Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bra jobbat tjockis :-)

Att träna in rätt rörelser och få in rutinen är liksom hela poängen med de första veckorna i ett nybörjarprogram. Tanken är att du ska kunna öka varje pass i ett par veckor, vilket konkret innebär att du ska vara ganska säker på att du kommer orka en femma med +20 kg på stången om tre veckor.

Med dina nuvarande vikter så ska du riva av lätta 3*5 på 140 i knäböj o 3*5 på 92,5 i bänk i början av februari, så jag skulle inte direkt oroa mig för att jag lyfter för lätt i dina skor. Fokusera bara på att få in minst två pass i veckan så löser sig allt annat, det är skit samma om du kör pass utan vilodag mellan ibland.

Jag vet inte exakt vad dina mål om ett år, men om det är en kraftig viktnedgång så får du nog vara rätt nöjd med att i slutet lyfta nedre delen av Berkhans uppskattningar av vad man ska klara efter runt ett års träning. I ditt fall borde det väl innebära något i stil med kroppsvikt på 75 kg och ettor på 110, 150 och 180 i bänk, knäböj och marklyft. Vilket översatt till femmor blir något i stil med 100, 140 och 170 över 100-150 pass. Och det kan nog vara rätt optimistiskt om du kommer snitta 250-500 kcal back om dagen. Fotbollsträningen lär inte heller hjälpa.

Gissningsvis kommer du ta större delen av dina ökningarna rätt snabbt och sen blir det en lång brutal platå fram till att du kan börja ligga i någorlunda energibalans igen. Med andra ord så är det ganska meningslöst att nojja över startvikter, eftersom du ändå kommer platåa under större delen av viktnedgången.

Min uppskattning om konkreta vikter kan ju förstås vara rätt off, men gör din egen beräkning vad du tror är rimligt om ett år, eller vilken tidslängd du nu tänker satsa på, i kroppsvikt o maxlyft så kan du checka av hur långt du kommit på vägen varje pass och morgonvägning, vilket torde hjälpa motivationen rätt bra.

Angående marklyft:

1. Gå fram till stången med fötterna i höftbredd (alltså betydligt smalare än axelbredd) och stången 2-4 cm från smalbenet.

2. Böj dig fram o fatta grepp runt stången några centimeter från benen, med rundad rygg o någorlunda raka ben.

3. Skjut fram smalbenen så de rör stången. Det är här du ställer in höfthöjden. Det är individuellt hur högt du ska lägga höfterna och har du lång bål (läs: stabbiga armar och ben), vilket jag tror du har, så får du köra höfterna ganska lågt. Typ så ryggen är i 45 grader mot golvet när du rätat ut den.

4. Räta ut ryggen o lyft bröstkorgen så att armarna blir helt raka. Tighta till allt så du är spänd i hela kroppen.

5. Djupt andetag o utspänd mage.

6. Ställ dig upp o ned med stången i kontakt med benen hela tiden.

7. Upprepa steg 4-6 fyra gånger till.

Det finns massor av marklyftsinstruktioner på nätet så googla lite så lär du hitta någon artikel eller video där du fattar tydligt. Det är inte alltid Rippetoes instruktioner är glasklara och en del cues han kör med kan vara rätt förvirrande. Jag är ganska säker på att du gör exakt alla övningar fel i någon utsträckning, eftersom perfekt teknik är rätt ovanligt, så fokusera bara på att förbättra någon grej i taget så blir det bra till slut.

gillade jag. Notera att de rekar att ha stången rätt mycket längre från smalbenet än Rippetoe. Vilket inte torde spela någon större roll så länge stången är lätt nog att rulla bak.
Postad

Varför börjar du så tungt om du kör SL 5x5? Bättre att börja för lätt än för tungt särskilt om man är osäker på tekniken. Med ökningar varje pass så blir det ju tungt ganska snabbt.

Postad
Varför börjar du så tungt om du kör SL 5x5? Bättre att börja för lätt än för tungt särskilt om man är osäker på tekniken. Med ökningar varje pass så blir det ju tungt ganska snabbt.

Alltså... jag är en rätt grov kille som har gymmat mkt förut och är ganska stark faktiskt... så det känns faktiskt inte som att jag kör för tungt... kändes ganska lagom faktiskt med mkt uppsida kvar.

Idag har man skön träningsvärk i benen, rumpan, ryggen (korsryggen riktigt öm), axlar och rygg, och i princip ingen värk i biceps, triceps och magen.

Postad

+++++++++++++

Alltså... jag är en rätt grov kille som har gymmat mkt förut och är ganska stark faktiskt... så det känns faktiskt inte som att jag kör för tungt... kändes ganska lagom faktiskt med mkt uppsida kvar.

Idag har man skön träningsvärk i benen, rumpan, ryggen (korsryggen riktigt öm), axlar och rygg, och i princip ingen värk i biceps, triceps och magen.

imho spelar det ingen roll om du är en grov eller tunn man. få in tekniken ORDENTLIGT så att du vet hur man gör övningen i sömnen, innan du börjar sätta på tyngre vikter.

hur många personer har inte (inklusive jag), bestämt sig för att börja träna, kör max direkt, skadar sig och det slutar med ytterligare månader av degande.

skynda långsamt med kroppen. speciellt om du inte tränat mycket förut. kommer du ihåg smärtan du upplevde när du fick en soffa på dig (trodde aldrig jag skulle skriva den här meningen, vem får en soffa på sig:lol:).. vill du ha den hela tiden? om ja - kör på! kör hårdare! om nej... gå ner som fan i vikt. få in teknikerna rätt. sedan kör du på hårt.

får in teknikerna rätt redan från början. det är jätteviktigt!

Postad
dags o kika på dexter då. men först en "spoiler" om professor geller

Spoiler!
vem har inte fattat än att Geller är den unga snubbens fantasifoster? det var rätt uppenbart ganska tidigt.

När exakt upptäckte du det? Visst har funnits en del indikationer, men finns fortfarande en del hål att fylla.

Postad
När exakt upptäckte du det? Visst har funnits en del indikationer, men finns fortfarande en del hål att fylla.

Spoiler!
misstänkte jävligt tidigt. När man har en så hög seriekonsumtion som jag har, så känner man igen vissa grepp.
Postad
Spoiler!
misstänkte jävligt tidigt. När man har en så hög seriekonsumtion som jag har, så känner man igen vissa grepp.

Spoiler!
Ser också väldigt mycket serier och brukar allt som oftast kunna förutspå handligen.

Men här tycker jag inte det varit så genomlysande som det generellt brukar vara.

Finns som sagt en del hål som behöver fyllas imo.

Postad

Jag hade den diskussionen med en polare för 3 avsnitt sedan. Då lutade det mer och mer åt att Gellar inte fanns då faktiskt ingen utomstående någonsin interactade med honom vart dom än gick, och han kunde gå runt med sitt ansikte på förstasidan på alla tidningar men ändå hänga i barer för att plocka offer och allt kändes jävligt semi.

I mitten av senaste avsnittet så tänkte jag "fan vad nice, writersen fick en att tro att det var imagination men det visar sig att han faktiskt finns, coolt." efter att de satt i bilen utanför skolan och såg honom gå in. Sen blev ju det bara flippat på en i slutet obv.

Postad

Sons of Anarchy närmar sig en stark säsonsavslutning.

Har en stark känsla av att Clay vaknar till precis innan Jax ska göra slut på honom och avslöjar allt om Gemma innan han dör,

alternativt åker Jax o co fast vid vapenhandeln och Clay överlever mirakulöst till nästa säsong där det blir en riktig fight mellan Clay o hans anhängare mot Jax o co.

Postad

En relativt lång intervju mellan Stephen Colbert och Neil Degrasse Tyson (astrofysiker); 1h24min, men väldigt kul och intressant.

Han är agnostiker o har bl a tidigare sagt:

When asked if he personally believed in a higher power, Tyson responded: "Every account of a higher power that I've seen described, of all religions that I've seen include many statements with regard to the benevolence of that power. When I look at the universe and all the ways the universe wants to kill us, I find it hard to reconcile that with statements of beneficence."

http://www.geeksaresexy.net/2011/11/29/stephen-colbert-interviews-neil-degrasse-tyson-video/

Postad

Som inbitet Dexter-fan tycker jag man borde lägga ner serien. 6an går på tomgång och skådespelar-prestationerna börjar dala. Dex känns oengagerad och Deb spelar över. Säsong 5 var värdelös, 6an är kass. Den röda tråden är tappad för längesen och dessa småintriger som de försöker skapa drama med framkallar inga känslor what so ever.

Själv trodde jag Gellar fanns från början, men började tvivla mer och mer. Bla när Travis och Gellar sitter på kaféet och snackar, och när servitrisen kommer så frågar hon enbart Travis om han vill ha påtår och kollar inte ens på Gellar, exakt som om han inte fanns.

Något jag tycker är märkligt i sista avsnittet är när Dex ser bordet som står på luckan ner till källaren. Är inte Dex smartare än så att han förstår att man omöjligt kan hoppa ner där, stänga luckan, och sen dra bordet över luckan? Det är ju fysiskt omöjligt. Det borde gjort honom misstänksam.

Lägg ner Dexter, det vi bevittnar nu görs enbart pga pengar, och drar dessutom ner det fina som tidigare skapats, S04 var genial med Trinity.. Doakes, Ice Truck Killer.. etc. Den nya negern är fan hundra gånger sämre än Doakes och inget är spännande längre. Nu alt tabbar jag medans jag ser Dexter. Katastrof!

Postad
Sydafrikanska snabbmatskedjan Nando's har humor (och väldigt goda kycklingar för övrigt)

Wow. KFC borde köra den i USA :-)

EDIT: Släng in Putin för extra action!

Postad

Postade detta i Tokens DB, men kanske skulle gjort det här istället så jag ger det en chans.

Jag har snart tittat på alla filmer som gjorts ner till typ 5 i ranking på IMDB och har tröttnat på dåliga filmer. Har aldrig vart en seriemänniska då de ofta slutar platt och har aldrig vart så besviken som när jag såg the Killing och inte fick avslut.

Hur som, nu ska jag ge det en ny chans. Om man ska se en enda serie, vilken ska man se? Helst inga komedier.

Postad
Postade detta i Tokens DB, men kanske skulle gjort det här istället så jag ger det en chans.

Jag har snart tittat på alla filmer som gjorts ner till typ 5 i ranking på IMDB och har tröttnat på dåliga filmer. Har aldrig vart en seriemänniska då de ofta slutar platt och har aldrig vart så besviken som när jag såg the Killing och inte fick avslut.

Hur som, nu ska jag ge det en ny chans. Om man ska se en enda serie, vilken ska man se? Helst inga komedier.

S O P R A N O S

• Skapa nytt...