Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En hand ur miljonen nyss. 1400 pers kvar cirka.

Vad gör vi här?

Skit i att synen först är tveksam men är detta syn nu när vi kommit såhär långt? Får ju priset för att syna.

Är ganska novis på turneringspoker så skulle vilja ha lite feedback.

Inga reads direkt om det spelar in.

Seat 1: MAQace (29830 in chips)

Seat 2: iamahugefish (17160 in chips)

Seat 3: KUDUZ (41401 in chips)

Seat 4: Ccour (28825 in chips)

Seat 5: SMaturin (45525 in chips)

Seat 6: Pellefant (54637 in chips)

Seat 7: akabigcrab (29050 in chips)

Seat 8: Ty_Twadd (26325 in chips)

Seat 9: DaJayer (34050 in chips)

MAQace: posts the ante 150

iamahugefish: posts the ante 150

KUDUZ: posts the ante 150

Ccour: posts the ante 150

SMaturin: posts the ante 150

Pellefant: posts the ante 150

akabigcrab: posts the ante 150

Ty_Twadd: posts the ante 150

DaJayer: posts the ante 150

MAQace: posts small blind 750

iamahugefish: posts big blind 1500

*** HOLE CARDS ***

Dealt to: DaJayer Ace of Spades6 of Spades

Pellefant: raises 1500 to 3000

Ty_Twadd: calls 3000

DaJayer: calls 3000

iamahugefish: raises 14010 to 17010 and is all-in

Pellefant: folds

Ty_Twadd: folds

DaJayer: ????

Vad gör vi här?

Postad

Fold pre.

Som spelat (även om jag inte skulle spelat så) skulle jag troligtvis folda mot pushen, men någon jättefold tycker jag inte att det är p.g.a. pottoddsen som ju är nästan 2 mot 1. En read hade varit värdefullt...

Vad är average, och hur långt är det kvar till pengarna?

Postad

Inget spelar någon roll, alltid fold här.

Du kan aldrig sätta FI på specifikt KQ eller pocket under 6 så därför ligger du kass till och ska vika, både första o andra. Du är ju precis i det läget där du bör vänta in en hand att jobba med antingen som är stark eller en billig draghand i flervägslimp. Att sitta o gambla med dåliga odds med 20-25BB är inget att reka.

Postad
Fold pre.

Som spelat (även om jag inte skulle spelat så) skulle jag troligtvis folda mot pushen, men någon jättefold tycker jag inte att det är p.g.a. pottoddsen som ju är nästan 2 mot 1. En read hade varit värdefullt...

Vad är average, och hur långt är det kvar till pengarna?

Tänker man så kan man alltid ge sig själv pottodds att syna ställ, bara att syna små raisar hela tiden. Grejen är att tänka tvärtom här, dumt att jag var med pre, nu får jag en chans att kasta. Han har fortfarande jobb-bar stack, det har han inte vid syn o förlust.

Postad
Tänker man så kan man alltid ge sig själv pottodds att syna ställ, bara att syna små raisar hela tiden. Grejen är att tänka tvärtom här, dumt att jag var med pre, nu får jag en chans att kasta. Han har fortfarande jobb-bar stack, det har han inte vid syn o förlust.

Tänker man hur?

Vad jag kan se så sa jag fold i handens båda beslutssituationer.

Men jag är övertygad om att du håller med om att det är klokt att se varje beslutssituation i en turnering som en ny beslutssituation, oavsett om man inser att man gjort fel tidigare i handen eller ej. Alltså måste läget övervägas igen, och här skulle jag då som sagt foldat mot pushen.

Men anta att vi hade fått 3 mot 1, allt annat lika. Hade vi foldat då? Eller 4 mot 1?

Postad
Tänker man hur?

Vad jag kan se så sa jag fold i handens båda beslutssituationer.

Men jag är övertygad om att du håller med om att det är klokt att se varje beslutssituation i en turnering som en ny beslutssituation, oavsett om man inser att man gjort fel tidigare i handen eller ej. Alltså måste läget övervägas igen, och här skulle jag då som sagt foldat mot pushen.

Men anta att vi hade fått 3 mot 1, allt annat lika. Hade vi foldat då? Eller 4 mot 1?

Självklart väger pottoddsen in, men då man får anta att vi är rejäl underdog kräver jag en större marginal i pottoddset. Har haft uppe den diskussionen med Eurythech som inte håller med...

Vad jag egentligen menade var att om du tar en syn med KJ pre för en stor del av din stack får du odds att syna även om du "VET" att FI sitter på AA. Det kan i många fall vara bra att vika den handen om du anser att du trots fold kommer ha en spelbar stack.

Postad

Först tyckte jag jättefold. Sen sa en duktig spelare till mig att han är sugen på att syna. Jag vill fortfarande vika men det är LÅNGT ifrån en så lätt fold som vissa antyder.

Dock blir det tråkigt att diskutera eftersom vi openfoldar här.

Postad
Först tyckte jag jättefold. Sen sa en duktig spelare till mig att han är sugen på att syna. Jag vill fortfarande vika men det är LÅNGT ifrån en så lätt fold som vissa antyder.

Dock blir det tråkigt att diskutera eftersom vi openfoldar här.

Med 20-30BB till i min stack är det en möjlig syn, men att shortstacka sig själv i ett marginellt läge gillar jag inte alls.

Postad
Självklart väger pottoddsen in, men då man får anta att vi är rejäl underdog kräver jag en större marginal i pottoddset. Har haft uppe den diskussionen med Eurythech som inte håller med...

Vad jag egentligen menade var att om du tar en syn med KJ pre för en stor del av din stack får du odds att syna även om du "VET" att FI sitter på AA. Det kan i många fall vara bra att vika den handen om du anser att du trots fold kommer ha en spelbar stack.

Jag tror att vi faktiskt är helt överens.

Postad

Fold, dock något irriterande fold, men det är bara att bita ihop.

FI måste vara extremt tryckbenägen här. Dels eftersom Pellefant höjde så lite, och övriga bara synade, så FI behöver inte misstänka några monster. Dels för att FI, har absolut minst stack på bordet (15 500 efter denna hand annars), och nu kan roffa åt sig de tio glada som ligger på bordet och få en stack på 27 vilket duger att jobba med. Irriterande tacksamt läge för FI faktiskt.

Oavsett ligger du sannolikt under, så det är bara att folda.

Postad

Är nog en marginell fold här, men inte av de anledningar som ges... självklart ligger vi efter, och självklart är det dåligt att bli shortstackad men det räcker liksom inte som argument för att visa att det är fold. Är vi committed så är vi.

Postad
Är nog en marginell fold här, men inte av de anledningar som ges... självklart ligger vi efter, och självklart är det dåligt att bli shortstackad men det räcker liksom inte som argument för att visa att det är fold. Är vi committed så är vi.

Nyfiken på varför du då förespråkar fold, ge en annan anledning..

Postad
Nyfiken på varför du då förespråkar fold, ge en annan anledning..

Jag får lite för dåligt betalt i förhållande till hur jag ligger till mot en rimlig HD på Fi. Men det är inte långt ifrån tycker jag... här har vi ju rätt nära tre gånger pengarna.

Ska tilläggas att jag synar om jag sett Fi ha tendens att squeeza all in tidigare, men det kanske är uppenbart.

Postad
Jag får lite för dåligt betalt i förhållande till hur jag ligger till mot en rimlig HD på Fi. Men det är inte långt ifrån tycker jag... här har vi ju rätt nära tre gånger pengarna.

Ska tilläggas att jag synar om jag sett Fi ha tendens att squeeza all in tidigare, men det kanske är uppenbart.

Är du månne inne på samma linje som jag att man behöver ett par extra i +EV för att syn ska vara motiverat som underdog i detta läge, för går man strikt på % så har man pottodds för syn

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 37.960% 32.77% 05.19% 101572266 16075344.00 { As6s }

Hand 1: 62.040% 56.85% 05.19% 176204070 16075344.00 { 22+, A6s+, KQs, A6o+, KQo }

Postad
Är du månne inne på samma linje som jag att man behöver ett par extra i +EV för att syn ska vara motiverat som underdog i detta läge, för går man strikt på % så har man pottodds för syn

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 37.960% 32.77% 05.19% 101572266 16075344.00 { As6s }

Hand 1: 62.040% 56.85% 05.19% 176204070 16075344.00 { 22+, A6s+, KQs, A6o+, KQo }

Alltså man en rimlig HD utan read måste ju vara 99+ och alla ess som är bättre än dina. Då ligger väl oddsen för syn ganska långt bort? Sen kan man nog anta (50/50 iaf) att någon av de andra som var med i potten foldat ett ess.

Tycker iaf händer som KQ och par under 6 är ganska osannolika.

Postad
Alltså man en rimlig HD utan read måste ju vara 99+ och alla ess som är bättre än dina. Då ligger väl oddsen för syn ganska långt bort? Sen kan man nog anta (50/50 iaf) att någon av de andra som var med i potten foldat ett ess.

Tycker iaf händer som KQ och par under 6 är ganska osannolika.

Par under 66 är definitivt inte osannolika, KQ kommer vi nog inte se lika ofta men det händer.

Postad

Om BB är en bra spelare så vet han ju att han snart måste stoppa in degen och ingen av spelarna visar ju nån direkt styrka här med miniraise o syn. Så det är ju ett utmärkt läge att göra en squeeze på eftersom raisaren har en som synat efter sig får han ju svårare att syna pushen och vi som inte visat styrka synar väl inte gärna en push så ofta.

Pusharen kan nog därför ha en betydligt bredare HD än vad som föreslagits hittills tror jag (beroende på vad för slags spelare han är). Men jag skulle inte vilja offra halva stacken med en så svag hand även om vi kan ha 60-40 rätt ofta ändå.

Men fold pre känns helt given anyway imo.

Postad

UTG raise, UTG+1 syn, du tar en syn och han insta ställer. Det här ju egentligen fold preflop. Raise UTG, speciellt mini raise, tyder ju oftast på en någorlunda bra hand som oftast slår din A-6. Det enda du kan hoppas på är färg direkt på floppen eller färgdrag. Och du vill ju inte liksom "bara" få färgdrag om du inte är på humör att gambla.

Han som går all in gör ju det knappast som squeze när någon har raise och två synat. Då är hans range som ni andra säger på 99+ eller ett bättre A. Knappast att han gör det med KQ eller sämre hand.

För om ni kollar på ställarens stack så sitter han med 17010. Det är 11250 i potten. Ifall han nu gör det som squeze så leder han preflop väldigt ofta. Och du kan ju inte hoppas på en tre outare eller floppa färgen. Han riskerar ju inte hela sin stack med 5-5 när tre pers är med och får någorlunda hyfsade pottodds att syna.

Sen kan man ju se det från en annan synvinkel. 28260 i potten och det är 14K för dig att syna. 2:1 pengarna. Synar du och torskar så har du 16900 kvar. Alltså 10 bb vilket du kan klara dig på ifall du väntar in bra lägen att steala.

Jag hade fold från början, i det här läget så handlar det väl mest om hur dynamiken på bordet är/varit.

Postad

Railade själv denna handen då det va en polare som lirade och det var han som i själva handen var iamahugefish och pushade med 44.

Det som gjorde att jag ville ha lite synpunkter är efter att DaJayer synat med A6s så blev det en diskussion på bordet där alla utom min vän i princip tyckte det va instasyn med tanke på att han fick rätt pris.

Visste inte riktigt själv vad jag tyckte så ville höra mig för lite.

Tack för era synpunkter hur som helst.

Postad
Railade själv denna handen då det va en polare som lirade och det var han som i själva handen var iamahugefish och pushade med 44.

Det som gjorde att jag ville ha lite synpunkter är efter att DaJayer synat med A6s så blev det en diskussion på bordet där alla utom min vän i princip tyckte det va instasyn med tanke på att han fick rätt pris.

Visste inte riktigt själv vad jag tyckte så ville höra mig för lite.

Tack för era synpunkter hur som helst.

Antar att din vän vann handen? Och varför ställde han med 44 om han tyckte att det var en insta syn?