Gå till innehåll

SUPERTEQUILA Spewtastic


Supertequila

Recommended Posts

Kikade på Starting Strength DVDn litegrann igår innan benpasset. Det var definitivt hjälpsamt och det var första gången jag körde knäböj och kände att jag hade kontroll på övningen utan att slarva med djupet. Nu kändes böjen djupa och fina. Framförallt hittade jag lösningen på ett av mina stora problem vilket har varit att stången velat rulla neråt när det blivit tungt. Får man upp armbågarna som i DVDn blev det helt annorlunda. Såklart inget revolutionerande men man inser snarare hur stel man är :(

 

Tyvärr för min del var det väldigt styrkeinriktad teknik. Inte så överraskande kanske...men med hyfsat bred stance och fötterna såpass vinklade utåt tar höfterna (hip drive, hip drive, hip drive), insidan av låren, och rumpan över hela övningen. Jag tycker stora quadriceps är najs/coolt/fränt/snyggt och det känns som fokus försvinner rätt mycket från dem.

 

Jag kommer nog börja böja lite mer igen men inte mer än 2-3 set och istället fortsätta pumpa mer i benpressen och bensparken.

 

Testa frontböj. Tar mkt mer på quadsen än vanlig böj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har lärt mig asian squat nu. visade sig att den inte beror på vighet utan styrka där hemligheten är att inte börja knäna inåt när man sätter sig ner utan att pressa ut knäna både på vägen ner och upp.

 

Baby+Squat.jpg

 

alltså, nu ramlar jag inte längre bakåt när jag sätter mig ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen börjar smärtan i benen avta och är nergraderad till riktigt jävligt träningsvärk nu. Hoppas kunna köra ben igen på måndag som planerat. Skippar nog fotbollen imorgon.

 

Serien "Boss" är en favorit just nu. Tempot kan kännas långsamt och att det är mkt tjat hela tiden, men jag gillar en sån politisk historia, särskilt när det är så välgjort som Boss är.

 

Den starkaste serien ute just nu är annars Its always sunny... som gör en riktigt stark säsong. The Fat Mac är ju bara en sån kung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har lärt mig asian squat nu. visade sig att den inte beror på vighet utan styrka där hemligheten är att inte börja knäna inåt när man sätter sig ner utan att pressa ut knäna både på vägen ner och upp.

 

Baby+Squat.jpg

 

alltså, nu ramlar jag inte längre bakåt när jag sätter mig ner.

 

Sätter nästan min asian squat till 100 % nu. I början på sommaren var det superfail på denna.

 

Heltok, du borde också läsa "Starting Strenght" som är intresserad av träning och funktionella rörelsemönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde mina i smith-maskinen och det tog superhårt på quadsen.

 

Mm men det blir också som en helt annan övning. Jag gillar personligen inte alls knäböj i smith, tycker det är helt fel övning att låsa rörelsebanan i. Ryggen och magen jobbar inte alls på samma sätt och fördelen att man även övar balans och stabilitet försvinner.

 

Testa frontböj. Tar mkt mer på quadsen än vanlig böj.

 

Jo självklart har jag testat frontböj ;) Det är absolut ett bra komplement men lite av samma sak gäller ändå där om man kör med bred stance och vrider fötterna mycket utåt. Men för min del är det ju såklart lätt att bara lägga till benpressar med smalare fotposition och mer fokus på quads där.

 

Själv börjar jag i princip alltid med 4-5 set gånger 12-15 reps bensparkar eftersom mina knän mår mycket bättre då. Dem är lite halvstruliga och "knakiga" annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm men det blir också som en helt annan övning. Jag gillar personligen inte alls knäböj i smith, tycker det är helt fel övning att låsa rörelsebanan i. Ryggen och magen jobbar inte alls på samma sätt och fördelen att man även övar balans och stabilitet försvinner.

 

 

 

Jo självklart har jag testat frontböj ;) Det är absolut ett bra komplement men lite av samma sak gäller ändå där om man kör med bred stance och vrider fötterna mycket utåt. Men för min del är det ju såklart lätt att bara lägga till benpressar med smalare fotposition och mer fokus på quads där.

 

Själv börjar jag i princip alltid med 4-5 set gånger 12-15 reps bensparkar eftersom mina knän mår mycket bättre då. Dem är lite halvstruliga och "knakiga" annars.

 

tankar om OH-squats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit lite hemligt kär i Laleh, alltsedan jag såg henne uppträda live på göteborgs kulturkalas för några år sedan. Det är nåt med henne som rör djupt vid min själ och kalla jag blir ibland tårögd när jag ser henne uppträda.

 

Det skrivs ju mycket om programmet "Så mycket bättre" men det har gått mig förbi i periferin eftersom jag nästan aldrig tittar på TV.

 

Men plötsligt såg jag att Laleh är med och intresset blev ännu större när jag hörde att artisterna får köra covers på varandras låtar i programmet.

 

Så inatt har jag suttit och tittat på programmet och Laleh glänser som vanligt med sin scennärvaro.

 

Särskilt hennes version på Thomas Ledins "Just Nu" var ju bara magiskt och jag var tvungen att spela upp den 3 gånger i följd. Man ser hur de andra artisterna är förtrollade av henne.

För de som missat det, se 11.30 framåt:

 

http://www.tv4play.se/noje/sa_mycket_battre?title=maltiderna_tomas_lunch&videoid=2086378

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tankar om OH-squats?

 

Aldrig provat och spontant skulle jag nog säga att jag inte kommer göra det heller. Men jag har inget principiellt emot övningen ;) Jag gissar att fokus hamnar extremt mycket på balans plus att det känns som det blir såpass låga vikter man klarar att man failar pga trötthet i andra kroppsdelar än benen. Dem berömda "core"-musklerna lär jobba stenhårt så det säkert en bra övning för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska vi snacka hennes persiska repertoar så är den här vackrast.

En protest mot vad pågår i Iran och mot löftena de brutit mot oss.

 

 

inga subs på den månne? :P tycker laleh är grym för övrigt, sveriges svar på en lite sämre pj harvey ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inga subs på den månne? :P tycker laleh är grym för övrigt, sveriges svar på en lite sämre pj harvey ...

 

Farda - Imorgon (morgondagen)

 

Mishe dido dam nazad - Går det att se och inget säga?

fardaie gomshode - en förlorad morgondag

bezar pishet bemonam - låt mig stanna hos dig

ta bedonam koja beram - så jag vet vart jag ska ta vägen

 

ieki bod ieki nabod - Det var en gång..

aia farda mirese? - kommer morgondagen igen?

mirese pa roie khak? - kommer dess fot att röra vid jorden?

ro khake khodesh mirese. - ja, den kommer att röra vid sin jord (hon menar hemlandet)

 

Chi shod on ghesseie ma? - Vad hände med vår saga?

baramon goftin - den som ni berättade för oss.

Chi shod on ghesseie ma? - Vad hände med vår saga?

Nago, nago hamin. - säg inte, säg inte att det här är den.

 

Bego farda mirese - säg att morgondagen kommer

bego farda mirese - säg att morgondagen kommer

bego farda mirese - säg att morgondagen kommer

sedam be sedat mirese. - och att min röst når din till slut.

 

Mishe dido dam nazad - går det att se men inget säga?

sedaie larzideh - en skakig röst

Rooye do pa, be rahe madrese - på två ben, på väg till skolan.

Kash iademon miraft - jag önskar att vi hade glömt

kash iademon bere - jag önskar att vi glömmer

kash gheseye ma, - jag önskar att vår saga

az avval bebakhshe. - från början förlåter oss.

 

Chi shod on ghesseie ma?

nago goftin

chi shod on ghesseie ma?

nago nago hamin.

bego farda mirese

bego farda mirese

bego farda mirese

sedam be sedat mirese

 

Midonam arezoohat - jag vet att dina drömmar

por az sazo sorode - är fulla av musik och sång

midonam to mesle man - jag vet att du som jag

mosafere montazer - är en resande som väntar

kash iademon miraft - jag önskar att vi hade glömt

kash iademon bere - jag önskar att vi glömmer

kash ghesseie ma - jag önskar att vår saga

az avval bebakhshe - från början förlåter oss.

 

Chi shod on ghesseie ma?

ke bemon goftin

chi shod on ghesseie ma?

nago nago hamin.

bego farda mirese

bego farda mirese

bego farda mirese

sedam be sedat mirese

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...