Gå till innehåll

CSN lån, bra eller anus?


Fudge

Recommended Posts

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lång text

 

Du har fortfarande fel. Om du åkte på stora återbetalningar som du förklarar, så måste det ha varit därför att du plötsligt fick en inkomst som gjorde att du kom över fribeloppet på 100 tkr. Nu är det ju ganska få som "plötsligt" får en oväntad inkomst på drygt 100 tkr. Om man räknar med att under året få en inkomst i den storleksordningen, så har du helt rätt i att man måste ta det lite försiktigt med CSN, men hur många studenter har det problemet att de helt plötsligt får en inkomst på 100 tkr?

 

Jag gjorde själv reavinster på drygt 100 tkr ett av studieåren, men jag insåg ju redan i september/oktober ungefär vartåt det lutade, så då tog jag inte mer lån den terminen. Sedan fick jag mycket riktigt ett återbetalningskrav på 18 tkr på ett bräde, men det kunde jag ju hantera eftersom det fanns reavinster att plocka av.

 

Slutsats: Om du tror att du kommer att få inkomster på över 100 tkr under ett kalenderår, så ska du göra som Jennez säger och ta det försiktigt med CSN. Om du inte förväntar dig några nämnvärda inkomster under året, så är det absolut mest förmånligt att ta maxlån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nåt annat har jag inte sagt. Läs om.

 

Jag hävdade att om man jobbar och tjänar så mycket att man kan leva på det får man inte något lån som man kan lägga undan. För lite drygt 50 000 kronor i halvåret är ganska knapert. Typ 9 400 kronor brutto i månaden.

 

Ju mer du jobbar ju mer lån får du att lägga undan?

Så länge som du håller dig inom ditt fribelopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fortfarande fel. Om du åkte på stora återbetalningar som du förklarar, så måste det ha varit därför att du plötsligt fick en inkomst som gjorde att du kom över fribeloppet på 100 tkr. Nu är det ju ganska få som "plötsligt" får en oväntad inkomst på drygt 100 tkr. Om man räknar med att under året få en inkomst i den storleksordningen, så har du helt rätt i att man måste ta det lite försiktigt med CSN, men hur många studenter har det problemet att de helt plötsligt får en inkomst på 100 tkr?

 

Jag gjorde själv reavinster på drygt 100 tkr ett av studieåren, men jag insåg ju redan i september/oktober ungefär vartåt det lutade, så då tog jag inte mer lån den terminen. Sedan fick jag mycket riktigt ett återbetalningskrav på 18 tkr på ett bräde, men det kunde jag ju hantera eftersom det fanns reavinster att plocka av.

 

Slutsats: Om du tror att du kommer att få inkomster på över 100 tkr under ett kalenderår, så ska du göra som Jennez säger och ta det försiktigt med CSN. Om du inte förväntar dig några nämnvärda inkomster under året, så är det absolut mest förmånligt att ta maxlån.

 

Just det! Du har helt rätt! Jag sålde lägenheten och gjorde en ganska stor vinst på det. It’s all coming back to me! Det gjorde att jag påföljande termin var tvungen att jobba eftersom jag inte fick nytt CSN-lån (och inte ville ta av vinstpengarna). Terminen efter det var det också kört eftersom jag hade jobbat ihop mer än fribeloppet. Så rullade det på och man var fast. Sjukt system egentligen.

 

Hur som helst, jag vidhåller ståndpunkten att endast ta lån om du behöver pengarna. Själv hatar jag all myndighetskontakt. Orkar inte ens använda postgiro etc. Jag hade inte tyckt det var värt mödan att ta lånet för att investera och sedan casha ngn hundralapp i månaden. Men det är jag det, andra kanske tycker annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer du jobbar ju mer lån får du att lägga undan?

Så länge som du håller dig inom ditt fribelopp.

 

Jo, typ. Eller, ju mer du jobbar desto mer lån kan du lägga undan.

Men jag menar fortfarande att de uträkningar som gjorts här är ganska överdrivna.

 

För det första är studiemedlet så lågt att man knappt klarar att leva på bara det. I princip alla studenter jobbar extra eller får ekonomisk hjälp från sin familj för att klara sig.

 

För det andra kommer man att få ut nånstans mellan 35 000 kronor och 40 000 kronor per termin om man jobbar så mycket man kan utan att gå över fribeloppet. Då landar man nånstans på 2 000 kronor under fattigdomsgränden i månaden. Det finns säkert nån som klarar att lägga undan pengar som de egentligen borde lägga på mat för att kunna hålla koncentrationen på plugget uppe, men jag är inte en av dem. Jag tror faktiskt inte jag träfat någon som klarar det.

 

Men visst. Är du beredd att jobba mycket, plugga ännu mer och bränna alla dina pengar på hyra för att göra ett klipp som om du har tur genererar dig 4 000 kronor per år, kör på. Låter som en riktgit dålig affär i mina öron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns risk för det. Men om du pluggar vidare och fortsätter att ta lån så är det ju lugnt. Men så fort du får lön från en arbetsgivare (finns säkert ett belopp som går under radarn iofs) så dimper inbetalningskorten ner i brevlådan.

Har du då lånat säg 22k så blir det två inbetalningar a’ 11k med 30 dagars mellanrum.

 

Nej.

 

Bara om du lånar och jobbar samtidigt. Pluggar du klart och börjar jobba efter det så kommer du INTE att få betala tillbaka så. Inte systemets fel att du inte hade koll på reglerna.

 

Däremot är det nyttigt att veta om att det är så. OM du jobbar och lånar så KOMMER du få betala tillbaka det du lånat. Förutsatt att du passerar inkomstgränsen, vad den nu ligger på. Är väl typ 30k per halvår eller något, om de nu inte ändrat.

 

*edit: Såg att du kommit på dig själv!

 

 

Maxlån är ekonomiskt helt rätt. Däremot är det nog så att många inte kan hantera det. Har du mycket pengar över så spenderar de flesta pengarna på konsumtion och då försvinner nyttan och blir en skuldfälla. Själv är jag återbetalare och älskar mitt lån. Nej, det suger att betala tillbaka, men jämfört med alternativen är det guld.

 

Till hösten kommer jag att köpa en lägenhet. Jag måste då låna pengar. Istället för att låna 200k från banken till 5 % ränta så har jag ett lån från CSN på 200k till 2 % ränta och en del pengar i aktier. Nu har jag (som någon skrev tidigare) inte lagt alla pengarna i placeringar utan en hel del har gått till hyror, nöjen och annat. Men med extrajobb under tiden så kan du lägga undan en hel del. Vilket är förträffligt när nya lån tillkommer!

 

Helt enkelt är det så att om du tror att du kommer låna pengar från bank - till bostad, bil, flickvän - så tjänar du på att låna från CSN. Tror du att du klarar dig utan andra lån så tjänar du på att vara skuldfri. Det är aldrig bra att ha skulder.

 

Men kan du välja vilken skuld du ska ha - välj en med låg ränta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Bara om du lånar och jobbar samtidigt. Pluggar du klart och börjar jobba efter det så kommer du INTE att få betala tillbaka så. Inte systemets fel att du inte hade koll på reglerna.

 

Däremot är det nyttigt att veta om att det är så. OM du jobbar och lånar så KOMMER du få betala tillbaka det du lånat. Förutsatt att du passerar inkomstgränsen, vad den nu ligger på. Är väl typ 30k per halvår eller något, om de nu inte ändrat.

 

*edit: Såg att du kommit på dig själv!

 

 

Maxlån är ekonomiskt helt rätt. Däremot är det nog så att många inte kan hantera det. Har du mycket pengar över så spenderar de flesta pengarna på konsumtion och då försvinner nyttan och blir en skuldfälla. Själv är jag återbetalare och älskar mitt lån. Nej, det suger att betala tillbaka, men jämfört med alternativen är det guld.

 

Till hösten kommer jag att köpa en lägenhet. Jag måste då låna pengar. Istället för att låna 200k från banken till 5 % ränta så har jag ett lån från CSN på 200k till 2 % ränta och en del pengar i aktier. Nu har jag (som någon skrev tidigare) inte lagt alla pengarna i placeringar utan en hel del har gått till hyror, nöjen och annat. Men med extrajobb under tiden så kan du lägga undan en hel del. Vilket är förträffligt när nya lån tillkommer!

 

Helt enkelt är det så att om du tror att du kommer låna pengar från bank - till bostad, bil, flickvän - så tjänar du på att låna från CSN. Tror du att du klarar dig utan andra lån så tjänar du på att vara skuldfri. Det är aldrig bra att ha skulder.

 

Men kan du välja vilken skuld du ska ha - välj en med låg ränta.

 

Bra skrivet. Vill bara tillägga att alla förmodligen kommer behöva det du skrev om någon gång i livet, bil bostad osv. Att då ta fullt lån under sin studietid och investera pengarna man får över ser jag som win/win situation. Du har alltid pengar till oförutsedda utgifter och samtidigt kan du förhoppningsvis tjäna tillbaka räntan på dina investeringar. Sen när man väl slutfört utbildningen så har man en hel del fritt kapital att investera i t.ex. bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Bara om du lånar och jobbar samtidigt. Pluggar du klart och börjar jobba efter det så kommer du INTE att få betala tillbaka så. Inte systemets fel att du inte hade koll på reglerna.

 

Däremot är det nyttigt att veta om att det är så. OM du jobbar och lånar så KOMMER du få betala tillbaka det du lånat. Förutsatt att du passerar inkomstgränsen, vad den nu ligger på. Är väl typ 30k per halvår eller något, om de nu inte ändrat.

 

*edit: Såg att du kommit på dig själv!

 

 

Maxlån är ekonomiskt helt rätt. Däremot är det nog så att många inte kan hantera det. Har du mycket pengar över så spenderar de flesta pengarna på konsumtion och då försvinner nyttan och blir en skuldfälla. Själv är jag återbetalare och älskar mitt lån. Nej, det suger att betala tillbaka, men jämfört med alternativen är det guld.

 

Till hösten kommer jag att köpa en lägenhet. Jag måste då låna pengar. Istället för att låna 200k från banken till 5 % ränta så har jag ett lån från CSN på 200k till 2 % ränta och en del pengar i aktier. Nu har jag (som någon skrev tidigare) inte lagt alla pengarna i placeringar utan en hel del har gått till hyror, nöjen och annat. Men med extrajobb under tiden så kan du lägga undan en hel del. Vilket är förträffligt när nya lån tillkommer!

 

Helt enkelt är det så att om du tror att du kommer låna pengar från bank - till bostad, bil, flickvän - så tjänar du på att låna från CSN. Tror du att du klarar dig utan andra lån så tjänar du på att vara skuldfri. Det är aldrig bra att ha skulder.

 

Men kan du välja vilken skuld du ska ha - välj en med låg ränta.

 

What?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså minst 857kr i ren vinst för varje 50k man lånat.. hur kan man tacka nej till detta?

 

Inte helt hundra men lånet är väl ca 5000 kr per månad? För enkelhetens skull säger vi att man lånar 50k kr per år och man pluggar i fyra år. 857 kr x 4 = lägenhet? Lol!

 

Men visst, orkar man med blanketter, avbetalningar för resten av livet osv för en vinst på tretusen spänn över fyra år så fine...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt hundra men lånet är väl ca 5000 kr per månad? För enkelhetens skull säger vi att man lånar 50k kr per år och man pluggar i fyra år. 857 kr x 4 = lägenhet? Lol!

 

Men visst, orkar man med blanketter, avbetalningar för resten av livet osv för en vinst på tretusen spänn över fyra år så fine...

 

Mupp, läs det som waggho skrev om topplån. Då blir det lite mer än 3k :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...