Gå till innehåll

CSN lån, bra eller anus?


Fudge

Recommended Posts

Sökt och kommit in på en fristående kurs, kan jag få CSN lån fast jag inte går ett program?

 

Inte så svårt att kolla själv kanske, men inte kunnat idag pga förhinder och skolan börjar tydligen på måndag.

 

Om jag får lån genom dem, vad tycker ni är "lagom" att låna för att inte behöva betala hela livet? Ingen koll på hur avbetalningen ser ut just nu..

 

Just nu går pokern segt men räknar med att kunna betala räkningar och leva ok på den under terminen, lånet är därför inget måste. Men vore skönt att inte behöva göra uttag lika ofta och bygga rulle istället under tiden och ändå få en viss slant.

 

Alla tankar och synpunkter uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jadå - du kan givetvis få lån och bidrag till en fristående kurs.

Ansök snarast - det tar 2-3 veckor för CSN att behandla ansökan.

Dock kommer du få pengar för hela terminen även om du är lite sen med ansökan. Minns inte exakt hur länge man kan vänta.

Jag ser ingen anledning att inte ta maxlån såvida du inte bor hemma, jag menar med tanke på att du tydligen inte har pokerkapital att leva av även om du går break even ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att få retroaktivt för en hel termin.

 

Angående avbetalning så är det väl en viss minimumsumma man måste betala efter ett år. Men vill man betala mer så är det upp till en själv och hur mkt. Kanske allt på ett bräde om man kan, men långt ifrån säker.

 

Är det? Jag har för mig att det bara gäller 4 veckor retroaktivt. Ska väl påpekas också att det är återbetalning ett år (fast jag har för mig 6 månader) efter det att man slutat ta lån som gäller.

 

Jag kan ha fel med allting och jag är alldeles för full för att kolla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå - du kan givetvis få lån och bidrag till en fristående kurs.

Ansök snarast - det tar 2-3 veckor för CSN att behandla ansökan.

Dock kommer du få pengar för hela terminen även om du är lite sen med ansökan. Minns inte exakt hur länge man kan vänta.

Jag ser ingen anledning att inte ta maxlån såvida du inte bor hemma, jag menar med tanke på att du tydligen inte har pokerkapital att leva av även om du går break even ett tag.

 

Låter ju som en rätt bra deal. Blir att kontakta dem imorn för att tömma dem på så mycke som möjligt!

 

Ang. återbetalning efter ett år, de kan väl bara ta en viss % av det jag tjänat och skattat på det året?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det? Jag har för mig att det bara gäller 4 veckor retroaktivt. Ska väl påpekas också att det är återbetalning ett år (fast jag har för mig 6 månader) efter det att man slutat ta lån som gäller.

 

Jag kan ha fel med allting och jag är alldeles för full för att kolla upp.

 

Haha, en onsdag kl 21, GGWP!:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukade vara att du betalade av 4% av bruttolönen på lånet. Jag tror det var brutto iaf. Och man betalade tills lånet var avbetalt eller gick i pension?

 

Idag är det lite annorlunda...

Jag vet bara att det suger iaf :P

Jag hade typ 100k i skuld efter 3 år på högskola (5 terminer med stöd) och hoppade av 2001.

Idag betalar jag av 2700 per kvartal eller nått...orkar inte räkna och hålla på men det känns ju lite iaf med tanke på att man har en "normal" inkomst men det får gå eftersom det gav mig mitt jobb trots att jag inte orkade med hela utbildningen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det? Jag har för mig att det bara gäller 4 veckor retroaktivt. Ska väl påpekas också att det är återbetalning ett år (fast jag har för mig 6 månader) efter det att man slutat ta lån som gäller.

 

Jag kan ha fel med allting och jag är alldeles för full för att kolla upp.

 

Bodde hemma första halvåret av mina studier och kände inte för lån då. Sedan fanns det en fördel för mig att ta fullt lån ändå och då i Januari så fick jag för hela hösten också. Iofs var ju det nåra år sedan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med många av föregående talare:

Ta så stort lån som möjligt nästan oavsett vilken situation du befinner dig i!

 

Som någon sa, räntan är 1,5%! Du får bättre ränta på ett vanligt bankkonto (jag får 3,55% på mitt ica-kort och sedan kan man lägga till inflationen) vilket gör att även om du inte behöver pengarna till utgifter så kan de föröka sig under hela studietiden.

När du sedan studerat klart kan du omedelbart betala tillbaka lånet till csn eller fortsätta använda deras förmånliga villkor. Jag kommer betala tillbaka allt så fort jag är klar, jag behöver ju inte dem nu, men det genererar ju gratispengar under studietiden så varför inte ta dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala igen hela livet? Jadu då ska man ha ett riktigt skitjobb om man ej lyckas betala av ett maxat csn lån. Om man maxar csn lånet blir det typ 100 000 på 3 år och med den låga fördelaktiga räntan har jag svårt att se att man inte ska kunna betala av 100 000? Har tagit ett fullt csn lån som jag använder till sparande och fondinvesteringar, inte så svårt att slå 2,1%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala igen hela livet? Jadu då ska man ha ett riktigt skitjobb om man ej lyckas betala av ett maxat csn lån. Om man maxar csn lånet blir det typ 100 000 på 3 år och med den låga fördelaktiga räntan har jag svårt att se att man inte ska kunna betala av 100 000? Har tagit ett fullt csn lån som jag använder till sparande och fondinvesteringar, inte så svårt att slå 2,1%.

 

Nej det blir typ 50000:-/år dvs 150000:- för tre år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det blir typ 50000:-/år dvs 150000:- för tre år

 

Oj, jovisst självklart har du rätt, menat att skriva 2 år, men 150000 för en treårig utbildning är ju inte så farligt, dock om man ska plugga till läkare är det ju en annan grej, men ska vi jämföra hur mkt läkarstudenter lånar i USA är det ju inte så farliga summor (de har ju dock högre löner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7.5 är ju 25% takt, läser du bara halva terminen?

 

Du, jag vet faktiskt inte så noga. Den är på 7,5hp och någon sa att det är halvfart, thats it.

Men tror den är på 10veckor..

 

Får vänta till imorn och göra några samtal, kanske är bra att få lite klarhet om jag ska börja på måndag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...