara.

 

Nej, det gör de inte.

Du kan få låna lite mer om du har barn, eller om du har jobbat innan och haft tillräckligt hög inkomst. (Vet inte exakt var den gränsen går). Men för pendlingsresor får du inget extra. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...