Gå till innehåll

FL SH - Hur ofta 3betta med medelhänder?

Recommended Posts

Postad

Midstakes FL holdem 6manna

Hur ofta bör jag 3betta preflop med händer som 22-88, JTs,KQo (medelhänder).. Som det ser ut nu så synar jag många emellanåt,frågan lyder. Ska jag nästan alltid 3betta dessa händerna om jag väljer att spela? Menar generellt, situationerna ser ju olika ut såklart. Men typ riktlinjer och argument för/mot att alltid 3betta den typen av händer.

• 2 weeks later...
Postad

De händerna du nämner tycker jag är väldigt beroende av positionen om du ska trebetta eller inte. KQo trebetar jag på knappen och CO om jag vet att tidigare raisare är semiloose. Likaså kan jag tänka mig att trebetta från stora mörken med KQo vid stealförsök. Har själv ganska svårt för att spela de låga paren (22-55) då jag tycker att floppen måste komma väldigt lågt för att det ska kännas bekvämt att spela dem. Brukar vanligtvis bara 3-beta med 66 och bättre när det gäller paren.

Jag tycker väldigt mycket är beroende av vilken typ av fi du är uppemot. Ser ingen anledning att trebeta mot en stark fi med marginella händer då man allt som oftast går in i underläge. Du har möjligtvis en högre fold equity på floppen om ingen av er träffar men men.

JTs höjer jag däremot gärna med på knappen eftersom jag tycker om den hand så mkt.

Postad
Midstakes FL holdem 6manna

Hur ofta bör jag 3betta preflop med händer som 22-88, JTs,KQo (medelhänder).. Som det ser ut nu så synar jag många emellanåt,frågan lyder. Ska jag nästan alltid 3betta dessa händerna om jag väljer att spela? Menar generellt, situationerna ser ju olika ut såklart. Men typ riktlinjer och argument för/mot att alltid 3betta den typen av händer.

Jag tycker att det är främst position som betstämmer när du ska trebetta händer som 22-88. Fast då ska du helst sitta på knappen, eller positionen innan knappen och möta en ensam raisare. Helst ska denna rejsaren vara något loose, och att mörkarna faktiskt kan lägga sig för en trebet.

Anledningen att trebetta här är för att slå ut mörkarna och eventuellt knappen också, och för att då sedan få spela HU i position mot en spelare.

Sedan om floppen inte är proppad med scarecards så kan man spela de låga paren aggresivt, för din om din motståndare har highcards träffar denne ett par en av tre gånger, om jag minns rätt. Och självklart vara beredd att släppa beroende på vad din motståndare gör.

Personligen trebettar jag :Kd::Qh: nästan jämt om det kan leda till att få spela handen HU i postion mot den ursprungliga raisaren. Trebettar gör jag eftersom det är shorthanded. Självklart beroende på situation, men ändå generellt sett. Vet inte om det är helt korrekt.

:Jd::Td: trebettar jag oftast inte, eftersom den handen spelar sig bättre mot fler. Men självklar raise om man är först in på knappen.

• 2 weeks later...
Postad

Kolla din PT-statistik för 22-55, de flesta SHFL har marginellt positiva resultat med dessa händer. De är inte händer som du vill spela stora potter med. Dels är nästan alla kort överkort och träffar du set är det nästan alltid det minsta setet. 22-55 trebettar jag nästa aldrig, kanske 55 från knappen om en lös CO öppnat och blindsen är tajta. 66 3-bettar jag oftare om en lös spelare öppnat och 77 såklart ännu oftare. 88 3 bettar jag nästan alltid och 99+ gör jag det alltid med.