Gå till innehåll

Starting hand chart NL shorthanded


roitto

Recommended Posts

Wow, ser rätt LAG ut, även för SH - men också väldigt roligt att spela. Hur många % av alla händer spelar du?

Varför så många halvkassa suited?

Vet inte hur många procent, tror du kan kolla det i Pokerstove. Tror inte det är så många kombinationer färghänder, går ju 3:2 sådana för varje par och 3:1 för varje stor ofärgad som AK. Så de maskerar mina solida händer rätt bra.

 

De flesta spelare är för svaga med att höja tillbaka också, så då kan man ju spela många händer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du skulle sitta och följa optimala tabellen slaviskt?

 

skulle iaf betala sjuka summor för att få den.

 

men hade väl gjort en del anpassningar mtp att jag vet åt vilket håll jag och mina motstånare läcker postflop.

 

om jag fick välja mellan att följa den slaviskt eller aldrig få se den hade jag nog valt att följa den slaviskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här spelar jag shorthanded när jag öppnar. Alltid med höjning.

 

Lilla mörken: 22+, alla suiteds, A5+, K9+, Q9+, J8+, T8+, 98+.

Knapp: 22+, alla suiteds, A5+, K9+, Q9+, J8+, T8+, 98+.

Knapp+1: 22+, A2s+, K6s+, Q8s+, J8s+, T7s+, 97s+, 86s+, 75s, 64s, 54s, A9, KJo, QJ, JT.

Knapp+2: 22, A2s, K9s, QTs, J9s, T8s, 97s, 87s, 76s, 65s, 54s, AJ, KQ

Knapp+3: 22, A8s, KJs, QTs, JTs, T9s, 98s, 87s, 76s, 65s, AJ, KQ

 

Funkar rätt bra shorthanded på 5-10 och 10-20

Verkar rätt vettigt överlag, på tok för löst i sb och lite sned range på knappen och en aning för löst co och hj för min smak. Suitade kungar och damer överskattar du nog lite och A5+ samt gappers och skit låter mkt löst i sb såvida inte bb foldar absurt mkt. Du blir kraftigt blåslagen av en bb som fattar nåt öht där. På btn kan du gott ta bort de sämsta suitade och slänga in fler K och Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi måste ju vara SJUUUUKT*10^25 mycket närmare att spela optimalt preflop än postflop iaf.
En optimal strategi bestämmer ju vad man gör inför alla kommande beslut fram till spelets slutstadie. Så det går inte att spela optimalt pre utan att spela optimalt postflopp. Är ju bara om man kör showdownpoker från floppen som det går att säga något sånt.

 

Dessutom så finns det ju ingen Nashjämnvikt för mer än två spelare om man inte låtsas som att spelarna delas upp i två lag. Är det många deltagare så blir det en massa olika möjliga jämnvikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tok för löst i sb
Kanske d, men jag limpar större delen av händerna och kör mkt 3-bet med trash och stål. Tycker inte man kan lägga så många händer mot en mörk gayraise och man får 3:1 på syn.

 

och lite sned range på knappen och en aning för löst co och hj för min smak. Suitade kungar och damer överskattar du nog lite och A5+ samt gappers och skit låter mkt löst i sb såvida inte bb foldar absurt mkt. Du blir kraftigt blåslagen av en bb som fattar nåt öht där. På btn kan du gott ta bort de sämsta suitade och slänga in fler K och Q.
"Sned range"?

 

Varför tycker du att typ K7o/Q8o är bättre än 72s?

 

Blir ju många kombs för varje offsuit man lägger till också, bara K8, K7 och Q8 är ju 36 stycken utan att man får jättemånga bra händer att valuebeta med.

 

Jag vet inte så noga, men vore kul att höra vad du tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske d, men jag limpar större delen av händerna och kör mkt 3-bet med trash och stål. Tycker inte man kan lägga så många händer mot en mörk gayraise och man får 3:1 på syn.

Kasst resonemang, du är oop resten av handen, att limpa in suger kraftigt ifall bb är något så när benägen att beta med en vettigt balanserad range. Och att 3-beta trash är öht korkat, detta ska slängas direkt. Det gör man istället med händer med visst men inte tillräckligt synvärde oop, till exempel Q9s, 86s, A3s osv. Händer som kan träffa floppar hårt men inte är tillräckligt bra för att syna. Annars är jag inget fan av limp öht i nåt sammanhang.

 

"Sned range"?

 

Varför tycker du att typ K7o/Q8o är bättre än 72s?

Helt enkelt för att de paren man bildar är mkt bättre och för att de är en mkt större faktor i spelet än eventuella flushar. 72s suger alltid som enparshand vid motstånd.

 

Blir ju många kombs för varje offsuit man lägger till också, bara K8, K7 och Q8 är ju 36 stycken utan att man får jättemånga bra händer att valuebeta med.

 

Jag vet inte så noga, men vore kul att höra vad du tänker.

Du behöver väl inte lägga till hur många såna combos som helst ifall du inte vill, men de är definitivt att föredra framför suitat megacrap. Räkna på det så att det inte blir fler combos isf då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så finns det ju ingen Nashjämnvikt för mer än två spelare om man inte låtsas som att spelarna delas upp i två lag. Är det många deltagare så blir det en massa olika möjliga jämnvikter.

 

- Man måste ju anta att inget samarbete förekommer.

- Sen kan man ju anta att det är showdownpoker utan ytterligare bet efter floppen

 

Under dessa förutsättningar borde det gå att råtesta fram en betningsstrategi med hjälp av en genetisk algoritm eller dylikt.

 

Målet är att mutera fram en algoritm som vinner över valfri uppsättning andra algoritmer.

 

Eventuellt kommer det då att visa sig att det går att hitta en strategi som det inte går att mutera fram någon motstrategi mot.

 

Men det är *** så mycket arbete med att programmera det programmet, så jag orkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...