Gå till innehåll

"Dumsnåla" personer - Vilka typer?


Kape

Recommended Posts

Delvis inspirerad av tråden kring TV-avgiften (som i och för sig inte kan anses prisvärd) där många beklagar sig över att de inte har råd med saker. Personligen har jag inte ens under mina år som student haft det så knapert att jag inte haft råd med 200-300 kr/månad i utgifter, då jag alltid lagt ner betydligt mer än så på nöjen och alkohol.

 

Vad som slog mig var hur många personer på både pf.nu och min omgivning för övrigt beklagar sig över små utgifter som kanppast påverkar deras ekonomi nämnvärt. Sverige verkar (förutom alla avundsjuka) vara fyllt av personer som är irriterande snåla på olika sätt. Fattiga och prismedvetna personer är inget som stör mig, de gör det bra som med små resurser lyckas göra livet rikt.

 

Nu vill jag ha er hjälp med att lista vilka perosnlighetstyper av snåla människor som förekommer i kategorier, jag börjar ambitiöst med några utmärkande.

 

"Helrörs-Flasharen"

Finns företrädesvis i Stockholm men förekommer i alla större städer. Här har vi killen (man, 18-35 år) som vinkar till sig servitrisen till sitt sällskap och glatt beställer in ett helrör som han bjuder på. Samma person kan konstigt nog även observeras på Systembolaget med sina polare där han beklagar sig över att spriten är sååå j-a dyr i Sverige. Han ska minsann köpa med sig ett par lådor finare whiskey/cognac nästa gång han är till Prag på ett party hos polaren som pluggar till advokat där.

 

"Charternörden"

Här har vi typen (man/kvinna, 30+) som utmärker sig genom att högt, tydligt och ofta förklara för sin omgivning att det blivit så dyrt på Gran Canaria, Mallorca, Kreta eller t.o.m. Thailand. Tydligen anser de att en middag för två som gick loss på 400 kr inkl dryck är hutlöst på Kreta. Enligt Charternörden är alla turistorter belagda med en högre prisnivå än Sverige och då undrar jag ju om de sedan 1962 ätit ute i Sverige?

 

"Finare bil än du-grannen"

Nu kommer vi till en riktigt jobbig typ (man, 35+) som tvättar den nya volvon varje lördag och byter den till en nyare var 3:e år, bara för att aldrig ha en äldre bil än grannen som kör till jobbet i sin gamla Opel Ascona. Han ses lutat över Gräsklippare de Luxe när han beklagar sig för grannen att det är för djävligt att de höjt bensinpriset med 1 kr/liter. Han anser sig förlora 1.000 kr/år på detta och ska f-n bomba miljöpartiets kansli någon gång. Trots detta anser han sig "behöva" en ny Volvo med 240 hk att köra till och från jobbet samt till köpcentrat på helgerna. Grannen med Asconan suckar och tänker tyst för sig själv att de där 1.000 kr/år är vad grannjäveln lägger ner på vinylpolish på en sommar.

 

"Dyr paprika-tanten"

Tanten (kvinna, 45+) som jag tänker på nu är den jag möter med pälskragen och fina skorna på ICA där hon beklagar sig för väninnan att paprikan är så dyr just nu så att de minsann inte tänker ha paprika i sin fredagssallad. I matkorgen hos henne hittar vi konstigt nog ändå 4 små burkar med delikatesser typ marinerad vitlök, soltorkade tomater, oliver m.m. Detta ska hon och hennes man naturligtvis ha som tilltugg till den Parmaskinka, Löjrom och ostbricka som de tidigare under dagen köpt på Östermalmshallen.

 

Ja det finns otaliga snåla typer runtom oss och jag har länge lyckats undvika att tilta loss på dem men nu börjar de f-n vara i majoritet. Finns det något ställe där man kan undvika att stöta på dem? Jag brukar försöka med mp3-lurarna i öronen men jag tycker mig ändå kunna läsa på deras läppar när de gnäller. Hjälp mig åtminstone att identifiera typerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kusin som jobbar i en skoaffär har gjort en liten observation.

Det finns 2 typer som alltid vill "ha med något på köpet" eller försöker pruta ner priset och det är personer med invandrarbakgrund och personer som man mycket tydligt ser tillhör samhällets översta skikt.

 

Invandrarna vill ofta pruta ner priset. "De rika" däremot kommer till kassan med sina nya skor betalar och sen ser dom nån skovårdsprodukt eller liknande vid kassan som de stoppar ner i sin påse varpå de säger något i stil med- "Den här får jag till mina nya skor"

 

Dock inte sagt att alla "rika" eller invandrare följer det här mönstret, men det ska tydligen finnas en ganska uppenbar koppling mellan samhällssegment och beteende i de båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte tråden. Snåla personer köper inte marinerade vitlökar eller en ny bil vart tredje år.

Du missar poängen, vissa personer tycker att det är dyrt att betala 1 kr mer per liter bensin men de kan ändå tänka sig att köpa en ny bil var 3:e år.

 

Jag ska ändra rubriken till "dumsnåla" som kanske bättre beskriver vilka personligheter jag tiltar på. Det är alltså de som kan tänka sig att lägga ner en massa pengar på en sak men tycker att en annan bagatellsumma är värd att bråka om. Ungefär som när jag själv prutade på ett par sketna solglasögon i Thailand, egetligen spelar det ju ingen roll om jag betalar 5 kr elelr 4,50 kr för dem när jag ändå har ett par för 1200 kr i fickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrbaggen

 

Denna karaktär kan stundtals slita på ens tålamod. Norrbaggen är en otroligt prismedveten individ som har full koll på hur mycket priserna skiljer sig mellan Norge och Sverige, det faktum att Norges oljetillgångar vida överskrider värdet på Sveriges statsskuld och att den norska kronan är högre värderad än den svenska. I glättiga ordalag berättar han gärna om hur mycket han sparar på att studera och leva i Sverige istället för i sitt hemland. Han beklagar sig gärna över de norska priserna på öl, cigg och bilar. Trots denna insikt i hur priserna skiljer sig mellan våra grannländer så är norrbaggen snål! Har norrbaggen kommit över en limpa billiga cigg och du köper ett av paketen av honom, ja då tvingar han dig att betala fullpris eftersom han själv, down the road, måste ersätta sitt billiga ciggpaket med ett svenskt fullprispaket. Sådan är norrbaggen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför censurerar OP svordomar?

Obegripligt!

Det är svårare att uttrycka starka känslor i skrift än i tal (tonfall och gester) utan att använda svordomar. Av ren hänsyn till min omgivning så brukar jag aldrig använda svordomar, förutom om jag bränner fingrarna eller liknande.

 

Jag är väl lite gammeldags men jag tror att ett vårdat språk gör det lättare för folk att få respekt för ens åsikter. Så fungerar det i alla fall för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härlig tråd. Håller med till fullo om att Sverige är nedlusat med gnälliga människor som fokuserar på fel saker. Som regel gnäller ju folk för att dom inte har tillräckligt intressant liv eller alldeles för mycket fritid. Just i "vad dyrt det är-debatter" storknar man ju alltsomoftast över folks resonemang.

Det jag saknar i de olika typerna är de typerna som klagar över att mjölkpriset gått upp med 10 öre litern samtidigt som dom tänder en ny cigarett. Världen är ju full med människor som gnäller över pengar med en cigg i mungipan - jag har aldrig förstått hur dom tänker.. om dom nu gör det.

(själv är jag rökare och gnäller aldrig på att något är dyrt - alla gör väl ett val när det handlar om inköp.. även om en del skatter är felriktade men det är ju en annan diskussion)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kusin som jobbar i en skoaffär har gjort en liten observation.

Det finns 2 typer som alltid vill "ha med något på köpet" eller försöker pruta ner priset och det är personer med invandrarbakgrund och personer som man mycket tydligt ser tillhör samhällets översta skikt.

 

Invandrarna vill ofta pruta ner priset. "De rika" däremot kommer till kassan med sina nya skor betalar och sen ser dom nån skovårdsprodukt eller liknande vid kassan som de stoppar ner i sin påse varpå de säger något i stil med- "Den här får jag till mina nya skor"

 

Dock inte sagt att alla "rika" eller invandrare följer det här mönstret, men det ska tydligen finnas en ganska uppenbar koppling mellan samhällssegment och beteende i de båda fallen.

 

Gissa hur invandrarna som diskrimineras bort från arbetsmarknaden klarar sig?

Gissa varför de rika är rika och inte medelsvensson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om familjefäderna som åker stan runt för att köpa billiga makaroner, spara några kronor i matkorgen, och sen glatt slänger in 50-lappen på Oddsetfyrlingen på vägen ut, till knappt hälften av det odds han hade kunnat få på nätet? :)

 

Det är ju tvärtemot det tråden handlar om. Här har vi stekarna som slösar pengar på oddset för att det är kul, så att de ska slippa löka framför datorn och leta fram fina odds där. De anser sig ha RÅD. Det är INTE snålt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissa hur invandrarna som diskrimineras bort från arbetsmarknaden klarar sig?

Jag gissar att de överlever genom att de försöker pruta (utan att lyckas) i skoaffärer.

 

Gissa varför de rika är rika och inte medelsvensson?

Samma svar här, de tjänar miljoner på att plocka på sig skokrämer.

 

 

Vad vinner jag för pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tvärtemot det tråden handlar om. Här har vi stekarna som slösar pengar på oddset för att det är kul, så att de ska slippa löka framför datorn och leta fram fina odds där. De anser sig ha RÅD. Det är INTE snålt.

 

Så du menar att dom tycker det är KUL att köra runt i halva stan för att hitta billiga makaroner? Jag förstår inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Random pokerspelare (inklusive mig själv):

Sitter och spelar om tusenlappar varje dag, men väljer pizzerian där kebaben kostar 60 istället för 65:-

 

Känner igen mig där.

 

Själv så kan jag komma på mig själv flera gånger med att vara "dumsnål"

 

Ex. Spela bort 10-tusentals kronor på poker kan man ha "råd" med men när man är uta och äter mat med te.x tjejen och istället för att köpa en flaska vin för 395:- så tar men den billigare skitsorten för 295:- till maten. Varför?

 

Köpa billig skitöl för 8:90:-/st på systemet, istället för den goda ölen man egentligen gillar som kostar 11:90:-/st. Varför?

 

Jag har säkert 100 saker jag kan räkna upp där jag är "dumsnål" men jag undrar varför man är det ibland. Tror det har men min uppfostring att göra från mina sossetänksföräldrar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig där.

 

Själv så kan jag komma på mig själv flera gånger med att vara "dumsnål"

 

Ex. Spela bort 10-tusentals kronor på poker kan man ha "råd" med men när man är uta och äter mat med te.x tjejen och istället för att köpa en flaska vin för 395:- så tar men den billigare skitsorten för 295:- till maten. Varför?

 

Köpa billig skitöl för 8:90:-/st på systemet, istället för den goda ölen man egentligen gillar som kostar 11:90:-/st. Varför?

 

Jag har säkert 100 saker jag kan räkna upp där jag är "dumsnål" men jag undrar varför man är det ibland. Tror det har men min uppfostring att göra från mina sossetänksföräldrar :)

Jag förstår din poäng. Men, när du säger att du har råd att torska tiotusentals kronor på pokern gissar jag att du inte menar att du sitter och synar riverbets med 3 hög?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest dumsnåla jag någonsin varit med om ägde rum på Lipp (ett uteställe på avenyn, GBG) för några år sedan.

Vi var en stor kompisgäng som suttit hela dan i vårsolen och krökat för glatta livet.

De flesta av oss har eller hade krogbakgrund och visste med sig att tippa frikostigt. Vi var ett gäng på närmare 20 pers och skulle gissa att genomsnittsnotan var på en tusing och att de flesta av oss tippade mellan 100 och 200 spänn.

 

Sedlarna seglade och det är nu som dumsnåle röven gör sitt move. Han rafsar ihop alla sedlar på bordet stoppar dem i egen ficka och ger servitrisen sitt VISA kort och säger att hon skall sätta upp rubbet på det. Vi andra bara tittar på varandra och tänker att detta är ju inte sant????

Jodå han får tillbaka kortet och tippar en hundring.

 

Denna man är inte längre en del av vår umgängeskrets. Han har vid ett flertal tillfällen försökt haka på i diverse sammanhang men är efter denna händelse att betrakta som spetälsk.

 

Glocalnet någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det en standardmanöver av många. Jag blir fruktansvärt irriterad på det, så jag har börjat lägga pengarna sist och tydligt proklamera vad vi totalt lagt i dricks och konstatera att nivån är okej. Oftast lyckas man stjäla korttricket på det viset.

 

Annars är en riktig dumsnål klassiker att ägna timmar åt att leta bästa pris på en vara. 3 timmars sökande för att tjäna några hundra kronor, snacka om att ignorera alternativkostnaden. Själv är jag sådan, men vad fasen, det är ju skoj. Det får ingå i värdet. Dessutom hoppas jag att man på sikt gynnar kollektivet genom att förlägga inköpen dit priserna är lägst.

 

Det mest dumsnåla jag någonsin varit med om

Glocalnet någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en differentierad produkt gynnar du ju alla med det valet. Köp där det är billigast och sänk priserna för alla! Skönt med någon som har samhällsekonomisk effektivitet inberäknad i sina kebabval :P

 

Random pokerspelare (inklusive mig själv):

Sitter och spelar om tusenlappar varje dag, men väljer pizzerian där kebaben kostar 60 istället för 65:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne men kan ju inte hålla med OP om definitionen av dumsnål; för mig är det t.ex någon som är snål och åker milsvida för att köpa en vara till ett lägre pris men i själva verket blir det dyrare pga tid, bensin etc.

 

Det du radar upp är olika prioriteringar (som dock kan förefalla märkliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...