Gå till innehåll

Odrägliga barn!!!


Jennez

Recommended Posts

Först och främst vill jag säga att jag inte har något emot barn alls. Tvärtom, jag gillar barn om jag själv väljer att utsätta mig för de små liven. Det jag dock inte pallar med är normen och samhällsattityden gentemot barn.

 

Exempel:

Idag var jag och min flickvän på ett köpcenter i Lund. Det är lördag och mycket folk vilket inte är alls oväntat. Vi börjar med att käka lunch. Tyvärr står det enda lediga bordet bredvid ett bord där det finns en äcklig skrikande unge. När jag ska sätta mig vid bordet reser sig en av de vuxna vid det andra bordet och börjar gulla med ungen (som gallskriker) och blockerar därmed min plats. Jag väntar tålmodigt i ett par minuter. Kärringen som gullar med ungjäveln är antingen blind eller ignorerar mig helt. Till slut väser jag ”ursäkta!” och tvingar mig ned vid min plats. Därefter slänger vi i oss maten ty ungen skriker oavbrutet. Vi ville bara komma därifrån.

 

Vi går vidare. Medan min flickvän strosar runt i diverse klädaffärer går jag in i min enda fristad i helvetes-köpcentret, dvs en nördbutik full av spel och pokermarker och annat kul. Butiken är ganska liten och direkt vid ingången står det en hylla med tv-spel. Man måste alltså välja att gå till höger eller vänster om hyllan för att komma in i butiken. Vänsterfilen var just nu blockerad av en barnvagn med en, just det, skrikande jävla unge. Farsan står vid ett demo-X-Box och spelar spel. Bara för att jag är förbannad väljer jag vänsterfilen och stannar vid barnvagnen med ungjäveln. Farsan tar fortfarande ingen notis om ungen och än mindre om mig. Trots att jag just kommit från gymmet lyckades jag uppbåda krafter att lyfta sittvagnshelvetet. Jag hade ingen möjlighet att ta mig runt och lossa hjulspärren. Jag står nu alltså med en barnvagn som jag lyft en meter över marken med en skrikande unge i. Pappan är fortfarande helt inne i sitt spel och märker inte att en total främling just nu har hans äckliga avkommas liv i sina händer. Under en millisekund övervägde jag att drämma barnvagn inklusive unge i skallen på den frånvarande fadern. Jag lyckas lugna mig och ställer ner barnvagnen och gör gången åtminstone något sånär framkomlig och passerar.

 

Nästa incident sker när jag lämnat butiken. Jag har gått ca 15 meter när jag känner två dubbdäck skära in i mina hälsenor. Jag vänder mig om, redo att döda. Framför mig ser jag två deluxe-fån som bara stirrar på mig. Ungjäveln i ångvälten som just rammat mig är faktiskt tyst. Jag skriker för full hals: ”Vad fan håller ni på med?!?!” Det blir knäpptyst och de förstummade föräldrarna utbrister ett tyst ”ursäkta” och går vidare.

 

Jag är så jävla trött på sånt här. Varför ska småbarn och deras föräldrar få bete sig hur som helst? Man förväntas har förståelse för allt de äckliga ungarna gör. Föräldrar som envist tar med sig sina barn ut på allmän plats borde enligt lag vara hänvisade till speciella restauranger, affärer, biografer, ja allt. JAG vill inte lida för att någon såg barn som det högsta syftet i livet! Man borde kunna anmäla föräldrarna för förargelseväckande beteende, misshandel, vållande av kroppsskada osv. Visst, det kan man ju men ingen hade ju tagit en på allvar.

Idag har jag verkligen lidit av dessa ungjävlar (eller snarare ignoranta föräldrar) och jag undrar bara varför jag förväntas acceptera ammande morsor och skrikande barn på allmän plats?

 

Tack för lolet :lol:

Var det NOVA ni var på? Det måste vara det "Jag-tar-med-mig-ungarna-och-shoppar" tätaste stället i Europa!? Brukar ta mig en kaffe och en tidning där medans frugan shoppar och tro fan att mammorna med två-tre ungar ska ta de sköna fåtöljerna på kafeet! Ungarna spenderar ungefär lika mkt tid sittandes i fåtöljerna som jag spenderar på Gina Tricot......Måtte djävulen ta alla hänsynslösa föräldrar!

 

Riktigt så här bitter är jag inte alltid, men nästan 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 150
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Först och främst vill jag säga att jag inte har något emot barn alls. Tvärtom, jag gillar barn om jag själv väljer att utsätta mig för de små liven.

 

en äcklig skrikande unge, ungjäveln, skrikande jävla unge, ungjäveln, hans äckliga avkommas, övervägde jag att drämma barnvagn inklusive unge i skallen på den frånvarande fadern, Ungjäveln, de äckliga ungarna, ungjävlar

 

Hmmm....det översta stycket känns sådär lagom krystat...

 

Har själv ett barn och kan hålla med om att vissa inte borde skaffa barn, men att kalla barnen som du gör och spy galla över dem blir bara löjligt.

Jag kan oxå tycka det är jobbigt att ett barn skriker när jag sitter ner och skall ta en fika eller mat, men sånt vet jag som varit småbarnförälder kan inträffa när man minst anar det. Sen finns det som sagt självklart föräldrar som inte har den minsta förståelse och skiter blankt i vad alla andra tycker och de kan gärna få stanna hemma.....

Knappast så att barnen som är så små är medvetna om vart det passar sig att uttrycka sin frustation. Och man väljer inte alltid som förälder vart ens barn skall få sitt känsloutbrott. Allt kan va lugnt och fridfullt när man åker till affären man planerat och sen kan en liten tiny skitsak få ens barn att skrika ut sin förbannelse och då kan man inte som förälder bara släppa allt man gör och åka hem.

Kort sagt, föräldrar borde ha mer förståelse för de barnfrias ro, samtidigt som barnfria borde ha mer förståelse för barnen och föräldrarna. Finns massor av saker man kan bli uppretad på som förälder oxå när man är ute i affärer som de barnfria gör utan att visa hänsyn för barn eller föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något jag hatar så är det idioter som anser sig har tolkningsföreträde på var jag ska få ha med mig mitt barn. Tillhör inte det offentliga rummet mig och mitt barn också? Varför sluta vid föräldrar och deras barn? Kan vi inte förbjuda griniga gammla gubbar, funktionshindrade, alkisar, cyklister och dramaten-tanter från offentliga platser? Det finns ju alltid nån som stör sig på dem, då borde de ju inte få finnas där.

 

Det här var fanimig lägre än glocalnet. Trodde bättre om dig jennez :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något jag hatar så är det idioter som anser sig har tolkningsföreträde på var jag ska få ha med mig mitt barn. Tillhör inte det offentliga rummet mig och mitt barn också? Varför sluta vid föräldrar och deras barn? Kan vi inte förbjuda griniga gammla gubbar, funktionshindrade, alkisar, cyklister och dramaten-tanter från offentliga platser? Det finns ju alltid nån som stör sig på dem, då borde de ju inte få finnas där.

 

Det här var fanimig lägre än glocalnet. Trodde bättre om dig jennez :roll:

 

Jag tycker dock inte vi får glömma att det är viktigt att vi lär våra barn att visa respekt för andra mäniskor, samt att inte världen kretsar runt bara dem, utan att dom är en del av dem.

 

Bäst lär man dom ju detta genom att föregå som gott exempel naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag verkligen lidit av dessa ungjävlar (eller snarare ignoranta föräldrar) och jag undrar bara varför jag förväntas acceptera ammande morsor och skrikande barn på allmän plats?

 

Det förväntas du inte göra. Stanna hemma bara så slipper du det.

 

gtfo

 

underbar läsning, tror alla känner igen sig.

 

ÖÖÖÖhhhhhhhh? I att va en skrikande unge, eller?

 

för att inte tala om när de tar emd ungen till enr estauang, seriöst förstörde hela min måltid. att ha en skrikande unge där.

 

stanna hemma och laga mat för i h-e!

 

Du har ju lösningen, varför gör du inte det?

 

Nice story. Håller med :)

 

I att vara oempatiskt, eller?

 

Koppel och munkorg på personer under 18 år som vistas på allmän plats.

 

DVS, ungeffär 75 % av alla här på PF då, eller?

 

Inför offentlig agning

 

På människor som inte visar någon empati då eller?

 

Förstår inte vad problemet är. Är ju bara att ni kopplar ungarna utanför köpcentret.

 

Trodde nog lite bättre om dig.

 

 

Ifall man inte kan klara av barn, gamla, djur eller annat man tycker är störande, så föreslår jag att man istället för att visa sin oempatiska sida, bosätter någonstans i djupa skogen där det inte finns grannar eller något.

Samt att man utnyttjar hemtransport av förnödenheter så behöver man inte besvära övriga delar av befolkningen med sin missanpassade person.

 

De av er som klagar på barn, ni har varit mönsterbarn under hela er uppväxt och aldrig bråkat offentligt? Sen är det som Adsl och några fler skriver: Det är inte barna ni ska ge er på.

 

Slutar skriva nu innan jag skriver nått som jag får ångra efteråt. Gud så inskränkta vissa av er är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir du extra dum av barn, eller beter du dej så här normalt också? ;-)
Du tror alltså att jag inte bara förespråkar att sätta koppel på barn utan dessutom lämna dem fastkedjade i en stolpe på en offentlig plats utan övervakning ett par timmar?

 

Det vore ju höjden av oansvarighet då de kan störa rökarna. En mer realistisk lösning är särskilda barngarage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, here's my take on the whole thing. I was also out shopping yesterday and my experience was just as Jennez described. I hate kids!!! There is such a sense of entitlement here in Sweden. The parents never look where they're going, who they run into, who's waiting to get past them, etc. etc. I told my husband yesterday that there should be a ten year moratorium on having kids. (worldwide) Anyone who gets pregnant (and that person's partner) should immediately be shot. It would solve all the environmental issues as well so it's a win-win situation. I would never intentionally hurt anyone, but these goddamn kids and their parents push me as close as I've come to it. Thanks for listening.

 

Cleburne's wife

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju redan i form av sådana där lekrum med bollhav där man lämnar in sin unge.
Men då blir de ju små smitthärdar som skickar runt förkylning och annat elände till resten av befolkningen via neddrägglade bollar.

 

Nä, något i stil med baggageskåpen på tågstationer vore idealt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då blir de ju små smitthärdar som skickar runt förkylning och annat elände till resten av befolkningen via neddrägglade bollar.

Brukar du också bada bland bollarna?

Nä, något i stil med baggageskåpen på tågstationer vore idealt.

Om varje unge får ett eget bollrum då? Din idé liknar mer något gammalt Harry Harlow-experiment och har en del negativa sideffekter.

 

Jag har dessutom hört att bollarna tvättas lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar du också bada bland bollarna?
Mekanismen är ju uppenbarligen att barnen byter sjukdomar med varandra som sedan sprids vidare till föräldrarna, som sen sprider till varandra på jobbet hela vägen till pizzabagaren som hostar på min mat och smittar mig. Duh.

 

Om varje unge får ett eget bollrum då?
Är ju grymt att fylla upp skåpet med bollar. Har du sett hur små de där baggageskåpen är?

 

Trodde faktiskt du var lite mer empatisk än så.

 

Din idé liknar mer något gammalt Harry Harlow-experiment och har en del negativa sideffekter.
Låter befängt, det är ju väl känt att hela personligheten formas av generna. Rimligen bör man kunna lämna ungarna därinne till bortåt 20-års åldern och plocka fram en färdig astrofysiker, snickare eller liknande.

 

Jag har dessutom hört att bollarna tvättas lite då och då.
Jo, men ungarna hostar ju fortfarande på varandra. Möjligen om man stoppar in dem i små bollar så att bakterierna inte kan sprida sig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutar skriva nu innan jag skriver nått som jag får ångra efteråt. Gud så inskränkta vissa av er är.

 

Inskränkt är väl att inte acceptera folks avvikande åsikter? Sen kan det väl möjligtvis vara så att du missade en del ironi i ett par av dina citeringar.

 

Har en känsla av att Jennez inte hade haft en höjdardag och skrev i affekt. Misstänker att antalet svordomar hade varit mindre om det inte hade varit en skitdag i övrigt.

 

Precis som flera redan påpekat så handlar det ju i normalfallet förstås om slöa, slappa och likgiltiga föräldrar och inte "ungjävlar". Dock är det inte speciellt konstigt att det är just avkomman som beskrivs med svordomar och/eller öknamn. Föräldra-barn-förhållandet är långt ifrån det enda förhållandet där den ena parten kritiseras för den andras tillkortakommanden. Och i affekt var det ljust det som Jennez gjorde.

 

Klart som fan att ouppfostrade "ungjävlar" kan vara ett problem. Betalar jag för att ta en fika eller en bit mat i lugn & ro så är det självklart att jag blir förbannad om det levs rövare vid bordet brevid. En ansvarsfull förälder hade självklart inte accepterat ett sånt beteende och antingen satt stopp för sina barns störande alt. avlägsnat sig från platsen. Exakt lika irriterande är det när jag står i en kö och blir påkörd gång på gång av en barnvagn bara för att lilla Pelle har myror i sina lemmar och hans förälder är helt omedveten om allt utanför den egna lilla "sfären".

 

Jag älskar barn själv och vill ha flera men i exemplen ovan så förvandlas barnen per automatik till "ungjävlar". Och detta är som sagt föräldrarnas förtjänst.

 

Brorsan är plastpappa till en liten fyraårig kille. Helmysig liten parvel som är i en allt annat än helmysig ålder. Grejen är att han var verkligen en skitunge innan brorsan flyttade ihop med hans mamma som var alldeles för slapp och gav med sig för lätt. T.o.m. parvelns mormor säger att det märktes enorm skillnad bara på ett par veckor.

 

En förälders ansvar är galet stort och barn är ju faktiskt det viktigaste vi har. Därför är det jäkligt irriterande när många människor verkar förlora all sans & vett när det kommer till uppfostran. Och det verkar vara ett jäkligt känsligt ämne. Det verkar som att det många gånger är värre att kommentera folks barn och uppfostran av dessa än att ..... slå någon på käften.

 

Edit: bara för att provocera er som är föräldrar kan jag bjukka på ett härligt länktips. Stofilen Roger Persson när han är som bäst!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter befängt, det är ju väl känt att hela personligheten formas av generna. Rimligen bör man kunna lämna ungarna därinne till bortåt 20-års åldern och plocka fram en färdig astrofysiker, snickare eller liknande.

 

Så dumt av mig, såklart har du en poäng. Men jag som även tänker mig att miljön har betydelse skulle vilja göra några tillägg. Det bästa kanske vore att ha auktoriserade uppfödare (gärna statliga sådana), dit alla fäder och mödrar lämnar in sina spädbarn direkt efter födseln (så att vi minimerar okunniga och slarviga föräldrars inflytande). Uppfödaren tar sedan hand om barnet och uppfostrar enligt en manualbaserad princip (för att säkerställa bästa möjliga uppfostran). Fortlöpande görs utvärderingar där man nogrannt följer barnens utveckling (och eventuella tendenser att utvecklas till, som Jennez beskriver, äckliga avkommor). I 20 års-åldern (då prefrontala cortex anses vara tillräckligt färdigutvecklat) kan vi sedan släppa ut de lämpliga avkommorna på allmänna platser. På så sätt har vi garanterat att inga impulsstyrda barn tillåts störa i det offentliga rummet.

 

Möjligen om man stoppar in dem i små bollar så att bakterierna inte kan sprida sig.

Undrar om inte denna idé egentligen är bäst. Om det dessutom gick att ha dem där permanent och bollarna kunde ljudisoleras så vore det fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så dumt av mig, såklart har du en poäng. Men jag som även tänker mig att miljön har betydelse skulle vilja göra några tillägg. Det bästa kanske vore att ha auktoriserade uppfödare (gärna statliga sådana), dit alla fäder och mödrar lämnar in sina spädbarn direkt efter födseln (så att vi minimerar okunniga och slarviga föräldrars inflytande). Uppfödaren tar sedan hand om barnet och uppfostrar enligt en manualbaserad princip (för att säkerställa bästa möjliga uppfostran).
Nu vet jag att du driver med mig.

 

Självklart så vet marknaden bäst och man bör outsourcea det hela till lägsta budgivare som använder arbetskraft från tredje världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan vi inte göra det men vi borde, som jag skrev i inlägget, se till att minimera störningsmomentet genom att bannlysa de från butiker, restauranger och dyl som inte är speciellt för barnfamiljer.

 

Kanske är dags att bli lite mänsklig istället. Dröjjer nog inte förrns du gullar med din unge som skriker. Visst sitter man på ett tåg och en liten unge skriker, kan det bli små segt men det är bara så, tror inte föräldrarna tycker det är så kul heller, men så jävla gnällig kan du väl inte vara? Nästan tragiskt. (min enter knapp är död btw)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gtfo

 

underbar läsning, tror alla känner igen sig.

 

mmmm, jefla ungjeflar... eller rättare sagt, jefla egoistiska jefla föräldrar som tror att allt i hela jefla världen cirklar runt dom, att alla precis som dom tycker att deras jefla ungar är genomgulliga och att alla förväntas acceptera deras jefla 124db skrän...

 

Grr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad problemet är. Är ju bara att ni kopplar ungarna utanför köpcentret.
Vad nu det ena hade med det andra att göra :rolleyes:

 

För mig handlar det här om att andra tar sig rätten att vilja bestämma över okända människors liv och det är plain wrong i min bok. Jag skiter tämligen fullständigt i andra människor då jag är ute på stan och skulle önska att andra kunde göra mig den tjänsten. Men nejdå, här ska man knyta näven i böxafickan, tänka mörka tankar och sen gå hem och avregera sig på teh internetz. Wow liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det här om att andra tar sig rätten att vilja bestämma över okända människors liv och det är plain wrong i min bok.
Jag vet inte om biten om barnapartheid är allvarligt menad, men i övrigt så verkar det ju som om Jennez tycker att man ska kunna anmäla barn/deras förmyndare för samma saker som vuxna människor.

 

Grejen är ju att man kan det, men att inget av beteendena han beskrev är sådant som vore olagligt om en vuxen gjorde det. Det är inte olagligt för vuxna att vara högljudda, slarviga med kundvagnar, osv. Så det är liksom lite av en icke-fråga. Jag vet inte om han förespråkar att gå ännu längre och göra störande beteenden som är acceptabla för vuxna olagliga för barn. Vilket det väl i viss form redan är, om man ser saker som drickande som störande.

 

Där barn brister lite är ju gentemot det sociala kontraket om hur man beter sig. Men det är ju mest för att de är dumma i huvudet och inte vet bättre. Att vara upprörd över sånt när det inte rör sig om en stor olägenhet, eller illvilja är ju inte särskilt rimligt.

 

Angående apartheidgrejen så kan jag tänka mig att det genomförs indirekt i form av att vissa ställen har ordningsregler som man får gå ifrån om man inte kan hålla käft, vilket då inkluderar både barn och vuxna. Mig veterligen så finns det ingen lagstiftning som hindrar en näringsidkare från att kräva att kunderna beter sig någorlunda sansat. Skulle inte förvåna mig om det gör det, och i så fall är det ju idiotiskt. Men mer troligt är ju att de flesta ställen inte har något intresse av att utesluta barnfamiljer.

 

Är det ett seriöst förslag så är det ju rätt galet. Men jag tvivlar på att det är det.

 

Skulle det vara någon lite gnutta jag håller med om så skulle det i så fall vara att jag tycker att affärsidkare ska ha större rättigheter än de har nu att slänga ut folk från sina premisser. Men jag har lite svårt att tro att det skulle leda till färre barnfamiljer i köpcenter.

 

För övrigt så finns det ju rätt mycket att uppröra sig över för dig om du tycker att det är helt fel att gå in och bestämma över andras liv. Nästan hela lagstiftningen kring läkemedel och droger till exempel. Och skatter i allmänhet om man är lagd åt det hållet.

 

Att förbjuda ungar i köpcenter är lite småpotatis i sammanhanget "ingrepp i personlig frihet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...