Gå till innehåll

Sälja del i bostadsrätt till expartner


APC

Recommended Posts

Hej

Jag och min flickvän ska tydligen gå skiljda vägar och hon vill köpa ut mig ur vår gemensammt ägda bostadsrätt. Hur går man tillväga med värdering och liknande? Vill ju inte känna att jag ger henner "rabatt" samtidigt som hon kan sälja den om ett år med stor vinst eller att hon säljer med jätteförlust pga att jag fick för mycket för min andel. Vad bör man göra och vad finns det för juridiska aspecter i det hela?

 

Tack på förhand.

 

//APC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Trist problem.

 

2. Ring mäklarfirma exempelvis M2 som jag själv har goda erfarenheter av, och be dem om hjälp. Sen får du glömma all skit om "tänk om värdet går upp eller ner om ett år". Det är värdet idag som är intressant, så länge ingen av er har en magic eightball och kan se in i teh future.

 

Well, det är så jag skulle gått tillväga men känner jag pf rätt så har vi snart nån som säger att jag har fel, right?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt så många mäklare som möjligt från olika firmor värdera eran lägenhet (minst 4-5st, kostar inget) och beräkna ett genomsnitt eftersom mäklare kan ge väldigt stora skillnader

 

jag tror du tjänar på att låta henne köpa ut din del av vad mäklarna kommer värdera lägenheten till eftersom bostadsmarknaden lär fortsätta ner ett bra tag till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så köper du hennes andel.

 

Ett sätt som är 100% rättvist åt alla håll och kanter är följande

 

a) Ta in en mäklare som får göra en uppskattning av priset

 

b) Du skriver på en lapp vad du är beredd att ge för hennes halva, hon skriver vad hon är beredd att ge för din halva.

 

c) Den som bjuder högst får köpa lägenhetshalvan av den andra för vad denne var beress att ge.

 

Ex skriver du två millar, hon en mille, så får du köpa hennes andel för en mille.

 

Det öppnar upp ett litet EV-tänk också, så du kanske har fördel som den spelare du är :-). Dessutom kan ju ingen någonsinn känna sig lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt - Västerås - dra bort en nolla eller två på mina priser :-)

Nån nolla är väl att ta i :) Skulle nog kunna gå för miljonen om vi hade lite tur. Intressant tanke om andelarna btw. Det enda problemet är väl att jag inte vill bo där om jag var själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt så många mäklare som möjligt från olika firmor värdera eran lägenhet (minst 4-5st, kostar inget) och beräkna ett genomsnitt eftersom mäklare kan ge väldigt stora skillnader

 

Det finns ett problem med den här taktiken. Mäklarna som värderar gratis gör det väl oftast för att dom hoppas på att få uppdraget att sälja lägenheten. Därför lägger de sig enligt min erfarenhet gärna lite lågt i värderingen för att den blivande kunden (säljaren) inte ska bli missnöjd med försäljningen.

 

Kanske är det bättre att ta in en värderingsman som är insatt i situationen och som tar betalt för jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda problemet är väl att jag inte vill bo där om jag var själv.
Hur är det ett problem, du kan ju faktiskt sälja lägenheten efter att du förvärvat den.

 

Gdailys metod är rättvis men öppnar ändå upp för "du lurade mig" om deltagarna inte förstått metoden (och då menar jag inte att någon inte förstår hur det går till rent praktiskt utan just EV-tänket som man kanske kommer på senare, eller inte alls kommer på och ändå känner sig lurad). Dock gillar jag den och det går faktiskt att ha en mäklarsiffra som utgångspunkt för den här typen av "budgivning".

 

Oavsett så är det en knepig situation som bäst löses om man kan sälja lägenheten helt och hållet. När någon köper ut den andre är det nästan alltid någon av parterna som känner sig som "förlorare" då de antingen "gått minste om vinst" eller "betalat för mycket."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett problem med den här taktiken. Mäklarna som värderar gratis gör det väl oftast för att dom hoppas på att få uppdraget att sälja lägenheten. Därför lägger de sig enligt min erfarenhet gärna lite lågt i värderingen för att den blivande kunden (säljaren) inte ska bli missnöjd med försäljningen.

 

Kanske är det bättre att ta in en värderingsman som är insatt i situationen och som tar betalt för jobbet?

 

 

Om de vill ha uppdraget att sälja borde de då inte göra en hög värdering?

 

Jag personligen hade gått hela vägen. Sålt som vanligt genom mäklare. Vill hon ha lägenheten får hon lägga bud som alla andra mot marknaden. Skillnaden för henne är att hon bara betalar varannan krona hon budar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en lite större förening, fråga styrelsen vad liknande lägenheter gått för innan. Dock inte alltid de vill ge ut det. Men de kan ju vara snälla om man förklarar situationen.

 

Ett annat enkelt tips är gå på visning i samma område, anmäl dig som spekulant och få reda på slutpriset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en lite större förening, fråga styrelsen vad liknande lägenheter gått för innan. Dock inte alltid de vill ge ut det. Men de kan ju vara snälla om man förklarar situationen.

 

Ett annat enkelt tips är gå på visning i samma område, anmäl dig som spekulant och få reda på slutpriset.

 

Varför skulle styrelsen och föreningen veta det? Affären är mellan köparen och säljaren förmedlad av mäklaren. Det enda föreningen är inblandat i i en affär är godkännandet av medlemskapet i föreningen för den nya ägaren.

 

Gå på visningar o anmäla intresse funkar. Finns även nån betalsajt på nätet man kan kolla vad borätter i specifika områden gått för. Aftonbladet o expressen brukar ha listor ibland oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det ett problem, du kan ju faktiskt sälja lägenheten efter att du förvärvat den.

Alltså det är inte ett problem i sig men vi kommer som sagt ändå ha en framtid ihop på mer än ett sätt och jag vill inte skapa en massa problem. Vill hon verkligen bo där så tycker jag i princip att det är ok bara vi kommer överens om en bra värdering. Det som känns lite konstigt är om hon ska bo i vår lägenhet och jag inte har tillgång til den helt plötsligt samt att hon tar upp andra "dönickar" i den, men det är rent känslomässiga aspekter.

 

Egentligen så tycker jag alternativet som gdaily eller det som Belöna är bäst men det är så att det inte är jättedrag runt lägenheter just nu vilket kan göra att det skulle ta ett litet tag att få den såld. En annan sak som är positiv med att låte henne köpa ut mig är att när jag flyttar behöver jag inte bry mig om en massa trassel med uppsägningstider och inflyttningstider mm. Bara att ta sitt pick å pack och flytta in.

 

Antar att det låter som att jag i stort sätt bestämt mig och det har jag nog men vill som sagt ha en rättvis värdering och slippa en massa krångel. Det är ganska rörigt som det är just nu. Men är ändå glad för alla förslag. Det har fått mig att tänka till lite. fortsätt gärna komma med förslag, ideer eller tänkvärda saker då jag inte kommer bestämma mig på ännu en vecka i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de vill ha uppdraget att sälja borde de då inte göra en hög värdering?

Mjo, det kanske man kan tycka. Det finns ju argument åt bägge håll, men enligt min erfarenhet lägger många sig lite lågt.

 

Jag personligen hade gått hela vägen. Sålt som vanligt genom mäklare. Vill hon ha lägenheten får hon lägga bud som alla andra mot marknaden. Skillnaden för henne är att hon bara betalar varannan krona hon budar.

Det här är ju briljant. Genialiskt i all sin enkelhet. Enda nackdelen är väl mäklaravgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle styrelsen och föreningen veta det? Affären är mellan köparen och säljaren förmedlad av mäklaren. Det enda föreningen är inblandat i i en affär är godkännandet av medlemskapet i föreningen för den nya ägaren.

Vilket om jag inte missminner mig brukar ske genom att en kopia av köpekontraktet skickas till föreningen? Eller kommer jag ihåg fel?

 

I vilket fall som helst så tror jag att det är ovanligt (alternativt icke-förekommande) att föreningen inte har koll på hur mkt lägenheterna säljs för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket om jag inte missminner mig brukar ske genom att en kopia av köpekontraktet skickas till föreningen? Eller kommer jag ihåg fel?

 

I vilket fall som helst så tror jag att det är ovanligt (alternativt icke-förekommande) att föreningen inte har koll på hur mkt lägenheterna säljs för.

 

Blev faktiskt osäker nu får jag erkänna. Trots att jag flyttade så sent som i somras minns jag inte helt säkert. Hade för mig att det var nåt separat papper mäklaren skickade till föreningen som bara innehöll köparens personuppgifter. Är ju så jäkla många papper man skriver på när man köper/säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja göra en uppskattning av hur mycket värt det är att slippa besväret att flytta samt vad en värdering faktiskt kostar. Det är också rätt viktigt att uppskatta hur viktigt det är för dig att få pengar rakt av. Är det en stor kostnad för dig att få vänta i ett halvår så är det ju inte så bra med marknadsvärderingar.

 

Är ju inte så rimligt att välja mellan olika alternativ innan ni faktiskt vet vad kostnaderna är. Skulle det vara så att hon bara tycker att det är värt 3000 att slippa flytta så verkar det ju inte vara tillräckligt mycket pengar för att riskera att göra en stor missvärdering.

 

Själv är jag skeptisk till en värderingsperson eftersom jag helt enkelt inte tror att de är särskilt bra på att uppskatta slutgiltigt försäljningspris. Vore de väldigt bra på det så skulle de ju rimligen syssla med att köpa undervärderade fastigheter och själva kränga dem för mellanskillnaden.

 

En värderingsvariant är ju att ni sätter ut stället till försäljning under en period utan att faktiskt sälja om ni inte får ett exceptionellt bud. Vad jag vet så är det inte olagligt, men är nog bäst att kolla upp först.

 

En grej som jag tycker bör tas upp är att det är bra för henne att slippa flytta, medan det inte ger dig någon nytta. Det rimliga då är ju att hon betalar dig en del av den uppskattade kostnaden för en utebliven flytt. Tyvärr så passar det väl inte så väl in i människors intuition för vad som är rättvist.

 

Över huvud taget så tror jag att det är större sannolikhet för den flyttande parten att bli förfördelad i en sån här situation, eftersom det är svårt att låta bli att vara lite snäll mot sitt ex och verkligen köra en så hård deal man skulle gjort mot främlingar. Dessutom så kommer en stor del av nyttan för den kvarboende i form av "omätbara" faktorer, vilket folk tenderar att inte vara så pigga att dela med sig av.

 

Det är ju också en frirulle för den kvarboende på så sätt att hon aldrig behöver acceptera ett för högt bud, utan kan gå till marknaden istället. Bara det faktum att ett bud från dig accepteras är ju en antydan om att du kunnat få ännu mer pengar via en försäljning.

 

Dessutom är det ju inte heller så att det finns någon anledning att tro att ditt ex är duktig på att sätta priset.

Ett sätt som är 100% rättvist åt alla håll och kanter är följande

 

a) Ta in en mäklare som får göra en uppskattning av priset

 

b) Du skriver på en lapp vad du är beredd att ge för hennes halva, hon skriver vad hon är beredd att ge för din halva.

 

c) Den som bjuder högst får köpa lägenhetshalvan av den andra för vad denne var beress att ge.

Problemet med den här metoden är ju att den bara tar hänsyn till de två inblandade personernas värdering. Vilket ju gör att information från budgivare i en riktig auktion utelämnas.

 

Så den här metoden är ju inte alls garanterad att ge ett pris nära marknadspriset.

 

Däremot är den rättvis om vi utgår från att lägenheten måste gå till någon av dem, men det verkar ju inte helt rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en släkting som är mäklare lite hastigt vad som är brukligt i liknande fall.

Man kontaktar lokal mäklare som gör en värdering med båda närvarande. Oftast påpekar då den som ska bo kvar på en massa fel som drar ner priset och den som ska flytta gör tvärtom. :lol:

 

Från priset man då kommer överens om dras ett s.k. fiktivt mäklararvode, dessutom görs skatteavdrag på säljarens summa eftersom den som bor kvar så småningom säljer och skattar på hela beloppet minus den ursprungliga köpesumman. Om ditt ex behöver låna pengar för att köpa ut dig så kräver säkert banken en värdering. En mäklare borde ju veta allt detta så mitt tips är att gå till en.

 

Vill man gå till en separat värderingman finns risk för att denne inte känner till de lokala priser som gäller. Exempelvis sa min släkting att en värderingsman värderade en lägenhet i hennes område till 1,1 m när den i verkligheten hade ett marknadsvärde på 500 k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är sorgligt. På riktigt. Hoppas att du stökar klart med lägenhetsaffärer och annat så snart som möjligt och att du mår bättre efter det.

 

Kram från Jennez

Tack, det värmer.

 

I övrigt vore det jätteskönt att slippa tänka på uttsägningstider mm utan bara dra när jag hittar nåt. En fördel som jag kom på är att av 4 lägenheter i vår trappuppgång så har 3 sålts under det senaste året varav en av dessa som är exakt identisk för så sent som för 2 månader sen. Kan ju oxå använda dessa som riktmärken. Så det i kombination med en värdering borde kunna ge en rimlig prisbild (även om priser kan variera väldigt när det kommer till budgivning).

 

Det som Hjort nämner om nytta av att bo kvar så ser jag ett problem i att försöka flytta ur "halva" bohaget som är mitt. Kommer troligtvis bli en massa saker kvar i lådor och förråd som glöms bort och som hon sedan får i sin ägo. Fördelen med att flytta från lägenheten är att allt måste packas och delas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...