Gå till innehåll

Varning för nazimods


jello

Recommended Posts

Du har helt rätt i att alla moderatorer är mäniskor och reagerar olika på olika saker. De reagerar även olika beroende på hur mkt skitsnack det har varit av olika personer tidigare. Däremot har jag väldigt sällan sett (självklart händer det) att en moderator tar i för tidigt eller för hårt mot ngn/ngt.

 

Det har jag räknat ut.

Känns bara som att det har lite väl mycket beroende på moderatorns morgonhumör osv att göra ibland. Även fotbollsdomare är människor och reagerar olika på olika saker. Däremot finns det ju ett tydligt regelverk i botten som respektive individ försöker att göra sina bedömningar utifrån.

Känns som att det börjar gå inflation i gula och röda kort i den här matchen bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag flyttade in inläggen till denna tråd istället.

 

Jag är rätt så övertygad om, så som det redan har diskuterats i tråden, att anledningen till att det är flera varningar och avstängningar är för att forumet är så mkt större nu än för bara ett år sedan, samt att, tyvärr, många är här inne mera för att trolla runt och skriva nonsen än att komma med ngt konstruktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad Hjort har skrivit för att bli bannad, men den mod som delade ut hans ban borde ju bara gå och dö - innan pf gör det. Hjort skriver typ hälften av det fåtal läsvärda inlägg som görs i den här DRÄNGSTUGAN.

 

Med den logiken borde väl en ytterst produktiv medborgare utan straff få slå ihjäl en bidragstagande sjukpensionär som aldrig kommer att kunna bidra till samhället?

 

Nu tycker jag förvisso att Hjorts fittinlägg inte var så farligt, särskilt om man ser till kontexten men tydligen så var det ju inte den enda anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om Hjort behövt bli bannad eller inte anser jag att moderatorna borde logga vem som fått vilken bestraffning, och varför, i en tråd på forumet. Det minskar på tjafs, och visar öppenhet vilket alltid är bra när folk klagar på "Nazimods".
Det där är en idé som tål att tänkas på - loggen finns redan internt, men den kan nog struktureras upp och göras publik.

 

Kan vara bra att ni ser allt spam också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad Hjort har skrivit för att bli bannad, men den mod som delade ut hans ban borde ju bara gå och dö - innan pf gör det. Hjort skriver typ hälften av det fåtal läsvärda inlägg som görs i den här DRÄNGSTUGAN.

 

Med den logiken borde väl en ytterst produktiv medborgare utan straff få slå ihjäl en bidragstagande sjukpensionär som aldrig kommer att kunna bidra till samhället?

 

Nej.

 

Mord är inte samma sak som personangrepp. Sveriges rikes lagar är inte heller samma sak som mer eller mindre välgrundade och konsistenta beslut moderatorgruppen.

 

Den här typen av jämförelser är nog inte så träffande. Typ: jag måste få exakt lika mycket saft i mitt glas som borsan fick i sitt - annars behöver ni inte ge mig någon mat den här veckan ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Mord är inte samma sak som personangrepp. Sveriges rikes lagar är inte heller samma sak som mer eller mindre välgrundade och konsistenta beslut moderatorgruppen.

 

Den här typen av jämförelser är nog inte så träffande. Typ: jag måste få exakt lika mycket saft i mitt glas som borsan fick i sitt - annars behöver ni inte ge mig någon mat den här veckan ...

 

Ok. Byt ut mord mot förolämpning då? Ska de som bidrar mer få förolämpa andra mindre bidragande? Logiken är ju densamma, till skillnad från ditt saftexempel.

 

Nu tycker jag förvisso inte själv att det är helt applicerbart på ett internetforum och jag tycker att gränsen för vad som är tillåtet bör dras annorlunda för de som verkligen bidrar jämfört med de som (nästan) enbart trollar. Därmed inte sagt att de som bidrar enormt mycket kan få uppträda hur som helst mot andra, vilket jag fick intryck av att du tyckte och det var det jag reagerade mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se allt spam känns rätt poänglöst, iaf för mig som har moddat forum förut (Har man ett aktivt forum så får man som bekant en sjuk massa spam och spamförsök), men att ge statistik på hur många spamförsök som gjorts kan alltid vara en intressant tanke.

 

Det jag har sett på föregående forum med en offentlig log är att det blir mindre tjafs med moderator om att någons polare blivit bannad, tjafs of "nazimods" etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånansvärt bra tråd. Hade väntat mig sämre iom att OPs egentliga intention var att gnälla över att hans och hans polares senaste trollning medelst tillfälliga och befintliga konton blev utsatt för moderering.

 

Det har, så vitt jag vet, väldigt sällan förekommit att inlägg raderats för att de inte passar en moderators åsikter. Åsiktsmoderering är det alltså knappast tal om. Eventuellt kan man hävda att borttagningen av ultima thule-länken är ett undantag från detta, men det var snarare en diskutabel tillämpning av förbudet mot rasistisk propaganda (diskutabel iom att det råder delade meningar om huruvida UT är en rasistisk grupp eller ej). Censur i egentlig mening var det inte, iom att endast den fysiska länken togs bort.

 

Alltså: Det handlar om en kvalitativ "censur". Alltså att inlägg av typen "lol", "omfg hur kan man inte pusha där", "fisk" och "du suger hästkuk" tas bort. Detta av två anledningar:

 

1) De fyller ingen vettig funktion, och

2) Skit föder skit.

 

Den andra punkten är viktig. Om skitinläggen får stå kvar så leder de till drösvis av följdskit. Jag har märkt enorma minskningar av skitinläggen i trådar där jag tagit bort befintliga skitinlägg. Att kunna åstadkomma en sådan minskning utan att hålla på och synas alltför mkt är mkt värt. Ingen oskyldig drabbas (det är inte synd om den som får inlägget "du suger hästkuk" raderat, och ingen gråter blod för att han förvägras möjligheten att läsa nämnda inlägg).

 

Att låta inläggen stå kvar med en kommentar från en moderator är inte heller bra. Dels pga ovannämda punkt (2), att skit föder skit. Och dels pga att moderering föder skit - folk hatar att moderatorer modererar. Därför verkar det bäst att moderera i tysthet och förbehålla de offentliga modereringarna för de grövre övertrampen. Detta är något som jag varit dålig på, varför mina modereringar har skapat mkt skit. Nu är jag mer tystlåten. Dock inte ett dugg mindre aktiv.

 

 

:club:Oneliners har jag i sig inga problem med. Vissa oneliners är briljanta. Exempelvis står Eurythmech långt över Astrid Lindgren på min förslagslista för nobelpriset i literatur (Astrid står iofs inte alls med på min lista, men det är en annan fråga). Problemet är skitinlägg.

 

:club: Vi har ju redan idag en infraction-kategori som heter "upprepade nonsensinlägg". Problemet med den är att det måste vara just upprepade nonsensinlägg (det i sig är jag inte emot), vilket innebär att man som moderator måste ha koll på vem som vid ett par tre tillfällen tidigare har skrivit nonsensinlägg. Det är omöjligt att ha koll på alla, så den knappen används rätt sparsamt. Tyvärr.

 

Fel, jfr t.ex. antalet infractions som Klyka gjort med vilken annan moderator som helst under 2007.

 

Nu förhastar du dig en smula. Du har naturligtvis inte en aning om hur många infractions jag eller nån annan moderator har gjort under 2007.

 

Att folk inte gillar att jag skrivit ut när jag gett en infraction är en annan sak (se ovanstående harang om det). Och att du inte gillar att en infraction landar på just dig är en helt annan sak.

 

I just ditt fall kan man ju snabbt konstatera att du ofta testar gränserna. Då får man snällt ta att man hamnar över gränsen och får en infraction ibland.

 

 

Jo, Klyka leder väl stort där men å andra sidan kanske han är den som kollar pf oftast av de moderatorer vi har? Nu vill jag definitivt inte försvara honom på något sätt och vis - har också retat mig på honom p.g.a ovan nämnda anledning - men han är nog den mod som är bäst att ha att göra med pm-ledes. Vettiga åsikter och sansade diskussioner som tyvärr inte alltid syns i trådarna.

 

Ty, ty. Och ja, det stämmer nog att jag är en av de mods som är mest aktiva på forumet över lag.

 

Dessutom finns det ofta en bakgrund som folk inte ser. Till exempel att den nya stackars användaren som bara skrev "hej, jag undrar vad UTG betyder" inte blev bannad för sitt inläggs skull, utan för att jag vet att han tidigare blivit bannad under namnet Variance Beta. Eller ovannämnda faktum att tex djens tycker om att provocera med glimten i ögat för att testa gränserna. Eller bara att en viss användare har en historia med många skit- eller hetsinlägg, då läggs ribban oerhört mkt lägre. Med mera, med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förhastar du dig en smula. Du har naturligtvis inte en aning om hur många infractions jag eller nån annan moderator har gjort under 2007.

 

Juggler/Appel/Ola/Othello brukar låna ut sina konton då och då, så att jag ser de interna diskussionerna ser jag som en självklarhet, samt att jag ser antalet infractions.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juggler/Appel/Ola/Othello brukar låna ut sina konton då och då, så att jag ser de interna diskussionerna ser jag som en självklarhet, samt att jag ser antalet infractions.

 

Då jag aldrig sett någon sådan funktionalitet så får du gärna berätta var bland modtools som du hittar en sammanställning av antal infractions...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag funderat på är att inlärningen för poker går i olika steg. En stor del av inlärningen är att diskutera. Problemet med PF är att allting har redan diskuterats sjutusentolv gånger och således blir den stackars nybörjaren (läs: jag) sågad* direkt när denne lägger ut sitt första inlägg "Stege på floppen möter troligt färgdrag!".

 

Det här behöver inte den bäste på forumet besvara. Egentligen borde det bli en diskussuion mellan likar. Se det som i badminton, det är f*n så mycket roligare att spela mot en som är likvärdig än en som är 17 ggr bättre...

 

Visst, man skall söka på forumet men det är en kopiös mängd information och många människor vill diskutera sina problem, inte läsa om andras. Oavsett att det med största sannolikhet deras problem finns någonstans i PFs massiva pokerbank.

 

Någon lösning ser jag inte riktigt på problemet, kanske att låta det finnas en avdelning där man får posta "fria-poker-tankar" som raderas efter en vecka?

 

//Fisken Jonas

 

*Tycker mig se en ny sorts troll, experttrollet. Helt livsfarliga, de vet vad de snackar om men vill inte dela med sig utan är spydiga och talar om att man skall återkomma när man spelat 1 mille händer på SvS och lärt sig klockan. Ungefär som att badmintonproffset skulle floppa över nätet och sno mitt rack sägandes, "lol, börja med pingis istället!".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag funderat på är att inlärningen för poker går i olika steg. En stor del av inlärningen är att diskutera. Problemet med PF är att allting har redan diskuterats sjutusentolv gånger och således blir den stackars nybörjaren (läs: jag) sågad* direkt när denne lägger ut sitt första inlägg "Stege på floppen möter troligt färgdrag!".

 

Det här behöver inte den bäste på forumet besvara. Egentligen borde det bli en diskussuion mellan likar. Se det som i badminton, det är f*n så mycket roligare att spela mot en som är likvärdig än en som är 17 ggr bättre...

 

Visst, man skall söka på forumet men det är en kopiös mängd information och många människor vill diskutera sina problem, inte läsa om andras. Oavsett att det med största sannolikhet deras problem finns någonstans i PFs massiva pokerbank.

 

Någon lösning ser jag inte riktigt på problemet, kanske att låta det finnas en avdelning där man får posta "fria-poker-tankar" som raderas efter en vecka?

 

//Fisken Jonas

 

*Tycker mig se en ny sorts troll, experttrollet. Helt livsfarliga, de vet vad de snackar om men vill inte dela med sig utan är spydiga och talar om att man skall återkomma när man spelat 1 mille händer på SvS och lärt sig klockan. Ungefär som att badmintonproffset skulle floppa över nätet och sno mitt rack sägandes, "lol, börja med pingis istället!".

 

Jag kan kanske hålla med dig lite, men tycker inte att det är riktigt så illa. De flesta får ganska bra svar på sina nybörjarfrågor, handhistorier med mera, även om det är en del 'lol donkey'-brus.

 

Men du har alldeles rätt om experttrollet. Det påminner mig litegrann om en del entusiaster som håller på med operativsystemet Linux. Det blir ganska komiskt när man som jag både använde samma program och spelade hold'em innan grabbarna ens var avlade. De har vanligtvis så brutalt fel på samma sätt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att de flesta moderatorer blir nominerade som både "årets sämsta" som "årets bästa"...

 

Skönheten ligger i betraktarens ögon?

 

Vi får väl ha intern tävlan om vem som får flest röster totalt. O störst andel positiva. Jag ligger nog illa till i den senare kategorin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...