Gahlster Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Håller med jinxad om att pengar förstör mkt och att det är bäst att tala lite tystare om det. Det börjar du märka nu, så som det känns inför pengarna och dina polare. Men nu när situationen som den är. Du kanske kan säga nått i stil med, "Självklart ställer jag upp om det verkligen krisar med pengar, ifall du inte kan betala hyran eller så pga någon högst oväntad avgift. MEN jag vill inte låna ut längre, det känns inte bra att ligga ute med 50 K, så är det bara." Om dom tjafsar är det oftast ingen idé att ta en diskussion eftersom då hamnar du i försvarsställning. Som om du hade en skyldighet att ge en bra förklaring till att inte låna ut pengar till dom. Då skulle stämningen bli som om att det var du som gjorde nått "fel". Säg istället nått i stil med, "Så är det bara, acceptera det, självklart ställer jag upp om det VERKLIGEN krisar, men jag lånar inte ut mer på det här sättet." Låter som en jävla instruktionsvideo, inte så jag menade, men du fattar. Dra gränsen, fast visa att du är en polare man kan lita på om det sannerligen kniper. Du kommer bli så utnyttjad annars, och det kommer att bli svårt att dra gränser. Ok, om Pelle får låna, kan inte Lars och Maja också få låna, ni har ju hängt en del? U go man! Att erbjuda sig att stötta om det kommer till hyran låter ju inte så smart heller eftersom dessa polare verkar vilja konsumtionslåna. Hur hamnar de i en situation där pengarna inte räcker till hyran? Jo, de lever över sina tillgångar. Får de låna för att betala hyran kan de ju bränna sina inkomster på diverse skit men ändå få lån i slutet på månaden när pengarna är slut. Nej, dessa människor måste nog tyvärr få lära sig den hårda vägen att man inte i längden kan leva så som de gör. Citera
Gahlster Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Hahaha lyssna på pojken som vet vad han pratar om. 12K=EXISTENSMINIMUM.....du vet inte mycket om samhället du Svenska studenter utan extraknäck lever på lite drygt halva existensminimum... Citera
dlinder Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Hahaha lyssna på pojken som vet vad han pratar om. 12K=EXISTENSMINIMUM.....du vet inte mycket om samhället du Va? Han skrev att 12k är lite i lön (vilket det verkligen är) och att de sannolikt inte kan spara en krona (vilket verkar uppenbart med tanke på att de nu lever över sin lön). Svenska studenter utan extraknäck lever på lite drygt halva existensminimum... 12k är ju iofs före skatt. Citera
prime^ Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Va? Han skrev att 12k är lite i lön (vilket det verkligen är) och att de sannolikt inte kan spara en krona (vilket verkar uppenbart med tanke på att de nu lever över sin lön). Han skrev att 12k e lite i lön och att dom inte kan spara en krona på d. Inte pga deras levnadssätt, utan pga dom tjänar 12k.. Håller med Zodiac, vilket skitsnack. Finns många som tjänar 12k o klarar av o leva på d med bra marginaler. Citera
Gahlster Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 12k är ju iofs före skatt. Fattade det som efter. Men 12k måste ju anses som lite fortfarande om man ser det som heltid. Finns det verkligen så lågavlönade jobb där man inte kan dra in extra med OB? Citera
dlinder Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Fattade det som efter. Men 12k måste ju anses som lite fortfarande om man ser det som heltid. Finns det verkligen så lågavlönade jobb där man inte kan dra in extra med OB? Möjligt att jag tolkade det fel såklart, men konstigt uttryckt isf med "månadslön"? Citera
Ignatius Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Shakespeare: Neither a borrower nor a lender be; For loan oft loses both itself and friend ... Citera
HerrGringo Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Lanar inte ut pengar, satter mina kompisar i arbete i stallet. Vill nan lana pengar till kebaben bjuder jag pa de. What comes around goes around... Citera
Weedobooty Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Om du går runt och har fodringar på arbetslösa och studenter och bärplockare (eller vad dom nu för för 12K i månaden) på över 50K, så tycker jag att du borde lära dig att säga nej och börja samla in pengarna igen. Skylta inte med hur mycket deg du har och låt dom inte utnyttja dig. Citera
Tikkster Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Säg att du måste bygga bankrulle (för att försörja alla dina kompisar) för att du vill gå upp i nivå och utveckla ditt spel. Därför har du inte råd att låna ut mer för tillfället. Citera
Dead-Inside Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 Det var ett riktigt bra tips, försökte me d förut men då vart d typ "men hur mkt kan du låna ut? några lax iaf va?" ... Årets dummaste problem? "Haha, ja, men tyvärr är det mina pengar och jag känner att jag mår dåligt av att låna ut till dig. Om du verkligen behöver, till mat, så kanske vi kan ordna något men annars tror jag nog, för min egen skull, att du får gå utan." "Men jag betalar ju tillbaka?" "Ja, men jag mår dåligt sa jag." Fortsätter gnället så slänger du bara ut din "vän". Citera
boman Postad 7 Januari , 2008 Rapport Postad 7 Januari , 2008 räcker med 4-500 om man inte vill ligga. För en baller med liggsug kan det gå på allt från 1500-10K beroende på vilken standard man vill ha på damerna (= var nog ett av de mest korkade inläggen på detta forum genom tiderna. säg nej. Citera
Mr.Moto Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 ...Nej, dessa människor måste nog tyvärr få lära sig den hårda vägen att man inte i längden kan leva så som de gör. Så kan man också se på det. Eller så är "dessa människor" väldigt nära vänner som känns nästintill som släkt. Då är det inte lika lätt att referera till dom på det sättet. Men, som sagt, passar det dig att läxa upp dina nära vänner i kris, när du kunde funnits där för dom så, be my guest. Men tänk på att det förr eller senare kan krisa för alla människor på olika sätt, trots fet plånbok. Och när den dagen kommer för dig, kan det hända att dina vänner stänger dörren för dig. Citera
Gahlster Postad 8 Januari , 2008 Rapport Postad 8 Januari , 2008 Så kan man också se på det. Eller så är "dessa människor" väldigt nära vänner som känns nästintill som släkt. Då är det inte lika lätt att referera till dom på det sättet.Men, som sagt, passar det dig att läxa upp dina nära vänner i kris, när du kunde funnits där för dom så, be my guest. Men tänk på att det förr eller senare kan krisa för alla människor på olika sätt, trots fet plånbok. Och när den dagen kommer för dig, kan det hända att dina vänner stänger dörren för dig. Alltså, det handlar ju inte om människor som är i ekonomisk kris då de vill låna till att gå ut på krogen eller leva flottare under helgdagar. Inget av detta är ens nära att vara nödvändigt. Skulle jag hamna i en sådan situation så skulle en bra vän (enligt mig) neka ett lån och samtidigt förklara att dessa ting inte är viktiga när man har det knapert ekonomiskt. Man har helt enkelt ett beteende som man inte har råd med och då är inte lån lösningen. Citera
Recommended Posts