Gå till innehåll

HU (cash game) - Att möte en aggressivare spelare


Lilly77

Recommended Posts

Jag har för några veckor sedan börjat spela HU och tycker att det är riktigt kul och givande. Det har gått bättre än väntat vilket också är kul men nu börjar man identifiera sina svagheter. En svaghet som jag märkt av är när jag möter en spelare som är aggressivare än mig.

 

Jag brukar sällan höja preflop men de spelare som höjer väldigt ofta preflop brukar jag inte ha en så stor chans mot. Jag har dock hittat ett sätt att få en spelare lugn och det är genom att man lägger sig ett par gånger och sedan oavsett vilka kort man har så checkraiser man personen saftigt. Får man en syn betar man hårt på floppen eller höjer oavsett träff eller bräda. Oftast vinner man denna kamp på det sättet och höjningarna preflop minskar. Får jag bara spelaren lugn då vinner jag oftast om jag inte tiltar :)

 

Men till min fråga, har ni några tips på hur man bäst möter en aggressivare spelare än en själv? Jag vill helst inte byta bord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag håller med Jakelamotta. När man spelar HU mot en aggro FI tycker jag att det enda sättet att tackla honom är att själva höja mer. Jag spelar mycket lösare mot en agro an mot en tight. Problemet om man för tight mot en aggro FI är att han enkelt kommer undan när du väl spelar någon hand hårt. Jag tycker att det var en bra fråga som du ställer men jag spelar enligt modellen att om man spelar mot en aggro FI så blir jag själv lösare och aggro och inte tightare. Det kan visserligen bli annorlunda om man spelar 6 sh eller 9-10 fr. Men HU tycker aggro ska bemötas med aggro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tryck på hårdare i mediokra händer

 

Spela flushdraw's/stegdrag hårdare, en gutshot är en bra hand att sätta någon på prov med också, utnyttja positionen till din fördel, även när du inte sitter i pos, slå om pre ur position( inte jätte ofta) och ta kommando över handen.

 

tror det finns många spelare som tror att bara för att man är LAG så synar man ner med väldigt många händer, så är dock inte fallet.

 

aggressiva spelare är ofta aggressiva när de har tagit initativ i handen/ i position, men de synar inte ner en med en gutshot eller 3e par, de försöker ändå se till att få in pengarna med någorlunda bra hand.

 

En aggressiv spelstil är något jag iallafall tycker man bör sikta på i hold'em för aggressivitet är otroligt viktigt. Det finns så många 8table grinders och weaktighta grinders som bara sitter och lirar premium händer och limpar alldeles för mkt. Dem pushar man av en hand hur enkelt som helst.

 

Det är också den spelstil där jag känner att man utvecklas mest och får en riktit bra feel för spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tänker efter så ökar risknivån en hel del när två aggros möts och man vill ju inte att HU ska bli ett 50-50-spel. Man vill ju fortfarande ha ett övertag när man möter en spelare för annars är risken att fluktationerna blir stora för ens bankrulle. Man kanske ska undvika att spela mot för aggressiva och bara leta efter lagom aggressivt eller tight spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tänker efter så ökar risknivån en hel del när två aggros möts och man vill ju inte att HU ska bli ett 50-50-spel. Man vill ju fortfarande ha ett övertag när man möter en spelare för annars är risken att fluktationerna blir stora för ens bankrulle. Man kanske ska undvika att spela mot för aggressiva och bara leta efter lagom aggressivt eller tight spel.

 

Vet inte vilken nivå du spelar HU men kliv ner ett par nivåer och täta lite luckor i ditt preflop spel.

 

HU handlar förövrigt enormt mycket om att pusha din edge postflop, har du 50% equity i en pot ska smeten in i princip oavsett.

 

Fundera över varför du inte gillar o möta en spelare som är LAG:igare än dig själv och börja om därfifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En smart och effektiv metod för att få en LAG lugnare är att då man är först ut att beta bara checkar eller synar då man har en bra hand. Den aggressive kommer tveklöst att höja vilket får dig att återhöja honom med det dubbla. Ifall du relativt ofta får bra preflophänder är det bara att fortsätta så för efter ett tag inser killen att det inte är någon större vits med att höja. När han tycks ha insett det är det istället din tur att höja preflop istället (d v s aggressivt spel). Kruxet är förstås att höjningar preflop måste följas upp även på floppen och där gäller det ju att ha ett visst flyt med korten. Höjningen preflop ger dig dock fördelen av respekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slå om pre ur position( inte jätte ofta) och ta kommando över handen.

 

Det finns så många 8table grinders och weaktighta grinders som bara sitter och lirar premium händer och limpar alldeles för mkt. Dem pushar man av en hand hur enkelt som helst.

 

Om det är sådana som raise-foldar massor från button kan du absolut slå om med any 2 pre från big blind.

Problemet med att skriva om HU är att det är så svårt att lägga upp en bra strategi eftersom man måste anpassa sig så enormt mycket till motståndet.

Hur spelar han, hur tror han att du spelar, all historik osv.

 

Det är väl just grinders som inte är weaktighta och grinders limpar väl minst av alla?

Jag skulle snarare säga att dom som lirar +8 bord är dom som limpar minst och fiskar som lirar ett bord nu och då limpar mycket mer och har ett oftast mycket mer weak-tight spel än grinders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter du följt mina råd så ignorerar du helt enkelt softish och går vidare.

 

"bra flyt med korten", ett återkommande tema i softish strategier över hur man ska knäcka olika spel.

Du är ju bara för mycket. Vem som helst som har spelat poker någorlunda länge vet att det är förlustbringande att utan träff försöka bluffa mot en motspelare med träff. Man måste alltså ha ett hyfsat flyt även efter floppen (din insnöade besserwisser). Är du tom så är det en jävligt förlorande strategi att fortsätta pusha på turn efter att ha fått syn på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju bara för mycket. Vem som helst som har spelat poker någorlunda länge vet att det är förlustbringande att utan träff försöka bluffa mot en motspelare med träff. Man måste alltså ha ett hyfsat flyt även efter floppen (din insnöade besserwisser).

 

Är du seriös eller levlar du något fruktansvärt?:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju bara för mycket. Vem som helst som har spelat poker någorlunda länge vet att det är förlustbringande att utan träff försöka bluffa mot en motspelare med träff. Man måste alltså ha ett hyfsat flyt även efter floppen (din insnöade besserwisser). Är du tom så är det en jävligt förlorande strategi att fortsätta pusha på turn efter att ha fått syn på floppen.

Hur länge ska du orka fortsätta trolla egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju bara för mycket. Vem som helst som har spelat poker någorlunda länge vet att det är förlustbringande att utan träff försöka bluffa mot en motspelare med träff. Man måste alltså ha ett hyfsat flyt även efter floppen (din insnöade besserwisser). Är du tom så är det en jävligt förlorande strategi att fortsätta pusha på turn efter att ha fått syn på floppen.

 

Du kan ju inte utgå från att fi i fråga alltid har en träff när du har missat och att han alltid spelar en träff in i döden? Du spelar ju inte mot en specifierad han utan mot en range, därför så finns det bluffvärde på många floppar som du har missat också. Det handlar inte om att ha flyt utan att spela bra och försöka exploatera fi´s spel och anpassa dig efter det. Du ska få motståndaren att begå misstag och det gör du inte genom att syna ner varje gång du har träff och folda varje gång du har missat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Flyt med korten" spelar ju in såklart men du tänker fruktansvärt fel/dåligt. Tex de där med att det är meningslöst att Cbetta floppent om när Fi har träffat...Om Fi har haft flyt med korten till skillnad från Hero så ner på bluffandet eftersom jag har tappat respekt mot många Fi's men blazay HD blazay fel tänkt blazay..........

 

Orkar inte, men ge inte råd när du inte vet vad du pratar om tack! ta tag i dina jävla spelproblem istället och skaffa en ny hobby, jag är sjukt trött på ditt hjärndöda spammande och din fula jävla avatar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte utgå från att fi i fråga alltid har en träff när du har missat och att han alltid spelar en träff in i döden? Du spelar ju inte mot en specifierad han utan mot en range, därför så finns det bluffvärde på många floppar som du har missat också. Det handlar inte om att ha flyt utan att spela bra och försöka exploatera fi´s spel och anpassa dig efter det. Du ska få motståndaren att begå misstag och det gör du inte genom att syna ner varje gång du har träff och folda varje gång du har missat.

Det är klart att man varken ska dumfolda eller dumpusha. Men om så fi bara träffar lågt så brukar de enligt min erfarenhet syna med till rivern (vid HU-spel). Alltså lyckas man sällan särskilt väl utan hyfsade träffar gentemot en motspelare som träffar. Ni som hånar mig för detta tänkesätt måste ha andra erfarenheter än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man varken ska dumfolda eller dumpusha. Men om så fi bara träffar lågt så brukar de enligt min erfarenhet syna med till rivern (vid HU-spel). Alltså lyckas man sällan särskilt väl utan hyfsade träffar gentemot en motspelare som träffar. Ni som hånar mig för detta tänkesätt måste ha andra erfarenheter än mig.

 

ne men självklart bluffar man mindre mot denna sortens spelare:shock: men det handlar om hur OP ska bemöta agg spelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man varken ska dumfolda eller dumpusha. Men om så fi bara träffar lågt så brukar de enligt min erfarenhet syna med till rivern (vid HU-spel). Alltså lyckas man sällan särskilt väl utan hyfsade träffar gentemot en motspelare som träffar. Ni som hånar mig för detta tänkesätt måste ha andra erfarenheter än mig.

 

QFT! Vid HU spel ska man bara beta vid träff.. Allt annat är värdelöst och dumt!

 

 

Till OP: Checkraisa mycke, tryck med starka drag. Men framför allt, höj pre!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl just grinders som inte är weaktighta och grinders limpar väl minst av alla?

Jag skulle snarare säga att dom som lirar +8 bord är dom som limpar minst och fiskar som lirar ett bord nu och då limpar mycket mer och har ett oftast mycket mer weak-tight spel än grinders.

 

 

Sorry skrev fel i mitt inlägg, menade weaktighta spelare inte grinders

 

nevertheless tillbaka till poängen: en aggressiv spelstil är en vinnande spelstil.

 

Jag har inte kunskap eller ork nog att fördjupa mig alltför mkt i HU spel då det inte är mitt A-game men jag förstår på ett ungefär vad det hela handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...