Gå till innehåll

Vilka är de sämsta och bästa artist/bandnamnen alltime?


mrfiskman

Recommended Posts

  • Svars 185
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Svårt att skilja banden från musiken men gillar både Depeche Mode och Daft Punk.

 

Det är namn som man inte direkt vet va det betyder men ändå fattar man känslan. Precis som när man var yngre och Pulp Fiction kom. Namnet låg så bra i munnen så det var självklart att man skulle gilla filmen.

 

The streets tycvker jag är ett ganska prettosmåganster namn. Men gillar Mike Skinner och musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Det finns en riktigt rolig butik i Krischan som säljer leksaker,pokermarker, dildos, vaginor, buttpluggs, knivar, pistoler, ölglas, shotglas, sällskapsspel och annat som man kan tänkas behöva. Man kan tro att efterfrågan på en sådan butik borde vara större i en större stad som Stockholm, men har inte hittat någon sådan här. Vet du vad butiken heter? (glömt bort namnet på detta turistmål)

 

tror du menar butiken PARTAJ http://www.partaj.se/partaj_butiker.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The soundtrack of our lives - så sjukt bra bandnamn att jag knappt kan tänka vidare. Börjar man jämföra så är inget annat riktigt nära...

 

Men för att bidra med nåt nytt efter att ha läst hela tråden:

GURU - Ett lite pretto akronym men gillar det ändå

KRS One - Ytterligare ett på samam tema

Happy Mondays är ju lite sådär syraroligt

 

äääh, för trött för det härnu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en sucker för bandnamn som liknar trams och nonsens. De flesta punkband hamnar väl där, en hel del har redan nämnts. Det får dessutom gärna vara ganska kort, som typ Evaporators (som dessutom får ett plus i kanten för tramslåten + titeln "(I Gotta Disease) I'm Addicted To Cheese").

Sen har jag också alltid varit lite svag för bandnamnet Cabaret Voltaire, även om det är lite för pretto.

Appropå pretto och bandnamn så har jag varit i ett band en gång som hade en idé om ett "dynamiskt" bandnamn. Tanken var att det skulle vara så lätt att höra fel att alla till slut skulle ha en egen uppfattning om bandets namn. Tror inte att det funkade dock.

 

Läste om något liknande, fast 100 % opretto, i Close-up på den tiden tidningen var bra. Stod där om ett fjortispunkband som hette The Quilpish, vilket jag antar skulle vara lite coolt. Alla uttalade det dock som Killpiss, så de valde helt enkelt att byta namn till det.

 

Men bra bandnamn? Det vettefan.. Finns det några? Musiker kan dock heta bra saker, som Gibby Haynes, Jello Biafra och Blackie Lawless.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nostalgi... alla tuffa killar i parallellklassen lyssnade på dem. Eller sa i alla fall att de gjorde det. Det betyder kollapsande nybyggen.

 

Hm, just det. De använde kundvagnar och plåtburkar när de spelade. Inte särskilt bra musik, men rätt intressant. Namnet syftar till att provocera och ska leda tankarna till efterkrigstiden. Tufft att vara arg och konstig tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de låter ungefär som det gjorde de gånger man i gymnasiet tvingades till verkstadslokalerna för att lära sig skära plåt och svetsa. För vissa blev det snarare musiklektioner av det istället. Plåtslagarbeat kompletterat med stansbasgång och MIG-svetssolo. Sång ur svetsmask. Ekot från kvadratmeterstora plåtar som skakades. Släggor mot städ, motorsåg mot betonggolv.

 

Fan, jag skulle blivit musiker istället - jag var grym på MIG:en (elektrodsvetsarna hade bättre dist men fastnade bara i plåten hela tiden och slocknade. Basisten orkade inte vänta på att ta upp takten varje gång, det tog ju fem sekunder bara att starta stansmaskinen.), men Säwes-Luther hängde som ett ok över mig och uttalade ett anatema över atonaliteten som förtrollade oss. Vi gav inte upp, men det rann ut i sanden. Syslöjdens garn knypplades till knätofsar som bands runt oss och sakta strypte tillförseln av energi till våra kroppar. Garn är mjukt, industripojkar är hårda. Svetskontakt < hambotakt.

 

De ståndaktiga tennsoldaterna smältes ner till strumpstickor, och livet, ja vad hände? Jag minns att Mersaults mor en gång uttryckte...Front 242 låter fortfarande lika barnsligt häftigt som namn, förresten.

 

Nostalgi... alla tuffa killar i parallellklassen lyssnade på dem. Eller sa i alla fall att de gjorde det. Det betyder kollapsande nybyggen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de låter ungefär som det gjorde de gånger man i gymnasiet tvingades till verkstadslokalerna för att lära sig skära plåt och svetsa. För vissa blev det snarare musiklektioner av det istället. Plåtslagarbeat kompletterat med stansbasgång och MIG-svetssolo. Sång ur svetsmask. Ekot från kvadratmeterstora plåtar som skakades. Släggor mot städ, motorsåg mot betonggolv.

 

Fan, jag skulle blivit musiker istället - jag var grym på MIG:en (elektrodsvetsarna hade bättre dist men fastnade bara i plåten hela tiden och slocknade. Basisten orkade inte vänta på att ta upp takten varje gång, det tog ju fem sekunder bara att starta stansmaskinen.), men Säwes-Luther hängde som ett ok över mig och uttalade ett anatema över atonaliteten som förtrollade oss. Vi gav inte upp, men det rann ut i sanden. Syslöjdens garn knypplades till knätofsar som bands runt oss och sakta strypte tillförseln av energi till våra kroppar. Garn är mjukt, industripojkar är hårda. Svetskontakt < hambotakt.

 

De ståndaktiga tennsoldaterna smältes ner till strumpstickor, och livet, ja vad hände? Jag minns att Mersaults mor en gång uttryckte...Front 242 låter fortfarande lika barnsligt häftigt som namn, förresten.

 

http://www.youtube.com/watch?v=a1Xe-craEuM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten...

 

Något som får mig att äcklas är;

 

1. Amy Diamond (Visst, nu heter hon så på riktigt, men när någon nämner det namnet så vänder sig magen ut-och-in.)

 

Nej, hon heter Amy Emily Linnéa Deasismont, så nu kan du börja kräkas på riktigt.

 

Ingen som minns Deep Shit Torkel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damn, jag känner mig långt före min tid så här långt efteråt. Det ser nästan exakt ut som på våra PRV-timmar (hette det PRV? Praktik i skolverkstaden, eller nåt).

 

Holy Gang, bra eller dåligt bandnamn? Jag velar. Så ville jag se ut, så ville vi låta. Med lite mer verkstadsljud, förstås. Det här kunde väl varit min första skiva istället :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, just det. De använde kundvagnar och plåtburkar när de spelade. Inte särskilt bra musik, men rätt intressant. Namnet syftar till att provocera och ska leda tankarna till efterkrigstiden. Tufft att vara arg och konstig tydligen.

 

de har iofs utvecklats en del på det kvartssekel (ungefär) som neubauten funnits, från http://www.youtube.com/watch?v=wCX6KvfIovU mot http://www.youtube.com/watch?v=2tocmwJDFak typ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Ursprungligen postat av FreePlopp

Förresten...

 

Något som får mig att äcklas är;

 

1. Amy Diamond (Visst, nu heter hon så på riktigt, men när någon nämner det namnet så vänder sig magen ut-och-in.)

 

Nej, hon heter Amy Emily Linnéa Deasismont, så nu kan du börja kräkas på riktigt.

 

Ingen som minns Deep Shit Torkel?

 

Underbart.

Någon som nästan heter disease (sjukdom) i efternamn är ju bara...underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...