Gå till innehåll

Odrägliga barn!!!


Jennez

Recommended Posts

För övrigt så finns det ju rätt mycket att uppröra sig över för dig om du tycker att det är helt fel att gå in och bestämma över andras liv. Nästan hela lagstiftningen kring läkemedel och droger till exempel. Och skatter i allmänhet om man är lagd åt det hållet.

 

Att förbjuda ungar i köpcenter är lite småpotatis i sammanhanget "ingrepp i personlig frihet".

 

Egentligen vet du mycket väl att meningen du citerade rör mina funderingar kring huruvida jag gillar/ogillar jennez sätt att uttrycka sig angående barn existensberättigande i publika utrymmen, eller hur.

 

För mig snurrar det fortfarande i skallen över att jennez ondgör sig över barnen som han hade det tveksamma nöjet att springa på.

 

Jennez, tänker du gå barnlös genom livet? Om inte, tänker du bli en shut-in med dina barn tills de fyller moppe. Du verkar ju så uppenbart mån om att inte störa din omgivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 150
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Egentligen vet du mycket väl att meningen du citerade rör mina funderingar kring huruvida jag gillar/ogillar jennez sätt att uttrycka sig angående barn existensberättigande i publika utrymmen, eller hur.
Nej, det visste jag inte. I så fall var det ju ett synnerligen otydligt sätt att uttrycka dig på.

 

Du borde sagt något i stil med "Jag avskyr verkligen när folk försöker gå in och bestämma över grupper jag tillhör eller tycker är viktiga" eller "jag avskyr verkligen när folk säger elaka saker om barn". Eller vad det nu var vad du ville uttrycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det visste jag inte. I så fall var det ju ett synnerligen otydligt sätt att uttrycka dig på.

 

Du borde sagt något i stil med "Jag avskyr verkligen när folk försöker gå in och bestämma över grupper jag tillhör eller tycker är viktiga" eller "jag avskyr verkligen när folk säger elaka saker om barn". Eller vad det nu var vad du ville uttrycka.

Så jag har varit otydlig? Vi testar:
Finns det något jag hatar så är det idioter som anser sig har tolkningsföreträde på var jag ska få ha med mig mitt barn. Tillhör inte det offentliga rummet mig och mitt barn också? Varför sluta vid föräldrar och deras barn? Kan vi inte förbjuda griniga gammla gubbar, funktionshindrade, alkisar, cyklister och dramaten-tanter från offentliga platser? Det finns ju alltid nån som stör sig på dem, då borde de ju inte få finnas där.

&

För mig handlar det här om att andra tar sig rätten att vilja bestämma över okända människors liv och det är plain wrong i min bok. Jag skiter tämligen fullständigt i andra människor då jag är ute på stan och skulle önska att andra kunde göra mig den tjänsten. Men nejdå, här ska man knyta näven i böxafickan, tänka mörka tankar och sen gå hem och avregera sig på teh internetz. Wow liksom.
Nej, får nog fortsätta påstå att jag inte vart det minsta otydlig. Men det är klart, tar man bara och plockar ut en mening ur ett sammanhang så kan man ju få den att betyda lite vad som helst.

 

*edit*

Du borde sagt något i stil med "Jag avskyr verkligen när folk försöker gå in och bestämma över grupper jag tillhör eller tycker är viktiga" eller "jag avskyr verkligen när folk säger elaka saker om barn". Eller vad det nu var vad du ville uttrycka.
Jag ser vad du försöker göra här men sorry, jag biter inte på den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag har varit otydlig? Vi testar:
Ja, du var otydlig. Hade du hållt dig till första citatet hade det varit vad du ville säga, men med det andra citatet utvidgade du till, rätt entydigt, att ondgöra dig över människor som försöker styra över okända människor i allmänhet. Paragrafen är dessutom helt onödig om du inte vill lägga till något du inte redan sa i första citatet.

 

Jag antar att det kan vara så att första meningen är tänkt att inte betyda något särskilt, men i så fall är det inte riktigt väl skrivet. Särskilt när du rakt ut skriver att kärnan för dig är att det är fel att människor försöker styra över okändas liv.

 

Det är inte on-topic, men jag stör mig på de väldigt många människor som hävdar att de tycker att personlig frihet är viktigt när de i själva verket menar något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, here's my take on the whole thing. I was also out shopping yesterday and my experience was just as Jennez described. I hate kids!!! There is such a sense of entitlement here in Sweden. The parents never look where they're going, who they run into, who's waiting to get past them, etc. etc. I told my husband yesterday that there should be a ten year moratorium on having kids. (worldwide) Anyone who gets pregnant (and that person's partner) should immediately be shot. It would solve all the environmental issues as well so it's a win-win situation. I would never intentionally hurt anyone, but these goddamn kids and their parents push me as close as I've come to it. Thanks for listening.

 

Cleburne's wife

 

:shock:

Please, dont be pregnent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja herregud vad det slog slint nu. Kul iofs eftersom reaktioner alltid är kul. Jag uttryckte mig medvetet grovt i texten för att alla skulle fatta att det rör sig om ett stort mått av ironi och kryddande av storyn. Det jag beskrev hände faktiskt och jag ville bara göra mig av med lite känslor och förhoppningsvis vara lite rolig på kuppen.

 

Självklart är det så att det är föräldrarnas och inte ”ungjävlarnas” ansvar att ta hänsyn folk omkring dem.

 

Det som jag nu häpnar över är att folk verkligen reagerar så starkt på det här. Visst, en och annan räknade jag nog med skulle ta det hela seriöst, men 99% av läsarna trodde jag skulle vara kapabla att se att jag medvetet provocerar och pushar det hela alldeles för hårt för att jag ska betraktas som seriös.

 

Jennez, tänker du gå barnlös genom livet?

 

Som det känns nu tänker jag det, ja. Det beror dock inte på händelserna igår utan rent allmänna känslor om att det ärjobbigt med allt runtomkring barn. Blöjor, mindre egen tid, ett jävla lass med saker som ska med så fort man ska ngnstans osv. Så känns det alltså just nu för mig. Vem vet, om fem år kanske barn är det enda jag tänker på?

 

Jag vill be om ursäkt ifall någon har tagit illa upp men det är ju ganska kul när PK-fascisterna marscherar in och kallar mig skitnödig. Lol!

 

Och ang vem som måste visa hänsyn för vem. Exempelvis en lunchrestaurang ser jag som en plats för vuxna då barnen är i klar minoritet. Barn och föräldrar får i det fallet kliva åt sidan om det skulle vara så att de stör gästerna.

På samma sätt skulle inte jag börja flytta runt lekasker och annan materiel på ett dagis då det är barnens plats och alltså då jag som får visa hänsyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du var otydlig. Hade du hållt dig till första citatet hade det varit vad du ville säga, men med det andra citatet utvidgade du till, rätt entydigt, att ondgöra dig över människor som försöker styra över okända människor i allmänhet. Paragrafen är dessutom helt onödig om du inte vill lägga till något du inte redan sa i första citatet.

 

Jag antar att det kan vara så att första meningen är tänkt att inte betyda något särskilt, men i så fall är det inte riktigt väl skrivet. Särskilt när du rakt ut skriver att kärnan för dig är att det är fel att människor försöker styra över okändas liv.

 

Det är inte on-topic, men jag stör mig på de väldigt många människor som hävdar att de tycker att personlig frihet är viktigt när de i själva verket menar något helt annat.

Bara för din skull, Hjort.

 

Ta dig en funderare på den där. Reflektera sedan över varför du går så hårt åt mig (eller tja, de flesta) när jag försöker förklara mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det här om att andra tar sig rätten att vilja bestämma över okända människors liv och det är plain wrong i min bok.

 

Barnfamiljerna i exemplet har ju gravt försvårat mitt liv. Den sista incidenten när jag blev påkörd av en barnvagn var ju en ren och skär olycka och sådana inträffar ju lite då och då men övriga två händelserna är ta mig tusan ren och skär brist på folkvett.

 

Du som barnförälder tar dig alltså rätten att bestämma om jag ska få avnjuta min lunch i en behaglig miljö eller i en miljö där decibelnivån hade kunnat minskas väsentligt om du och din familj inte var där. För alla andra gäster också, inte bara för mig.

 

Anledningen till att man inte skäller ut föräldrar med skrikande barn är för att man innerst inne hoppas att de kan trösta barnet eller åtminstone gå därifrån. Eller du är kanske en sådan som kör ikapp en bil som glömde blinka i en högersväng när du är ute och kör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnfamiljerna i exemplet har ju gravt försvårat mitt liv. Den sista incidenten när jag blev påkörd av en barnvagn var ju en ren och skär olycka och sådana inträffar ju lite då och då men övriga två händelserna är ta mig tusan ren och skär brist på folkvett.

 

Du som barnförälder tar dig alltså rätten att bestämma om jag ska få avnjuta min lunch i en behaglig miljö eller i en miljö där decibelnivån hade kunnat minskas väsentligt om du och din familj inte var där. För alla andra gäster också, inte bara för mig.

 

Anledningen till att man inte skäller ut föräldrar med skrikande barn är för att man innerst inne hoppas att de kan trösta barnet eller åtminstone gå därifrån. Eller du är kanske en sådan som kör ikapp en bil som glömde blinka i en högersväng när du är ute och kör?

Om nu farbror Restaurangägare har fått för sig att vilja ha barnfamiljer bland sina gäster så tänker jag då iaf dra nytta av det och äta mat där tillsammans med min familj. Tål du inte det så kanske du ska ta upp det med ägaren istället för att gråta över att du fått din precious matro störd, right? Besides, många restauranger har faktiskt regler som säger att barn under XX år inte får vistas i lokalen efter kl XXXX.

 

När det kommer till kritan så har jag en liten tjej på 1.5 år som jag inte tvekar att ta med på vilken restaurang som helst, då hon är väldigt lungt till sinnet och inte har skrikit eller fört liv i överkant en endaste gång. Där vet jag ju såklart att jag är i minoritet men jag försvarar ändå föräldrars rätt att ha med sina barn på "lokal" om de så önskar. Klart att det sen finns stolpskott som borde tagit sig själva ur leken för länge sen och inte skaffat barn, men de finns ju överallt i alla situationer så jag fattar inte varför du just skulle börja hacka på föräldrar som grupp?

 

Och nej, jag skiter väl i om folk blinkar eller ej. Däremot har jag stannat en kille som kom körandes alldeles för snabbt och la sig i arslet på min bil när jag hade min dotter i bilen. Kan nog garantera att han aldrig gör om det. Om det nu var svar på din fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad det här har med saken att göra. Men visst, det är bättre att lobotomera idioter än att låta dem beté sig som likvärdiga medborgare, vilket vi tyvärr gör idag.
Vi har faktiskt haft en lagstiftning som gett på handen vem skulle ha rätt att föda barn, men mkt viktigare, inskränkte denna rätt för vissa individer. Rätt skrämmande när man tänker efter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror alltså att jag inte bara förespråkar att sätta koppel på barn utan dessutom lämna dem fastkedjade i en stolpe på en offentlig plats utan övervakning ett par timmar?

 

Det vore ju höjden av oansvarighet då de kan störa rökarna. En mer realistisk lösning är särskilda barngarage.

 

Vad kostar det att bli medlem i Hjort fan-club?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara säga att jag har sett Jennez gulla med min då 1åriga son.

Jennez kommer att bli en utmärkt pappa.

Lite mellanmjölkigt vill jag också säga att ordet jag tror vi söker är "hänsyn". Självklart skall barnfamiljer ha rätt att handla på köpcentrum på lördagar, men lika självklart kan man faktiskt gå en runda med barnet ifall denne är på uselt humör och stör en hel restaurang..

Att stå o spela Xbox med en barnvagn som blockerar en halv affär är ju också gräsligt korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tar illa upp av Jennez text saknar ju humor och intelligens att förstå att han har kryddat texten lite. Ok om det har varit någon random okänd som skrivit, men det är ju FÖR uppenbart att han inte är 100% seriöst, just eftersom alla vet att Jennez är en trevlig prick här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tar illa upp av Jennez text saknar ju humor och intelligens att förstå att han har kryddat texten lite. Ok om det har varit någon random okänd som skrivit, men det är ju FÖR uppenbart att han inte är 100% seriöst, just eftersom alla vet att Jennez är en trevlig prick här på forumet.
Idiot och humorlös kan du vara själv. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit gillande om Jennez, och det är han nog medveten om, men den här texten slog an en nerv hos mig som förälder som jag bara inte kunde ignorera. Vidare är det ju jävligt lätt att alltid komma i efterhand och säga "jamen, det var ju bara ironi, det borde du väl förstå" men då gör man det farligt lätt för sig och dessutom blir det en aning respektlöst.

 

Om det var något jag upplevde texten som, ja då var det att den var skriven i affekt, men inte ironisk. Hade Jennez valt att skriva, uteslutande, "idiotföräldrar" istället för "ungjävlar", då hade jag inte reagerat som jag gjorde, det kan jag ju tillstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer ni er till barn på bröllop då? Har vid ett flertal tillfällen bevistat bröllop där brudparet i sin inbjudan önskat en barnfri ceremoni i kyrkan och detta har väckt en hel del ont blod hos vissa i bekantskapskretsen.

Anser själv att om brudparet önskar tystnad, lugn & ro under ett av sitt livs största ögonblick så ska de väl få det..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer ni er till barn på bröllop då? Har vid ett flertal tillfällen bevistat bröllop där brudparet i sin inbjudan önskat en barnfri ceremoni i kyrkan och detta har väckt en hel del ont blod hos vissa i bekantskapskretsen.

Anser själv att om brudparet önskar tystnad, lugn & ro under ett av sitt livs största ögonblick så ska de väl få det..?

 

Självklart kan de sätta upp vilka regler som helst för sitt bröllop, men om de vill dela stunden med alla sina vänner så kanske de inte ska skriva så?

Själv tycker jag det kan vara lite resektlöst att ha en skrikande unge (utan att ens verka försöka göra något åt saken) på platser andra människor mer eller mindre tvingas vara på under en tid, som matställe, bio tåg. På andra platser som affärer eller köpcentrum bryr jag mig inte det minsta, är ju bara att gå bort ett tag och sedan komma tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men den här texten slog an en nerv hos mig som förälder som jag bara inte kunde ignorera.

 

Vilket ju till viss del var det jag ville åstadkomma. Jag gillar dig TF, jag tycker att du i grund och botten har vettiga åsikter men när det kommer till just detta exemplet är du verkligen ”hemmablind”.

 

Om nu farbror Restaurangägare har fått för sig att vilja ha barnfamiljer bland sina gäster så tänker jag då iaf dra nytta av det och äta mat där tillsammans med min familj.

 

Just det här enögda resonemanget var det jag ville åt. Du representerar inte riktigt de extrema åsikter jag egentligen ville gräva fram men du får duga i brist på annat. Det du i princip säger, om jag nu inte missuppfattat dig, är att man kan bete sig hur som helst mot vem som helst så länge handlingen inte är olaglig.

 

Är din dotter lugn och sansad så har jag ingenting emot att sitta vid ett bord bredvid din familj. Om hon däremot skriker anser jag att det är din förbannade skyldighet att minimera störningsmomentet för övriga gäster. Enklast genom att få tyst på ungen medelst napp eller annat lämpligt verktyg eller lämna restaurangen. Jag tycker inte att jag ska behöva finna mig i att utstå gallskrik längre än (för argumentets skull) max en minut.

 

Vidare antyder du att jag inte egentligen hade en stor skopa ironi i mitt inlägg och att det är någon sorts efterkonstruktion för att rädda mig själv i efterhand. Skärp dig nu! Läs igenom texten en gång till! Jag brukar uttrycka mig rakt och ärligt med illa dold irritation omgärdad av en hel del svordomar men så som denna text är skriven står det väl fullkomligt klart att jag inte på fullt allvar menar det jag skriver?

Om inte så har jag misslyckats med den här texten och vill du inte tro mig så är det inte mycket jag kan göra åt det. Fråga de som inte har ”fått en nerv anslagen” så kommer du att se att de flesta inte alls tolkade det så bokstavligt som du (vilket jag iofs har viss förståelse för att du gör eftersom du är ”partisk”).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...