Gå till innehåll

Nordens första skolmassaker


brainslicer

Recommended Posts

Nej, den tesen är den som varit grund i alla inlägg och den som var anledningen till att jag öht berörde ämnet från första början i tråden. Jag har inte heller motsagt siffrorna du lade fram och jag vet inte varför du framhärdar i den frågan.

 

 

Jag har fortfarande inte (trots bland annat exemplet med Puerto Rico) fått dig att erkänna hur oerhört mycket större inverkan andra faktorer har och att du och andra antivapendebattörer därför kanske borde koncentrera era krafter på andra håll? Som exempelvis i sociala projekt.

 

Jag har aldrig, och kommer aldrig, påstå att tillgången till vapen är huvudfaktorn i våldsutövningen i någon region (bortser självfallet ifrån extremfall-regioner såsom oroshärdar och direkta krigstillstånd). Därmed finns ingen anledning att "erkänna" någonting.

 

Jag är dessuom väldigt långt ifrån någon antivapendebattör. Dock tror jag att en av de enklare (och kanske den fegaste) vägarna att minska vapenrelaterade brott är att minska tillgången till vapen. Att utrota fattigdom/kultur är ju inte direkt gjort i en handvändning.

 

I slutändan är det en fråga om hur högt man värderar individens frihet. Både när det gäller vapen och droger. Är det värt risken att tillåta fritt innehav av handeldvapen/automatvapen/raketgevär/...atombomb?

 

Någonstans måste(?) samhället dra gränsen för individens frihet. I denna delikata balansgång måste hänsyn tas bl.a. till risken för att individen missbrukar/begränsar andra individers frihet. Rimligtvis måste gränsen dras vid olika ställen beroende på det enskilda samhällets kultur/fattigdom etc etc.

 

Att jag reagerade starkt emot din argumentation har flera skäl. Ett av skälen var din jämförelse med droger. Att totalförbud mot diverse droger leder till minskad tillgänglighet är inte särdeles kontroversiellt.

 

Lagstiftningsinstrumentet används i de flesta stater världen över när det gäller både droger och vapen. I de stater där straffen är exceptionellt hårda är det generellt ytterst svårt att köpa droger.

 

Over and out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har aldrig, och kommer aldrig, påstå att tillgången till vapen är huvudfaktorn i våldsutövningen i någon region (bortser självfallet ifrån extremfall-regioner såsom oroshärdar och direkta krigstillstånd). Därmed finns ingen anledning att "erkänna" någonting.

Bra, då är vi alltså överens.

 

Jag är dessuom väldigt långt ifrån någon antivapendebattör. Dock tror jag att en av de enklare (och kanske den fegaste) vägarna att minska vapenrelaterade brott är att minska tillgången till vapen. Att utrota fattigdom/kultur är ju inte direkt gjort i en handvändning.

Nej, men det är det verkligen inte att minska tillgången till vapen heller (tillräckligt mycket för att det ska ha ordentlig effekt i avseendet iaf). Och frågan är om det är eftersträvansvärt. Jag vill inte leva i ett samhälle där de enda som har vapen är ordningsmakten. Där kan vi snacka om farligt samhälle.

 

 

I slutändan är det en fråga om hur högt man värderar individens frihet. Både när det gäller vapen och droger. Är det värt risken att tillåta fritt innehav av handeldvapen/automatvapen/raketgevär/...atombomb?

Jag värderar individens frihet väldigt högt. Det är det enskilda värde som borde värderas högst av alla människor i min mening.

 

Rimligtvis måste gränsen dras vid olika ställen beroende på det enskilda samhällets kultur/fattigdom etc etc.

Utveckla gärna.

 

 

Att jag reagerade starkt emot din argumentation har flera skäl. Ett av skälen var din jämförelse med droger. Att totalförbud mot diverse droger leder till minskad tillgänglighet är inte särdeles kontroversiellt.

Nej, verkligen inte. Däremot leder det absolut inte till minskade PROBLEM, vilket var anledningen till att jag drog parallellen till vapnen. Droger är verkligen ett område där det är oerhört tydligt att lagstiftning förvärrar för alla. Då helt bortsett från hur det begränsar individers frihet och rätt till sina kroppar.

 

Lagstiftningsinstrumentet används i de flesta stater världen över när det gäller både droger och vapen. I de stater där straffen är exceptionellt hårda är det generellt ytterst svårt att köpa droger.

 

Over and out.

Mm, men dödsstraff för knarklangning känns inte som något särskilt lockande alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Here we go again:

 

http://www.vasabladet.fi/

Nio döda i skolmassaker i Kauhajoki

 

Nio studerande vid Seinäjokis yrkeshögskolas enhet i Kauhajoki omkom i dag då en 20-årig studerande sköt omkring sig med ett handeldvapen i ett klassrum. Nödcentralen fick larm om skottlossningen klockan 10.47 och polisen bekräftar att det förutom dödsoffren finns två skadade.

även här spekuleras det i en youtube video

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=27680

http://www.vasabladet.fi/wirestory.aspx?storyID=8202

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en av dom stora farorna med "school shootings" är ju copycat-effekten, att det är väldigt lockande att göra samma sak när man ser hur mycket uppmärksamhet och inom vissa cirklar, respekt, dom får.

 

Sen är Finland ett fucked up land i grund, kan säkert vara kopplat.

 

Även denna kille verkar död btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojdå, förstår inte hur detdär landet lyckas? Bor inte Cyntax i närheten?
Vasa -> Ekenäs, minst 60 mil iaf? Som att säga att Västerås ligger nära Umeå. ;)

Den förra skolmassakern var utanför Helsingfors. Dit är det mindre än 8 mil från mig.

Var det han?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är Finland ett fucked up land i grund, kan säkert vara kopplat.

 

Fucked upp land Sverige är, va fan håller dom på med?:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3371657.ab

Polisutredningen kring försvinnandet av 29-åriga Carolin Stenwall kompliceras av att polisen fått motta många falska erkännanden.

Hittills har omkring 20 personer från hela landet erkänt, uppger Norrbottens-kuriren.

 

 

...förövrigt är det bara tidsfråga innan det händer här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mumintroll, slåss med kniv och dricka vodka till frukost. Vad mer behöver sägas liksom?

 

Jag har hört att de ångkokar sig själva samtidigt som de slår varandra med ris också. Märkligt folk.

 

Och använder tjära i allt gör dom också...shampo, godis, brännvin, tvål +1000 saker till.... hela förbannade landet luktar ju tjära

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...