Gå till innehåll

Yrke som Gambler, lite frågor!


Magnus89

Recommended Posts

  • Svars 142
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om jag har uppfattat uttrycket "levla" rätt så skulle jag säga att han har powerlevlat er.

 

Troligen :)

 

Jag har en konspirationsteori om att det är moderatorerna som står bakom den senaste tidens guldkorn.

 

Egentligen finns inte CDS och Magnus89. Inte T6 heller för den delen.

 

Här snackar vi levling på hög nivå :)

 

 

Level++:

Eller så menar han att han vill ta in sina pokervinster i företagets kassa och sen ta ut lön från företaget, vilket förmodligen är olagligt då företag lär inte få spela med pengarna (mer än på aktiemarknaden)

 

Även om du skulle få skapa detta företaget och få in dina pokervinster dit så när du tar ut lön så blir det arbetsgivaravgifter+skatt+sociala. Så det du tar ut är ungefär hälften av det det som finns i bolaget.

Du får gärna bli pilotfall, för då kanske vi kan få som i USA där man får dra av för vinster genom att man spelar genom sin firma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, räknas jag som arbetslös om jag inte har ett företag och gambling-pengar är min enda inkomst?

 

Jag tänkte hoppa in här och förklara några saker, som du kanske kan ha nytta av. Jag har fått ta upp det här då och då med bekanta som velat starta företag, inte minst när jag var aktiv i en tjänstemannapool.

 

Vi har fri företagsamhet i Sverige. Du kan alltså som privatperson driva enskild näringsverksamhet utan att ens registrera någon firma hos bolagsverket. Det finns inget som behövs göras för att 'starta eget', utan så fort du tjänar pengar på något är du 'enskild näringsidkare' med 'enskild firma'.

 

Ofta är det råd som ges om att 'starta eget', vilka rör registrering, bolagsformer, lån med mera helt missriktade. Det är saker som man kan göra om man börjat få igång en verksamhet. Men det har mer att göra med välmenande människors fördomar om vad företagande innebär än med formella regler. Ofta blir folk ruinerade av att följa dessa råd, eftersom de startar en stor apparat med en massa investeringar först, innan de ens har några kunder.

 

Ok, det var företagandet. Sedan har vi 'arbetslös'. Du verkar tro att man kan ha statusen av att vara en 'arbetslös person'. Men som privatperson har du ingen särskild laglig 'status', du är alltid en privatperson. Du kan vara arbetslös i den meningen att du har rätt till a-kassa eller uppfyller en eller annan regel hos arbetsförmedlingen. Men det finns inga som helst krav på detta. Jag har flera bekanta som helt enkelt inte arbetar, eftersom de har pengar, och de är inte arbetslösa eller något annat heller, de bara lever. Det finns inget förbud mot det.

 

Slutsats: om du lever som gambler har du en enskild firma. Är dina intäkter skattefria, så se bara till att 'spara alla kvitton' så att du inte råkar ut för en sköntaxering du inte kan argumentera mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte heller det var möjligt att få banklån då jag ville köpa hus och inte har någon registrerad inkomst. Men jag ansökte och fick lån. Jag spelar bara poker, vilket banken efter lite överläggning accepterade.

 

Intressant, har du lust att utveckla lite? Hur ser din ekonomiska situation ut (ev tillgångar/saldo på bankkontot etc), vad sa du till banken, hur mkt drar du in på ditt spel, vad krävde banken för "bevis" på detta, hur mkt fick du låna, vilken bank handlar det om osv osv osv? Kort sagt: hur lyckades du få lån?

 

Jag ska själv snart söka lån och är intresserad av allt du har att berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det perfekta svaret, Matfrid.

 

grejen är alltså du vill ligga hemma och pilla naveln, glo på film, spela xbox osv men i sociala sammanhang vill du ej stå för det. tex du blir bjuden på en fest och träffar en pudding, du vill då kunna säga att du har ett eget företag och inte att du klickar hem lite pengar på poker och överlag är en slashas?

 

om du har samvetskval av att leva av samhället utan att bidra det så skaffa ett riktigt jobb. eller ha iaf ett intressant sidoprojekt till pokern, det mår du säkert bra av cokså och ger mer balans till ditt liv.

 

 

vi har inte kastmärkning i sverige, du får ingen "lol arbetslös"-stämpel i pannan om du ej har ett jobb.

 

 

 

och sne megalolt, vilka invandrare vill att du ska jobba? alltså jag säger inget mot invandrare jag bara undrar varför du säger speciellt invandrare och inte folk(som i folk i allmänhet) som tycker att man ska jobba och bidra till samhället?

har det kommit hem en grupp invadnrare till dig och sagt"hej du pokerproffset nu tycker jag du ska gå och klippa dig och skaffa dig ett jobb!".

 

ringer det förresten hem folk till en om man ej har ett jobb/pengar på banken även om man ej ber om sociala bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart.

 

ok ditt svin. givetvis ska du inte ha a-kassa om du kanf örsörja dig på poker, du måste väl inse hur otroligt illa det beteendet är.

 

har du en inkomst är du ju inte arbetslös även om man kan diskutera om poker är ett jobb eller ej. det är ju inte produktivt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen är alltså du vill ligga hemma och pilla naveln, glo på film, spela xbox osv men i sociala sammanhang vill du ej stå för det. tex du blir bjuden på en fest och träffar en pudding, du vill då kunna säga att du har ett eget företag och inte att du klickar hem lite pengar på poker och överlag är en slashas?

 

Precis. Skattefritt företag.

 

om du har samvetskval av att leva av samhället utan att bidra det så skaffa ett riktigt jobb. eller ha iaf ett intressant sidoprojekt till pokern, det mår du säkert bra av cokså och ger mer balans till ditt liv.

 

Jag har tappat hoppet för Sverige, men jag vill ha ett riktigt jobb också senare.

 

 

vi har inte kastmärkning i sverige, du får ingen "lol arbetslös"-stämpel i pannan om du ej har ett jobb.

 

Jo, det står underklass på kläderna.

 

och sne megalolt, vilka invandrare vill att du ska jobba? alltså jag säger inget mot invandrare jag bara undrar varför du säger speciellt invandrare och inte folk(som i folk i allmänhet) som tycker att man ska jobba och bidra till samhället?

 

Det är allmänt känt att personer, vanligtvis invandrare är utanför samhället och behöver mina pengar.

 

har det kommit hem en grupp invadnrare till dig och sagt"hej du pokerproffset nu tycker jag du ska gå och klippa dig och skaffa dig ett jobb!".

 

Jag bor inte intill invandrare faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svin? Jag ser ingen anledning till att folk jagar mig i arbete sålänge jag kan försörja mig själv. Du kanske menar att jag är ett svin och jag både har bidrag och kan leva på det andra? - Ja, det kan ju diskuteras men det är inte så jag vill ha det.

 

ta inte bidraget då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...