Gå till innehåll

SUPERTEQUILA Spewtastic


Supertequila

Recommended Posts

But scientists are discovering that today’s mania for cramming everything in at once is creating a perilous cocktail of brain problems, from severe stress and rage in adults to learning problems and autism-like behaviour in children.

Det är bara en grupp som trumfar scientists och det är experts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så från "Cognitive control in media multitaskers" (som hypen bygger på)

 

The present research addressed this question via a series of cognitive control studies comparing chronic heavy media multitaskers to those who infrequently multitask. The goal was to examine whether there is a relationship between chronic media multitasking and cognitive control abilities.

 

One possibility is that chronic media multitaskers exhibit advantages in cognitive control, which would motivate future work to establish whether heavy multitasking confers or reflects these advantages. Alternatively, if heavy media multitasking behavior is associated with deficits in cognitive control, such a finding would offer important prescriptive guidance irrespective of the direction of causality. If chronic media multitasking is the cause, then a change in multitasking behavior might be warranted. Conversely, if chronic media multitasking behavior is more frequently engaged in by individuals least able to cope with multiple input streams, then behavior change may confer particular benefits to these individuals as they would have to deal with fewer distractors.

 

Det enda de kommit fram till är att människor som gillar att multitaska har sämre förmåga att koncentrera sig på en sak åt gången när de blir utsatta för störningar. Sen fantiserar de fritt om orsak/verkan och vad man eventuellt bör göra för att få dessa människor att bli mer produktiva/effektiva.

 

Om man slutligen lägger ihop denna artikel med några utbrändhetsartiklar och geggar till det kan man säkert få det till att multitasking leder till försämrat minne och allmänna hjärnskador. Men det är på sin höjd ren spekulation.

 

Skadlig stressnivå / utbrändhet är som devve påpekade inte nödvändigtvis samma sak som multitasking

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa spela poker.

 

Kan mycket väl tänka mig att vinnande pokerspelare upplever mindre beröring än andra, i genomsnitt. Men det betyder ju inte annat än att många som fastnar för poker är riktiga nördar som inte skulle uppleva så värst mkt beröring i vilket fall som helst.

 

En del av dessa har nog tack vare sina pokerframgångar istället ökat sina möjligheter till beröring (via pengar, status, självförtroende, bla bla bla).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaks i gymmet äntligen efter träningsvärk, jobb o grejer.. den här veckan kan jag köra fullt ut känns det som.

 

Det blev knäböj 65kg (gick ner fr de 85 jag körde i smithmaskinen sist, och skippade smithmaskinen förstås)... kändes som jag kunde köra tyngre men valde att nöja mig med 65.

 

Bänkpressen blev 55 kg, som sist, men den här gången kändes det stabilare och jag kan nog kräma ur mer nästa gång.

 

Deadliften hade jag problem med tekniken under uppvärmningen. Får ta o kika på det avsnittet i starting strength igen. Övningen kändes inte rätt. Hade svårt att komma ner hela vägen men lagom till att uppvärmningen var klar började det kännas bättre och rörelsen satte sig mkt finare, men nöjde mig med att pumpa 65 kg. Vet att man kan köra den här mkt tyngre än så, men eftersom det här var första gången jag kör den (orkade ju inte riktigt med att köra den här gången efter att jag totalt kört slut på benen förra gången) så nöjde jag mig... känner mig rak som en pinne och det svider som fan i korsryggen så det tog nog rätt bra ändå.

 

Nu är ju problemet att vi har fotbollsträning på onsdagar o söndagar... och jag hade tänkt o gymma månd-onsd-fred...

 

Frågan är om man ska köra månd-torsd-lörd med fotbollen onsd-sönd.

Skulle alternativt kunna köra månd-tisd-torsd men frågan är om det är så bra o köra knäböj två dagar i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör leangains. Fastan bröts kl 15 med spagetti bolognese.

Och andra, och sista måltiden för dagen, efter träningen, innan 16 timmars fasta inträder igen. Fick bli den här goingen:

 

matrf.th.jpg

 

Recept för de intresserade:

Kycklingfilé steks med hackat lök och vitlök, samt blandade wookgrönsaker. Tillsätts salt, peppar, gurkmeja, curry och en matsked creme fraiche för syrans och strukturens skull. Även en matsked socker för att balansera smakerna. Mot slutet slå i färsk bladspenat och ruccola.

 

Salladen:

pizzasallad de lux. Riv vitkålet med osthyvel. Tillsätt hackad örtmix (mix av färskörter finns o köpa i affären), gurka, tomat, gul paprika, salt, peppar, pressade citroner, äppelcidersvinäger.

 

Serveras med basmatiris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte ens köra knäböj mer än en gång i veckan själv så nej, kör definitivt aldrig 2 dagar i rad. Dessutom betvivlar jag att du kommer känna att du pallar köra det igen dagen efter ett pass. Isåfall får du nog ta i lite mer :)

 

kör ju starting strength o han har knälyft i starten av varje session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför?

 

vilodag mellan benövningarna.

 

kör ju starting strength o han har knälyft i starten av varje session.

 

Varför måste du köra benövningarna efter varandra? Fattar inte :-?

 

Ja, grundprogrammet är två pass som du alternerar.

 

Pass 1

Knäböj

Bänkpress

Marklyft

 

Pass 2

Knäböj

Militärpress (gissar jag det heter på svenska?)

power cleans

 

Så detta resulterar i

 

Vecka 1

Måndag: Pass 1

Onsdag: Pass 2

Fredag: Pass 1

 

Vecka 2

Måndag: Pass 2

Onsdag: Pass 1

Fredag: Pass 2

 

osv i evighet (eller tills det slutar funka.)

 

 

Knäböjen är väl mer en universalövning som Riptoe vill ha med i varje session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du någon träningsskada som spökar, vet inte om du har nämnt det tidigare. Jag har grymma problem med ena axeln, särskilt då jag bänkar smärtar den, alla övningar som tvingar upp armbågen en bit gör ont också.. t.ex. till och med armbågen i axelhöjd utan att jag gör nåt gör ont. haft i månader, försökt vila bort det många ggr nu... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du någon träningsskada som spökar, vet inte om du har nämnt det tidigare. Jag har grymma problem med ena axeln, särskilt då jag bänkar smärtar den, alla övningar som tvingar upp armbågen en bit gör ont också.. t.ex. till och med armbågen i axelhöjd utan att jag gör nåt gör ont. haft i månader, försökt vila bort det många ggr nu... :/

 

Haft liknande problem, smärtat ända ut i armen stundtals. Börjar kännas bättre nu efter jag gått till en 3e kiropraktor, testa flera olika kiropraktorer är mitt råd, varit extrem skillnad på de jag gått till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...